Skocz do zawartości

[Napęd] Szybka zmiana przełożeń


cir

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich na forum :-)

 

W moim rowerze zużyła się już korba(FC-M445,44/32/22) i kaseta(nie wiem jaki model, nie wiem jak to sprawdzić,11/12/14/16/19/22/24/28/32) (jeżdżę na nich już 5 sezonów) :icon_lol:

Klamko-manetki mam shimano deore, 9 rzędowe, hydrauliczne(nie wiem jaki model, nie wiem jak to sprawdzić). Z tyłu mam przerzutkę deore LX(nie wiem jaki model, nie wiem jak to sprawdzić).

Łańcuch wymieniałem już 3 razy. Jeżdżę głównie po lesie(taki pseudo DH :P) ale zdarza się(dość często) także po asfalcie. Jadąc na 44 przód 11 tył zdecydowanie brakuje mi mocy, oczywiście podczas jazdy po mieście. Lubie po prostu wolno pedałować i mieć większe obciążenie (nigdy nie kręce szybko pedałami). Jednocześnie nigdy w życiu nie używałem 1 biegu z przodu :whistling: . Nawet jeżdżąc po lesie najczęściej jeżdżę na 3 z przodu i 4-8 z tyłu. 2 używam tylko do potężniejszych wzniesień. Budżet mam raczej średni (po prostu nie chce za dużo wydawać). Nie zależy mi na wadze osprzętu, tylko na jego parametrach :icon_cool:

 

1a. Czy w mojej korbie mogę wymienić same tarcze, jakie parametry muszę sprawdzić aby wiedzieć że dana tarcza pasuje do mojej korby?

1b.. Korbę z jaką ilością trybów powinienem wybrać odnosząc się do mojego stylu jazdy(powyżej opisałem)?

2. Co myślicie o tej kasecie link, będzie pasować do mojego roweru(piasta to FH-M475) ?

3. Zależy mi na jak najszybszym przerzucaniu biegów(maże o wchodzeniu biegów równocześnie z naciśnięciem manetki :icon_lol: ), czy powinienem wymienić przerzutkę (moja średnio szybko chodzi, jest stara i mocno wyeksploatowana), czy może coś innego?

4. Jaki łańcuch do tego?

:stupid: 5. Do tych manetek nie da się wstawić żadnej przerzutki SRAM'A, tak aby dobrze współpracował ? :wallbash:

 

Z góry dziękuje za pomoc :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Korba raczej się nie zużyła, raczej ogólnie się nie zużywa, zużywa się wkład suportu i zębatki.

2. Tarcze możesz zmienić, oczywiście, nie ma przeciwskazań. Nowa tarcza powinna mieć oczywiście mocowanie na tyle samo śrub co stara, w tym przypadku cztery. Większość zębatek na rynku przystosowanych do korb mtb ma ten sam rozstaw otworów mocujących.

3. Nie da się połączyć mocy na asfalcie z ergonomicznością napędu terenowego - przy braku jak to określiłeś "mocy" na szosie stosuje się korby z zębatkami trekkingowymi, czyli większymi niż mtb i mniejszymi niż szosowe: 26/28, 36/38. 46/48 zębów i kasety od 11 do 28/32/34 zębów. Możesz takie zębatki nabyć do swoich korb, shimano stosuje te same ramiona korb z róznymi zestawami tarcz, przystosowując je do różnych zadań. Zębatki możesz kupić stalowe lub aluminiowe, te są lżejsze ale też i droższe od stalowych i z reguły mniej trwałe.

4. Kaseta z linka, szosowa ultegra, będzie bez problemu współpracować z komponentami mtb, jest to jednak kaseta dla szosowych wymiataczy, "twarda" czyli o dużych przełożeniach.

5. Możesz zmienić przerzutkę, na przerzutkę z tzw średnim wózkiem (oznaczenie w shimano gs, dla długiego wózka sgs). Wózek tej przerzutki jest krótszy, wiec i mniej podatny na odkształcenia, wyginanie itd. Zazwyczaj powoduje to precyzyjniejszą i szybszą zmianę biegów. Przerzutki ze średnim wózkiem występują w grupach shimano chyba xt i xtr, nie wiem czy w niższych. Oczywiście wymiana wiąże się z wyższymi kosztami niż zakup np deore. Jeśli przerzutka jest stara to oczywiste jest że ma luzy, zużyte kółka itd, to też nie wpływa pozytywnie na jej działanie. Szybkość pracy może jednak zależeć od stanu pancerzy i linek, czyste i nowe też wpływają na szybkość pracy, nie tylko na precyzję.

6. Dobry stosunek jakości do ceny mają łańcuchy shimano hg53, 73, 93, w wielu sklepach różnica cenowa między nimi jest niewielka.

7. Nie, przerzutki srama nie będą współpracowały z manetkiami shimano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można założyć tarcze 48/42/34? Czy uważasz że połączenie kasety 11-23 lub 11-25 i używanie korby 48/42/34 jest rozsądne?

Jakie powinienem kupić komponenty aby najlepiej jeździło mi się w terenie?

 

Napisałeś: " jest to jednak kaseta dla szosowych wymiataczy, "twarda" czyli o dużych przełożeniach.". Możesz to wyjaśnić bo nie do końca rozumiem? Piszesz że jest o dużych przełożeniach a przecież tam biegi z reguły różnią się tylko o 1 ząbek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaseta, którą podałeś w linku ma zakres 11-23, zatem w porównaniu do Twojej obecnej kasety nie będziesz miał zębatek 24, 28 i 32. W terenie utrudni to jazdę, ale jeśli do tej pory rzadko ich używałeś to oczywiście nie odczujesz ich braku. Rozwiązania przez Ciebie zaproponowane powinny zlikwidować problem z brakiem mocy, ale wpłyną negatywnie na jazdę w terenie. Wydaje mi się, że jeśli chcesz jeździć poza asfaltem to do takich korb bardziej rozsądna byłaby kaseta 11-28.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Można założyć tarcze 48/42/34?

Nie.

1)Przerzutka Ci tego nie obsłuży

2)Będzie problem z mocowaniem, najmniejsza zębatka musi mieć rozstaw śrub 64 mm, tarczy 34 z. z takim rozstawem chyba nie ma (są 104 mm)

 

Swoją drogą kolega wyżej ma rację. Porównaj sobię jazdę z niską kadencją do samochodu - na wyższych obrotach łatwiej się rozpędzić, osiągniesz większe prędkości ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Znalazłem tarcze 30 z rozstawem 64mm. Czy w takim wypadku mogę zamontować zębatki 48/42/30? Dlaczego przerzutka ma tego nie obsłużyć?

2.Po przejrzeniu waszych postów zdecydowałem się na kasetę 11-28 :-) , którą polecacie?

3.Jaką przerzutkę z grupy shimano deore XT z średnim wózkiem wybrać?

Zdecydowałem się na zakup łańcucha hg93, dzięki za radę. :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie.

1)Przerzutka Ci tego nie obsłuży

2)Będzie problem z mocowaniem, najmniejsza zębatka musi mieć rozstaw śrub 64 mm, tarczy 34 z. z takim rozstawem chyba nie ma (są 104 mm)

 

Swoją drogą kolega wyżej ma rację. Porównaj sobię jazdę z niską kadencją do samochodu - na wyższych obrotach łatwiej się rozpędzić, osiągniesz większe prędkości ;)

 

Z tego co wiem ( a interesuję się motoryzacją trochę....) to łatwiej się rozpędzić na niższych obrotach (chyba, że auto ma dużą turbinę, wtedy jest tzw. turbo-lag, i najłatwiej się rozpędza na średnich obrotach), ale wyższe prędkości osiąga się na wyższych obrotach ;) Dlatego, np. przed wyprzedzaniem należy zredukować bieg (tak jak przed podjazdem na rowerze :) ) i wtedy można nabrać szybciej prędkości ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...