Stefek Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Witam - Chciałem podzielić się taką wątpliwością : w IV 2011 kupiłem rower za 2,500 PLN z łańcuchem Shimano CN-HG53 (108). Wiadomo, żadna rewelacja, ale jakiś tydz temu odkryłem, że łańcuch wyraźnie pokrył się rdzą na całej długości... Przejechałem jakieś 1500 km, w warunkach o normalnej wilgotności, sam rower przechowywałem pod dachem, choć w temp niższej niż na zewnątrz (latem). Poprzednie rowery jednak trzymałem czasem i na balkonie, a mimo to rdza ich nie ruszała... Tak więc chcę poprosić sklep o nowy łańcuch, bo wydaje mi się, że przy rowerze za 2,500 można spodziewać się większej jakości ?? :-( Łańcuch to niby tylko 50 zł, ale dla zasady chyba warto to zgłosić u sprzedawcy. Wydaje mi się, że 4 mies używania łańcucha to podejrzanie szybki okres rdzewienia. Czy to po prostu taki szajs... ? Zresztą rdza z łańcucha może przenieść się na inne części najprawdopodobniej. Jak uważacie ?
marekw Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 A czy przez te 4 miesiące/1500 km czyściłeś/konserwowałeś łańcuch ??
Crazyk Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 To tak jakbyś reklamował tarcze hamulcowe w aucie, które mają rdzawy nalot gdy auto stoi jakiś czas.. Nikt Ci nie wymieni łańcucha z powodu rdzewienia bo jest to tylko i wyłącznie Twoja wina. Poza tym jest to pewnie tylko rdzawy nalot, który po wyczyszczeniu, nasmarowaniu i zrobieniu odpowiedniej liczby kilometrów zejdzie. A tak przy okazji to łańcuch może być rudy nawet po jednym mokry wypadzie.. Zresztą rdza z łańcucha może przenieść się na inne części najprawdopodobniej. A jak postawisz obok samochód to i na niego przeskoczy
sp0q Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Wykąp w benzynie ekstrakcyjnej, nasmaruj i zapewne problem z głowy. Wstyd trochę z czymś takim lecieć do sklepu.
c4r0 Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Jeśli zamoczyłeś łańcuch i go tego samego dnia nie wyczyściłeś, to nie ma w tym nic dziwnego że zardzewiał. Jeśli nigdy na przejażdżce nie złapał Cię deszcz, to: sam rower przechowywałem pod dachem, choć w temp niższej niż na zewnątrz (latem). Rower w momencie wyciągania na dwór miał temperaturę niższą niż temperatura powietrza. Jeśli różnica temperatur była wystarczająco duża (kilka stopni wystarczy) to na rowerze, w tym na łańcuchu, skraplała się przez chwilę woda z powietrza. Tym sposobem przy każdym wyjściu na przejażdżkę mogłeś nabierać na łańcuch akurat tyle wody, żeby ładnie podrdzewiał Rdzewienie zależy od tego jak dbasz o rower a nie od jakości łańcucha - każdy łańcuch będzie rdzewiał, więc nie idź z tym do sklepu bo jedyne co się stanie to to, że popatrzą na Ciebie jak na idiotę.
Grand231 Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 A jak postawisz obok samochód to i na niego przeskoczy Hahaha niezłe , co do rdzewienia łańcucha przejedz się w deszczu i zostaw nie wycierając łańcucha rower w garażu przyjdziesz na drugi dzień i gdzie nie gdzie pojawi się rdzawy nalot.
Stefek Napisano 8 Września 2011 Autor Napisano 8 Września 2011 Dobra, dzięki za info i odp dawkę ironii Zdziwiłem się, bo wcześniej miałem rowery poniżej 1,500 zł, a żaden rdzy nie załapał... choć czasem zimowały na balkonie. Smarów też nie kupowałem wówczas jakiś super-hiper (maks za 15 zł). Ba, nawet WD40 psikałem i spoko, żadnej rdzy. Faktem jest, że nie żałowałem go przy smarowaniu. A w tym sezonie zgłupiałem, bo... zarówno w serwisach jak i na forach b.często mówiono, że NIE NALEŻY zbyt często smarować łańcucha. Że lepszy suchy, bo lepiej pracuje itd. Nasłuchałem się takich opinii i faktem jest, że zacząłem ostrożnie dawkować smar. Jak się okazało - niepotrzebnie się tym przejmowałem.
Crazyk Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Wiesz co, zależy co rozumieć przez zbyt często. Co 100-200km naprawę dobrze jest wyczyścić i posmarować łańcuch. Suchy nie pracuje lepiej - przynajmniej ja od razu wyczuwam upośledzenie zmiany przełożeń, do tego jest głośniej. A co do dawkowania smaru to też należy robić to z umiarem bo co za dużo to nie zdrowo. Nadmiar będzie mocno brudził kasetę a następnie będzie się do niego przylepiał piasek. Zaleca się dawanie jednej kropli na każde ogniwo a następnie po upływie pewnego czasu (zależy czym smarujesz) przetrzeć łańcuch szmatką ścierając nadmiar.
TrzecieKolo Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Stefek, łańcuch należy często smarować, na pewno mu to nie zaszkodzi. Tylko wcześniej należy go umyć dobrze, np w benzynie ekstrakcyjnej. Natomiast WD40 nie nadaje się zupełnie do smarowania łańcucha.
c4r0 Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Należy często smarować ale nawet po smarowaniu ma być suchy na zewnątrz (wytrzeć). Jeśli lałeś na niego olej albo WD-40 i nie wycierałeś, to nie rdzewiał ale zbierał kurz i piasek bo był lepki.
karbeti Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Ja też posiadam Shimano CN-HG53. Rowerkiem przejechałem około 3000km. Nie wiem na ile się rozciągnął bo nie mierzyłem ale wizualnie wygląda jak nowy. Ta rdza to żadna wada łańcucha tylko albo twoja niewiedza albo niedbalstwo.
Mod Team Puklus Napisano 9 Września 2011 Mod Team Napisano 9 Września 2011 NIe popadajmy w paranoje włańcuch nie przerdzwieje na pół w 2 tygodnie :voodoo: łańcuch ci zardzwieał ?? Nie miał powłok, albo sie starły, wsiądź przejedź sie w miare czesto zmieniając przelozenia. Sciag wyczyść nasmaruj i po sprawie.
Grand231 Napisano 9 Września 2011 Napisano 9 Września 2011 Nie wiem na ile się rozciągnął bo nie mierzyłem ale wizualnie wygląda jak nowy. Hahaha po 3000 km jak nowy , nie możliwe
mklos1 Napisano 10 Września 2011 Napisano 10 Września 2011 Faktem jest, że nie żałowałem go przy smarowaniu. A w tym sezonie zgłupiałem, bo... zarówno w serwisach jak i na forach b.często mówiono, że NIE NALEŻY zbyt często smarować łańcucha. Że lepszy suchy, bo lepiej pracuje itd. Nasłuchałem się takich opinii i faktem jest, że zacząłem ostrożnie dawkować smar. Z punktu widzenia mechanicznego najlepiej by było, gdyby cały napęd pływał w oleju, tak jak jest to w przypadku niektórych części silnika. Niestety jest to nie możliwe, ze względu, że układ musiałby być szczelny. Wiedzę zawartą w internecie trzeba dzielić przez dwa, gdyż sporo tej wiedzy to wierutne bzdury, które są które kiedyś ktoś zasłyszał i rozpropagowuje autorytatywnie. Teoretycznie mógłbyś czyścić napęd po każdym przejeździe, nic by się nie stało, łańcuch od benzyny ekstrakcyjnej się nie rozpuści. Tak częste czyszczenie jest poprostu nie praktyczne! Łańcuch trzeba czyścić tak często jak on tego wymaga. Czasami po każdym przejeździe, jeżeli były to bardzo ciężkie warunki. Do tej pory zdarzyło mi się to raz. Suchy łańcuch wcale nie pracuje lepiej. Zużycie jest większe, gdyż suchy łańcuch trze o suche zębatki. Idealny byłby cienki film olejowy na całym napędzie. Jednak mokry łańcuch i mokre zębatki to jest coś jeszcze gorszego, gdyż na smarze osadza się pasek i pył tworząc pastę szlifiersko/polerską, która wzmaga zużycie napędu, dlatego lepszy jest łańcuch suchy niż mokry. W życiu zajeździłem 3 łańcuchy, z czego dwa ekstremalnie, bo po c.a. 6 tyś km każdy. Żaden nie pokrywał się rdzą. Aczkolwiek po smarowaniu nie czyściłem ich tak, że były super idealnie suche. Podejrzewam że w tym ktwi problem. Po 1500 km i regularnym czyszczeniu smarowaniu co 100-200 km nie powinno się coś takiego zdarzyć, nawet jeżeli się przejedzie przez basen z wodą (żart oczywiście).
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.