Skocz do zawartości

[Rama]Specialized Stumpjumper M4 odgina się na boki


wojto4me

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Czołem, w tym roku mam wreszcie w miarę lekki sprzęt do ostrej jazdy po górach. Niestety jest z nim jeden mały problem - rower pochyla się na prawą stronę. Winna musi być rama Spec Stumpjumper M4 - ale nie wiem jak zdiagnozować konkretne miejsce powodujące tą niedogodność. Myślę, że krzywa może być główka ramy bądź coś nie tak z hakami. Na oko wszystko wygląda ok... Czy znacie jakieś sposoby aby zdiagnozować dokładnie miejsce powodujące taki problem?

Napisano

No tak, rower raczej w podeszłym wieku więc wszystko jest możliwe, jeśli nawet coś jest krzywe to i tak nie do wyprostowania, a jeśli to zmęczenie materiału jest przyczyną, to jego miejscem jest skup metali kolorowych a nie ostra jazda po górach.

Napisano

No tak, rower raczej w podeszłym wieku więc wszystko jest możliwe, jeśli nawet coś jest krzywe to i tak nie do wyprostowania, a jeśli to zmęczenie materiału jest przyczyną, to jego miejscem jest skup metali kolorowych a nie ostra jazda po górach.

 

Rower to nie komputer i nie "starzeje się" z biegiem czasu. Zmęczenie materiału... hm raczej nie oto w tym przypadku chodzi.

  • Mod Team
Napisano

Może byc zmęczenie życiem ( o co w ramie z dziesięcioletnim stażem nie trudno) lub zmęczenie wypadkiem/przypadkiem. Różne są zmęczenia.

Prywatnie sprawdziłbym osiowośc tylnych widełek i amorka , oraz- pro forma - założyłbym inne opony.

Napisano

Rower to nie komputer i nie "starzeje się" z biegiem czasu. Zmęczenie materiału... hm raczej nie oto w tym przypadku chodzi.

 

Z biegiem czasu "młodnieje" tylko wino i skrzypce, ewentualnie w uroczej Austrii kobiety w piwniczkach...

 

Skoro to nie zmęczenie materiału, i miękkość jest wyraźnie w jedną stronę, to coś musiało być uderzone i teraz słabnie.

 

Masz 3pkt podparcia na rowerze, przemyśl gdzie to czujesz najbardziej (ręce, tyłek, nogi) i tam szukaj.

 

 

Rulez, a są jakieś korniki na carbonik?? :icon_mrgreen:

  • Mod Team
Napisano

Przyjmując że ramy rowerowe się starzeją , czyli podlegają procesowi starzenia , w efekcie którego stają się starsze należy sie zastanowić czym starzenie grozi .

A że ,jak twierdzi Wikipedia :

 

"Starzenie się to zmniejszenie zdolności do odpowiedzi na stres środowiskowy, które pojawia się w organizmach wraz z upływem czasu, naturalne i nieodwracalne nagromadzenie się uszkodzeń wewnątrzkomórkowych, przerastające zdolności organizmu do samonaprawy. Starzenie się powoduje utratę równowagi wewnętrznej organizmu, co zwiększa ryzyko wystąpienia chorób. Prowadzi do upośledzenia funkcjonowania komórek, tkanek, narządów i układów, zwiększa podatność na choroby (np. choroby krążenia, Alzheimera, nowotwory), wreszcie prowadzi do śmierci "

 

można wywnioskować ,że w efekcie starzenia rama zapomni do czego służy i może umrzeć.

Napisano

Dajcie spokój z tym starzeniem. 10lat to jest nic dla stopów aluminiowych. Poniżej omawiany rower.

Pytanie za dwa punkty jak sprawdzić osiowośc tylnych widełek a także nachylenie boczne główki sterowej?

 

spec.jpg

  • Mod Team
Napisano

Np za pomocą tego przyrządu

http://www.amigo-bike.pl/sklep-produkt-icetoolz-przyrzad-icet-x-e341-symetrii-ramy-1219.html

Lub też wykorzystując fakt ,że rama rowerowa jest symetryczna- wyznacz oś symetrii tylnych widełek i sprawdź,czy są w równej odległości od osi symetrii. Warto sprawdzić ,czy obydwa koła są w osi symetrii ramy i widelca.

A propos zmęczenia

Polecam lekturę - strona 44

cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/OM9_v4_PL_r2.pdf.

Tak zupełnie na marginesie- stery masz sprawne i prawidłowo skręcone?

Napisano

No i chyba znalazłem winowajcę - to jednak przedni widelec. Na 95% gniazdo lewego haka jest wyżej niż prawego. Co ciekawe na początku z góry odrzuciłem go jako winowajcę, gdyż gdy był zamontowany w poprzednim moim rowerze, ten prowadził się idealnie prosto...

 

Pytanie jest teraz następujące czy pilnik w dłoń i wyrównanie poziomów haków to najlepsze wyjście z sytuacji, czy jest jakieś inne? Widelec to bomber z 2002r o wadze poniżej 1,66kg z 24cm rurą więc chciałbym jeszcze dłuuuugo na nim pojeździć.

Napisano

Różnica jest tylko w płaszczyźnie pionowej czy również w poziomej ?

Jak duża jest różnica, czy piłowanie nie osłabi haków koła ?

Chcesz to robić "na oko" ?

Napisano

Raczej określił bym to "z ręką w nocniku", ponieważ czego byś nie zdiagnozował rama nadaje się do skupu metali kolorowych ...

  • Mod Team
Napisano

Z uporem maniaka zapytam,czy sprawdzałaeś może , czy masz koła w jednej linii?

Z tego co piszesz można wyciągnąc luźny wniosek ,że masz problem w przedniej części roweru. Sprawdzałeś ,czy stery sa dobrze nabite i sprawne? Brak pęknięć przy główce ramy?

Napisano

Z uporem maniaka zapytam,czy sprawdzałaeś może , czy masz koła w jednej linii?

 

Na oko wyglądają, że są idealnie w linii prostej.

 

 

Z tego co piszesz można wyciągnąc luźny wniosek ,że masz problem w przedniej części roweru. Sprawdzałeś ,czy stery sa dobrze nabite i sprawne? Brak pęknięć przy główce ramy?

 

Też mi się wydaje, że coś jest nie tak z przodu. Ale wykluczyłem (poprzez wymianę na inną cześć) przednie koło, tylne koło, widelec, mostek, kierownicę, górną miskę sterową. Więc w zasadzie do weryfikacji pozostała dolna miska, bądź sama główka sterowa. Pęknięć nigdzie nie ma, rama ma przebieg poniżej 5tyś km

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...