pewu Napisano 29 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 Witam, Całkiem niedawno stałem się posiadaczem roweru o nazwie Winora - Jamaica (być może komuś to coś powie). Całość sprawuje się dość dobrze, jednak mam pewien dyskomfort w związku z przerzutkami. Przerzutka - Shimano C201 Rapid Rise, Mega Range - to moja: http://img825.imageshack.us/img825/2905/c201.jpg Klamkomanetka - st-ef28 - taka jak na tej fotce: http://www.fa-technik.adfc.de/Hersteller/Shimano/I/ST-EF28.jpg Problem polega na tym, że zmiana biegu mniej więcej w środku (4-5-6) w kierunku większych zębatek (działanie sprężyny) jest uciżąliwa o tyle, że muszę czasem 2 razy kliknąć i raz wrócić aby poprawnie zmienić bieg, inaczej łancuch sobie pyrka i nie wskakuje, a jeśli wskoczy na większą zębatkę, to po jakimś czasie. Regulacja nic tu nie pomoże, ponieważ gdy ruch linką spowoduje poprawę opisanego problemu, to wtedy pojawia się problem z drugiej strony - pytkanie łańcucha na innych biegach. Dla pewności wymieniłem już linkę, pancerze są ok, pozostaje więc pytanie - problem jest w manetce, czy może jednak w samej przerzutce? Da się to jakoś szybko i sprawnie sprawdzić? Czy jednak pozostaje zakupić jedno bąć drugie i liczyć, że się trafiło? Kolejna sprawa to manetki, których już nie da się kupić... co będzie dobrym odpowiednikiem (kompatybilnym) dla klamkomanetki ST-EF28? Czy w przypadku wymiany samej przerzutki, musiałbym kupić taką jak mam teraz - z systemem Low Level (RapidRise), czy nie ma to znaczenia? Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team safian Napisano 29 Sierpnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 Przeczytaj o regulacji przerzutki (na forum jest fajny tutorial), z Twojego opisu wynika, że to w tym leży problem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pewu Napisano 29 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 Przeczytaj o regulacji przerzutki (na forum jest fajny tutorial), z Twojego opisu wynika, że to w tym leży problem. Zacytuję sam siebie: "Regulacja nic tu nie pomoże, ponieważ gdy ruch linką spowoduje poprawę opisanego problemu, to wtedy pojawia się problem z drugiej strony - pytkanie łańcucha na innych biegach." Ruch linką - mam na myśli podciągnięcie lub skrócenie linki poprzez nakrętkę regulacyjną na lince przy przerzutce. W samej przerzutce mamy jeszcze dwie śrubki, jednak są to ograniczniki, które nie mają wpływu na zmianę biegów środkowych, zgadza się? Znalazłem na allegro taką przerzutkę jak moja (Przerzutka tył Shimano C-201): http://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-c-201-i1776103188.html Cena nie jest wielka, więc być może był by to dobry test... pytanie tylko, czy nie lepiej kupić już coś lepszego... ale nie wiem z kolei jak wtedy z manetkami i ich kompatybilnością oraz zurzyciem. Pozostaje mi więc prosić o odpowiedzi na pytania z posta nr 1 Pozdrawiam! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rybciasum Napisano 30 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Miałem podobny problem, po idealnej regulacji wszystko wróciło do normy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kamill Napisano 30 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Problem polega na tym, że zmiana biegu mniej więcej w środku (4-5-6) w kierunku większych zębatek (działanie sprężyny) jest uciżąliwa o tyle, że muszę czasem 2 razy kliknąć i raz wrócić aby poprawnie zmienić bieg, inaczej łancuch sobie pyrka i nie wskakuje, a jeśli wskoczy na większą zębatkę, to po jakimś czasie. Regulacja nic tu nie pomoże, ponieważ gdy ruch linką spowoduje poprawę opisanego problemu, to wtedy pojawia się problem z drugiej strony - pytkanie łańcucha na innych biegach. Sprawdź czy hak jest prosty, być może wykrzywił się gdzieś i stąd te problemy. Manetkę bym raczej wykluczył, ale dla pewności możesz sprawdzić czy ciągnie tyle same linki w dwóch przypadkach: jeden klik w górę oraz dwa kliki w górę > jeden w dół (tak jak to robisz by bieg wszedł). W samej przerzutce mamy jeszcze dwie śrubki, jednak są to ograniczniki, które nie mają wpływu na zmianę biegów środkowych, zgadza się? Zgadza się. Z tego co widzę, masz też śrubkę do regulacji położenia wózka w pionie, ale to raczej nie ma nic do rzeczy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pewu Napisano 30 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Miałem podobny problem, po idealnej regulacji wszystko wróciło do normy Poproszę zatem o szczegółowe informacje na temat idealnej regulacji. Temat o tyle ciekawy, że może się przydac każdemu. Moja samodzielna próba regulacji przyniosła dokładnie taki sam efekt jak i kolejne regulacje w dwóch różnych serwisach, jednak nikt nie jest doskonały i każda rada co do regulacji może się przydać Chyba kupię tą przerzutkę C-201 z allegro, bo cena nie jest duża, a wykluczę dzięki temu jeden z czynników Pozostaje zatem nadal pytanie z poprzedniego posta - czy może lepiej kupić już jakąś inną przerzutkę (co z kompatybilnością?)? Sprawdź czy hak jest prosty, być może wykrzywił się gdzieś i stąd te problemy. Manetkę bym raczej wykluczył, ale dla pewności możesz sprawdzić czy ciągnie tyle same linki w dwóch przypadkach: jeden klik w górę oraz dwa kliki w górę > jeden w dół (tak jak to robisz by bieg wszedł). Hak? W sumie to sprawdziłem przerzutkę i nie widzę tam krzywizn, tyle, że na łączeniu tego trzymania dla zębatek z korpusem jest dość duży luz, jednak nie wiem, czy ona ma być tam z definicji (elastyczność?), czy może jednak nie... Test na manetkę wykonam wieczorkiem Dzięki za podpowiedź! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 30 Sierpnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Przeczytaj o regulacji przerzutki (na forum jest fajny tutorial), z Twojego opisu wynika, że to w tym leży problem. Ja miałem c50 rapid rise i regulacja tu nie pomoże ... tam jest słabsza sprezynka niż we wskaźniku od telewizorków. O ile od 7 do 4-3 działa zazwyczaj ok to 2 i 1 to misja zeby to wrzucic polezam wymiane np na alivio róznica bedzie kolosalna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kamill Napisano 30 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Hak? W sumie to sprawdziłem przerzutkę i nie widzę tam krzywizn, tyle, że na łączeniu tego trzymania dla zębatek z korpusem jest dość duży luz, jednak nie wiem, czy ona ma być tam z definicji (elastyczność?), czy może jednak nie... Całkiem możliwe, że luz jest na tyle duży, że dokładność przerzutki drastycznie spadła. Zaznacz na zdjęciu gdzie dokładnie jest luz, bo szczerze mówiąc nie zrozumiałem z Twojego opisu Sprawdź też jakiego rzędu jest to luz, mniej więcej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pewu Napisano 30 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Ja miałem c50 rapid rise i regulacja tu nie pomoże ... tam jest słabsza sprezynka niż we wskaźniku od telewizorków. O ile od 7 do 4-3 działa zazwyczaj ok to 2 i 1 to misja zeby to wrzucic polezam wymiane np na alivio róznica bedzie kolosalna No wlasnie powstaje pytanie czy mogę sobie kupić jakąkolwiek przerzutke shimano, np wspomniana ALIVIO, majac nadal manetki te co mam - od Rapid Rise? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 30 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 tak, możesz, rapid rise ( odwrocona sprezyna w t przerzutce ) czesto sie nei sprawdza, a i ciezko je wyregulować ( choć sa wyjątki ) lepiej jak kupisz normalna przerzutkę i po kłopocie będzie, tak sądzę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pewu Napisano 31 Sierpnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2011 Witam! Oto co udało mi się ustalić... Luz na przerzutce, o którym pisałem: Linka wybierana przez manetkę wydaje się w miarę ok, jednak ciężko jest to stwierdzić bez stojaka serwisowego. Nie da się jednak wykluczyć tego, że przyczyną jest manetka... Najprawdopodobniej skuszę się na zakup przerzutki, myślałem aby kupić ten sam model co mam aktualnie: Shimano C-201 - http://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-c-201-i1776103188.html Tyle, że być może lepszym rozwiązaniem byłoby kupić coś lepszego od razu, tak jak już ktoś polecał (lepsza sprężyna?): Shimano ALIVIO RDM 410 - http://allegro.pl/przerz-alivio-rdm-410-na-8-rzedow-koronek-2-kolory-i1782182283.html A może jakąś inną? Proszę o potwierdzenie / odpowiedź tych co się znają: - zakup przerzutki ALIVIO lub innej poleconej - będą kompatybilne z moimi manetkami od RapidRise (odwrotnie sprężyna)? - czy wymiana przerzutki wymusza ściągnięcie (rozszczepienie) łańcucha? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kamill Napisano 31 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2011 Luz nie jest jakiś tragiczny, nie sądzę żeby powodował takie kłopoty z dokładnością zmiany przełożeń, ale kto wie - zakup przerzutki ALIVIO lub innej poleconej - będą kompatybilne z moimi manetkami od RapidRise (odwrotnie sprężyna)? Właśnie miałem pisać, że to przerzutka, a nie manetka jest RapidRise, ale zobaczyłem na fotce że to na manetce jest napis RapidRise. Jak już ktoś wspominał, odwrotna sprężyna przerzutki oznacza, że wózek jest ciągnięty w stronę większych zębatek, a nie mniejszych, jak to ma miejsce w przerzutkach z normalną sprężyną (popularniejszych obecnie od odwrotnych). W manetkach objawia się to tym, że dźwignie zamieniają się funkcjami. Być może są to specjalne manetki pod odwrotną sprężynę, czyli dźwignie działają tak samo jak "zwykłe" manetki z przerzutką z normalną sprężyną. Tu musiałby się ktoś wypowiedzieć, kto korzystał z takich manetek, ale ja nie widzę powodu dlaczego miałoby to nie działać z przerzutką Alivio z normalną sprężyną. Wg mnie po prostu miałbyś odwrócone działanie dźwigni. Powiedz którą dźwignią robisz redukcją to przekonamy się czy te manetki, które posiadasz rzeczywiście są pod odwrotną sprężynę - czy wymiana przerzutki wymusza ściągnięcie (rozszczepienie) łańcucha? Tak. Jeśli chcesz samemu zmienić przerzutkę musisz kupić rozkuwacz łańcucha i spinkę (odpowiednią do łańcucha, chodzi o szerokość). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M333 Napisano 31 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2011 Jeśli chcesz samemu zmienić przerzutkę musisz kupić rozkuwacz łańcucha i spinkę (odpowiednią do łańcucha, chodzi o szerokość). Nieprawda. Odkręcasz przerzutkę z ramy (klucz imbusowy 5mm), demontujesz kółka przerzutki (imbus ok.3mm albo klucz płaski 10mm), odkręcasz śrubę montującą linkę (zazwyczaj klucz 11mm). Skuwacz oraz spinka niepotrzebne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pewu Napisano 7 Września 2011 Autor Udostępnij Napisano 7 Września 2011 No właśnie, to jak z tą kompatybilnością manetki? Mam przerzutkę Shimano C201 (Rapid Rise) + klamkomanetki ST-EF28. Czy mogę zmienić przerzutkę na jakąś lepszą, ale odwrotną (normalną), np. ALIVIO RDM 410? Czy klamkomanetka to obsłuży? Domyślam się, że będę miał odwrotnie biegi (normalnie), czyli naciąganie będzie wrzucało większą zębatkę. Teraz mam tak, że naciąganie linki (większa "klamka" od spodu) wrzuca mniejszą zębatkę. Jednak pytanie, czy zachowana będzie kompatybilność w sensie stopni biegów i ich przełączania jeśli zmienię to: http://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-c-201-i1776103188.html na to: http://allegro.pl/przerz-alivio-rdm-410-na-8-rzedow-koronek-2-kolory-i1805759260.html posiadając nadal tą samą manetkę, taką jak ta: http://acidman1109.de/images/Sony/gross/DSC00935.JPG Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.