funkad Napisano 7 Września 2011 Napisano 7 Września 2011 http://www.joemonster.org/filmy/37888/Jak_powstaje_rowerowa_rama_ Piękny filmik z ręcznej budowy pięknej ramy Cro mo. Jak ja bym chciał tak wykonaną ramę. Albo może tak: ...jak ja bym chciał taki warsztat i takie zdolności w budowaniu ram:-)
marekw Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 po co komu rama cro-mo z drugiej strony cennik mają niezły
piotrktm Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 po co komu rama cro-mo z drugiej strony cennik mają niezły Ci którzy jeżdżą na takich ramach doskonale to wiedzą, pozostali (tak jak kolega) nigdy nie posiądą wiedzy tajemnej
funkad Napisano 8 Września 2011 Autor Napisano 8 Września 2011 Jeśli chodzi o mnie, to przez całe życie będę śmigał na cro mo, w przyszłości najlepiej na stopie REYNOLDS 853 lub 953 jeśli będzie dostępny. Ewentualnie tytan. Dlaczego? Stal chromowo-molibdenowa Oznaczana cr-mo, cro-mo, cromoly jest to stal stopowa z dodatkami chromu (który polepsza hartowność) i molibdenu (który korzystnie wpływa na strukturę). Jeśli chodzi o parametry, to zupełnie inny materiał niż opisana powyżej stal hi-ten. Dużo bardziej wyrafinowany, obdarzony świetnymi właściwościami wytrzymałościowymi i eksploatacyjnymi. Jego własności: blisko sześciokrotnie większa niż aluminium wytrzymałość, trzykrotnie większa sztywność i pięciokrotnie większa umowna granica plastyczności pozwalają stosować rury o niewielkiej średnicy i cienkich ściankach (0,8 lub 0,6 mm). Co wpływa na rewelacyjną zdolność pochłaniania drgań. Jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych wśród zaawansowanych rowerów była materiałem konstrukcyjnym numer 1. Jednak ze względu na utrudnienia technologiczne i cenę materiał ten stracił swoją pozycję na rzecz stopów aluminium. Ramy ze stali cr-mo są bardzo komfortowe (stal bardzo dobrze tłumi drgania), znacznie trwalsze niż aluminiowe i wolniej się starzejące. Ale ciężar ramy wykonanej z nawet najbardziej wyrafinowanych rur cr-mo jest zauważalnie większy niż porównywalnej klasy ramy z aluminium. W zależności od składu stopowego, a przede wszystkim od zastosowanej później obróbki cieplno-plastycznej, stal cr-mo może zmieniać swoje parametry w szerokim zakresie. Są „zwykłe” odmiany wykorzystywane do produkcji ram rowerów z dolej półki (np. cr-mo 4130), ale są także odmiany bardzo zaawansowane o wytrzymałości zdecydowanie większej, niż jakiekolwiek inne materiały stosowane do produkcji ram. Kluczem do połączenia wybitnych własności z niską masą jest jednak dalsza obróbka rur. Ciekawoska: zbudowano ramę górską cro mo dokładnie ze stopu REYNOLDS 953 o masie 1 kilograma. Tytan Oznaczany Ti np. Ti 3 Al, 2.5 V– podobnie jak stopy aluminium i magnezu zalicza się go do grupy metali lekkich. Jego stopy cechują się bardzo dużą wytrzymałością, są stosunkowo lekkie oraz odporne na korozję. Niestety stopy tytanu są materiałami drogimi i trudnymi w obróbce, co dodatkowo podnosi cenę gotowego wyrobu. Rury wykonane z tytanu są praktycznie niezniszczalne. Jest to powód, dla którego znajduje się on w niełasce u producentów. Taką ramę kupuje się tylko raz, no a jaki pożytek z klienta, który w sklepie pojawi się w ciągu całego swojego życia tylko raz? Min. dlatego cały rynek zalany jest ramami z alu. Sorki za ot, ale czasami warto jest przypomnieć o takich informacjach.
marcinusz Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Świetny filmik i piękny efekt końcowy. Tyle że ja wolałbym klasyczny napęd
Furc Napisano 9 Września 2011 Napisano 9 Września 2011 Taką ramę kupuje się tylko raz, no a jaki pożytek z klienta, który w sklepie pojawi się w ciągu całego swojego życia tylko raz? Min. dlatego cały rynek zalany jest ramami z alu. Święta prawda, dotyczy to zarówno materiału jak i wykończenia ram, np.: czemu służy post-mount w ramie z tyłu? A temu służy że jak się przekręci gwint to trzeba kupić nową ramę.
marekw Napisano 9 Września 2011 Napisano 9 Września 2011 Ci którzy jeżdżą na takich ramach doskonale to wiedzą, pozostali (tak jak kolega) nigdy nie posiądą wiedzy tajemnej tak się składa, że od 15 lat tyram na ramie cro-mo i nic jej nie jest
funkad Napisano 9 Września 2011 Autor Napisano 9 Września 2011 tak się składa, że od 15 lat tyram na ramie cro-mo i nic jej nie jest Hehe, mój marin też ma nie mało latek bo 13, ale ostatnio spotkałem kolesia, który ma marina z 1993 roku w stanie idealnym rama z oryginalnym lakierem ale wyglądała jak by była nowa! No a o amorku Manitou(który miał rozbieralne korony i podkowę na imbusy oraz chyba wymienne mocowania kół)w idealnym stanie nie wspomnę. Poniżej fota pokazująca jak pięknie położone są spawy w mojej ramie: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fc5c84806d28128f.html Zdecydowałem się na wygładzenie spawów za pomocą szpachlówki epoksydowej, ale sczerze dzisiaj żałuję tej decyzji. Mam bynajmniej zamiar kupić nową ramę cro mo, a jak będzie dobra kasa to tytan od Rychtarskiego. Wtedy moja obecna rama odzyska dawne matowe srebrne malowanie i napisy, na szczęście wiem gdzie jakie były.
Koen Napisano 10 Września 2011 Napisano 10 Września 2011 2 inne filmiki tego typu, zwłaszcza ten pierwszy robi wrażenie: Learn how ExoGrid bicycles from Holland Cycles transform what you know about custom bike frames. Hand Crafted precision meets cutting edge technology producing the perfection you deserve. Morewood Factory Tour
funkad Napisano 10 Września 2011 Autor Napisano 10 Września 2011 Połączenie stali z karbonem Piękne:-) Jeśli chodzi o alu to ciekawym stopem jest Scandium, podobno jest do dwóch razy wytrzymalszy o serii 6061 czy 7005.
Koen Napisano 11 Września 2011 Napisano 11 Września 2011 http://reynoldstechnology.biz/assets/pdf/rtl_steel_alloys_extract.pdf Z danych w tym pdfie wynika że scandium jest lepsze od stopu 6061, ale różnica to co najwyżej 20-25%. Konkurencje oczywiście zmiata stal nierdzewna reynolds 953, tutaj już nawet stopy tytanu nie dają rady Ciekawi mnie co to są za stopy aluminium x-100 i x-105, w stosunku wytrzymałości do masy wyglądają bardzo ciekawie.
funkad Napisano 14 Września 2011 Autor Napisano 14 Września 2011 Reynolds 953 to moje absolutne marzenie. Śmiem twierdzić ze rama z tego materiału starczyła by na więcej niż na jedno pokolenie.
Rafol Napisano 15 Września 2011 Napisano 15 Września 2011 Bardzo fajny filmik i w końcu dowiedziałem się jak powstaje rama rowerowa
after Napisano 16 Września 2011 Napisano 16 Września 2011 YouTube Tutaj filmik może nie z procesu budowy ramy, ale opony, też ciekawe
funkad Napisano 20 Września 2011 Autor Napisano 20 Września 2011 Hehe, Na Continentalach sporo przejechałem, dobre oponki.
karbeti Napisano 6 Października 2011 Napisano 6 Października 2011 http://www.joemonster.org/filmy/37888/Jak_powstaje_rowerowa_rama_ Piękny filmik z ręcznej budowy pięknej ramy Cro mo. Jak ja bym chciał tak wykonaną ramę. Albo może tak: ...jak ja bym chciał taki warsztat i takie zdolności w budowaniu ram:-) Aż miło popatrzeć.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.