wojto4me Napisano 7 Września 2011 Napisano 7 Września 2011 Czołem, w tym roku mam wreszcie w miarę lekki sprzęt do ostrej jazdy po górach. Niestety jest z nim jeden mały problem - rower pochyla się na prawą stronę. Winna musi być rama Spec Stumpjumper M4 - ale nie wiem jak zdiagnozować konkretne miejsce powodujące tą niedogodność. Myślę, że krzywa może być główka ramy bądź coś nie tak z hakami. Na oko wszystko wygląda ok... Czy znacie jakieś sposoby aby zdiagnozować dokładnie miejsce powodujące taki problem?
Rulez Napisano 7 Września 2011 Napisano 7 Września 2011 Stumpjumper jest ze stopu M5 więc nie wiem o co Ci chodzi z tym M4 ... może sprawdź o czym piszesz ...
wojto4me Napisano 8 Września 2011 Autor Napisano 8 Września 2011 Koła zmieniałem - na 100% winna jest rama. Stumpjumper 01r jest na M4 jeszcze handmade in USA...
Rulez Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 No tak, rower raczej w podeszłym wieku więc wszystko jest możliwe, jeśli nawet coś jest krzywe to i tak nie do wyprostowania, a jeśli to zmęczenie materiału jest przyczyną, to jego miejscem jest skup metali kolorowych a nie ostra jazda po górach.
wojto4me Napisano 8 Września 2011 Autor Napisano 8 Września 2011 No tak, rower raczej w podeszłym wieku więc wszystko jest możliwe, jeśli nawet coś jest krzywe to i tak nie do wyprostowania, a jeśli to zmęczenie materiału jest przyczyną, to jego miejscem jest skup metali kolorowych a nie ostra jazda po górach. Rower to nie komputer i nie "starzeje się" z biegiem czasu. Zmęczenie materiału... hm raczej nie oto w tym przypadku chodzi.
Rulez Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Jasne nie starzeje się : http://pl.wikipedia.org/wiki/Korozja_mi%C4%99dzykrystaliczna
Mod Team durnykot Napisano 8 Września 2011 Mod Team Napisano 8 Września 2011 Może byc zmęczenie życiem ( o co w ramie z dziesięcioletnim stażem nie trudno) lub zmęczenie wypadkiem/przypadkiem. Różne są zmęczenia. Prywatnie sprawdziłbym osiowośc tylnych widełek i amorka , oraz- pro forma - założyłbym inne opony.
rauf Napisano 8 Września 2011 Napisano 8 Września 2011 Rower to nie komputer i nie "starzeje się" z biegiem czasu. Zmęczenie materiału... hm raczej nie oto w tym przypadku chodzi. Z biegiem czasu "młodnieje" tylko wino i skrzypce, ewentualnie w uroczej Austrii kobiety w piwniczkach... Skoro to nie zmęczenie materiału, i miękkość jest wyraźnie w jedną stronę, to coś musiało być uderzone i teraz słabnie. Masz 3pkt podparcia na rowerze, przemyśl gdzie to czujesz najbardziej (ręce, tyłek, nogi) i tam szukaj. Rulez, a są jakieś korniki na carbonik??
Mod Team durnykot Napisano 8 Września 2011 Mod Team Napisano 8 Września 2011 Przyjmując że ramy rowerowe się starzeją , czyli podlegają procesowi starzenia , w efekcie którego stają się starsze należy sie zastanowić czym starzenie grozi . A że ,jak twierdzi Wikipedia : "Starzenie się to zmniejszenie zdolności do odpowiedzi na stres środowiskowy, które pojawia się w organizmach wraz z upływem czasu, naturalne i nieodwracalne nagromadzenie się uszkodzeń wewnątrzkomórkowych, przerastające zdolności organizmu do samonaprawy. Starzenie się powoduje utratę równowagi wewnętrznej organizmu, co zwiększa ryzyko wystąpienia chorób. Prowadzi do upośledzenia funkcjonowania komórek, tkanek, narządów i układów, zwiększa podatność na choroby (np. choroby krążenia, Alzheimera, nowotwory), wreszcie prowadzi do śmierci " można wywnioskować ,że w efekcie starzenia rama zapomni do czego służy i może umrzeć.
wojto4me Napisano 8 Września 2011 Autor Napisano 8 Września 2011 Dajcie spokój z tym starzeniem. 10lat to jest nic dla stopów aluminiowych. Poniżej omawiany rower. Pytanie za dwa punkty jak sprawdzić osiowośc tylnych widełek a także nachylenie boczne główki sterowej?
Mod Team durnykot Napisano 8 Września 2011 Mod Team Napisano 8 Września 2011 Np za pomocą tego przyrządu http://www.amigo-bike.pl/sklep-produkt-icetoolz-przyrzad-icet-x-e341-symetrii-ramy-1219.html Lub też wykorzystując fakt ,że rama rowerowa jest symetryczna- wyznacz oś symetrii tylnych widełek i sprawdź,czy są w równej odległości od osi symetrii. Warto sprawdzić ,czy obydwa koła są w osi symetrii ramy i widelca. A propos zmęczenia Polecam lekturę - strona 44 cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/OM9_v4_PL_r2.pdf. Tak zupełnie na marginesie- stery masz sprawne i prawidłowo skręcone?
wojto4me Napisano 8 Września 2011 Autor Napisano 8 Września 2011 No i chyba znalazłem winowajcę - to jednak przedni widelec. Na 95% gniazdo lewego haka jest wyżej niż prawego. Co ciekawe na początku z góry odrzuciłem go jako winowajcę, gdyż gdy był zamontowany w poprzednim moim rowerze, ten prowadził się idealnie prosto... Pytanie jest teraz następujące czy pilnik w dłoń i wyrównanie poziomów haków to najlepsze wyjście z sytuacji, czy jest jakieś inne? Widelec to bomber z 2002r o wadze poniżej 1,66kg z 24cm rurą więc chciałbym jeszcze dłuuuugo na nim pojeździć.
Rulez Napisano 9 Września 2011 Napisano 9 Września 2011 Różnica jest tylko w płaszczyźnie pionowej czy również w poziomej ? Jak duża jest różnica, czy piłowanie nie osłabi haków koła ? Chcesz to robić "na oko" ?
wojto4me Napisano 13 Września 2011 Autor Napisano 13 Września 2011 Niestety dzisiejsze dokładne pomiary wykazały że widelec jest na 100% ok, tak że dalej jestem w lesie.
Rulez Napisano 13 Września 2011 Napisano 13 Września 2011 Raczej określił bym to "z ręką w nocniku", ponieważ czego byś nie zdiagnozował rama nadaje się do skupu metali kolorowych ...
Mod Team durnykot Napisano 13 Września 2011 Mod Team Napisano 13 Września 2011 Z uporem maniaka zapytam,czy sprawdzałaeś może , czy masz koła w jednej linii? Z tego co piszesz można wyciągnąc luźny wniosek ,że masz problem w przedniej części roweru. Sprawdzałeś ,czy stery sa dobrze nabite i sprawne? Brak pęknięć przy główce ramy?
wojto4me Napisano 14 Września 2011 Autor Napisano 14 Września 2011 Z uporem maniaka zapytam,czy sprawdzałaeś może , czy masz koła w jednej linii? Na oko wyglądają, że są idealnie w linii prostej. Z tego co piszesz można wyciągnąc luźny wniosek ,że masz problem w przedniej części roweru. Sprawdzałeś ,czy stery sa dobrze nabite i sprawne? Brak pęknięć przy główce ramy? Też mi się wydaje, że coś jest nie tak z przodu. Ale wykluczyłem (poprzez wymianę na inną cześć) przednie koło, tylne koło, widelec, mostek, kierownicę, górną miskę sterową. Więc w zasadzie do weryfikacji pozostała dolna miska, bądź sama główka sterowa. Pęknięć nigdzie nie ma, rama ma przebieg poniżej 5tyś km
Mod Team durnykot Napisano 14 Września 2011 Mod Team Napisano 14 Września 2011 Czy zakładałeś inne opony?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.