Skocz do zawartości

[koło] jak ustawić symetrycznie koło


maciejski

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej.

Przez to, że koło jest niesymetrycznie przymocowane do ramy strzela mi łańcuch. Tylne koło mam na szybkozamykacz.

Poluzowałem szybkozamykacz i próbowałem przesunąć koło w jedną i drugą stronę ale nie da rady (nie ma luzu).

Jak się reguluje takie koło?

Napisano

Wreszcie udało mi się znaleźć odpowiedni temat :). Tak wiec mam pytanie do wielmożnych Panów ;). Otóż zastanawia mnie to, jak zmontowane i zamontowane powinno być tylne koło. O ile w przypadku przedniego nie mam wątpliwości, gdyż wydaje mi się, że: powinno być zmontowane tak aby środek obręczy znajdował się nad środkiem pomiędzy kołnierzami piasty (?).

piasta.jpg

obręcz powinna też znajdować się w symetrycznych odstępach względem ramion widelca (?).

Jest to dość łatwe do osiągnięcia ponieważ piasta z obydwu stron (zewnętrznych) wygląda identycznie (przynajmniej w tych podstawowych modelach).

 

Tylne koło budzi natomiast pewne wątpliwości (przynajmniej w moim rowerze, którego inny problem prezentowałem tutaj a jak ktoś ciekaw, to może sobie zobaczyć jak ów rower wygląda ). Otóż, pierwszym elementem, który mnie zastanawia jest właśnie ten fakt, że piasta nie jest taka sama z obydwu stron ponieważ z jednej dochodzi nam wolnobieg. I teraz pojawiają się pytania:

Czy koło w tylnym widelcu należy ustawić tak (po przez dodawanie śrub), aby środek piasty (mówię tutaj o środku między kołnierzami, tak jak miało to miejsce na rysunkach odnośnie przedniego koła) znajdował się dokładnie pomiędzy ramionami widelca?

Czy może śrub z obu stron powinno być tyle samo, natomiast obręcz należy wypośrodkować po przez odpowiednie naciągnięcie szprych?

A może śrub ma być jednakowa ilość po obydwu stronach, obręcz ma znajdować się w takim samym ułożeniu względem piasty jak miało to miejsce w przypadku przedniego koła, a to że koło nie jest w równych odstępach między ramionami widelca nie robi różnicy?

 

Przewertowałem parę podobnych wątków na ten temat, co pozwala mi sądzić, że tylko pierwsza opcja jest rozsądna, jednak wolę poradzić się ludzi, którzy znają się na tym bardziej ode mnie ;). Muszę jednak zauważyć, że pierwsza opcja kiepsko się sprawdza w przypadku mojego roweru ponieważ wtedy łańcuch trze o ramę (i co teraz?).

Pozdrawiam :)

Napisano

U mnie właśnie z tyłu koło jest proste ale nie jest symetrycznie względem widelca przez co (tak mi się wydaje) łańcuch mi strzela czasem (przerzutki wyregulowane idealnie).

Napisano

@RuinPL. Piasta ma mieć takie same odstępy po jednej i drugiej stronie... zwykle nie musisz dodawać podkładek wystarczy to co kupiłeś w sklepie w komplecie juz na osi założone. Zas symetrie regulujesz naciągająć bardziej szprychy od strony kasety. To dlatego są one krótsze albo masz mniejszy kołnierz piasty. Dodam jeszcze że obręcz powinna być symetrycznie miedzy końcami osi, ale jednoczesnie nie bedzie symetrycznie miedzy kołnierzami

Napisano

maciejski

Jakie masz Haki w ramie?

Jakie masz łożyska w kole?

Sprawdź czy masz proste i równoległe do siebie widełki i czy oś piasty jest prosta

 

RuinPL

obręcz powinna też znajdować się w symetrycznych odstępach względem ramion widelca - Tak z tyłu też

- jeśli masz piaste na łoż. kulkowych to dokładaj tyle podkładek żeby odstępy miedzy kołem tylny widelcem były jednakowe, ale uwzględnij, że musisz zakręcić na końcu kontrą inaczej koło zaraz sie przesunie

 

sprawdź też czy nie masz luzów na wahaczu

Napisano

No to mnie zaskoczyliście %). Czyli to jednak drugie z moich przypuszczeń było bliżej prawdy? Czyli jeszcze raz, czy dobrze zrozumiałem: Obręcz koła ma być ułożona symetrycznie względem widelca a piasta ma mieć równe odstępy po obydwu stronach (bo rozumiem, że piastą nazywamy cały mechanizm, czyli piastę wraz z wolnobiegiem?). Czyli biorąc pod uwagę, że tylna piasta posiada wolnobieg to punkt znajdujący się dokładnie pomiędzy jej kołnierzami nie będzie się pokrywał z punktem pomiędzy ramionami widelca, tylko będzie delikatnie przesunięty w lewo (zakładając, że z prawej strony jest wolnobieg)?

A czy w takim wypadku ciężar nie rozkłada się bardziej na szprychy z jednej tylko strony (nawet biorąc pod uwagę to, że są różnej długości)?

I czy ta zasada dotyczy wszystkich kół tylnych (starych i nowych)?

 

P.S. Dzięki za zainteresowanie ;)

Napisano

O siły to Ty się nie martw :P Dlatego od strony wolnobiegu/kasety daje się krótsze szprychy bo idą "bardziej w pionie" ;) I Obręcz powinna być umiejscowiona symetrycznie pomiędzy widełkami, lecz nie koniecznie środek obręczy będzie się pokrywał ze środkiem piasty, jeżeli ktoś liczy że będzie to w równym odstępie między kołnierzami! Natomiast jeżeli brać całą długość osi (to co opiera się w ramie) to już środki powinny się porywać.

Nie wiem czy coś z tego zrozumiecie :teehee:

Napisano

O siły to Ty się nie martw :P Dlatego od strony wolnobiegu/kasety daje się krótsze szprychy bo idą "bardziej w pionie" ;) I Obręcz powinna być umiejscowiona symetrycznie pomiędzy widełkami, lecz nie koniecznie środek obręczy będzie się pokrywał ze środkiem piasty, jeżeli ktoś liczy że będzie to w równym odstępie między kołnierzami! Natomiast jeżeli brać całą długość osi (to co opiera się w ramie) to już środki powinny się porywać.

Nie wiem czy coś z tego zrozumiecie :teehee:

 

Idealnie! Wszystko rozumiem ^^.

Dzięki wielkie za pomoc chłopaki! ;D

Napisano

A czy w takim wypadku ciężar nie rozkłada się bardziej na szprychy z jednej tylko strony (nawet biorąc pod uwagę to, że są różnej długości)?

 

To prawda, w przypadku bardzo lekkich kół czasem stosuje się nawet mocniejszy zaplot po stronie bardziej obciążonej.

PS: w piastach przednich pod tarcze (taka jest na Twoim schemacie) kołnierze również nie są w równych odstępach od końców osi.

Napisano

To prawda, w przypadku bardzo lekkich kół czasem stosuje się nawet mocniejszy zaplot po stronie bardziej obciążonej.

PS: w piastach przednich pod tarcze (taka jest na Twoim schemacie) kołnierze również nie są w równych odstępach od końców osi.

No właśnie tak też mi się wydawało ;). A w takim razie który zaplot jest tym mocniejszym? Ponieważ z tego co czytałem to im częściej szprychy się krzyżują tym koło jest bardziej miękkie, co wskazywałoby na to, ze np. "słoneczko" jest najmocniejszym ustawieniem szprych?

Nie miałem na celu wstawienia piasty pod tarczę %D, nawet się nad tym nie zastanawiałem. Wybrałem ją tylko po to aby sensownie przedstawić tą wizualizację. Tak więc dla sprostowania powiem, ze w przypadku umieszczonego przeze mnie rysunku chodziło mi o zwykłą piastę. A jeśli już jesteśmy przy przedniej piaście tarczowej i koła na niej zbudowanej to domyślam się, ze zasada jest identyczna jak w przypadku koła tylnego?

Napisano

Najszybszym sposobem na sprawdzenie prawidłowego wycentrowania obręczy jest założenie koła "na lewą stronę". Jeśli obręcz będzie w tym samym miejscu, to koło jest proste.

 

Co do zaplatania kół to dłuższa historia, ale poszukaj tematu na forum - wszystko jest dokładnie opisane.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...