Skocz do zawartości

[opony] Jakie znaczenie ma różnica rozmiarów szerokości opon?


MarcinN

Rekomendowane odpowiedzi

Kurde chyba źle ująłem pytanie, bo akurat to co mówicie wiem, tak więc może posłuże się przykładem: w rowerze koło przód 2.3/tył 2.1 - całkiem często można spotkać się z tym, że przednie koło jest większe. Dlaczego ludzie akurat tak ustawiają, a nie np. 2.1 przód/2.3 tył? Czy to zwiększa stabilność jeśli mamy więcej na przodzie czy co?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Myślę, że jak opona jest szersza w terenie jest trochę większa przyczepność

2. Z przodu węższe a z tyłu szersze ponieważ przednia tylko zmienia kierunek a tylna napędza i łatwiej o utratę przyczepności a poza tym z przodu opona stawia opór powietrza a tylne koło chowa się w tunelu aerodynamicznym ramy :wink:

Teraz kombinuje ale mysle ze to są bezpośrednie przyczyny :P

 

Edit: hm Ty napisałeś, że z przodu jest szersze.. a to nie wiem, wiem że było na odwrót przód weższy..

 

Edit 2 : Juz wiem : Tylne koło to chyba 60, 70 czy ileś tam % oporów toczenia. W każdym razie jeżeli mamy dwie takie same opony to tylne koło stawia wiekszy opór. I teraz z tyłu 1.9 bedzie dawac taki sam opór jak np 2.1 z przodu :P (na tylne koło jest większy nacisk)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co mi wiadomo montują z przodu szerszą oponkę bo dzięki temu rower jest bardziej sterowny, łatwiej się go prowadzi poprostu szersza opona lepiej trzyma się nawierzchni i naprzykład na zakręcie nie ucieknie nam przednie koło, co mogło by być bardziej prawdopodobne przy cieńszej gumie :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bywało, że producenci rowerów ze sztywnymi widelcami dawali na przód szerszą oponę aby w ten sposób minimalnie polepszyć amortyzacje koła.

 

Poza tym wg. mnie szersza opona z przodu w zime zmniejsza ryzyko poślizgu i polepsza prowadzenie, co wytestowałem zresztą już w swoim rowerze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile pamiętam z fizyki, co do tarcia tocznego nie ma znaczenia sama szerokość walca - siłę tarcia oblicza się bez jej uwzględniania (przy gładkiej powierzchni).

 

Chociaż można tutaj powiedzieć, że szersza opona będzie miała więcej bieżnika, który "wgryzie" się w podłoże i sprawi, że przyczepność będzie lepsza.

 

 

pisze to, ponieważ przyrównanie, np. w poprzednim poście, jest nie precyzyjne ;)

 

chyba nic nie namotałem ?? B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile pamiętam z fizyki, co do tarcia tocznego nie ma znaczenia sama szerokość walca - siłę tarcia oblicza się bez jej uwzględniania (przy gładkiej powierzchni).

 

Chociaż można tutaj powiedzieć, że szersza opona będzie miała więcej bieżnika, który "wgryzie" się w podłoże i sprawi, że przyczepność będzie lepsza.

pisze to, ponieważ przyrównanie, np. w poprzednim poście, jest nie precyzyjne ;)

 

chyba nic nie namotałem ?? B)

 

Z tego co mi się wydaje, to im większa przczepność tym trudniej się pedałuje, no i jeszcze opory powietrza dochodzą, więc w sumie chyba jednak ma znaczenie. W każdym razie im większa oponka tym trudniej się pedałuje, mam rację?

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak to jest z punktu widzenia fizyki ale ja zamowilem sobie teraz oponke 2.3 i zamierzam uzywac jej na wiosne i na jesien kiedy jezt blotko jako opony napedowej... mysle ze za jakies dwa miesiace bede w stanie wiecej powiedziec jak to sprawdzilo... pamietam ze w tamtym roku na wiosne sporo po podmoklych terenach jezdzilem i bardzo brakowalo mi szerszej opony z agresywnym bierznikiem... w tym roku juz taka mam i zobaczymy czy pomoze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile pamiętam z fizyki, co do tarcia tocznego nie ma znaczenia sama szerokość walca - siłę tarcia oblicza się bez jej uwzględniania (przy gładkiej powierzchni).

Chociaż można tutaj powiedzieć, że szersza opona będzie miała więcej bieżnika, który "wgryzie" się w podłoże i sprawi, że przyczepność będzie lepsza.

pisze to, ponieważ przyrównanie, np. w poprzednim poście, jest nie precyzyjne :D

szersza opona ma wieksze opory toczenia a to dlatego ze w miejscu jej styku z podlozem powstaja wieksze sily tarcia niz w przypadku takiej samej opony z takim samym bieznikiem ALE wezszej. Hamowanie na rowerze z szersza opona bedzie skuteczniejsze bo przy szerszej oponie mamy do czynienia z silami tarcia - dzialajacymi na wiekszej powierzchni.

Obroc rower i zakrec kolem - przyloz reke :033: - za pierwszym razem lekko, a za drogim mocniej - to mocniejsze przycisniecie mozna zalozyc ze zrownowazy wieksza sile tarcia ktora by sie wytwarzala przy szerszym kole :) - szybciej sie kolo zatrzymalo jak tarles reka o toczaca sie opone mocniej czy jak tarles o opone slabiej ?? Wiem ... pytanie tendencyjne ;)

 

Prosciej - przyloz kartke do toczacego sie kola - najpierw normalnie do samego bieznika - a potem zawin ja tak zeby kartka pocierala tez o boczne scianki opony ( to bedzie takie zasymulowanie szerszej powierzchni tarcia ;) - niby szersza opona ;) ) . Prawda ze szybciej sie zatrzymala jak tarles tez kartka bo bocznych sciankach ;) ??

Na doswiadczenia mi sie zebralo ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony węższe szybciej się toczą głównie dlatego, że są lżejsze. Opony o tej samej wadze a różnej szerokości mają podobne opory toczenia. Dopiero przy większych prędkościach, gdy istotne stają się opory powietrza- opony wąskie wygrywają. Co do hamowania- to na grubych i ciężkich oponach nie zawsze zahamujemy szybciej-zależy to m. in. od. podłoża, bieżnika i tego, czy potrafimy zahamować z "ABS"em. Rower z grubymi oponami zazwyczaj będzie cięższy- a droga hamowania wydłuża się wraz z wzrostem masy układu hamującego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem czy z tą wagą to celnie trafiłeś, bo gdyby rower lżejszy miał cięższe opony to chyba by jechał szybciej(założenie że dwa rowery są prawie identyczne). Poza tym jak opona jest cięższa to jest chyba większa siła odśrodkowa i opona lepiej się kręci?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MarcinN > wracaj do szkoły. Masa opony nie ma praktycznie żadnego wpływu na uzyskiwaną max prędkość pod torze PŁASKIM. Natomiast ma bardzo duży wpływ na przyspieszenie. a=F/m, więc a~1/m.

Większe opory toczenia szerokich opon spowodowane są większą powierzchnią tarcia o podłoże a także większym oporem powietrza.

Rower z grubymi oponami ma krótszą drogę hamowania, bo oponki stanowią tylko około 2% masy całego poruszającego się układu, a tarcie o podłoże o wiele większe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie zawsze jest tak od razu hop siup ze szersze opony w mtb to lepsza przyczepnosc...a na blotko probowaliscie kiedys jezdzic w baaardzo szerokimi oponkami?Lub po innym podlozu np ubity snieg gdzie lepsze sa wezsze oponki gdyz sprawia to ze na kazdy klocek przypada wieksza sila nacisku mocniej wbijajaca go w miekkie podloze :)

Chyba w bB pisalo ze opona o tym samym biezniku i takiej samej wadze ale wiekszed szerokosci ma mniejsze lub takie same opory toczenia w terenie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z przedmówcą - zacytuję tutaj fragment artykułu z MR styczeń 2006.

"...na śliskiej, pokrytej śniegiem, liścmi lub błotem nawierzchni szerokie koła MTB nie zawsze radzą sobie zadowalająco, gdyż nie zawsze "dogryzają" się do twardego podłoża. Nacisk jednostkowy (kg/cm2) cieńszych opon przełajowych jest dużo większy niż opon MTB, a zatem pojawia się przyczepność potrzebna do napędu, manewrowania i hamowania"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...