Skocz do zawartości

[Hamulce Hydrauliczne]Jak o nie dbac?


Adamus11

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jak w temacie, mam rower z hydraulicznymi hamulcami i nie wiem jak o nie dbac by dlugo mi sluzyly. Czy trzeba je jakos regulowac ? Co ile wymieniac olej ? Czyscic tarcze ? Moze cos innego ?

Za odp na pytania dziekuje.

Pozdrawiam.

- regulacja hamulca: obecnie na rynku są praktycznie wyłącznie hamulce z systemem otwartym, gdzie klocki samoczynnie ustawiają się w odpowiedniej pozycji wobec tarczy. Jedyna regulacja przy sprawnym technicznie hamulcu to ustawienie przy montażu. Kolejne regulacje MOGĄ być konieczne po wyjmowaniu i zakładaniu koła (np transport samochodem) bo często można przeczytać że po wyjeciu koła komuś tarcza ociera o klocki.

- wymiana "oleju" - płyn hydrauliczny; właściwie jest zbędna jeśli hamulec jest sprawny technicznie;

- czyszczenie tarcz jest zabiegiem przydatnym; przez różne miejsca przejeżdżasz; na ulicy możesz trafić na coś tłustego, w terenie na błoto, które z założenia konstrukcyjnego nie jest częścią układu hamulcowego :) . Poza tym przy czyszczeniu tarczy można sprawdzić w jakim technicznie jest ona stanie - np stopień zużycia.

- klocki hamulcowe - niektóre typy źle znoszą przeciążenia przy hamowaniu i tracą swoje właściwości, w mniejszym lub większym stopniu; warto je wyczyścić papierem ściernym. Brudne klocki i tarcze często powodują nieprzyjemne odgłosy przy hamowaniu. Wyczyszczone klocki i tarcze przez chwilę nie będą hamowały albo będą hamowały słabiej niż normalnie ale jest to zupełnie naturalne.

 

Tak więc odpowiedź kolegów uważam za prawidłową ale tylko w części :) Sam hamulec hydrauliczny, sprawny technicznie nie wymaga właściwie żadnych zabiegów konserwacyjnych; natomiast jego "osprzęt" już owszem.

Wiele zależy od tego gdzie i w jakich warunkach i jak jeździsz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmiana plynu , sprawdzanie stanu klockow , czyszczenie elementow ruchomych z syfu :) Np po sezonie rozebrac hamulce , wyczyscic wszystko , przesmarowac , zalac , odpowitrzyc :) No i oczywiscie sprawdzac czy sruby sa dokrecone :)

 

Wcześniej zostało uzgodnione, że póki są w pełni sprawne nie trzeba poza wymianą klocków nic robić. Czemu po sezonie rozbierać coś co dobrze działa :blink: Co do płynu to np. Shimano stosuje olej mineralny i o ile nie ma wycieków to posłuży przez wiele lat :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i po co to robić ?

 

Schwefel wyczerpał temat

Może mi się przywidziało, ale przy okazji szukania opinii na temat hamulców hydraulicznych przeczytałem wiele opinii, że bez względu na to czy hamulce działają czy nie, należy im co jakiś czas robić przegląd. Nie dam sobie głowy uciąć, ale z tego co pamiętam, to m.in. Andrew pisał coś na ten temat i w zasadzie najlepiej byłoby gdyby to w tym temacie potwierdził albo zdementował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwis hamulców Shimano można sobie odpuścić jeżeli dobrze działają.

 

Natomiast jeżeli chodzi o hamulce na DOT :

- bez względu na użytkowanie - wymiana płynu raz na rok. To podstawowa forma pielęgnacji hamulca. Stary płyn zawiera w sobie wodę. Od takiej mieszanki parcieją uszczelki. Potem klamki ciężko chodzą, membrany ciekną, a zaciski nie odbijają i klocki trą o tarczę.

- klamki warto rozkręcić, wyczyścić i nasmarować. Nie trzeba wcale otwierać układu i wylewać płynu. Do odkręcenia dźwigni w Juicy wystarcza imbus 2,5mm i nic poza tym.

- zaciski - co kilka miesięcy należy wyjąć klocki i wyczyścić zaciski w gorącej wodzie z dodatkiem płynu do mycia naczyń, wyszorować ile się da szczoteczką do zębów :) Można cofnąć tłoki przez wsadzenie między klocki szerokiego śrubokręta. Tłoczki powinny z pewnym oporem dać się wcisnąć w swoje gniazda. Jeżeli stawiają duży opór - z pewnością zapiekły się.

 

Heble należy oglądać. Jeżeli w którym miejscu lakier podejrzanie się łuszczy, a aluminium "koroduje" - na pewno jest gdzieś wyciek i trzeba go szybko usunąć.

 

Już nie raz miałem nieprzyjemność serwisować hamulce, które przez kilka lat były nie serwisowane, bo działały.

Po rozkręceniu zacisków w środku zastawałem błoto, a uszczelki były wrośnięte w gniazda. Wyjęcie uszczelek było bardzo trudne. Gniazda uszczelek skorodowane, nierówne - po włożeniu nowych uszczelek wszystko ciekło, tłoki nie cofały się. Hamulce do śmieci, nic nie mogłem zrobić.

 

Z kolei zaniedbane klamki dość łatwo można zrewitalizować niewielkim kosztem. Zaciski obrywają najbardziej od błota, wody i śniegu. Zimowa solanka wręcz je zjada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było pisane, że raz w roku się wymienia płyn hamulcowy, bo dostaje się do niego woda, ponieważ jest higroskopijny. Wtedy nie jest już odporny na wysoką temperaturę. Poza tym układ się zapowietrza.

 

Ale zapewne nie dotyczyło Shimano :icon_mrgreen:

 

Jakim cudem do oleju mineralnego ma się dostać woda??? i pogorszyć jego jakość :blink:

 

Moje Deore BR-M535 nie są jakieś cudowne, że przez blisko 5 lat nigdy się nie zapowietrzyły a działają nadal jak żyleta ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaciski - co kilka miesięcy należy wyjąć klocki i wyczyścić zaciski w gorącej wodzie z dodatkiem płynu do mycia naczyń, wyszorować ile się da szczoteczką do zębów :) Można cofnąć tłoki przez wsadzenie między klocki szerokiego śrubokręta. Tłoczki powinny z pewnym oporem dać się wcisnąć w swoje gniazda. Jeżeli stawiają duży opór - z pewnością zapiekły się.
Andrew czy w zaciskach Shimano można również tak je czyścić?.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam problem. Wzięło mnie na odpowietrzanie moich stroker trail zestawem hayes'a. Zakończyło się tak, że oprócz tego, ze zuzylem cały bleeding kit, nie odpowietrzylem nic, to zalalem DOT-em klamke i cały caliper /klocki były wyciągnięte/ i cholera wie co jeszcze. Pytanie co teraz ? Rozbierać wszystko i czyścić czy potraktować to muc-offem i ciepła woda bez rozbierania. Wkur......ny jestem na maxa, tak to jest jak się chce coś zrobić samemu z drobna pomocą youtube'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Ja byłem w serwisie i po skręceniu mi Hayes Nine HFX prawa klamka nadal jest miększa od lewej...Powiedział mi że jeśli tak zostanie to trzeba przelać płyn.

Mam już cały zestaw potrzebny czyli : DOT 4 i zestaw do infuzji.Jak się za to zabrać by poprawnie działała klamka i hamulce? I w tym zestawie będzie potrzebny tylko ten wężyk + strzykawka czy coś jeszcze??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...