yoh1239 Napisano 10 Września 2011 Napisano 10 Września 2011 Witam serdecznie! Planuję zacząć przygodę z OK, ostatnio nabyłem po taniości stary rower no-name, haki poziome, zatem uznałem że pod OK się nadaje. Nabyłem już przednie koło (te w rowerze były zardzewiałe w ch*lerę), teraz problem jest z tylnym kołem. Żeby śmigać na OK potrzebuję koła z piastą pod OK, 28 cali, z wąską obręczą pod zwykłe opony. I tu zaczynają się problemy - jestem totalnym laikiem w kwestiach technicznych, i nie mam zielonego pojęcia jakie szprychy/obręcz/piastę kupić. Najlepszym rozwiązaniem było by dla mnie kupienie zaplecionego już koła, które wystarczy założyć i śmigać, jednak może to być trudne. Kwota jaką mam do przeznaczenia to około 250 złotych, i to jest całkowite maksimum jakie jestem w stanie wydać na kompletne tylne koło. Teraz kilka wątpliwości ro wyjaśnienia: 1. dopiero jutro będę mógł zmierzyć szerokość tylnych widełek, żeby wiedzieć jak szerokiej piasty potrzebuję. Czy to jedyna wartość decydująca o tym, czy dana piasta/całe koło będzie pasowało do mojego bike'a? 2. co z korbą i łańcuchem, czy seryjne elementy, jeśli nie są zużyte mogą bez problemu zostać? Oraz czy warto bawić się w łańcuch szerszy (jak do bmx-ów), czy lepiej zostać przy klasycznej szerokości łańcucha jak w zwykłych rowerach miejskich i nie tylko? bo czytałem o dwóch standardach, i na początek wolał bym standardowy łańcuch, ze względu na niższe koszty (póki co nie stać mnie na wymianę korby i łańcucha na nowe, a i nie wiem czy odczuł bym różnicę) Serdecznie proszę Was o pomoc, jako laik liczę że otrzymam ją od osób bardziej wtajemniczonych ode mnie. Najlepszym rozwiązaniem było by podsunięcie gotowego, kompletnego tylnego koła, które wystarczy założyć i śmigać. Może być to koło używane, nie ma najmniejszego problemu. Pozdrawiam, czekam na odpowiedzi PS. Jutro podam szerokość widełek i może wkleję ze 2-3 fotki roweru który chcę przerobić na OK
Lextalionis Napisano 10 Września 2011 Napisano 10 Września 2011 Ja bym proponował TAKĄ piastę, do tego obręcz Remerx Taurus i dobrać jakąś oponę - spory wybór opon szosowych na allegro w okolicach 40-50zł. Piastę i obręcz zanosisz do jakiegoś serwisu i prosisz o zaplot koła. Nie musisz mieć własnych szprych, w serwisie policzą jaka długość jest odpowiednia i takie zamontują. Całość razem daje: 77zł piasta + 50zł obręcz + 36 * 1,3(czy coś koło tego) za szprychy z nyplem w serwisie + 40zł za robociznę + 50zł za oponę i masz koło za 260zł które Ci dobrze posłuży. Można trochę zaoszczędzić na oponie kupując jakąś tańszą ale wtedy może być różnie z jej trwałością. Można też poszukać części w bardziej korzystnych cenach bo kiedyś ta piasta była na allegro za 65zł.
yoh1239 Napisano 10 Września 2011 Autor Napisano 10 Września 2011 Super! Planowałem wydać 250 zł bez kosztu opony, jeśli zatem tak tanio dostanę tą piastę, do której linka podaleś, oraz oczywiście jeżeli będzie ona pasowała, będę strasznie zadowolony. A opony które mi się podobają to takie: http://allegro.pl/opony-kenda-biale-700-x-28-ostre-kolo-i1809795181.html LUB http://allegro.pl/opony-kenda-biale-700-x-25-ostre-kolo-i1809795141.html Przepraszam za 2 posty jeden pod drugim, nie zdążyłem edytować. Teraz zauważyłem, że opony które podałem są zdecydowanie za szerokie. Szukam białej oponki w rozmiarze 13x622, 700C (tak jest napisane na mojej przedniej obręczy, nie ogarniam tych wszystkich jednostek, i mam przez to straszny mętlik w głowie ), tak samo do tyłu szukam opony białej pasującej do obręczy podanej przez kolegę 2 posty wyżej. A może taka obręcz była by lepsza? http://allegro.pl/obrecz-szosowa-alexrims-r450-13x622-700c-i1791012635.html Wtedy jej rozmiar pokrywał by się z rozmiarem przedniej obręczy, i będę mógł zamówić od razu 2 opony, i zaoszczędzę na przesyłce? Do tego u tego samego sprzedawcy zamówię piastę zaproponowaną przez kolegę lextalionis, i za darmo będe miał wszyściutko zaplecione! Pozostaje kwestia szerokości piasty, czy jeśli moje widełki tylne będą za szerokie/za wąskie, źle dobrana piasta sprawi duże kłopoty, czy jest na to jakaś prosta metoda? czekam na pomoc, pozdrawiam
Lextalionis Napisano 10 Września 2011 Napisano 10 Września 2011 Te mają dwie zalety: są tanie i kolorowe ale znikają w błyskawicznym tempie, jeżeli chciałbyś dużo jeździć to ja polecam Continental Ultra Sport albo Maxxis Detonator. Podobno TE są jeszcze całkiem spoko jednak to jest opinia zasłyszana od znajomego więc nie jestem wstanie jej potwierdzić. EDIT. Źle rozumiesz. Szerokość obręczy nie musi być taka sama jak szerokość opony. Opony w rozmiarach 622x23C, 622x25C lub 622x28C będą jak najbardziej pasowały. Ta obręcz też jest spoko i będzie Ci dobrze służyć. Podobny model to Accent Roadrunner który mógłby Cię zainteresować. Trochę tego jest...
yoh1239 Napisano 10 Września 2011 Autor Napisano 10 Września 2011 Krótko mówiąc - do mojej obręczy która obecnie mam, w rozmiarze 700C, 13x622 oraz tej która zamierzam kupić (ta alexrims) w identycznym rozmiarze, te opony będą bez najmniejszych problemów pasowały? http://allegro.pl/opony-kenda-biale-700-x-25-ostre-kolo-i1809795141.html I jeszcze chcę się upewnić - zarówno te białe oponki jak i obręcz alexrims to zwykłe opony, a nie na szytki? Szytek nie chcę Te białe kendy strasznie mi się podobają, nie będę na moim OK jeździł strasznie dużo, przynajmniej na początku zapewne, zatem nie zależy mi tak mocno na wytrzymałości. Są ładne i tanie, gdy wkręcę się w ostre klimaty, kupię coś porządnego. Warto też wziąc pod uwagę, że zbliża się sezon jesień/zima, zatem bardzo dużo jeździł nie będę także przez to.
kazag Napisano 11 Września 2011 Napisano 11 Września 2011 ja mam białe opony i niestety, po paru km są brązowe... także odradzam, chociaż na początku bajer
Lextalionis Napisano 11 Września 2011 Napisano 11 Września 2011 Jak najbardziej zarówno obręcze nie są pod szytki jak i opony to standardowe opony drutowe. Pasować będą. Tylko nie zrażaj się przy zakładaniu bo czasem ciężko jest naciągnąć oponę na obręcz i trzeba się trochę namęczyć - zależy od obręczy.
yoh1239 Napisano 11 Września 2011 Autor Napisano 11 Września 2011 Ok, super, a co się tyczy piasty, pomiędzy tylnymi widełkami mam 115 mm miejsca, czy piasta którą kolega zaproponował: http://allegro.pl/piasta-tyl-torowa-ostre-joytech-czarna-i1804902148.html będzie pasowała do takiej szerokości? Jeżeli tak, to jeszcze dzisiaj zamówię to koło. Nie chcę żeby piasta była za szeroka/zbyt wąska, bo już dosyć problemów mam póki co
lazylab Napisano 11 Września 2011 Napisano 11 Września 2011 Ok, super, a co się tyczy piasty, pomiędzy tylnymi widełkami mam 115 mm miejsca, czy piasta którą kolega zaproponował: http://allegro.pl/piasta-tyl-torowa-ostre-joytech-czarna-i1804902148.html będzie pasowała do takiej szerokości? Jeżeli tak, to jeszcze dzisiaj zamówię to koło. Nie chcę żeby piasta była za szeroka/zbyt wąska, bo już dosyć problemów mam póki co ona jest najprawdopodobniej na 120, więc spokojnie sobie na wcisk wsadzisz. Ale pytanie co to masz za rama, że masz 115??? Bo jak jakąś super keirinowską (w co wątpię ), to na wcisk szkoda wsadzać. Natomiast jak jakąś no name z piwnicy, to spokojnie
bonton Napisano 11 Września 2011 Napisano 11 Września 2011 115? jesteś pewien? standard torowy to 120 i w takiej szerokości są produkowane seryjnie piasty torowe. dawny standard torowy to 110, ale to raczej rzadkość. w ramach szosowych standard to 126, więc albo źle mierzyłeś albo masz jakąś dziwną ramę.
yoh1239 Napisano 11 Września 2011 Autor Napisano 11 Września 2011 Bardzo prawdopodobnie, że dziwnie zmierzyłem Rama zdecydowanie nie jest torowa, kupiłem po prostu stary rower miejski na szrocie. Miał normalnie hamulce, w tylnej piaście przerzutkę 3 biegową. Dziś wieczorem dodam zdjęcie bike'a, ale prawdopodobnie to jakaś całkowicie zwykła rama niskich lotów. Kurde, mierzyłem metalowa linijką, nawet porządnej suwmiarki nie posiadam. I mierzyłem nie uwzględniając samych widełek, to 115 to jedynie przestrzeń pomiędzy nimi. Z widełkami może akurat było by 120.
lazylab Napisano 11 Września 2011 Napisano 11 Września 2011 Bardzo prawdopodobnie, że dziwnie zmierzyłem Rama zdecydowanie nie jest torowa, kupiłem po prostu stary rower miejski na szrocie. Miał normalnie hamulce, w tylnej piaście przerzutkę 3 biegową. Dziś wieczorem dodam zdjęcie bike'a, ale prawdopodobnie to jakaś całkowicie zwykła rama niskich lotów. Kurde, mierzyłem metalowa linijką, nawet porządnej suwmiarki nie posiadam. I mierzyłem nie uwzględniając samych widełek, to 115 to jedynie przestrzeń pomiędzy nimi. Z widełkami może akurat było by 120. no to przy odrobinie chęci standardową piastę torową na 120 wciśniesz
yoh1239 Napisano 11 Września 2011 Autor Napisano 11 Września 2011 wolę pomyśleć co będzie, jeśli nie wejdzie ;> rozginanie widełek wchodzi w grę? ;> Czy to kiepski pomysł?
bonton Napisano 11 Września 2011 Napisano 11 Września 2011 to ja wiem co to może być. faktycznie jest taki standard 114mm dla piast 3-4 biegowych: http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html no stal ma to do siebie, że można ją trochę dogiąć albo odgiąć. ale nie za dużo. zawsze lepiej jak to wszystko pasuje do siebie, a nie pracuje naprężone. 5mm to sporo. no i możesz mieć problem z linią łańcucha. możesz pokombinować z węższymi nakrętkami dociskającymi łożysko, ale jak to jest novatec/joy-tech, to też może być problematyczne.
yoh1239 Napisano 11 Września 2011 Autor Napisano 11 Września 2011 Doszedłem do wniosku że zaryzykuję i zamówię to koło. Jakoś mocno wcisnę tę piastę, albo coś pokombinuje, ostatecznie faktycznie można zawsze rozgiąć delikatnie te widełki. Dziś wieczorem zamówię, i dam później znać jak to wyszło w praktyce.
yoh1239 Napisano 19 Września 2011 Autor Napisano 19 Września 2011 Witam witam! Koło doszło dopiero dzisiaj (głupie tłumaczenie sprzedawcy że nawał zamówień itp), niemniej jednak jestem zadowolony. ^^ Faktycznie, piasta miała za szeroką ośkę, jednak bez problemów odgiąłem delikatnie tylne widełki bez żadnych zbędnych kombinacji, wsadziłem koło, i dokręciłem, także wszystko gra jak należy (póki co). ^^ Jutro ogarnę dokładniej jak wygląda sytuacja bo dziś zbytnio czasu nie miałem, wstawię jakieś fotki, i w razie ewentualnych problemów poproszę o dalszą pomoc. dzięki wszystkim, którzy doradzili co kupić; koła i oponki pasują bez problemu, całość wygląda solidnie i pasuje jak ta lala.
yoh1239 Napisano 24 Września 2011 Autor Napisano 24 Września 2011 Siemka! Powoli kończę budować moje OK, została kwestia korby/łańcucha i dętek. Mam w związku z tym kilka pytań. Gdy rower był jeszcze 3 biegowcem, śmigałem nim normalnie i nie odczuwałem żadnych problemów mimo delikatnie krzywej korby. Jednak wiem że w OK łańcuch i korba to sprawa życia i śmierci, i tu rodzi się pytanie - czy warto kupować nową korbę dla własnego bezpieczeństwa, czy minimalny odchył nie sprawi mi żadnej niemiłej niespodzianki? Dodam że linia łańcucha przy obecnej korbie jest prawie idealnie prosta. Jeżeli wg Was warto kupować korbę i suport / samą korbę / komplet (korba + suport w zestawie), to czy jesteście w stanie zaproponować porządny sprzęt za rozsądne pieniądze (czytaj - do 150, no... nawet do 200 złotych maksymalnie). Po drugie, czy możecie polecić jakiś sprawdzony, trwały łańcuch do około 50/60 złotych? Chyba że na korbie zaoszczędzę coś więcej, to wtedy łańcuch może być droższy. Chcę też spytac o szerokość łańcucha - jest rzeczą obojętna jaką posiada się korbę/piastę tylną, i bez problemu można zakładać łańcuch zarówno węższy jak i szerszy? Jesli tak, to czy faktycznie czuć różnicę w wytrzymałości , z korzyścią dla łańcucha szerszego? I ostatnie pytanie - kierownica strasznie ciężko się kręciła, rozkręciłem zatem całość, wyczyściłem, przesmarowałem (tylko łożyska), mocno skręciłem całość, a tu niemiła niespodzianka - chodzi jeszcze gorzej niż przed moimi ingerencjami. Jakieś pomysły? Z góry serdecznie dziękuję za pomoc, licze na Was. Pozdro PS. Korba/łańcuch chciałbym w kolorze srebrnym, ewentualnie białym, gdybyście coś polecali to w tej kolorystyce. PS. 2 W razie czego, wrzucam kilka fotek, głównie korby, chociaż jej "krzywości" na 99,9% nie będzie na zdjęciach widać.
bonton Napisano 25 Września 2011 Napisano 25 Września 2011 no korbę pewnie i tak prędzej czy później zechcesz zmienić. czasem można dostać na allegro jakąś ciekawą używaną korbę szosową w granicach 100zł. suport możesz zostawić jak masz prostą linię łańcucha i nie masz luzów. jak masz wąskie zębatki, to nie ma sensu zakładać szerokiego łańcucha. poleca się kmc k810. stery pewnie za mocno skręciłeś i nie mają czym oddychać.
Papista Napisano 25 Września 2011 Napisano 25 Września 2011 Nikt nie pomoże? Pomoże. Wyszukiwarka forumowa, małe, prostokątne u góry po prawej. Kuchwa, ile to już razy było? O klasycznych sterach jest nawet oddzielny wątek. Zamiast czekać i niepotrzebnie pisać, nacisnął byś te kółeczka na dole strony i choć pobieżnie przejrzał tematy - miał byś w 20 sekund odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania. Zresztą, zobacz ile byś mi czasu oszczędził
bonton Napisano 25 Września 2011 Napisano 25 Września 2011 niektórym trzeba rozrysować. co z tego, że jest osobny wątek nt. budowy? trzeba założyć własny.
yoh1239 Napisano 26 Września 2011 Autor Napisano 26 Września 2011 Ja jestem totalnie zielony w takich technicznych kwestiach, i uwierzcie, niewiele zrozumiem z tych tematów o których wspominacie. Przykładowo, nie wiem jak dobrać dobra korbę, są różne długości, rodzaje mocowania, a ja nie mam kompletnie "smykałki" do takich kwestii technicznych, żeby samemu ocenić jaki konkretnie model korby będzie dobry do mojego roweru, po prostu ktoś musi mi to łopatologicznie wyjaśnić. A jeżeli nie chcecie mi pomóc, to po prostu nie odpisujcie nic, wtedy nie będziecie musieli marnować swojego cennego czasu na pomoc takiemu matołowi jak ja.
Papista Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 Ojej, ojej. Nie kokietuj. Długość korby nie ma znaczenia. Torowe są krótsze, ale drogie, natomiast w szosie jest tak, że dłuższa korba równa się większa dźwignia - szybciej jedziesz. Jednak jeśli masz ramę zwartą, możesz dłuższą korbą zawadzić o koło- tzw. overlap. Możesz też dłuższą korbą zawadzić o krawężnik, studzienkę czy co tam. Jednak jest na to remedium - jeździć z głową. Kup korbę na kwadrat, będzie tania i solidna, najlepiej shimano - większość zębatek będzie pasować. Łopatologicznie o sterach jest w wątku newmana88 pt. Jak regulować klasyczne stery. Różni tacy nawypisywali tam wszystko - nawet rozmiar kluczy, chyba fototutorial jest. Jeśli nie kumasz, o czym mowa w wątku, to zadaj pytanie w tym konkretnym temacie, a nie zakładaj nowy. Na moje kaprawe oko, to blat jest krzywy, nie sama korba. Naprostuj śrubokrętem używając go jak dźwigni i będzie po zawodach. Swoją drogą, sama rama mi na Rometa Jagnę albo inego Marsa. Ja bym w to nie inwestował. Poczytaj wątki o geometrii i doborze ram pod OK, złóż fajny rower i wrzuć foty, tak, żeby nam oko zbielało:)
yoh1239 Napisano 26 Września 2011 Autor Napisano 26 Września 2011 Generalnie mi ta rama strasznie się podoba, ostre koło to tylko rodzaj napędu, więc równie dobrze do bmx-a można wsadzić napęd "ostro kołowy". Obecnie nie stać mnie na zakup jakiejkolwiek innej ramy lepszej niż ta która mam, więc nie będę jej zmieniał. Przecież w przyszłości można po prostu przełożyć graty do innej ramy ^^
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.