Skocz do zawartości

[Prawo] Nowe prawo rowerowe


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dla nas rowerzystów same plusy. Mamy teraz dużo praw i bardzo dobrze że rak się pozmieniało będzie nam dużo lepiej a nikomu nie zawadzimy.

Napisano

Bardzo fajnie pokazane i opisane :)

Myślę, że powinni taki obrazek pokazywać na kursie na prawo jazdy bo to że my, rowerzyści znamy te przepisy w niczym nie pomoże jeśli kierowcy nie będą ich znali.

Ja na szczęście jestem i rowerzystą i kierowcą :icon_cool:

Napisano

Jedna rzecz jest cały czas dla mnie nie jasna... Mianowicie, jeżeli jest droga rowerowa muszę nią jechać? Nie mogę jechać szosą?

Napisano

A mnie jedna rzecz ciekawi. Według tych obrazków rower to pojazd, który pozwala osiągnąć prędkość do 25 km/h. Przekroczenie tej prędkości jest przecież banalne. Więc tu moje pytanie czym jest mój rower jak przekracza 25km/h :icon_cool: ?

Napisano

Tylko żeby jeszcze kierowcy o tym się dowiedzieli i żeby te przepisy były przestrzegane.

Oglądając tegoroczne Tour de France, widziałem wydzielone pasy obok drogi, na ścieżkę rowerową.

Moje zdanie jest takie, że byłoby to dużo lepsze niż dotychczasowe pseudo drogi rowerowe, robione na chodnikach.

A wy co wolelibyście ?

Napisano

Przed nowelizacją:

 

Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystad z drogi dla rowerów lub z

drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest

obowiązany zachowad szczególną ostrożnośd i ustępowad miejsca pieszym.

 

Po nowelizacji, obowiązujący:

 

Art. 33. 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

 

Jak widać, pozostał obowiązek korzystania z DDR, wprowadzono obowiązek korzystania z pasów rowerowych, zlikwidowano natomiast obowiązek korzystania z DDRiP (jest to uznaniowe dla rowerzysty).

Dodatkowo dano cykliście prawo do ignorowania DDR lub pasów rowerowych, jeśli zmieniają one przebieg i nie biegną w kierunku, w którym jedziemy.

Ja interpretuję to tak, że jeśli usytuowanie DDR zmusza do zmiany kierunku (np. wykonania lewoskrętu i zjechania na DDR występującą tylko z lewej strony), to mogę kontynuować jazdę poruszając się jezdnią. Tylko w sytuacji, gdy na jezdni obowiązuje zakaz ruchu rowerów (B-9), muszę szukać innych opcji.

Co prawda pojawienie się w zasięgu wzroku, z lewej strony jezdni/drogi, znaku C-13 sugeruje istnienie DDR (z której wg. przytoczonych przepisów należy korzystać), ale z mocy przepisów ogólnych kierującego pojazdem dotyczą znaki po prawej lub nad pasem ruchu (pomijam wyjątki, np. zakaz postoju). W związku z tym do znaku C-13 po prawej należy się zastosować i zjechać na DDR po prawej, natomiast można zignorować C-13 stojący przy DDR biegnącej po lewej stronie jezdni/drogi i jechać jezdnią.

Napisano

Art. 33. 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

 

Dla mnie ten punkt jest niejasny. Wynikałoby, że jeżeli pieszy ma pierwszeństwo na drodze dla rowerów, to znaczy że może się nią poruszać, chyba że tu chodzi wyłącznie o "skrzyżowania" z chodnikiem...

Napisano

Tak właśnie jest.

Droga dla rowerów (DDR) i droga dla rowerów i pieszych (DDRiP) to nie to samo, to dwa różne obiekty budownictwa drogowego. Także przepisy PoRD (zasady i znaki) obowiązujące na tych dwóch typach dróg są inne.

Na DDR "panem" jest rowerzysta, ma pierwszeństwo. Pieszy może z DDR korzystać wyjątkowo - np. brak chodnika - i poruszać się jak po jezdni, czyli jego poboczem lub lewą stroną. Natomiast na DDRiP pierwszeństwo ma pieszy.

Napisano

Mnie najbardziej cieszy to, że można jeździć parami ;)

pod warunkiem, że nie spowoduje to utrudnień dla innych uczestników ruchu, czyli w praktyce jeden samochód z tyłu, który chce wyprzedzać i już są utrudnienia

Napisano

Jak jadą po prostej drodze, z lewym pasem wolnym po horyzont to jednak nie utrudniają :icon_wink:

 

Kiepska ta ikonografika. Błędy, niedomówienia, nieścisłości. Może lepiej niech jej nie pokazują nikomu. :icon_mrgreen:

Napisano

Jak jadą po prostej drodze, z lewym pasem wolnym po horyzont to jednak nie utrudniają

teoretycznie tak, ale praktycznie nie widziałem takiej drogi, w szczególności na której będzie tylko jeden samochód

Napisano

A ja mam takie szybkie pytanko: czy ten przepis, że nie muszę jechać drogą dla rowerów i pieszych dotyczy zarówno drogi gdzie połowa jest dla pieszych, a połowa dla rowerzystów (znak z kreską pionową) czy tylko tego gdzie po tej samej drodze porusza się i rowerzysta i pieszy (kreska pozioma)?

 

Jeszcze taka dygresja na temat jazdy w parach. Czy jest powiedziane ile par obok siebie może jechać? :) A do tego nie ma sytuacji, kiedy rowerzysta nie utrudnia ruchu. Przecież nawet jadąc sam utrudnia... tak samo jak mi w mieście samochody utrudniają ruch, kiedy jadę na rowerze :icon_lol: Określenie o "utrudnianiu" jest bardzo nieprecyzyjne i pewnie jeśli będą z tym problemy, to wejdą jakieś poprawki do ustawy.

 

PS znowu zobaczyłem na tej grafice ile posłów się wstrzymało... szkoda, że niektórzy używają mózgu prezesa, a nie swojego.

Napisano

Chyba tylko gdy droga dla rowerów i pieszych jest jedną przestrzenią - kreska pozioma na znaku.

Jeśli na znaku jest kreska pionowa to jest to wydzielona osobna droga dla rowerów, a nie droga dla rowerów i pieszych.

 

teoretycznie tak, ale praktycznie nie widziałem takiej drogi, w szczególności na której będzie tylko jeden samochód

Sporo jest takich asfaltówek między wsiami.

Napisano

Zasadniczo mam podobne zdanie, choć w opisach znaków obydwa określane są jako "droga dla rowerów i pieszych".

Jednak już sam fakt, że DDRiP podzielona jest pionową linią na niezleżne przestrzenie powoduje, że idę na ustępstwa i korzystam z takich wynalazków na zasadzie "obowiązkowości" :-)

Oczywiście tam, gdzie ruch pieszych jest niewielki - wspominane DDRiP na wylotach z miast czy między wsiami - też w zasadzie nie widzę powodów, by z nich nie korzystać na zasadzie dobrowolnej opcji...

Niektórzy twierdzą, że w nowych przepisach Sejm, Senat i Prezydent przez nieuwagę "zaklepali" wykluczenie obowiązku korzystania z DDRiP :-) Wcale bym się nie zdziwił, gdyby kolejna nowelizacja przywróciła obowiązku jazdy także po DDRiP :-)

Napisano

mklos1 - zapis ten dotyczy drogi dla rowerów i pieszych, a nie drogi wyłącznie dla rowerów.

 

Chyba nie w pełni się przebudziłem, jak pisałem ten post. Rzeczywiście jest jak mówisz.

 

 

Jeśli na znaku jest kreska pionowa to jest to wydzielona osobna droga dla rowerów, a nie droga dla rowerów i pieszych.

 

Z opisów znaków informacyjnych wynika że bez względu na kreskę jest to DDRiP. Pytanie, czy w świetle przepisów, pieszy może korzystać z części przeznaczonej dla rowerów (bo to jest akurat nagminne). Pionowa kreska wydziela strony ruchu, ale nie wydziela przecież drogi jako takiej.

Napisano

Ja ostatnio kupiłem sobie z Gazetą Prawną taką książeczkę z nowymi przepisami, ale ogólnie tam są wszystkie. Od razu przeczytałem, świetna książka!

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...