leo1 Napisano 16 Września 2011 Udostępnij Napisano 16 Września 2011 Witam Od dawna chodzi mi po głowie ciekawy pomysł. Otóż wielu z nas zmniejsza wagę, swoich rowerów w tym również kół. Z dawnych czasów kiedy mnie zamęczano mechaniką na studiach pamiętam, że przy ruchu obrotowym parametrem decydującym o dynamice ruchu obrotowego nie jest masa lecz moment bezwładności. Ciekawie to udowodniono w BB 01/2011 przy teście kół. Stawiam hipotezę że koła tubeless o tej samej masie co dętkowe (identyczne koła i opony różniące się tylko dętką/mleczkiem) będą mieć mniejszy moment bezwładności niż dętkowe, ponieważ nie cała masa mleczka uczestniczy w ruchu obrotowym. Niedługo zaczyna się rok akademicki. Pewnie są wśród nas studenci mechaniki (podobnych studiów). Może znajdzie się ktoś chętny do naszego małego programu "pogromcy mitów" i przeprowadzi ten eksperyment w ramach jakiego zaliczenia. Można to również zrobić metodą symulacyjną np. MES ale to już chyba temat na pracę magisterską. Zainteresowanym wyślę mleczko. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mariuszpk Napisano 16 Września 2011 Udostępnij Napisano 16 Września 2011 Dlaczego nie cała masa? Siła odśrodkowa i lepkość mleczka powinna zapobiegać jego przemieszczaniu się w oponie. Czy źle myślę? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team safian Napisano 16 Września 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 16 Września 2011 Leo: wziąłeś pod uwagę rozkład masy oraz przemieszczanie się tejże? Zauważ, że przy obracaniu się koła siła dośrodkowa spowoduje rozmieszczenie płynu jak najdalej od osi obrotu, więc moment bezwładności wzrasta, w wypadku dętki tejże masy jest nieco bliżej osi. Zresztą pewnie są to wartości nieodczuwalne dla zwykłych ludzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leo1 Napisano 17 Września 2011 Autor Udostępnij Napisano 17 Września 2011 Rozumiem, że jesteście zwolennikami przeciwnej tezy "Zresztą pewnie są to wartości nieodczuwalne dla zwykłych ludzi" - myślę że bardziej nieodczuwalne jest zmniejszenie masy piasty o 100g - a przecież jest to droga którą podąża mnóstwo rowerzystów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ukaniex Napisano 17 Września 2011 Udostępnij Napisano 17 Września 2011 Za dużo lajtbajka się naczytali. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzymo Napisano 17 Września 2011 Udostępnij Napisano 17 Września 2011 Stawiam hipotezę że koła tubeless o tej samej masie co dętkowe (...) Masa mleka rozkłada się niekorzystnie w oponie - w obszarze opony pod bieżnikiem, więc gorzej niż w przypadku dętki "Zresztą pewnie są to wartości nieodczuwalne dla zwykłych ludzi" - myślę że bardziej nieodczuwalne jest zmniejszenie masy piasty o 100g - a przecież jest to droga którą podąża mnóstwo rowerzystów. Ja nie odczuwam zmniejszonej o 100g masy - obojętnie czy to lżejsza obręcz, czy piasta, czy rama. Zbyt dużo innych wartości wpływa na odczucia z jazdy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Schwefel Napisano 17 Września 2011 Udostępnij Napisano 17 Września 2011 No widzisz a ja odczułem zbicie masy kół (głównie szprychy i obręcze, bo piasty mają podobną wagę jak stare) przy rozpędzaniu na prostym i na stromych podjazdach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Siurak Napisano 17 Września 2011 Udostępnij Napisano 17 Września 2011 Bardzo ciekawa hipoteza. Zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy mogą mieć rację. Niestety w takich przypadkach jedyną opcją są pomiary i dostosowanie do tego teorii. Co jest potrzebne to zestaw koła z oponą w którym można stosować zarówno dętki jak i mleczko. Rozpędzamy koło do zadanej prędkości i liczymy czas do zatrzymania. Koło o większym momencie bezwładności powinno kręcić się dłużej. Oczywiście pomiary powtarzamy kilka razy i przy różnych prędkościach Ktoś chętny? Sam bym się pokusił o taki eksperyment niestety dysponuję tylko zestawami na dętkę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamfan Napisano 17 Września 2011 Udostępnij Napisano 17 Września 2011 Leo: wziąłeś pod uwagę rozkład masy oraz przemieszczanie się tejże? Zauważ, że przy obracaniu się koła siła dośrodkowa spowoduje rozmieszczenie płynu jak najdalej od osi obrotu, więc moment bezwładności wzrasta, w wypadku dętki tejże masy jest nieco bliżej osi.Zresztą pewnie są to wartości nieodczuwalne dla zwykłych ludzi dokładnie to samo chciałem napisać można jeszcze dodać, że zależy to od prędkości z jaką jedziemy, bo przy bardzo małych prędkościach, gdzie mleczko w znacznej ilości praktycznie nie porusza się względem podłoża to faktycznie moment bezwładności może być nieco mniejszy, przy większych prędkościach jak już ktoś pisał siła odśrodkowa/dośrodkowa i tak dalej... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pawelsystem Napisano 17 Września 2011 Udostępnij Napisano 17 Września 2011 ale wymyslacie a przecież nie o to chodzi w bezdętkach ... ogromna różnica jest ale jak się wjedzie w teren bo można jechać na niskich ciśnieniach ps zapominacie o UST Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kudlaty01 Napisano 26 Września 2011 Udostępnij Napisano 26 Września 2011 stary temat ale wkońcu pamiętałem by spytać pana od fizyki... nie byle fizyka ale fascynatę ;] Lżej będzie na mleczku nawet o takiej samej masie co dętki, także koła z mleczkiem będzie łatwiej zatrzymać. mi opowiedział całe wypracowanie z miejsca ale dokładnie wam tego nie zobrazuję Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.