Skocz do zawartości

[piasty] jak serwisować?


kajojj

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ostatnimi czasy postanowiłem zabrać się za serwisowanie swoich piast. Z narzędzi posiadam na razie klucz do odkręcania kasety, oraz klucze do kontrowania konusów. Już kasowałem luzy, ale jeszcze nie wyjmowałem wszystkiego z środka i nie czyściłem. W związku z tym pojawia się klika pytań:

1) Jak to rozbiorę, to czy wymienić kulki na nowe?

2) Jakiego smaru użyć do nasmarowania elementów przed złożeniem?

3) Jak odkręcić bęben, żeby było lepsze dojście do drugiej strony w tylnym kole?

4) Gdzie można kupić części zamienne do piast? I czy np. te części są kompatybilne z różnymi modelami?

 

PS. Sprawa tyczy się piast HB-M475.

 

Z góry dziękuje, że wszelkie sugestie ;-)

Napisano

1. Zależy ile mają piasty przejechane i w jakim stanie są kulki.

2. Smaru stałego do łożysk. Ja polecam ŁT-43.

3. Nie wiem, nigdy nie odkręcałem, bo nie posiadam :P

4. W sklepie rowerowym :)

Napisano

1) No ale co jak ocenić czy są do zmiany? Może mierzyć ich średnicę? Bo przejechały raczej niewiele 2000km

4) Ja nie znam takiego co sprzedaje takie części, więc prosiłbym o polecenie jakiegoś;)

Napisano

Jak wyjmę koło z ramy i obracam palcami to są momenty że czuć spory opór, poza tym przez 3 sezony nie było do nich zaglądanie. No piasty jak pisałem to HB-M475. A było kilka przejażdżek w zimę.

Napisano

Rozkręć je i zobacz na stan konusów i jeśli bieżnie nie są pokryte "wrzodami" to po prostu wyjmij kulki przeczyść wszystko i nasmaruj potem skontruj konusy i po sprawie. Kulkami się nie przejmuj.

Napisano

Mam Ci podać sklep... Może najpierw by pasowało wiedzieć z jakiego jesteś miasta :P

 

Po 2k km nie powinno im nic być :) Jeżeli była piasta dobrze skręcona to na pewno są dobre.

 

To o czym mówisz, że czuć opór, to najprawdopodobniej dlatego, że jest za mocno skręcona lub ew. zasyfiona, ale stawiałbym na to pierwsze :P

Napisano

Właśnie to rozbebeszyłem, przednie konusy są spoko. Ale jeden tylni, nie wygląda normalnie. Czyli co mam go wykręcić, pójść do sklepu pokazać konusa ewentualnie (ewentualnie wskazać do jakiej piasty jest) i Pan mi wyjmie z pod lady? :D Bo z tego co wiem, to są "lekkie" problemy z dostępem do tych części.

Napisano

No najlepiej iść ze starym i Ci dobierze w sklepie :). Wydaje mi się, że nie powinno być problemu z dostępnością :P

 

Nie zapomnij nawalić dużo smaru jak będziesz skręcał :P Tak, żeby aż wypływał :D A to co wyleci wytrzeć :)

Napisano

No na wszystkich jest ślad od kulek, tzn taki bardziej świecący (bo reszta jest czarna), ale właśnie w tym miejscu gdzie jest ten wyszlifowany kawałek w jednym konusie są rysy.

Napisano

Pamiętaj na przyszłość aby nie jeżdzić na zbyt mocno dokręconych konusach bo są z tego tylko kłopoty. Ja bym to wszystko skręcił tylko nie za mocno i bez luzów i jeżdził nadal. Jak będzie się coś działo to najlepiej kupić taką sam piastę bo nie kosztuje dużo i po prostu przełóż zarówno konusy jak i kulki, ja kiedyś przeprowadziłem podobną operację z wynikiem pozytywnym :)

Napisano

Pełna zgoda tylko ja miałem przypadek w którym za cholerę nie szło identycznych dokupić. Fakt było to trochę dawno więc przy dzisiejszej dostępności może nie jest kłopotem takie same dokupić. W moim przypadku padł mi też bębenek więc i on się przydał na wymianę.

Napisano

Może wstaw zdjęcie jak masz możliwość :)

 

W załączniku zdjęcie, wcześniej nie wrzuciłem bo nie miałem możliwości zrobić fotki.

post-139993-0-64528200-1310058590_thumb.jpg

Napisano

Tak jak myślałem jest to "wrzód" na konusie. Nie jest go dużo ale jednak wiec trzeba go wymienić. Ja kiedyś na takim dosyć długo jeżdziłem ale to odkładanie nieuniknionego czyli pogorszenia oporów toczenia piasty. I jeszcze raz nigdy za mocno nie kontruj konusów bo potem są takie efekty.

Napisano

Tej piasty akurat nie ruszałem od nowości, więc chyba Ghost chyba skręcił :D Rozbierając przednią i tylna piastę doszedłem do wniosku że strona gdzie jest zamocowana tarcza jest bardziej zużyta od drugiej. Pewno wynika to z dużych naprężeń podczas hamowania.

 

Ah, jeszcze jedna rzecz macie jakiś sposób na odpowiednie ustawienie konusów? Bo jak bym odkręcił dwa, to potem może być problem z pozycjonowaniem (tarcie o tarcze w hamulcu).

Napisano

tu masz nowy konus do kupienia

 

kulki na twoim miejscu też bym wymienił - jak już rozbierasz piaste to warto zainwestować i mieć na lata

zwłaszcza ,że konusy dajesz nówki

 

jeśli twój bębenek pracuje cicho (nie strzela)

zapadki "łapią" i nie przepuszczają

to lepiej go nie rozbieraj :yes:

 

co do ustawiania konusów to jak nie chcesz na chybił trafił, to jedyne co przychodzi mi do głowy:

rozkręć kontrę i konus od strony bębenka

wyjmij oś od strony tarczy,

nie rozkręcaj reszty

zaznacz miejsce na osi gdzie kończy sie konus np. korektorem, taśmą

jak będziesz nakręcał nowy konus to do tego miejsca co zaznaczyłeś

 

chociaż możliwe ze będziesz musiał trochę poregulować zacisk hamulcowy

Napisano

Dzięki za pomysł z korektorem, wydaje się okej. Co do hamulców to nie che zabardzo manipulować bo mam 2 zestaw kół i chce mieć możliwość szybko przezucic kola.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...