3nadel Napisano 31 Sierpnia 2011 Napisano 31 Sierpnia 2011 Witajcie. Nadszedł czas na wymianę kilku drobiazgów w moim rowerze. Chciałem poprosić Was o radę odnośnie wyboru kilku komponentów - głównie chodzi mi o układ przeniesienia napędu - a także o ogólną ocenę dobranych przeze mnie części. Na początek słów kilka o moim sprzęcie. Rower składałem samodzielnie z kilku starszych części (główni te przyjdzie mi teraz wymienić), oraz tego, co udało mi się tanio kupić. Rower to hardtail bazujący na ramie Accent m003. Posiadam widelec SR Raidon Air, wysłużone hamulce tarczowe (stare tarcze wyjęte z Krossa plus zaciski Shimano BR-M415). Przednia przerzutka to Deore FD-M530, tylną właśnie straciłem (), co nakłoniło mnie do pewnych zmian. Chcę przejść na napęd 8/9 rzędowy (11 zębów). Jestem rowerzystą spore postury, ważę około 100 kilogramów i mam 188 cm wzrostu. Rocznie przejeżdżam 1500-2000 kilometrów. Rower używam do jazdy... nie latam nim, nie skaczę, nie zjeżdżam, nie pływam. Lubię często mocniej wcisnąć pedały, więc liczy się dla mnie wytrzymałość. Jeżdżę w 70% po bruku i 30% po szutrze/leśnych duktach. Oto lista rzeczy, które planuje zakupić: 1. Grupa Cześć Marka Model Cena Koło tylne Obręcz Mavic XM 317 disc 96 Koło tylne Obręcz Mavic EN 321 disc 28mm 100 Koło tylne Piasta Shimano Deore FH M-595 80 Koło tylne Zaplatanie + Szprychy + Nyple 80 Tyle odnośnie koła. Którą z obręczy wybrać? Standardową czy szerszą? 2. Grupa Cześć Marka Model Cena Napęd Przerzutka tył Shimano Deore RD M-591 140 Napęd Przerzutka tył Shimano Alivio RD M-430 90 Napęd Manetki Shimano Deore SL M-590 155 Napęd Manetki Shimano Alivio SL M-430 100 Napęd Kaseta Shimano Deore CS HG-50 9 70 Napęd Łańcuch Shimano Deore CN HG-73 55 Napęd Korba Shimano Deore FC M590L 48 260 I w tym diale mam największy dylemat. Przerzutki i manetki. Słyszałem, że często łączy się manetki o klasę niższe niż przerzutki i takie połączenie podobno się spisuje. Dlatego myślałem o Manetkach Alivio + przerzutka Deore. Przejdźmy do konkretów - czy Manetki Deore warte są dołożenia tych 50zł? Co zyskam. I niemal to samo pytanie odnośnie przerzutki. Proszę też o weryfikacje reszty części z tego zestawu. Przyznam, że wystarczył by mi napęd 8-mio rzędowy - zależy mi głównie na 11 zębach na ostatniej zębatce, a że przyspieszam dość dynamicznie to "trochę" się "nawajchuję" dźwignia zmiany biegów. Sęk w tym, że nie widzę nigdzie dobrych korb dla 8-rzędu, a z tego co wiem korby 9-rzędowe źle współpracują z łańcuchem dla 8-mio rzędu. Jeśli znacie jakąś mocną korbę i suport pasujące do napędu 8-rzędowego to proszę o wskazanie - zaoszczędziłbym sporo pieniędzy, a napęd taki w zupełności by mi wystarczył. mam też problem z doborem siodła. w ogóle się na tym nie znam. jak wspominałem ważę 100 kg, więc jestem raczej gruby. Tył tez mam spory Więc potrzebuje czegoś raczej wygodnego, ale na tyle wąskiego, by móc swobodnie szybko pedałować. Jeśli chodzi o hamulce zostawiam co jest. Zmienię tylko tarczę (z tyłu na CL - dla piasty, z przodu zaś zostanę przy 6 śrubach). jeśli chodzi o Wasza pomoc, to prosiłbym, żebyście okreslili, czy hamulce Shmano BR M445 + BL M505 będą wystarczające dla mojej masy. Postawią mnie na koło przy tarczy 180/203? Prosiłbym też o wypowiedzenie się na temat jakości poniższych produktów - jeśli się z nimi spotkaliście: Pedały SPD Shimano PD M530 białe 120 Obuwie SPD Shimano SH-M123 czarno-białe 240 Sztyca SR suntour NCX-2B272B 110 Osłona sztycy SR suntour osłona z neoprenu na rzepy 20 Bagażnik Author ACR-149 85 Torba Deuter Rack Top Pack 160 Wiem, że temat rzeka, dość rozległy, ale głównie chodzi mi o te przerzutki, dlatego zamieściłem w tym dziale. Jeśli macie pomysł na jakiś dobry układ 8-rzędowy to proszę - podzielcie się nim. mam sporo rzeczy do kupienia, więc każda zaoszczędzona stówka się przyda.
beardman Napisano 1 Września 2011 Napisano 1 Września 2011 Ad 1. Jeździłem na XM317 blisko rok w każdych warunkach (błoto, kamory, śnieg, deszcz itd...) i w zasadzie wytrzymała wszystko (ważyłem jakieś 90kg). Raz wgiąłem rant po dobiciu na krawężniku. Ale miałem wtedy oponki 1,5 i władowałem się na wysoki krawężnik z zaskoczenia. Ta druga jest cięższa o ok.100g, więc i waga koła wzrośnie. Za to jest na pewno mocniejsza (przewidziana do enduro i lekkiego freeride'u). Jeżeli chcesz mocną obręcz i nie zależy Ci bardzo na wadze koła to EN 321 będzie dobra. Aczkolwiek przy Twoim sposobie jazdy będzie aż na wyrost i XM317 też się doskonale sprawdzi. Czy koniecznie potrzebujesz Mavica? To są dobre obręcze ale dość drogie. Znajomy ma Accenty, kosztujące połowę tego co Mavic i sobie je chwali. A jeździ ostrzejsze enduro i nie szczypie się na zjazdach. Śmiga na nich już 2 rok i jeszcze ani razu ich nie centrował. Ma coś takiego: http://e-rower.pl/obrecz-generationxc-p-140.html?osCsid=54be86d4663365777bf8617bdc300a4e Ad 2. Jeździłem na różnych zestawach (przerzutka tył xtr przód sram x-9 manetki deore, przerzutka tył deore manetki alivio przerzutka przód alivio, do tego korba alivio) i nie miałem problemów ze współpracą. Alivio z deore będzie działać niezależnie od tego, jaki zestaw wybierzesz. Jeśli wybierasz między tymi dwoma to wg mnie nie ma sensu dopłacać do deore. Alivio będzie działać podobnie. W tej chwili alivio też jest dostępne na 9-rzędów także to już Twój wybór: 8 rzędów czy 9? Cenowo wyjdzie podobnie, a różnią się w zasadzie tylko lżejszymi przełożeniami (11 zębów będziesz miał w każdej z tych kaset). Plusem 9-rz. jest to, że masz większy wybór części i łatwiej później zrobić upgrade napędu w górę. Jeśli chodzi o korbę to podana przez Ciebie deore to bardzo dobry wybór. Aczkolwiek zintegrowana oś kosztuje więcej. Jeśli chcesz tańszą to bardzo przyzwoite są też alivio (piszę z własnych "autopsji" ). Mam taką w drugim rowerze już dwa lata i nic się z nią nie dzieje. http://allegro.pl/korba-shimano-alivio-fc-m410-42x32x22-i1777543285.html http://allegro.pl/korby-shimano-alivio-fc-m411-48x38x28-fv-czarne-i1785074023.html Do niej musiałbyś kupić też suport, więc cena wzrośnie trochę. Rozważ też napęd oparty na SRAMIE. Ja niedawno się przesiadłem na 9-rzędowego srama i sobie chwalę. Przerzutki działają trochę głośniej ale za to w moim odczuciu precyzyjniej i pewniej. W każdym razie do Shimano już nie wracam... Może coś takiego na 8rz: przerzutka tył sram x-5: http://allegro.pl/przerzutka-sram-x5-x-5-wielka-wyprzedaz-i1793854745.html kaseta: http://allegro.pl/nowa-kasta-sram-pg-850-8sp-11-32z-wytrzymala-i1782796430.html łańcuch: http://allegro.pl/lancuch-connex-800-kompatyb-shimano-sram-i1784792931.html manetki: http://allegro.pl/manetki-sram-x-4-x4-x-4-trigger-3x8-2011-i1794941779.html korba: może zostać ta deore lub tańsza alivio Z siodłami niestety jest cięższy wybór bo co dla jednego jest wygodne to dla innego jest katorgą... Trzeba samemu eksperymentować. Ale, żeby coś doradzić to ja mam siodło WTB speed V GEL i jest ok. A też nie mam lekkiego tyłka. Ogólnie ludzie na forach bardzo chwalą siodła tej firmy. Hamulce: Tarcz 203 używa się zasadniczo przy zjazdach. Nie sądzę aby były Ci aż takie potrzebne. Bardziej bym się nastawił na jakieś dobre klocki. Jeśli masz organiczne (a przy mechanicznych hamulcach to raczej standard) to radzę zmienić na metaliczne lub półmetaliki. To dużo pomoże. No i oczywiście dobra regulacja, dotarcie tarcz i klocków itd... Pedały: podane przez Ciebie to nowy model na 2012 rok, grupa slx (między deore, a deore xt). Podejrzewam, że niezbyt dużo osób na nich już jeździ. Ogólnie powinny być dobre. Wcześniejsze modele shimano są raczej chwalone. Jeśli to pierwsze Twoje pedały spd to myślę, że można znaleźć niższy model (czyli tańsze). Buty też powinny być ok. Ja jeżdżę na takich: http://allegro.pl/buty-diadora-rove-comfort-super-cena-i1786002852.html Mam je już 2 lata i jestem bardzo zadowolony. Używane w deszczu, słońcu, błocie, śniegu, ogółem cały rok. I jedyny minus to taki, że troszkę wyblakły od błota. Ale za to w przeciwieństwie do moich poprzednich po parokrotnym przelaniu ich wodą się nie rozlazły na boki i dalej sztywno trzymają stopę. Pozdrawiam
3nadel Napisano 1 Września 2011 Autor Napisano 1 Września 2011 Hej, proszę, odpowiedzcie mi. Wiem, że mam coś w statusie ostrzeżeń, ale to chyba nie znaczy, że nie można mi pomóc. Wybrałem wasze forum, bo widziałem sporo użytkowników, liczyłem na szybką odpowiedź. Chciałem też zapytać o Wasze opinie na temat sklepu CentrumRowerowe. Warto tam kupować? Mozna im zlecić zaplatanie koła i zrobią to dobrze? edytowałem dzięki kolego, za wyczerpującą wypowiedź Co do obręczy Mavica mi polecono jako bardzo wytrzymały sprzęt, dlatego postanowiłem nieszczędzic na to pieniędzy. Accent oczywiście by pasował do reszty zestawu, jednak boję sie, że jest mniej wytrzymały. Obecnie jestem zdecydowany na Alivio 9'tke. Jednak korci mnie zestaw na 8-kę, tylko boję się niższej wytrzymałości. Wiem, że ta korba 590 to bardzo mocny sprzęt, a wcześniejsze moje odmiany 331 itd potrafiłem zajeździć w mniej niż dwa sezony. Podobnie z suportem, co sezon/dwa sezony wymiana. Klocki mam organiczne, ale tarcze Shimano są tylko do klocków organicznych... Ale mam rozumiec że te 445 są dość dobre? Warte swojej ceny?
M333 Napisano 1 Września 2011 Napisano 1 Września 2011 1. zaprzyjaźnij się z wyszukiwarką, znajdziesz tam odpowiedzi na (prawie) wszystkie pytania, łącznie ze sklepem centrumrowerowe; 2. zapoznaj się z zasadą zakładania tematów- konkretnie ich tytułowania, stąd pewnie masz ostrzeżenie, ponad rok na forum, wypadałoby to już wiedzieć; 3. streszczaj się, stawiając pytania; długich wypowiedzi, z wieloma nieprecyzyjnymi pytaniami, nie chce się zwyczajnie nikomu czytać. Poza tym nikt oprócz Ciebie i moderatorów nie zna Twojego statusu ostrzeżeń. Nie wpływa to więc na chęć udzielania odpowiedzi.
3nadel Napisano 1 Września 2011 Autor Napisano 1 Września 2011 Wiesz co, olałbym Twoja wypowiedź, ale sam jestem forumowiczem, i to z wiekszym doświadczeniem niż Ty, lecz w branży IT, i nie bede siedział cicho. 1. Nie po to mamy fora internetowy, by szukać po wyszukiwarkach. Pytam się co jest lepsze ludzi, a nie stare archiwa. Po to mamy fora, by nie tylko dostać odpowiedź, ale móc ja obgadać. 2. Tematu nie otagwałem, ponieważ dotyczy on większej ilości zagadnień, zaś nie widziałem nigdzie działu ogólnego, tylko same nastawione na jedną grupę zespołów. 3. Pytania zadałem wystarczająco precyzyjne. Sam oczekuję długich wypowiedzi (jak np kolegi beardmana). Koniec offtopu Zdecydowałem się na napęd Alivio 9-rzędowy, za 3 godziny jadę do sklepu, więc ciągle proszę o wypowiedzi
beardman Napisano 1 Września 2011 Napisano 1 Września 2011 Nie ma co się denerwować. Jak ktoś chce to przeczyta i w miarę wiedzy doradzi. Jak nie chce to ominięcie postu zajmie 2 sekundy. Z drugiej strony to prawda, że dłuższych postów w większości przypadków się nie chce czytać, a co dopiero odpowiadać (sam tak mam). Więc chcąc uzyskać dokładniejsze odpowiedzi lepiej pisać więcej postów bardziej szczegółowych. Co do wyszukiwarki to czasem szybciej i łatwiej założyć temat. Ale do rzeczy: To prawda, że mavic jest wytrzymały. Ale z drugiej strony nie wydaje mi się, żeby był wytrzymalszy od porównywalnych obręczy innych firm. Mój XM317 wytrzymał katowania w górach (czasem całkiem mocne bo miałem sztywną ramę ze sztywnym widelcem), a zgiąłem rant na krawężniku na ścieżce rowerowej. Teraz mam obręcze wtb laser disc trail i nie widzę różnicy między nimi. Co do accentów to ma je mój kolega, z którym męczymy się zwykle po górach, więc wiem w jakich warunkach je katuje. I pisząc "katuje" to właśnie mam na myśli bo snejki to łapie regularnie . Dlatego z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że są całkiem wytrzymałe. A cenowo wypadają dużo lepiej. Podobnie Alexrimsy. Ja osobiście wybierając obręcze zwróciłbym uwagę głównie na przekrój i wybrałbym takie ze zbliżonym kształtem do mavic'a. A różnicę zainwestowałbym np. w lepsze szprychy. Co do napędu 8rz. czy 9rz. to ja osobiście różnicy w wytrzymałości nie zauważyłem. Różnica jest w ilości zębów w lżejszych przełożeniach kasety i tyle. Korbę alivio (taką jak w linku w moim wcześniejszym poście) używałem 2 lata. Obecnie ma ją mój brat w drugim rowerze i działa. Ostatnio mu wymieniłem średnią zębatkę bo już miała starte zęby. Cały czas chodzi dobrze. To , jaki kupisz wkład suportu (za 20zł czy za 120zł) to już Twoja sprawa. Ja przez 2 lata śmigałem na wkładzie za 30zł i nic się nie działo złego. Aktualnie jeżdżę na korbie Deore LX (zintegrowanej, jak ta deore M590) i szczerze mówiąc nie zauważyłem różnicy w działaniu. Niby piszą na forach, że takie korby są sztywniejsze i wytrzymalsze ale ja tego nie zauważyłem. Aczkolwiek nie startuję w zawodach, jeżdżę amatorsko dla przyjemności, więc pewno dlatego. Korba alivio powinna działać z 9 rz. napędem. Hamulce: O tarcze się martwić nie musisz. Nic się z nimi nie stanie od klocków metalicznych. Co do samych hamulców to Shimano BR-M415 to raczej podstawowe hamulce mechaniczne. Na pewno nie będą działać, jak hydrauliki ale przy odrobinie cierpliwości w ustawieniu powinny się dobrze spisywać. Nadal uważam, że najprędzej poprawisz siłę hamowania zmieniając klocki. Wystarczą pólmetaliczne. Mechaniczne niestety mają to do siebie, że trzeba się trochę pobawić z ustawieniem ich bo większość ma nieruchomy jeden klocek, a drugi dociska się do tarczy. Pozdrawiam
3nadel Napisano 1 Września 2011 Autor Napisano 1 Września 2011 Zamówiłem koło na Mavicu jednak (nie widziałem ostatniego posta ). Przerzutkę i manetki Alivio 9'tki. Klamki jak w specyfikacji, kaseta również. Kupiłem też bagażnik (podstawa ). Jutro odbieram koło (jednak piasta SLX 32 otwory), łańcuch i parę innych drobiazgów. Posłucham się rady - następnym razem będę pisał więcej postów w różnych działach. Powiedzcie mi tylko czy do założenia tarczy na CenterLock będę potrzebował jakieś specjalne narzędzie? Czy do dokręcenia nakrętki kasety wystarcza ta sama redukcja klucza co do odkręcenia wolnobiegu klasycznego? Czy do montażu/demontażu tej korby 590 również będę potrzebował specjalne narzędzie? Pytając o hamulce miałem na mysli hydrauliczne 445, nie 415 415'tki mam od 4 sezonów i chwalę je sobie
beardman Napisano 1 Września 2011 Napisano 1 Września 2011 Pytając o hamulce miałem na mysli hydrauliczne 445, nie 415 415'tki mam od 4 sezonów i chwalę je sobie "Mea Culpa" Za szybko czytałem... Hamulce Shmano BR M445 + BL M505 na pewno będą mocniejsze niż poprzednie mechaniki. Czy "postawią Cię na kole" to już zależy od klocków, tarcz i ich współpracy. Jak się dobrze dotrą i ustawią to myślę, że zdołasz nawet przelecieć parę razy przez kierownicę... Technicznie z mavic-ów będziesz na pewno zadowolony. Różnica jest głównie finansowa. Klucz od kasety powinien pasować do tarczy centerlock. Teoretycznie do korby zintegrowanej potrzebujesz dwa klucze: http://www.bikeserwis.pl/537,klucz-do-misek-korb-shimano-hollowtech-ii.html W praktyce można się bez nich obejść. Miski suportu dokręcam popularnym francuzem lub żabką. Chwytam je tylko przez szmatkę, żeby nie objechać. Z kolei plastikową nakrętkę do lewego ramienia korby wkręcam używając główki kombinerek lub starego klocka V-brake. Nakrętka nie musi być wkręcana mocno bo w zasadzie służy jedynie jako zaślepka z gwintem. Ramię korby skręca się dwoma śrubami imbusowymi.
3nadel Napisano 1 Września 2011 Autor Napisano 1 Września 2011 No kolego, dzięki wielkie Francuza nie mam akurat, ale prędzej niebo poruszę, niż dam 40 dychy za klucz shimano Z hamulcami pomyślę Co do reszty to... napisał koleś ze sklepu, że nie mają manetek M430 i mi proponuje Deorki za 120zł No i u nich przerzutki 591 są po 111zł, więc chyba jednak się skusze na Deorę... a zakupioną przerzutkę Alivio najwyżej sprzedam komuś Martwię się jeszcze tylko jak zamontuje kasetę, ale po za tym to powoli dochodzę do ładu. jak dobrze pójdzie w weekend będę mógł oddać babci damkę (jakoś mi nie leży....) i wracam na ścieżki moją maszyną Teraz z korbą 48T (zamiast 44T) i kasetą 11T znowu będę mógł poczuć co to jest opór na prostej
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.