Skocz do zawartości

[Film] Proces budowy ramy rowerowej


funkad

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

po co komu rama cro-mo ;)

z drugiej strony cennik mają niezły

 

Ci którzy jeżdżą na takich ramach doskonale to wiedzą, pozostali (tak jak kolega) nigdy nie posiądą wiedzy tajemnej

Napisano

Jeśli chodzi o mnie, to przez całe życie będę śmigał na cro mo, w przyszłości najlepiej na stopie REYNOLDS 853 lub 953 jeśli będzie dostępny.

Ewentualnie tytan.

 

Dlaczego?

 

Stal chromowo-molibdenowa

Oznaczana cr-mo, cro-mo, cromoly jest to stal stopowa z dodatkami chromu (który polepsza hartowność) i molibdenu (który korzystnie wpływa na strukturę). Jeśli chodzi o parametry, to zupełnie inny materiał niż opisana powyżej stal hi-ten. Dużo bardziej wyrafinowany, obdarzony świetnymi właściwościami wytrzymałościowymi i eksploatacyjnymi. Jego własności: blisko sześciokrotnie większa niż aluminium wytrzymałość, trzykrotnie większa sztywność i pięciokrotnie większa umowna granica plastyczności pozwalają stosować rury o niewielkiej średnicy i cienkich ściankach (0,8 lub 0,6 mm). Co wpływa na rewelacyjną zdolność pochłaniania drgań. Jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych wśród zaawansowanych rowerów była materiałem konstrukcyjnym numer 1. Jednak ze względu na utrudnienia technologiczne i cenę materiał ten stracił swoją pozycję na rzecz stopów aluminium.

Ramy ze stali cr-mo są bardzo komfortowe (stal bardzo dobrze tłumi drgania), znacznie trwalsze niż aluminiowe i wolniej się starzejące. Ale ciężar ramy wykonanej z nawet najbardziej wyrafinowanych rur cr-mo jest zauważalnie większy niż porównywalnej klasy ramy z aluminium.

W zależności od składu stopowego, a przede wszystkim od zastosowanej później obróbki cieplno-plastycznej, stal cr-mo może zmieniać swoje parametry w szerokim zakresie. Są „zwykłe” odmiany wykorzystywane do produkcji ram rowerów z dolej półki (np. cr-mo 4130), ale są także odmiany bardzo zaawansowane o wytrzymałości zdecydowanie większej, niż jakiekolwiek inne materiały stosowane do produkcji ram. Kluczem do połączenia wybitnych własności z niską masą jest jednak dalsza obróbka rur.

 

Ciekawoska: zbudowano ramę górską cro mo dokładnie ze stopu REYNOLDS 953 o masie 1 kilograma.

 

Tytan

Oznaczany Ti np. Ti 3 Al, 2.5 V– podobnie jak stopy aluminium i magnezu zalicza się go do grupy metali lekkich. Jego stopy cechują się bardzo dużą wytrzymałością, są stosunkowo lekkie oraz odporne na korozję. Niestety stopy tytanu są materiałami drogimi i trudnymi w obróbce, co dodatkowo podnosi cenę gotowego wyrobu. Rury wykonane z tytanu są praktycznie niezniszczalne. Jest to powód, dla którego znajduje się on w niełasce u producentów. Taką ramę kupuje się tylko raz, no a jaki pożytek z klienta, który w sklepie pojawi się w ciągu całego swojego życia tylko raz?

Min. dlatego cały rynek zalany jest ramami z alu.

 

Sorki za ot, ale czasami warto jest przypomnieć o takich informacjach.

Napisano

 

Taką ramę kupuje się tylko raz, no a jaki pożytek z klienta, który w sklepie pojawi się w ciągu całego swojego życia tylko raz?

Min. dlatego cały rynek zalany jest ramami z alu.

 

 

Święta prawda, dotyczy to zarówno materiału jak i wykończenia ram, np.: czemu służy post-mount w ramie z tyłu? A temu służy że jak się przekręci gwint to trzeba kupić nową ramę.

Napisano

Ci którzy jeżdżą na takich ramach doskonale to wiedzą, pozostali (tak jak kolega) nigdy nie posiądą wiedzy tajemnej

tak się składa, że od 15 lat tyram na ramie cro-mo i nic jej nie jest :P

Napisano

tak się składa, że od 15 lat tyram na ramie cro-mo i nic jej nie jest :P

 

Hehe, mój marin też ma nie mało latek bo 13, ale ostatnio spotkałem kolesia, który ma marina z 1993 roku w stanie idealnym rama z oryginalnym lakierem ale wyglądała jak by była nowa! No a o amorku Manitou(który miał rozbieralne korony i podkowę na imbusy oraz chyba wymienne mocowania kół)w idealnym stanie nie wspomnę.

 

Poniżej fota pokazująca jak pięknie położone są spawy w mojej ramie:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fc5c84806d28128f.html

 

Zdecydowałem się na wygładzenie spawów za pomocą szpachlówki epoksydowej, ale sczerze dzisiaj żałuję tej decyzji.

Mam bynajmniej zamiar kupić nową ramę cro mo, a jak będzie dobra kasa to tytan od Rychtarskiego.

Wtedy moja obecna rama odzyska dawne matowe srebrne malowanie i napisy, na szczęście wiem gdzie jakie były.

Napisano

Połączenie stali z karbonem Piękne:-)

 

Jeśli chodzi o alu to ciekawym stopem jest Scandium, podobno jest do dwóch razy wytrzymalszy o serii 6061 czy 7005.

Napisano

Reynolds 953 to moje absolutne marzenie. Śmiem twierdzić ze rama z tego materiału starczyła by na więcej niż na jedno pokolenie.

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...