assistant Napisano 13 Lipca 2011 Napisano 13 Lipca 2011 Witam. Generalnie dużo jeżdżę rowerem, ale taką sytuacja mam pierwszy raz. Rower mam już od 9 lat, szrot ale lubię go, w sumie tylko rana oryginał. Przechodząc do rzeczy, kilka dni temu zlikwidowałem luzy na tylnym kole (tymi nakrętkami przy samej piaście). Dziś musiałem zrobić to znów, po godzinnej przejażdżce po mieście wróciłem z takim luzem jaki był przed dokręceniem. Słyszałem o tym że trzeba dokręcić konusy a potem te nakrętki kontrujące. Teraz pytanie które to jest które? Jakim kluczem złapać konus? Po prostu powiedzcie co i jak. Proszę o pomoc, jutro rower koniecznie potrzebuje!! Pozdrawiam, Mikołaj.
mroczny Napisano 13 Lipca 2011 Napisano 13 Lipca 2011 Tu jest fajny artykuł o serwisie piast na kulkach http://punkxtr.blox.pl/2011/05/Serwis-piast-na-kulkach.html
assistant Napisano 13 Lipca 2011 Autor Napisano 13 Lipca 2011 Dzięki, ale strasznie duża lektura. Potrzebuję w skrócie co i jak.
martinw Napisano 13 Lipca 2011 Napisano 13 Lipca 2011 Potrzebujesz klucz do konusów. Na przód 13mm, tył 15mm. Niezbędny jest również klucz płaski/oczkowy 17mm - do nakrętek Wkładasz oś do piasty, nakręcasz konus, dalej podkładka/tulejka (jeżeli masz jakąś) i na końcu nakrętka. Konus dokręcasz tak aby piasta luźno się obracała, ale nie miała bocznych luzów. Trochę wyczucia potrzeba. Gdy znajdziesz już optymalne ustawienie blokujesz konus stosownym kluczem i dokręcasz mocno nakrętkę (obie ręce zajęte). Pamiętaj aby elementy na osi od strony kasety zostawić w spokoju skręcone. Luzy korygujesz od strony lewej (patrząc z tyłu roweru).
seker1995 Napisano 13 Lipca 2011 Napisano 13 Lipca 2011 Ta część bardziej po wewnętrznej, walcowata, ścięta tylko w dwóch miejscach to konus i dokręcając go likwidujesz luz na piaście, a ta nakrętka wąska zaraz obok, sześciokątna to kontra. Jeżeli dokręcisz konus, to musisz go później zakontrować tą nakrętką, żeby się właśnie nie odkręcało. Robisz to kluczami rowerowymi, takimi wąskimi, jeśli nie masz to musisz kupić :EDIT: martinw wyprzedził
rybciasum Napisano 13 Lipca 2011 Napisano 13 Lipca 2011 Masz wolnobieg czy kasetę ? Jeżeli to pierwsze możliwe że piasta jest już rozjechana :/ albo pęknęła ośka (sam takie coś miałem), wystarczy zmienić ośkę, jeżeli piasta jest rozjechana no to jest większy problem :/
assistant Napisano 13 Lipca 2011 Autor Napisano 13 Lipca 2011 Dzięki za porady, zrobię tak jak mówicie. Kluczy takich idealnie płaskich nie mam ale tymi daję radę. Mam wolnobieg. Koło ma około półtora roku, tak samo wolnobieg.
rybciasum Napisano 13 Lipca 2011 Napisano 13 Lipca 2011 Wolnobiegi mają to do siebie że są tak zbudowane że ośka która je napędza często się łamie :/
assistant Napisano 14 Lipca 2011 Autor Napisano 14 Lipca 2011 Dobra podsumowując bo zaraz będę się za to brał. Dokręcam konus, tylko od jednej strony (ze względu braku dojścia od strony wolnobiegu). Potem kontruję wąskimi nakrętkami i ostatecznie dokręcam koło do widełek ?
Mod Team Pixon Napisano 16 Lipca 2011 Mod Team Napisano 16 Lipca 2011 Niemożliwe, dobrze skontruj to i nie ma opcji żeby się odkręcało.
KenjiX1G Napisano 16 Lipca 2011 Napisano 16 Lipca 2011 Możliwe, że masz zgiętą oś, przez to ciągle się luzuje. Dokręć od strony wolnobiegu, nakrętkę można odkręcić o ile się nie mylę kluczem nasadowym, a konus pod trybami, zablokuj mocnym śrubokrętem i kręć z drugiej strony, kilka razy mi się tak udało i likwidowało luz na trochę. Jeśli nie chcesz zmieniać wolnobiegu na kasetę, która jest wytrzymalsza, to przejrzyj ten temat. http://www.forumrowerowe.org/topic/92597-piasta-sposob-na-krzywiace-sie-oski/
beskid Napisano 16 Lipca 2011 Napisano 16 Lipca 2011 Twierdzę to samo co Pixon. bo dawno temu zdarzyło mi się z przyczyn technicznych jeżdzić na zakontrowanych lekko samą ręką konusach i dało radę obyć się bez luzów. Co co krzywej ośki to raczej to widać po wyjęciu koła.
assistant Napisano 16 Lipca 2011 Autor Napisano 16 Lipca 2011 Wykręciłem konusy na tyle że oś była ruchoma sporo. Odkręciłem je od kontrówek, dokręciłem same konusy, potem kontry. Co zauważyłem też wcześniej oś się zacina i chrupie. Po tym zabiegu nawet luzów nie zlikwidowałem. Ed. koło wymienię bo centra też ma i ogółem rower remontuję. Dziś zdjąłem wszystko. Idzie do znajomego lakiernika, co prawda samochodowy ale lakier lepszy niż spray jakiś. Potem zostaje mi koło przód dobre, tak samo napęd. Hamulce na przód mam Avid sd-5 + klocki SCS z wymienną gumką (super sprawa). Jakie polecacie koło stożkowe, 26" pod wolnobieg. Opony jakie będę zakładał szer. 2.00 do 2.25. Ważę ~~ 80 kg i lubię szybką jazdę, w terenie , w mieście krawężniki, wyboje itp.
Mod Team Pixon Napisano 19 Lipca 2011 Mod Team Napisano 19 Lipca 2011 Ośka się zacina, ponieważ prawdopodobnie masz już do wymiany kulki. Wymień je, nasmaruj, skręć nowymi konusami, a następnie skontruj. Później już możesz oddać koło do wycentrowania.
rybciasum Napisano 21 Lipca 2011 Napisano 21 Lipca 2011 Tudzież zaciera się bo piasta jest zepsuta, wyciągnąłem wolnobieg okazało się że piasta od wewnątrz jest poprostu rozjechana, nowe kulki, skręciłem, wszystko było ok, po 50km znowu luz na kole, po dokręceniu brak luzu - piasta ciężko chodzi, i tak cały czas... niestety muszę ją wymienić :c
assistant Napisano 21 Lipca 2011 Autor Napisano 21 Lipca 2011 Ośka się zacina, ponieważ prawdopodobnie masz już do wymiany kulki. Wymień je, nasmaruj, skręć nowymi konusami, a następnie skontruj. Później już możesz oddać koło do wycentrowania. Koło wartości ok 40zł, nie opłaca się. Po remoncie roweru, wycofuję się z łożysk kulkowych.
dovectra Napisano 21 Lipca 2011 Napisano 21 Lipca 2011 witam no niestety koło za 40 zł... (słaba jakość) trzeba było tak od razu za 40 zł to się kupuje jako taką piastę - samą... pozdro
assistant Napisano 22 Lipca 2011 Autor Napisano 22 Lipca 2011 Koło kosztowało 70, ale mówię teraz po dwóch latach to wartość max 40 zł za taką używkę.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.