mklos1 Napisano 16 Września 2011 Napisano 16 Września 2011 Drogie Koleżanki i Koledzy! Właśnie założyłem nowy łańcuch HG-53 do napędu Levela A4 (nowy rower, postanowiłem stosować dwa łańcuchy na zmianę do wymiany kasety). Łańcuch wyjęty z opakowania był już fabrycznie nasmarowany/zabezpieczony (czymś...). Pytanie. Czy podlać go czymś jeszcze zanim ruszę?
Koen Napisano 16 Września 2011 Napisano 16 Września 2011 Łańcuchy shimano są pokrywane gęstym smarem już na etapie montażu przez co znajduje się on we wszystkich zakamarkach. Nie ma sensu dodatkowo smarować nowego łańcucha olejem bo taki smar jest od niego lepszy.
mklos1 Napisano 16 Września 2011 Autor Napisano 16 Września 2011 Tak czułem, bo jest to zbyt gęste jak na zwykłe zabezpieczenie antykorozyjne... No i zbyt lepkie.
adii22 Napisano 17 Września 2011 Napisano 17 Września 2011 No i bardzo trwałe - mi taka warstwa smaru starczyła na ~400km w terenie Dla porównania - zielony FL starcza mi na ~250km w tych samych warunkach
Tomato Napisano 17 Września 2011 Napisano 17 Września 2011 A dokładnie to co to jest za smar ? Napęd pracuje cicho, nie łapie syfu. Normalnie stosuje czerwonego FLa ale radzi tak sobie ... Czy shimano oferuje coś w tym stylu do kupna ? Po zapachu i smaku przypomina mi jakiś smar parafinowy.
pawelpb Napisano 29 Września 2011 Napisano 29 Września 2011 Mój nowy HG-53 też był doskonale naoliwiony i starczyło to na wiele kilometrów. Później stosowałem Finish Line Wet, sprawuje się dobrze ale to już nie to samo. Rzeczywiście Shimano ma w ofercie produkty do konserwacji, np: Shimano Wet Lube, Smar do łańcuchów i linek w aerozolu. Nie wiem jednak czy któryś z nich jest stosowany do nowych, fabrycznie opakowanych łańcuchów. Jeśli jest to Wet Lube to na pewno go kupię jak tylko mój Finish Line się skończy.
mklos1 Napisano 29 Września 2011 Autor Napisano 29 Września 2011 Rzeczywiście Shimano ma w ofercie produkty do konserwacji, np: Shimano Wet Lube, Smar do łańcuchów i linek w aerozolu. Nie wiem jednak czy któryś z nich jest stosowany do nowych, fabrycznie opakowanych łańcuchów. Jeśli jest to Wet Lube to na pewno go kupię jak tylko mój Finish Line się skończy. Z pewnością to nie jest to samo. Mi to pokrycie nowego łańcucha bardziej przypominało smar stały niż ciekły, więc nałożenie poza procesem technologicznym jest pewnie niemożliwe.
pawelpb Napisano 29 Września 2011 Napisano 29 Września 2011 Sorki za pomyłkę ... mam HG70 a nie 53. Kupowałem go w lipcu. Był z pewnością naoliwiony. Może różne modele inaczej traktują przed opakowaniem.
Punkxtr Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 To, czym Shimano traktuje łańcuchy zależy od roku i miejsca produkcji. Są to preparaty głównie antykorozyjne i Japończycy stosują ich 2 rodzaje. Pierwszy bardzo lepki (np. w CN-HG93; zależnie od partii), piekielnie szybko łapiący brud, który tak zalepia kasetę i koronki w korbie, że często aby to usunąć pomaga tylko jakiś silny środek, np. odtłuszczacz. Drugi preparat wodnisty z niewielką ilością środka smarującego; konsystencją przypomina WD-40, Brunox-a, etc. Łatwo go zmyć, ale nieźle smaruje łańcuch. Prawie nie łapie syfu. Stosuje się go w nowszych partiach i modelach, np. CN-7901 (ale i HG-93). Żaden z nich nie jest oferowany w detalu.
pawelpb Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 @Punkxtr, zdaje się, że rozwiałeś wątpliwości, profeska Miałem drugą z opcji opisanych przez Ciebie i łańcuch zaczął hałasować po ok 250-300km w suchych warunkach. W sumie nawet przez myśl nie przeszło mi żeby go czymś dodatkowo potraktować przed pierwszym użyciem. Pierwszy bardzo lepki (np. w CN-HG93; zależnie od partii), piekielnie szybko łapiący brud, który tak zalepia kasetę i koronki w korbie, że często aby to usunąć pomaga tylko jakiś silny środek, np. odtłuszczacz. Zalecałbyś usunąć fabryczne "mazidło" przed użyciem ? Mam ma na myśli np. szejkowanie i nowa oliwka.
mklos1 Napisano 30 Września 2011 Autor Napisano 30 Września 2011 Zalecałbyś usunąć fabryczne "mazidło" przed użyciem ? Mam ma na myśli np. szejkowanie i nowa oliwka. Ja właśnie mam to coś lepkiego. Generalnie po 120 km łańcuch poszedł do mycia bo był w tragicznym stanie (raz jechałem przez las). Nawet benzyna ekstrakcyjna niezbyt chętnie to bierze. Dwie kąpiele były, zanim wszystko ładnie się zmyło. Teraz jeżdżę z drugim łańcuchem i tym samym pokryciem. Potem planuję Finnishline Wax - ale to jeszcze się zobaczy... Przez 1300 km używałem smarów motocyklowego, więc dostałem alergii na lepkie smary... Ten już jest hiperlepki.
Punkxtr Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 Shimano zaleca usunięcia obu preparatów przed pierwszą jazdą i naoliwienie łańcucha. Z drugiej strony dają tam trochę środka smarującego z tego względu, że dobrze wiedzą, iż gros osób i tak będzie na tym jeździło bez czyszczenia. Osobiście używam CN-7901 i z racji tego, że jest on pokryty tym przyjaźniejszym użytkownikowi "smarowidłem" nie myję go i jeżdżę tak dzień, dwa, dopóki łańcuch nie wymaga naoliwienia. Ten kleisty preparat to IMO dramat i jego zalecam od razu usunąć. Ja stosuję maszynkę Finish Line + odtłuszczacz; szejk będzie oczywiście także dobry. Niestety schodzi on dość ciężko; warto jednak się pomęczyć bo po przejażdżce w piachu czy kurzu będzie jeszcze gorzej.
andi333 Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 Ja zawsze nowy łańcuch do szejkowania jakoś nie podszedł mi nigdy fabrycznie nakładany smar.
pawelpb Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 Jeśli to smar stały to rozumiem, nie powinno się jeździć z czymś takim na łańcuchu ze względu na prawie zerowe właściwości penetrujące. Oliwa to inna bajka. Wspomnę jeszcze, że preparat- "opcja No. II" czyli na rzadko, dokładnie przetarłem szmatką co trochę zredukowało łapanie brudu przez łańcuch. Właściwie to po każdym oliwieniu dokładnie wycieram i ponownie po ok 2km.
mklos1 Napisano 30 Września 2011 Autor Napisano 30 Września 2011 Shimano zaleca usunięcia obu preparatów przed pierwszą jazdą i naoliwienie łańcucha. Jest na to jakiś dokument?
Punkxtr Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 A to słowo pisane już nie wystarczy? :-) W poniższym "dokumencie" masz instrukcję zakładania łańcucha. Pkt pierwszy, cyt.: "Use neutral detergent to clean the chain. (...)" http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SLX/SI_6PZFA_002/SI-6PZFA-002-En_v1_m56577569830647029.pdf Poza tym mówią o tym także wydawane przez Shimano "Tech talk" (nota bene świetne rzeczy można tak znaleźć) rozsyłane w formie papierowej do serwisów; niedostępne w Internecie.
mklos1 Napisano 30 Września 2011 Autor Napisano 30 Września 2011 W poniższym "dokumencie" masz instrukcję zakładania łańcucha. Pkt pierwszy, cyt.: "Use neutral detergent to clean the chain. (...)" http://techdocs.shim...69830647029.pdf Jest tylko mowa o tym, że do czyszczenia należy używać specyfików o neutralnym pH. Nie ma mowy o tym, żeby przed instalacją usunąć to, czym łańcuch jest fabrycznie powleczony.
Punkxtr Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 W ogólnodostępnych materiałach dla użytkownika nie znajdziesz informacji czarno na białym: wyczyść łańcuch przed pierwszą jazdą. O przyczynie pisałem wyżej-zrobiłoby to może 10% osób. Po to do owej konserwacji dodawane są także środki smarujące-nic złego się nie stanie jeśli na tym pojeździsz (oprócz tego oczywiście, że totalnie zasyfiony napęd szybciej się zużywa). W tech talk dla serwisów jest z kolei jasno i klarownie napisane o potrzebie wyczyszczenia "odtłuszczaczem na bazie cytrusów". Mówię tu o tej kleistej mazi, bo odnośnie drugiego-wodnistego preparatu nie wiem, czy jest taka oficjalna nota. Od paru ładnych lat nie pracuję w serwisie i nie mam już dostępu do tych materiałów. Niestety z w/w powodów nie mam Cię jak odesłać do źródła. EDIT: A w poście wyżej z rozpędu napisałem o potrzebie usunięcia obu preparatów, co oczywiście jest bzdurą. Sorka :-) P.S. A żeby nie mitologizować tych Tech talk, poszukałem w domu i znalazłem jeden. Jeśli chcecie zobaczyć jak to wygląda i jak Shimano szkoli serwisy, mogę w wolnej chwili zrobić fotki i je wrzucić :-)
Koen Napisano 30 Września 2011 Napisano 30 Września 2011 W swoim poprzednim poście opierałem się głównie na wywiadzie z człowiekiem z Shimano, jaki był zamieszczony na stronie bikerumor.com. Widze że nadal są niejasności, więc podam źródło: http://www.bikerumor.com/2011/06/28/chainwear-challenge-quick-interview-with-shimano/ Nie ma tu jednak słowa o starszym i nowszym rodzaju smaru, więc należy sądzić że chodzi o ten nowszy. The grease that comes on a Shimano chain is applied at the factory to the individual pieces before the chain is assembled. The grease does a better job of reducing friction than aftermarket chain lubes and it lasts longer. The main reason we use liquid chain lube, whether it is one that stays liquid or a dry lube that has a solid lubricant in a liquid carrier (like a PTFE lube) is because we need to get the lube on a part that is not accessible without disassembling the chain. So the best thing to do when installing a new chain is to leave the factory grease on, not apply any other lube, ride until it wears out and then start applying liquid chain lube. In dusty conditions you can wipe off the outside of the new chain with a rag that is wet with a gentle degreaser to keep dirt from sticking to the grease. The factory grease also keeps the chain nice and quiet. After soaking a chain in degreaser and then lubing the chain with liquid lubricant the chain gets noticeably louder. Shimano does not have an official recommended chain lube. They all seem to work pretty good. Different people have different preferences and different conditions require different lubes. Pamiętam z precla jakieś opowieści o gotowaniu łańcucha w smarze stałym, tak żeby wniknął we wszelkie zakamarki
Punkxtr Napisano 1 Października 2011 Napisano 1 Października 2011 Dobry wywiad, ostatecznie rozwiewa wątpliwości n/t "wodnistego" preparatu. Odnośnie precla, to faktycznie smar w stanie płynnym idealnie spenetrowałby wnętrze łańcucha, ale jak wiadomo łańcuchy rowerowe oliwimy, a nie smarujemy :-) W linku poniżej znajdziecie przykładowe fotki wspomnianego Tech talk. Rozsyłany był w formie newsletter'a, z którego robiło się fajną książeczkę. W każdym znajdowały się jakieś porady techniczne, czyli oprócz wspomnianego łańcucha rozbieranie piast z prądnicą, regulacja i smarowanie pedałów, czy też rozbieranie, konserwacja i "tuning" przerzutki tylnej. Fotki są w wysokiej rozdzielczości, więc można je powiększyć. Papier nieco przybrudzony, ale tak to już jest w serwisie. https://picasaweb.google.com/103858686030761699233/TechTalk
mklos1 Napisano 1 Października 2011 Autor Napisano 1 Października 2011 Pamiętam z precla jakieś opowieści o gotowaniu łańcucha w smarze stałym, tak żeby wniknął we wszelkie zakamarki Jak rozpoczynałem na poważnie przygody rowerowe, to słyszałem o tym, że łańcuch powinno się gotować w smarze grafitowym, ale to było ponad 15 lat temu... Ma to sens ze względu na trwałość smaru grafitowego i odporność na wodę. Jednak w dobie powszechnie dostępnych smarów w płynie, gotowanie łańcucha w smarze jest szaleństwem (bezpieczeństwo).
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.