Skocz do zawartości
  • 0

Sprawdzenie stanu używanego roweru


Gość Paweł

Pytanie

Gość Paweł
Napisano

Witam !!

 

Mam okazję kupić używany rower od znajomego.

Chciałbym prosić o poradę, jaki podzespół w pierwszej kolejności sprawdzić w rowerze?

 

Przydała by się instrukcja, w jaki sposób go poprawnie tzw. zbadać :)

 

Armotyzator: Marzocchi

Hamulce: XT

Manetki: Dual Control LX

Przerzutka P/T: LX/XT

Korba: Deore

4 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Sądząc po klasie osprzętu jaki wymieniłeś i amortyzatora jest to rower wysokiej klasy.Należało by zwrócić uwagę na zużycie elementow napędu czyli stan zębów korby i kasety z tyłu.Jeśli profil zębów korby jest od przodu mocno skoszony,a w tylnych zębatkach kasety(szczególnie kilku dolnych) skoszony do przodu i ostro zakończonych,to znaczy,że mamy do czynienia ze zużytym napędem.Należało by wtedy sprawdzić czy łańcuch nie przeskakuje na tych przełożeniach.Wtedy należy liczyć się z wymianą tych komponentów. Jeśli cena roweru jest atrakcyjna,to ten ewentualny wydatek nie będzie oznaczać,że się nie opłaca.

Jak działają hamulce,to trzeba poprostu wypróbować podczas jazdy. Amortyzator powinien płynnie uginać się pod naciskiem. B)

Napisano

Doczepie się do tematu :)

 

W jaki sposób można ocenić stan kasety oraz obręczy kół ?

 

Dzięki za info..

Napisano

Na kasecie od razu widac czy ma zeby zjechane czy nie, masz wiec poglad ile rower byl jezdzony i jak.

 

Co do obreczy szukaj czy nie ma wgniecien, odpryskow, rys. wazne czy da sie dobrze wycentrowac kolo.

Napisano

Ciężko napisać w kilku zdaniach jak sprawdzić rower. Ale przede wszystkim:

 

- dłuższa jazda próbna

- Sprawdzić czy pod obciążeniem na żadnym przełożeniu nie przeskakuje łańcuch

- czy koła nie mają bicia

- wyjąć koła, złapać za konusy piasty, zakręcić - sprawdzić czy się lekko kręcą, czy może łożyska są już do wymiany

- stan klocków w hamulcach

- czy nie ma luzów na sterach, goleniach amortyzatora, piastach, korbie

 

Potem z ważniejszych rzeczy to działanie amortyzatora - w zależności od modelu - wycieki, szczelność, prawidłowa praca tłumików. No i zapowietrzenie hamulców, ale żeby to sprawdzić trzeba mieć też punkt odniesienia, czyli wiedzieć jak powinny pracować.

 

W jaki sposób można ocenić stan kasety oraz obręczy kół ?

A do czego chcesz wykorzystać tą kasetę? Kupić używaną i założyć do siebie, czy kupić cały używany rower? W pierwszym wypadku - odpuść sobie. Kupowanie używanej kasety nie jest rozsądnym wyborem. Natomiast jeżeli kupujesz rower, to o ile nic nie przeskakuje, niewiele możesz sprawdzić. Organoleptycznie można ocenić zużycie kasety mniej więcej tak jak to opisał marky5, ale musisz wziąć pod uwagę, że kaseta wyglądająca na zużytą, a jednak płynnie pracująca w obecnym napędzie, może jeszcze posłużyć przez bardzo długo.

 

Co do obręczy - w przypadku obręczy pod tarcze - sprawdzić, czy obręcze są proste, tj. czy nie mają bicia góra-dół lub na boki. Sprawdzić stan oczek pod szprychy i górnych krawędzi rantów (śladów po zdejmowaniu opony).

W przypadku obręczy pod Vki oprócz powyższego musisz sprawdzić stan zużycia ścianek obręczy. Zwykle jest to wyżłobienie na jej boku. Jeżeli jest bardzo płytkie, lub go nie widać - obręcz jest na wykończeniu. Dodatkowo wszelkie zadziory oraz obicia na powierzchni bocznej będą się przyczyniały do szybszego zużywania okładzin.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...