Mod Team mrmorty Napisano 9 Sierpnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2011 Tak na szybko - chyba dostanę rowerowego nobla! Udało się - powstał pierwszy egzemplarz z pozytywną komorą powietrzną. Resztę opiszę koło wieczorka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarek516 Napisano 9 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2011 To bedzie bardzo ciekawe czekamy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stefan2810 Napisano 9 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2011 cooooooooooooooooooo?????? 0_o Dawaj, dawaj, dawaj. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rybciasum Napisano 9 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2011 patrze na nazwe wątku - chyba komuś się pomyliło, klikam, rzuca mi się zielony akcent moderator, O_o, nie wierze, czekamy na relacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team mrmorty Napisano 9 Sierpnia 2011 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2011 Tak tak, to nie pomyłka - udało się. Wciąż myślę nad negatywną sprężyną... W tej chwili jej funkcje pełni sprężyna stalowa ale od czego ma się mózgownicę Wczoraj w nocy napompowałem 100 psi i rano sprawdzałem - żadnych nieszczelności. Postaram się zrobić opis wieczorem bo teraz męczę się z adapterem sterów by przejść z 1' na 1 1/8'. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
qniczynka Napisano 9 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2011 Napięcie jak w wenezuelskim serialu, nie torturuj nas juz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarek516 Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 dowiemy sie tajemnej receptury na RS Dart Solo Air? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mot4ba Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 To może zrobię sobie RS Tora TK Solo Air Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarek516 Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 Sam bym swojego Darta przerobil Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team mrmorty Napisano 10 Sierpnia 2011 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 (edytowane) Wybaczcie mi te nerwy ale trochę się musiałem pomęczyć nad adapterami sterów - przejściówka z 1' na 1 1/8'. Tokarz chcąc dobrze wytoczył mi z hartowanej stali a trzeba było troszkę podpiłować takim tyci pilniczkiem...Wracając do tematu:pomysł nie jest w całości mój i pochodzi z tej strony ale jak zwykle coś tam udoskonaliłem itd.Galeria gdzie będę dodawał fociszcza jak mi się telefon poprawi bo teraz to mu się zechciało zepsuć i nie fotografuje: galeria zdjęćFoty wstawiłem z rosyjskiego portalu plus mój rysunek z łopatologicznym wytłumaczeniem co i jak(przekrój lewej goleni górnej).Luźna dygresja - już widzę opisy na allegro - jedyny taki w Polsce Dart 3 Solo Air.Byłbym zapomniał - jeśli ktoś jest weteranem wojennym i ma dwie lewe ręce w tym jedną krótszą to niech się nie zabiera Od czego zacząć... o od tego że trzeba mieć wyżej wspomnianego Darta 3 chociaż powiem wam szczerze że i "jedynkę" i "dwójkę" też da się przerobić - lewa goleń jest identyczna.Poniższy tekst odnosi się do amortyzatora którego wnętrze jest w idealnym stanie. W innym przypadku nie ma to większego sensu - olej ciągle będzie sobie wyciekał a w ślad za olejem powietrze.Zaczynamy od rozbiórki: (bierzemy się tylko za lewą goleń tam gdzie jest sprężyna)odkręcamy korek u góry;odkręcamy śrubę od dołu stukamy itd - tak jak w instrukcji.wyciągamy sprężynę w którą z góry jest wciśnięte coś co wykorzystamy jako tłoczek. Co do zasady jest on koloru błękitnego ale podobno bywają i czarne.(W mojej galerii ze stosownym podpisem). Z tym cusiem należy obchodzić się bardzo delikatnie przy wyciąganiu. W moim przypadku toto siedziało bardzo mocno w sprężynie więc sprężyna w imadło i wybijałem to z drugiej strony stalowym prętem. Najważniejsza jest ta gumowa uszczelka na tłoczku.Następnie obracamy sztućca do góry nogami i powinna nam wypaść przyszła sprężyna negatywna z prowadnicą. Jeśli nie wypada to można jej pomóc z drugiej strony ale uwaga - nie możemy porysować wnętrza goleni.Kolejną czynnością jest osadzenie tłoczka tak jak na zdjęciu u mnie w galerii(foto nr2). Końcówka tłoczka wejdzie gdzieś tak na ok 1 cm - czyli wciskamy do oporu(ale nie młotkiem). Można dla bezpieczeństwa skleić konstrukcję bo przy przeciskaniu przez nagwintowaną część otworu jest pewne niebezpieczeństwo że ten cud techniki się rozłączy. Ja nie kleiłem - po prostu uważałem i się udało.Olej - na rysunku technicznym rozrysowane jest jak to wygląda w przekroju. Całość siedzi w jednej goleni, olej nigdzie nie wędruje sobie bo z dwóch stron jest szczelnie zamknięty. Nie ma tu potrzeby w specjalnych uszczelkach olejowych itd. Brud i woda jeśli się już dostaną do wewnątrz to mogą co najwyżej powodować korozję na sprężynie negatywnej. O widelec warto jednak dbać bo szkoda by było...Znów wracając do tematu - olej w tej konstrukcji po pierwsze uszczelnia komorę a po drugie daje nam możliwość regulowania wielkości rzeczonej komory.Ja użyłem oleju motoryzacyjnego Castrol 10W40 bo nic innego nie miałem pod ręką(no dobra, był jeszcze Kujawski) to raz, a dwa im olej bardziej gęsty tym lepiej uszczelnia przecież?!Poziomem oleju regulujemy sobie wielkość komory powietrznej - łatwo powiedzieć. Ja siedziałem nad tym do późnej nocy. Dla mnie(waga ok 95 kg) mniej więcej idealnie wyszło gdy poziom oleju zaczynał się 9 cm - mierzone od końca gwintu(od tej dolnej części gwintu).Poprawka - poziom oleju to 5-10 cm ponad tłoczek. Na stronie nr 4 krótki wzór.Korek:Można toczyć praktycznie ze wszystkiego oprócz plastiku rzecz jasna. Tu sprawa jest prosta - jeśli umiemy toczyć to będziemy wiedzieli jak to zrobić, a jak nie to niesiemy do magika i pokazujemy o co kaman. Gwintu jest tam ok 12-14 mm, gwint jest metryczny więc nie będzie problemów z gwintowaniem. Poprawka - gwint calowy, mój magik się namęczył... Ja co do zasady nie ufam aluminium więc zamówiłem mosiężny bo i ładnie wygląda i łatwiej się w tym toczy. Ważne jest by grubość ścianek była w miarę sensowna, grubość pokrywy korka po bokach tak ze 4 mm min, po zrobieniu nacięcia na klucz. Otwór na wentyl ma mieć średnicę max 8 mm - w innym przypadku trzeba będzie się bawić z klejem, uszczelnianiem itd. Warto by tokarz wytoczył pod pokrywą korka małe wgłębienie do którego wejdzie gumka-uszczelka z korka preload(jest tuż pod pokrywą).Parametry korka łopatologicznie:Średnica pokrywy korka to 28 mmGrubość pokrywy korka w najcieńszych miejscach(po bokach tego wypustku na klucz - wybaczcie ale nie mam pojęcia jak to nazwać) wynosi 4 mm;Grubość bocznych ścianek z gwintem 3 - 4 mmGwint na długości 12 mm(analogicznie jak na plastikowym korku preload - zmierzyć długość gwintu w goleni plus 5- 6 mm niegwintowanej powierzchni poniżej gwintu(musi być stoczone o 1 mm na średnicy bo inaczej będzie niszczyło gwint przy wkładaniu, ale to jest chyba jasne i tokarz o tym wie).Średnica na gwincie 26,2 mm.Dostałem kilka zapytań na pw żeby wytłumaczyć to jaśniej. No jaśniej się nie da. Jeśli nie mamy zmysłu technicznego to bierzemy i drukujemy zdjęcia z mojej galerii, bierzemy amortyzator z korkiem preload i idziemy z tym do magika tokarza. Pokazujemy mu że w miejsce plastikowego ma być stalowy/aluminiowy/mosiężny itp(niepotrzebne skreślić w zależności od dostępnego materiału na korekWentyl - albo bierzemy wentyl który ma gwint na całej długości i po owinięciu taśmą PTFE wkręcamy go w otwór, albo robimy to moim sposobem. Bierzemy średniej długości wentyl(samochodowy) z dętki taki który jest prawie w całości pokryty gumą, podsmażamy gumę zapalniczką(nie dopuścić do topienia się gumy) i gdy jest na granicy topienia się - wciskamy wentyl w korek. Należy starannie dobrać długość wentyla tak by przy skręceniu kierownicy i chowaniu się widelca pod ramę nie dotykał on ramy bo...Owijamy gwint na korku taśmą PTFE i wkręcamy. Następnie pompujemy tak ze 2 atmosfery by sprawdzić czy ustrojstwo jest szczelne i dopiero po napompowaniu wkręcamy śrubę u dołu goleni. Warto pamiętać by wcześniej posmarować smarem sprężynę negatywną.Ja po złożeniu dopompowałem do 100 psi i zostawiłem na noc - do rana nic nie ubyło. Dziś sprawdziłem jak to się spisuje w terenie. Napompowałem ok 75 psi i na większym korzeniu udało mi się wykorzystać prawie 80 mm skoku.Różnica jest kolosalna, amortyzator wybiera o wiele lepiej niż na sprężynie. Najbardziej mnie zaskoczył gdy wybrał... węża ogrodowego.No dobra, skończyłem, możecie pytaćNo i na koniec napisy końcowe i podziękowania:koledze z Doniecka za prawa autorskie;Puklusowi, Długiemu(nie ma go z nami na forum ale czasem czyta) Kello i Durnykot' owi za konsultacje;kolegom z pracy za drobne poprawki i podawanie kluczy Jarkowi (mess) za użyczenie pompki do amoraPrawie zapomniałem - "copiłrajty" obowiązują i proszę nie podawać linku na portale aukcyjne przy okazji sprzedaży swoich dartów Edytowane 8 Maja 2013 przez mrmorty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mot4ba Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 (edytowane) Jak pracuje taki Dart po takiej przeróbce ? Czuć różnicę ? Można go porównać z np: powietrzną Torą ? Edytowane 10 Sierpnia 2011 przez mot4ba Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team mrmorty Napisano 10 Sierpnia 2011 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 Tu jest pewien problem - ja mam porównanie albo z budżetowymi widelcami typu XCR, Gila TnL lub widelcami do zjazdu Duro, Drop Off czy Juniorem. Dziś dla porównania jeździłem na rowerku wyposażonym w Raidona i jedyna różnica jest w tym że mój Dart ma szybszy powrót. Trochę nad tym myślałem i spróbuję dać mu bardziej gęsty olej do prawej goleni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piksel Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 (edytowane) Komora powietrzna jest mała.Naprawdę da się tam wtłoczyć 100 psi? Edytowane 10 Sierpnia 2011 przez Piksel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mot4ba Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 Komora powietrzna jest mała.Naprawdę do się tam wtłoczyć 100 psi? Objętość komory nie ma nic wspólnego z ciśnieniem jakie tam można wytworzyć. PSI to jednostki ciśnienia a nie objętości. Dziś dla porównania jeździłem na rowerku wyposażonym w Raidona i jedyna różnica jest w tym że mój Dart ma szybszy powrót Wg. Mnie to dobrze. Im szybciej tym lepiej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piksel Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 Wiem, ale przy takim ciśnieniu nic nie wywala i jest wszystko szczelne to mnie zadziwia.Brawo za pomysł.Co do powrotu to też tak sądzę, mam raidona i właśnie największym minusem jest wolny powrót. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobik2010 Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 Mógłbyś napisać ile cię kosztowała ta modyfikacja ? Zastanawiam się czy nie ciąć kosztów i nie kupić darta 3 zamiast tory 302 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mot4ba Napisano 10 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2011 Zastanawiam się czy nie ciąć kosztów i nie kupić darta 3 zamiast tory 302 Czy taki krok jest opłacalny dowiemy się za jakiś czas. Nie wiadomo jeszcze jak długo taka konstrukcja wytrzyma itd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team mrmorty Napisano 11 Sierpnia 2011 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 Autor pierwotnego projektu twierdzi że jeździ tak już ponad rok. Cała operacja jest całkowicie odwracalna. Koszt wytoczenia korka w moim przypadku to 40 zł bo mosiężny. Za dwa tygodnie mam kolejny maraton i najlepiej poczekać do tego czasu z ostatecznymi wnioskami. Z drugiej strony nie wiem co tam może się zepsuć? Korek jest solidny, wentyl nie wyleci, od dołu jest wszystko uszczelnione. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobik2010 Napisano 11 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 Jednak popatrzyłem na ceny darta3 i to nie jest dobry pomysł wyszło by mnie drożej niż tora, dużo drożej. Ale zastanawiam sie nad zrobieniem Tory 302 Dual Air Jak ją dostanę to rozkręcę i pokombinuję czy to można tam zrobić czy nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Deoksyryboza Napisano 11 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 Ta sprężyna negatywna "ciągnie" tłok w dół? Fajny pomysł z tą przeróbką, czekam na nowe zdjęcia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team mrmorty Napisano 11 Sierpnia 2011 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 A czy ja pisałem o tym że przerabiałem nowy amortyzator? Moje koszty - dart 3 z wysyłką 220 zł plus toczenie(zapłaciłem 40 zł + 20 zł bo zamawiałem też u tokarza adapter sterów). W stali cena wynosiłaby 20 zł za korek. Taka przeróbka opłaca się dla posiadaczy dartów lub przy okazyjnym zakupie. Zupełnie zaś nie opłaca się przy zakupie nowego widelca bo w cenie ponad 400 zł można już sobie kupić Raidona na gwarancji itd(dla laików) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobik2010 Napisano 11 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 No właśnie a że torę 302 SA mam za 300zł to się nie zastanawiam Będziesz może robił coś w drugiej goleni ? Upgrade Darta 3 do Dual Air ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team mrmorty Napisano 11 Sierpnia 2011 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 Myślałem nad tym i nadal myślę, ale nie wiem jak wykombinować wtedy kontrolę powrotu. Dart bez oleju w prawej ladze będzie odbijał jak zwykły tani sprężyniak. No dobra, właśnie amortyzator przeszedł swój poważny chrzest bojowy. Co prawda nie ma u mnie tu gór ale nie oszczędzałem mu dołków i korzeni. Po treningu sprawdziłem ciśnienie - jest ok. Rozebrałem go i wewnątrz żadnych zmian(najsłabszym elementem konstrukcji jest tłoczek, ale wszystko jest ok). Myślę, że śmiało można działać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jarek516 Napisano 11 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 Sam sie zastanawiam czy aby nie przerobić mojego darta A powiedz czy ten korek co wytoczyłeś on jest taki sam (ma takie same wymiary) jak ten plastikowy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ada93m Napisano 11 Sierpnia 2011 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 mrmorty mówisz że ta operacja jest całkowicie odwracalna jeśli tak to się biorę za to bo mam za twardego amora Ile czasu muszę na to poświęcić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.