Lukasz71 Napisano 20 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 20 Lipca 2011 (edytowane) Witam, Czy ktoś już badał jak bardzo na osiągi wpływa waga samego napędu ?, czyli: - korba - łańcuch - kaseta - kółeczka przerzutki - pedały SPD ? - obuwie ? Dużo mówi się o istotnej wadze kół, gdyż ich prędkość obrotowa jest spora. Napęd rowerowy kręci się ze znacznie mniejszą prędkością/prędkość ta jest bardzo zróżnicowana/. Czy lżejszy np o 100 gramów napęd wpłynie na wyniki bardziej zauważalnie niż 100 gram lżejsza rama ? Czy lżejszy napęd to mniejsze zmęczenie nóg przy długim/dużym obciążeniu ? Sztywność napędu pomijamy, skupiamy się tylko na wadze. Edytowane 20 Lipca 2011 przez safian Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kudlaty01 Napisano 20 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 20 Lipca 2011 gdzieś czytałem,że pedały to także masa rotująca tzn opłaca się mieć jak najlżejsze. Ale biorąc pod uwagę logikę, na pewno łatwiej zakręcić korbą z pedałem ważącym 150gram niż 1kg(abstrahując). Można to sprawdzić np:zakręcić korbą a potem wykręcić pedały i znów zakręcić, to ma znaczenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 21 Lipca 2011 Udostępnij Napisano 21 Lipca 2011 Hmmm... buty i pedały. To się wydaje interesujące w zbijaniu wagi. Lekki łańcuch? No way. Kółeczka przerzutki są już tak lekkie, że bardziej się nie da. Lekka korba to już kompromis wyższych lotów. Ma znaczenie ogólne dla lekkości całego roweru. Np. mówiąc o korbie z suportem ważącej 970g i korbie ważącej 670g - jest różnica. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Lookas 46 Napisano 24 Lipca 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 24 Lipca 2011 Ma znaczenie. Największe przy pokonywaniu podjazdów ale żeby liczyć procentowy wpływ zbicia wagi z napędu to aż takiego szaleńca chyba tu nie znajdziesz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 11 Sierpnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2011 (edytowane) Na dłuższych dystansach czuć różnicę między lekkim kompletem butów i pedałów, sprawdzałem to w praktyce (różnica 0,5kg). Z lekkimi gratami wyraźnie czuć że lżej się kreci, może to też po części zasługa znacznie wyżej klasy butów - na carbonie to poza tym że lżejsze to jeszcze i sztywniejsze wiec lepiej przenoszą energię. Kółka przerzutki tez mają znaczenie ale raczej nie wagowo, kiedyś nasmarowałem bardzo gęstym smarem stałym kółka i napęd przez pierwsze 10km stawiał odczuwalny opór. Masa łańcucha i kasety to raczej marginalne sprawy, bardziej kładłbym nacisk na sztywność kasety, to samo z korbą. Edytowane 11 Sierpnia 2011 przez Maniak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukasz71 Napisano 16 Listopada 2011 Autor Udostępnij Napisano 16 Listopada 2011 (edytowane) Zrobiłem dość poważny upgrade mojego napędu, mianowicie wymieniłem: 1. korba XT 770 - > XTR 970 | zysk wagowy ok 90g 2. pedały M540 -> Exustar PM-25 | zysk wagowy ok 75g + lżejsze blaszki i bloki (kolejne 10 g zysku), razem 85g 3. kaseta XT 750 11-34 - > XT 770 11-32 | zysk wagowy ok 50g 4. łańcuch Sram PG-99 -> Compagnolo Record 9 | zysk wagowy ok 20g | Łącznie zrzuciłem ok 235-245g na masie rotującej napędu. Jest to odczuwalne, kręci się zauważalnie lżej. Można uzyskać wyższą kadencję na tych samych przełożeniach. Dynamika też troszkę wzrosła. Jeszcze przydałoby się, żebym wymienił moje ciężkie buty Shimano SH-M087 na coś lżejszego i sztywniejszego. Może coś polecicie ? Edytowane 16 Listopada 2011 przez Lukasz71 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Klosiu Napisano 16 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2011 Lukasz... na jakiej masie rotującej straciłeś te 250g? Straciłeś co najwyżej 85g na pedałach, plus kilka gramów na ramionach korby, cała reszta jest za blisko osi obrotu, żeby liczyć się zauważalnie jako masa rotująca. Zresztą pedały też kręcą się z bardzo małą prędkością liniową, więc ich wpływ jako masy rotującej jest minimalny. W kole to co innego - opony i obręcze są dwa razy dalej od osi obrotu, na dodatek ich prędkość liniowa jest kilka razy większa niż pedałów (najczęściej). Dlatego generalnie masa napędu to po prostu masa stała, efekt rotacji jest znikomy, i odchudzenie napędu o 250g to prawie to samo co odchudzenie dajmy na to ramy o 250g. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kudlaty01 Napisano 16 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 16 Listopada 2011 pewnie kolega poczuł różnicę w płynności i chodzeniu zmiana łańucha może lepiej przerzuca,blaty w XTR... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doms Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 (edytowane) Kolego zmieniłeś kasetę z 11-34 na 11-32 dlatego też czujesz różnicę w kadencji na tych samych biegach. Kasety te są całkowicie inaczej ze stopniowane i tak naprawdę tych samych przełożeń po zmianie kasety już nie ma (różnice o 1 lub 2 ząbki na poszczególnych biegach): 11-12-14-16-18-21-24-28-32 11-13-15-17-20-23-26-30-34 Edytowane 17 Listopada 2011 przez doms Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukasz71 Napisano 17 Listopada 2011 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 (edytowane) Regulamin forum, pkt 2i Testy robiłem jeszcze przed zamontowaniem nowej kasety. Z wymienionych rzeczy miałem założone tylko korbę XTR i pedały Exustar. Generalnie przypuszczam, że im dłużej się jedzie, tym bardziej będzie można odczuć różnicę, gdyż w ciągu godziny wykonuje się ok 10 tys. obrotów korbą. Edytowane 17 Listopada 2011 przez safian Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Crazyk Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 w ciągu godziny wykonuje się ok 10 tys. obrotów korbą. Chyba Ty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
doms Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 Testy robiłem jeszcze przed zamontowaniem nowej kasety. Z wymienionych rzeczy miałem założone tylko korbę XTR i pedały Exustar. Generalnie przypuszczam, że im dłużej się jedzie, tym bardziej będzie można odczuć różnicę, gdyż w ciągu godziny wykonuje się ok 10 tys. obrotów korbą. Gratuluje to oznacza, że kolega ma średnią kadencję wynoszącą ponad 160 obrotów na minutę. Hmm dla mnie to taka kadencja jest nie osiągalna nawet chwilowo (ja przy średniej kadencji 90 mam ok 5400 obrotów na godzinę :-). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukasz71 Napisano 17 Listopada 2011 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 Regulamin forum, pkt 2i A niech będzie i 5400 czy 6000 . Nie zmienia to faktu, że kręcąc 3 godziny i robiąc te 15000 obrotów na lżejszym(równie sztywnym) napędzie mniej się zmęczysz, albo zmęczysz się tak samo, lecz szybciej pojedziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pacholski Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 Czytając Lukasz niezły ubaw mam . Musisz się określić ile w końcu obrotów robisz w ciągu godziny bo 5400 czy 6000 a 10000 to jednak ogromna różnica. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukasz71 Napisano 17 Listopada 2011 Autor Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 (edytowane) Z tym 10 tys. to oczywiście przesadziłem. Osobiście nie liczę ile obrotów wykonuję w ciągu godziny. Moim celem było zaznaczenie, że jest to bardzo duża liczba zamachnięć nogami i ma to znacznie większe znaczenie niż zrzucenie np 250g na ramie. Edytowane 17 Listopada 2011 przez Lukasz71 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kosa23 Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 (edytowane) ale żeby liczyć procentowy wpływ zbicia wagi z napędu to aż takiego szaleńca chyba tu nie znajdziesz Nie do końca to, ale dużo można tu sobie policzyć http://www.analyticcycling.com/ , Edytowane 17 Listopada 2011 przez kosa23 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kudlaty01 Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 uparciuch,nie wytłumaczysz... cięższe przełożenie=niska kadencja lekkie przełożenia=wysoka kadencja(jeżeli mówimy o pewnej ustalonej prędkości np 20km/h) zmieniłeś stopniowanie kasety nawet ten 1 ząb to jest naprawdę dużo czasem trzeba dużo czasu żeby się do tego przyzwyczaić/wkręcić. poprostu lżej ci się kręci ale masz mniejszą prędkość... zwiększ kawencje znów się zmęczysz jak wcześniej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
CMIK Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 Nie odbieraj Lukaszowi71 prawa do bycia wrażliwym-być może jest w stanie odczuć różnice bezwładności kaset:) Niemniej jednak z punktu widzenia fizyki znaczenie, choć niewielkie, ma raczej tylko masa pedałów i butów, reszta leży zbyt blisko osi obrotu. I chyba Lukaszowi o to po prostu chodzi- intuicyjnie przecież musi być jakaś różnica. Sam jednak uważam, że odczucie lekkości to autosugestia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kudlaty01 Napisano 17 Listopada 2011 Udostępnij Napisano 17 Listopada 2011 tak dokładnie odczucie 200g,nawet mając 2rowery np: 10,2kg,10kg, i gdybyśmy niewiedzieli który to który i mieli określić to mamy małe szanse A gdy ktoś nam wcześniej powie=murowany efekt placebo. A tymbardziej ciężko to odczuć przy jeździe nawet długiej. Inna bajka przy 2-3kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ProCombat Napisano 30 Kwietnia 2012 Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2012 Gratuluje to oznacza, że kolega ma średnią kadencję wynoszącą ponad 160 obrotów na minutę. Hmm dla mnie to taka kadencja jest nie osiągalna nawet chwilowo (ja przy średniej kadencji 90 mam ok 5400 obrotów na godzinę :-). No moja kadencja też wynosi około 90 obrotów na minute Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michauuu Napisano 10 Sierpnia 2012 Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2012 Ale psycha też robi swoje Bo Zawsze lżej sie jedzie na xtr niż na deore Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.