Skocz do zawartości

[przełożenie?] Problem z hamowaniem


kazag

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

 

 

więc tak: zainspirowany fotkami, opisami itp postanowiłem przerobić starego górala na OK, żeby sprawdzić, jak się jeździ itp, a na nast sezon zbudować już coś solidniejszego. Koła 26, korba z górala (mam problem z wyjęciem, chyba będę musiał coś na śrubę polać, bo nie puszcza za cholerę), na tylną piastę nakręcona na klej zębatka 18z bodajże. Problem jednak jest w tym, że ni jak nie mogę wyhamować... Jeździłem kiedyś na składakach itp i tam hamowanie tylnym hamulcem było lekkie, jako dzieciakowi nie sprawiało żadnego problemu, a tutaj jak chce zatrzymać pedał z tyłu to dosłownie wyrzuca mnie w górę i to przy spacerowej prędkości... Na korbie mam ustawioną zębatkę drugą (są trzy, jak w góralach) bo na największej za duży przekos i mi spadł łańcuch po 100 metrach ;)

 

Pytanie brzmi - od czego zależy siła jaką trzeba włożyć w hamowanie? Nie sądze, żeby to moja kondycja sprawiała, że nie zatrzymam roweru, bo nawet sama masa 75kg na pedale powinna przecież dać radę? To kwestia zębatek/przełożenia?

Napisano

Sądząc po trybach to masz przełożenie 2,33 lub coś koło tego i to nie przełożenie jest problemem z zatrzymaniem a brak umiejętności. Spróbuj wychylić się mocniej do przodu żeby odciążyć tylne koło, poćwicz, pooglądaj jak to robią inni na YT...

Napisano

nie to nie kwestia przełożenia

 

myśle że powinienieneś sprawdzić czy masz powietrze w kołach

 

 

i poczytać forum przez 5 minut

Napisano

Hm, Aurox, czytałem kilka tematów o hamlucach i o przełożeniu.

 

Powietrze mam oczywiście, prawie na maksa.

 

Ale wyprowadźcie mnie z błędu teraz - na OK nie da się hamować jak na torpedo? Czyli leciutko naciskając pedał do tyłu i już?

Napisano

Nie , nie :icon_wink: W składaku hamulec masz na "kontrę", a w ostrym zębatka jest na stałe i wraz z obrotem koła obraca się tak samo zębatka. Czyli np. gdy w składaku jedziesz i przestajesz pedałować , zębatka się nie kręci. Gdy na ostrym jedziesz, przestaniesz kręcić korbą , to zębatka nadal się kręci. Trochę to zagmatwane, ale myślę że zrozumiesz :thumbsup:

Napisano

Nie nie, ja rozumiem jak działało torpedo i wolnobiegi. U siebie mam piastę na wolnobieg i zamiast wolnobiegu nakręconą zębatkę z rowerowego "za piątaka" na klej epoksydowy polecony mi zamiast distalu.

 

Po prostu myślałem, że...łatwość zablokowania koła będzie taka sama jak w starych składakach, ale jeśli się myliłem, ok, poćwiczę, mam nadzieję, że się nie zniechęcę, bo póki co mam wrażenie, że samą prędkość roweru mi się reguluje znacznie lepiej niż w normalnym miejskim ;)

Napisano

Po prostu myślałem, że...łatwość zablokowania koła będzie taka sama jak w starych składakach, ale jeśli się myliłem, ok, poćwiczę

 

Myliłeś się, poćwicz. Powodzenia:)

Napisano

No trudno, poćwiczę, chociaż jest to dość męcząca jazda dla kolan i przepukliny. No i mam teraz problem ze zsuwającym się kołem z haków ;)

Napisano

No trudno, poćwiczę, chociaż jest to dość męcząca jazda dla kolan i przepukliny. No i mam teraz problem ze zsuwającym się kołem z haków ;)

 

słabo dokręcasz, zastosuj takie podkładki z ząbkami między ośką i hakiem.

Napisano

No trudno, poćwiczę, chociaż jest to dość męcząca jazda dla kolan i przepukliny.

...mnie tam bolą kolana jak dłużej nie jeżdżę :)

jeździć, jeździć, ćwiczyć, ćwiczyć ...i dojdziesz do wprawy.

Napisano

Też miałem z tym na samym początku problemy.Blokując pedały przechyl się lekko do przodu dzięki temu nie będziesz stawiał dużego oporu na tył i koło będzie lepiej hamowało :)

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Pytanie nieco z innej bajki - czy korba od składaka będzie pasować do ramy od górala, czy jakieś rozmiary są inne?

Napisano

1. nie ten temat

2. nie - w skladaku masz korby na klin a w góralach na kwadrat (chyba wszystkich nawet...) i nie chodzi o 'rame' tylko sposób mocowania - jaką masz oś w suporcie

Napisano

1. bo to mój temat, nie chciałem nowego zakładać, jeśli mod stwierdzi, że powinienem, to proszę o wydzielenie, albo o PM

2. hm, myślałem, że jak wyjmę wszystko z ramy, tzn wykręcę oba pedały ze składaka i oba z górala, to będę mógł przełożyć, jeśli ten otwór w ramie będzie takiego samego rozmiaru...ale rozumiem, że nie będę mógł? sory, że może nie używam odpowiedniej terminologii, ale raczej nie jestem w tej dziedzinie specjalistą.

 

pzdr

Napisano

hm, myślałem, że jak wyjmę wszystko z ramy, tzn wykręcę oba pedały ze składaka i oba z górala, to będę mógł przełożyć, jeśli ten otwór w ramie będzie takiego samego rozmiaru...ale rozumiem, że nie będę mógł? sory, że może nie używam odpowiedniej terminologii, ale raczej nie jestem w tej dziedzinie specjalistą.

 

Nie musisz być specjalistą, żeby wiedzieć co z czego chcesz wykręcić. Pedały z ramion korby, czy suport z ramy?

"ten otwór w ramie" możesz zidentyfikować za pomocą tej tabeli http://coogee.republika.pl/dane.html#suporty

Napisano

Chcę wymienić całość, tzn korby i blaty (ponieważ korba od górala ma dość małe blaty...), i póki co wykręciłem ze składaka korbę z blatem a z górala udało mi się dopiero odkręcić te śruby znajdujące się w centrum korby, teraz nie wiem czy dalej się męczyć, czy nie warto bo będę miał różne rozmiary suportów...

Napisano

Chcę wymienić całość, tzn korby i blaty (ponieważ korba od górala ma dość małe blaty...), i póki co wykręciłem ze składaka korbę z blatem a z górala udało mi się dopiero odkręcić te śruby znajdujące się w centrum korby, teraz nie wiem czy dalej się męczyć, czy nie warto bo będę miał różne rozmiary suportów...

 

Będziesz miał różne gwinty.

Napisano

jeśli wykreciłeś korbe z blatem i jest ona bez takiego pałąka z bieżniami (czyli po środku ma dziure) to możesz ją zastosować do jakiegokolwiek innego roweru

 

z górala korbe wyciagniesz bez uszkadzania jej tylko ściągaczem do korb

 

2. nie - w skladaku masz korby na klin a w góralach na kwadrat (chyba wszystkich nawet...) i nie chodzi o 'rame' tylko sposób mocowania - jaką masz oś w suporcie

 

można użyć korby na klin w góralu wystarczy zmienić oś z kwadratu na klin i osadzić ją na miskach suportowych z kulkami

Napisano

Dzięki!

 

Pomysł zmiany korby upadł póki co i tak, przesunąłem koło i łańcuch nie powinien spadać z największej zębatki przedniej, a na nast. sezon złoże coś już na normalnej ramie i po ludzku ;)

Napisano

Pytanie teoretyczne - czy "łatwość" hamowania jest większa czy mniejsza po zastosowaniu większej zębatki z przodu? Innymi słowy - jak wielkość przedniej zębatki (tylna taka sama) przekłada się na łatwość zablokowania koła? Szkoda mi trochę nowy łańcuch kupować, żeby to sprawdzić tylko...

 

Pozdrawiam!

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...