Skocz do zawartości

[kola] wplyw masy na przelozenie


speedbajbus

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich forumowiczow!

 

Mimo, ze jest to moj pierwszy watek na tym forum, to bez owijania w bewelne i do rzeczy.

 

 

Mam pytanie odnosnie zmniejszenia wagi kol i jak to sie przeklada na przelozenie/przyspieszenie (glownie podczas startu). Trenuje dyscypline speedrower, gdzie start odgrywa kluczowa role podczas wyscigu i wygranie momentu startowego daje ogromna przewage podczas trwania reszty biegu. Dodam, ze podczas startu korba jest ustawiona rownolegle do nawierzchni, a start odbywa sie z rownej powierzchni bez nachylenia. Rowery nie posiadaja brejkow ani przerzutek, czyli mowa tu o single speedzie. Bajki sa mega sztywne, gdyz posiadaja proste widelce i bardzo zwrotne.

 

Dotychczas uzywalem przelozenia 33/18 (= 1.8333) i tylniej opony Schwalbe CX Pro, ktorej obwod wynosi okolo 1980mm, co ze wedlug obliczen daje nam 3630mm przejechanych podczas jednego pelnego obrotu korba. Moj rower wazyl 8700 gramow. Uzywalem obreczy Alex Rims XD - waga obu obreczy wynosila 888 gramow.

 

Obecnie dysponuje "rakieta" o wadze 7800 gramow, na identycznej ramie i widelcu jak poprzedni rower. Obrecze jakich teraz uzywam, to ZTR Alpine (z detkami), ktore razem waza 680 gramow. Ogolnie roznica wagowa pomiedzy starym a aktualnym kopletem kol, to jakies 250 gramow (szprychy i piasta sa takie same, wiec odchudzilem tylko czesci najbardziej rotacyjne). Wiadomo, ze teoretycznie mniejsza waga kol (szczegolnie obreczy, opon i detek) = lepsze przyspieszenie...dlatego zastanawiam sie nad wstawieniem przelozenia 34/18 (= 1.8888), ktore przy oponie Schwalbe CX Pro da nam 3740mm przejechanych podczas jednego pelnego obrotu korba.

 

Roznica pomiedzy 33/18 a 34/18 to jakies 11cm pokonanych wiecej, podczas jednego obrotu korba. Nie chodzi mi tu jednak o pokonany dystans a o przyspieszenie. ...i teraz moje glowne pytanie:

Czy posiadajac przelozenie 34/18 i rower lzejszy niemal o kilogram od poprzedniego i zamontowany w nim komplet kol o ponad 250 gramow lzejszy, jestem stanie osiagnac porownywalne (a nawet lepsze) przyspieszenie niz na starym (ciezszym) rowerze uzywajac 33/18?

Informacja dodatkowa - moment startowy w speedrowerze, to najczesciej okolo 3 pelne obroty korba.

 

 

Pozdrawiam

 

Bajbus

Napisano

Przeczytałem tylko przetłuszczone więc powiem tak, ostatnio zmieniłem kółka w sumie 700gram mniej +/-. jeszcze dojdzie mi z 200mniej jak na dniach przejdę na bez dętki. Rower idzie jak burza,wogóle inna bajka,jak dla mnie przepaść. Myślę że te 250gram też jakoś odczujesz choć rozkładając to na 2 koła...

Napisano

Tez zalezy jaka proporcja, bo obecne moje kolka waza 2640 gramow (komplet), a poprzednie wazyly 2880 gramow. Gdzie tak jak pisalem - roznica wagowa twkila glownie w obreczach i tasmach.

 

PS .Wiekszosc pewnie puka sie po glowce widzac, ze poruszam temat roznicy jednego zabka na zebatce, ale uwierzcie, ze w tej dyscyplinie jeden zabek to astronomiczna roznica ;-)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...