Gość Napisano 23 Lipca 2011 Napisano 23 Lipca 2011 Po pierwsze Musisz mieć pewność, że kupujesz rower od jego właściciela. Żądaj zatem dokumentów udowadniających legalne pochodzenie roweru - dowodu zakupu, opieczętowanej karty gwarancyjnej itp. Radzę ostrożnie podchodzić do okazyjnych transakcji, gdy sprzedający nie jest w stanie przedstawić dowodu zakupu - bardzo możliwe, że rower pochodzi z kradzieży. Należy zdawać sobie sprawę, że kupowanie rzeczy, co do których można mieć przypuszczenie, że pochodzą z kradzieży, jest przestępstwem - wcale nie trzeba działać umyślnie, proszę zapoznać się z wyjątkiem z Kodeksu karnego (ramka): Art. 292. § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Po drugie Rękojmia, zgodnie z Kodeksem cywilnym sprzedający, bez względu na to, czy jest to osoba prywatna czy zawodowy kupiec zobowiązany jest z tytułu rękojmi przez okres 1 roku do naprawy usterki, wymiany towaru na nowy lub zwrotu ceny. O ile roszczeń z tego tytułu możesz dochodzić wobec sklepu, to ich dochodzenie względem osób prywatnych będzie bardzo uciążliwe - dlatego lepiej kupować od znajomych lub po prostu brać pod uwagę ryzyko. Rękojmia nie ma zastosowania, jeśli kupujący wiedział o wadzie w chwili zakupu. Po trzecie Sprawdzenie Stanu technicznego: (Najlepiej wybierz się na przejażdżkę testową) Rama - wszystkie pęknięcia należy uważać za dyskwalifikujące, wgniecenia w przypadku ram karbonowych i aluminiowych również, stalówki znoszą je bez większego bólu, byle nie były duże. Newralgiczne miejsca to okolica główki ramy, rozcięcie przy zamku sztycy, okolice łączenia tylnego widelca z mufą suportu. Jeżeli w tych miejscach nalepiona jest taśma ochronna lub nałożone są jakieś ochraniacze - koniecznie zajrzyj pod nie. Spójrz od tyłu na rower - koła muszą leżeć idealnie w jednej płaszczyźnie (najlepiej jest to sprawdzić jadąc za kimś, kto jedzie na sprawdzanym rowerze). Bardzo dokładną metodą sprawdzenia, czy rama jest prosta, jest rozciągnięcie nitki pomiędzy hakami tylnego koła a główką (poproście o to kumpla). Po tym zabiegu patrzymy na rower z góry i sprawdzamy, czy napięte nitki znajdują się w takiej samej odległości od rury podsiodłowej. Jeżeli tak, rama jest prosta, jeżeli z którejś strony nitka jest bliżej rury podsiodłowej niż z drugiej, znaczy to, że rama straciła właściwa geometrię. W przypadku zawieszenia ram amortyzowanych należy sprawdzić luzy na łożyskach - pewnie będą, byle nie były za duże. Widelec - sprawdź luzy, przejedź się, sprawdź czy skok jest płynny i czy po przejażdżce nie ma wycieków oleju. Sprawdź czy dostępne regulacje zmieniają działanie widelca. Stery - brak luzów, stery muszą się lekko obracać, bez zacięć i charakterystycznego "przeskakiwania" wskazującego na zniszczone bieżnie. Koła - powinny być wycentrowane. Obręcze nie powinny być wytarte od hamowania (boczne powierzchnie powinny być jak najbardziej gładkie, bez wklęśnięć wytartych przez klocki). Piasty nie mogą mieć luzów i powinny gładko się obracać. Najlepiej sprawdzić to odpinając koło od ramy i obracając oś palcami. Opony i tak się zmienia, więc ich stan nie jest bardzo ważny, ale sprawdź, czy boki nie są poprzecinane, przetarte i czy guma między kostkami bieżnika nie jest popękana. Hamulce - szczęki i klamki bez większych luzów, precyzyjnie ustawione. W przypadku tarczówek należy sprawdzić, czy tarcze są proste i klocki nie ocierają o nie, oraz czy po przejażdżce i kilku silnych hamowaniach nie widać wycieków oleju. Radzę także sprawdzić stan klocków, których kupno jest zazwyczaj sporym wydatkiem. Napęd - sprawdź luz na środku suportu, stan zużycia zębatek (zęby powinny być symetryczne, nie "przechylone" w jedną stronę, wszystkie zębatki kasety powinny być w podobnym stanie ), stopień wyciągnięcia łańcucha. Sprawdź luzy na przerzutkach i czy wszystkie biegi zmieniają się płynnie - jeśli nie, poproś sprzedawcę o wyregulowanie przerzutek. Mostek, kierownica, sztyca - żadnych pęknięć, wgięć, wygięć itp. Radzę zwrócić uwagę na śruby - jeżeli otwory na klucz są zniszczone, znaczy to, że były często odkręcane i mogą być zniszczone. * Artykuł pochodzi ze strony: www.rower.com
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.