maciejski Napisano 18 Lipca 2011 Napisano 18 Lipca 2011 Hej. Przez to, że koło jest niesymetrycznie przymocowane do ramy strzela mi łańcuch. Tylne koło mam na szybkozamykacz. Poluzowałem szybkozamykacz i próbowałem przesunąć koło w jedną i drugą stronę ale nie da rady (nie ma luzu). Jak się reguluje takie koło?
Grand231 Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 Oddaj do centrowania, symetrii koła bez centrownicy nie ustawisz, a sądząc z pytania chyba też nie umiesz.
rybciasum Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 Chodzi mu o to że koło wydaje się być przesunięte w jedną stronę, czyli nie scentrowane a źle leży na ramie, mam podobny problem :/
RuinPL Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 Wreszcie udało mi się znaleźć odpowiedni temat . Tak wiec mam pytanie do wielmożnych Panów . Otóż zastanawia mnie to, jak zmontowane i zamontowane powinno być tylne koło. O ile w przypadku przedniego nie mam wątpliwości, gdyż wydaje mi się, że: powinno być zmontowane tak aby środek obręczy znajdował się nad środkiem pomiędzy kołnierzami piasty (?). obręcz powinna też znajdować się w symetrycznych odstępach względem ramion widelca (?). Jest to dość łatwe do osiągnięcia ponieważ piasta z obydwu stron (zewnętrznych) wygląda identycznie (przynajmniej w tych podstawowych modelach). Tylne koło budzi natomiast pewne wątpliwości (przynajmniej w moim rowerze, którego inny problem prezentowałem tutaj a jak ktoś ciekaw, to może sobie zobaczyć jak ów rower wygląda ). Otóż, pierwszym elementem, który mnie zastanawia jest właśnie ten fakt, że piasta nie jest taka sama z obydwu stron ponieważ z jednej dochodzi nam wolnobieg. I teraz pojawiają się pytania: Czy koło w tylnym widelcu należy ustawić tak (po przez dodawanie śrub), aby środek piasty (mówię tutaj o środku między kołnierzami, tak jak miało to miejsce na rysunkach odnośnie przedniego koła) znajdował się dokładnie pomiędzy ramionami widelca? Czy może śrub z obu stron powinno być tyle samo, natomiast obręcz należy wypośrodkować po przez odpowiednie naciągnięcie szprych? A może śrub ma być jednakowa ilość po obydwu stronach, obręcz ma znajdować się w takim samym ułożeniu względem piasty jak miało to miejsce w przypadku przedniego koła, a to że koło nie jest w równych odstępach między ramionami widelca nie robi różnicy? Przewertowałem parę podobnych wątków na ten temat, co pozwala mi sądzić, że tylko pierwsza opcja jest rozsądna, jednak wolę poradzić się ludzi, którzy znają się na tym bardziej ode mnie . Muszę jednak zauważyć, że pierwsza opcja kiepsko się sprawdza w przypadku mojego roweru ponieważ wtedy łańcuch trze o ramę (i co teraz?). Pozdrawiam
maciejski Napisano 19 Lipca 2011 Autor Napisano 19 Lipca 2011 U mnie właśnie z tyłu koło jest proste ale nie jest symetrycznie względem widelca przez co (tak mi się wydaje) łańcuch mi strzela czasem (przerzutki wyregulowane idealnie).
Minor Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 @RuinPL. Piasta ma mieć takie same odstępy po jednej i drugiej stronie... zwykle nie musisz dodawać podkładek wystarczy to co kupiłeś w sklepie w komplecie juz na osi założone. Zas symetrie regulujesz naciągająć bardziej szprychy od strony kasety. To dlatego są one krótsze albo masz mniejszy kołnierz piasty. Dodam jeszcze że obręcz powinna być symetrycznie miedzy końcami osi, ale jednoczesnie nie bedzie symetrycznie miedzy kołnierzami
adas651 Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 maciejski Jakie masz Haki w ramie? Jakie masz łożyska w kole? Sprawdź czy masz proste i równoległe do siebie widełki i czy oś piasty jest prosta RuinPL obręcz powinna też znajdować się w symetrycznych odstępach względem ramion widelca - Tak z tyłu też - jeśli masz piaste na łoż. kulkowych to dokładaj tyle podkładek żeby odstępy miedzy kołem tylny widelcem były jednakowe, ale uwzględnij, że musisz zakręcić na końcu kontrą inaczej koło zaraz sie przesunie sprawdź też czy nie masz luzów na wahaczu
RuinPL Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 No to mnie zaskoczyliście %). Czyli to jednak drugie z moich przypuszczeń było bliżej prawdy? Czyli jeszcze raz, czy dobrze zrozumiałem: Obręcz koła ma być ułożona symetrycznie względem widelca a piasta ma mieć równe odstępy po obydwu stronach (bo rozumiem, że piastą nazywamy cały mechanizm, czyli piastę wraz z wolnobiegiem?). Czyli biorąc pod uwagę, że tylna piasta posiada wolnobieg to punkt znajdujący się dokładnie pomiędzy jej kołnierzami nie będzie się pokrywał z punktem pomiędzy ramionami widelca, tylko będzie delikatnie przesunięty w lewo (zakładając, że z prawej strony jest wolnobieg)? A czy w takim wypadku ciężar nie rozkłada się bardziej na szprychy z jednej tylko strony (nawet biorąc pod uwagę to, że są różnej długości)? I czy ta zasada dotyczy wszystkich kół tylnych (starych i nowych)? P.S. Dzięki za zainteresowanie
Michal93 Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 O siły to Ty się nie martw Dlatego od strony wolnobiegu/kasety daje się krótsze szprychy bo idą "bardziej w pionie" I Obręcz powinna być umiejscowiona symetrycznie pomiędzy widełkami, lecz nie koniecznie środek obręczy będzie się pokrywał ze środkiem piasty, jeżeli ktoś liczy że będzie to w równym odstępie między kołnierzami! Natomiast jeżeli brać całą długość osi (to co opiera się w ramie) to już środki powinny się porywać. Nie wiem czy coś z tego zrozumiecie
maciejski Napisano 19 Lipca 2011 Autor Napisano 19 Lipca 2011 adas651 Nie wiem w sumie jakie to są haki/łożyska, rower Giant Brass 2 2010. http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/brass.2/5749/39602/ Można zerknąć, coś tam widać Widełki są proste.
RuinPL Napisano 19 Lipca 2011 Napisano 19 Lipca 2011 O siły to Ty się nie martw Dlatego od strony wolnobiegu/kasety daje się krótsze szprychy bo idą "bardziej w pionie" I Obręcz powinna być umiejscowiona symetrycznie pomiędzy widełkami, lecz nie koniecznie środek obręczy będzie się pokrywał ze środkiem piasty, jeżeli ktoś liczy że będzie to w równym odstępie między kołnierzami! Natomiast jeżeli brać całą długość osi (to co opiera się w ramie) to już środki powinny się porywać. Nie wiem czy coś z tego zrozumiecie Idealnie! Wszystko rozumiem ^^. Dzięki wielkie za pomoc chłopaki! ;D
Koen Napisano 20 Lipca 2011 Napisano 20 Lipca 2011 A czy w takim wypadku ciężar nie rozkłada się bardziej na szprychy z jednej tylko strony (nawet biorąc pod uwagę to, że są różnej długości)? To prawda, w przypadku bardzo lekkich kół czasem stosuje się nawet mocniejszy zaplot po stronie bardziej obciążonej. PS: w piastach przednich pod tarcze (taka jest na Twoim schemacie) kołnierze również nie są w równych odstępach od końców osi.
RuinPL Napisano 20 Lipca 2011 Napisano 20 Lipca 2011 To prawda, w przypadku bardzo lekkich kół czasem stosuje się nawet mocniejszy zaplot po stronie bardziej obciążonej. PS: w piastach przednich pod tarcze (taka jest na Twoim schemacie) kołnierze również nie są w równych odstępach od końców osi. No właśnie tak też mi się wydawało . A w takim razie który zaplot jest tym mocniejszym? Ponieważ z tego co czytałem to im częściej szprychy się krzyżują tym koło jest bardziej miękkie, co wskazywałoby na to, ze np. "słoneczko" jest najmocniejszym ustawieniem szprych? Nie miałem na celu wstawienia piasty pod tarczę %D, nawet się nad tym nie zastanawiałem. Wybrałem ją tylko po to aby sensownie przedstawić tą wizualizację. Tak więc dla sprostowania powiem, ze w przypadku umieszczonego przeze mnie rysunku chodziło mi o zwykłą piastę. A jeśli już jesteśmy przy przedniej piaście tarczowej i koła na niej zbudowanej to domyślam się, ze zasada jest identyczna jak w przypadku koła tylnego?
fw66 Napisano 20 Lipca 2011 Napisano 20 Lipca 2011 Najszybszym sposobem na sprawdzenie prawidłowego wycentrowania obręczy jest założenie koła "na lewą stronę". Jeśli obręcz będzie w tym samym miejscu, to koło jest proste. Co do zaplatania kół to dłuższa historia, ale poszukaj tematu na forum - wszystko jest dokładnie opisane.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.