Skocz do zawartości

[Rama]GF Big Sur dla mnie


toolpusher

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

mam na imię Piotr i jestem tu nowy. Pozdrawiam wszystkich. Ponieważ w starej ramie Merida 19.5" zerwałem gwint mufy suportu stoję przed zakupem nowej ramy. Wpadła mi w oko GF Big Sur 19" model 2010 za około 1000PLN. Co o niej myślicie. Mam 95kg żywej wagi 183 cm wzrostu i długość nogi 87cm co wg wyliczeń daje 19.5" dla ramy. Więc rozmiarowo OK. Jeżdżę głównie XC i robię niedużo bo około 2000-3000km rocznie. Myślałem też o Trek 8000/8500 (przerost formy nad treścią dla mnie a i cenowo znacznie więcej) lub coś z Meridy Matts. Big Sur mi się podoba kolorystycznie nie wiem co z właściwościami jezdnymi. Niestety nie mam możliwości przymiarki muszę kupować w ciemno. Co doradzicie?

Link do geometrii:BIG SUR

Napisano

To że ma 19" nic nie znaczy niestety. Rama ma prawie 630 mm długosci i jeśli lubisz jazdę będąc baaaardzo rozciągniety to ok. Inna jest też geometria niż w "normalnej" ramie - bez przetestowania genesisa taki zakup moze się okazać niezłą wtopą. Cena akceptowalna jeśli jest paragon i dożywotnia gwarancja ( przy wadze 95 kg to raczej mus niż fanaberia ). Nie wiem czy Matts nie byłaby lepszą ramą skoro robisz rocznie niewielkie przebiegi

http://allegro.pl/rama-merida-matts-hfs-4000-20-nowa-i1651854000.html

http://allegro.pl/rama-merida-matts-hfs-xc-5000-d-nowa-20-i1649465293.html

jest tez taka rama ale piękna to raczej nie jest - chodzi mi o budowę:

http://allegro.pl/rama-merida-matts-trail-800-d-2011-19-cali-i1639449821.html

Napisano

Moja obecna rama ma 590mm mierząc od środka rury podsiodłowej do środka sterów do tego mam mostek 120mm co daje razem 710mm. Przy Big Sur 630mm i "skrócony" mostek np 80mm daje nam tą sama wartość czyli 710mm.

Napisano

Ok - załóż taki mostek teraz i zobaczysz jak się skręca i prowadzi rower. Fabrycznie GF montował od 100 w górę a te 2 cm to niby niedużo, ale w realu to jednak dużo. W tej chwili masz dobra pozycję czy czegoś brakuje, kierownica nizej/wyżej niż siodło ( na jakiej są wysokości ), czy plecy lub ręce bolą w czasie jazdy ? itd Pomogłoby to ustalić jakie wymiary powinna mieć nowa rama - mniej wiecej lub co trzeba zmienić.

Napisano

Oto zdjęcie mojej konfiguracji link

Kiera i siodło mniej więcej na jednakowej pozycji Mostek 120mm wznios 30deg skierowany w dół. Wysokość siodła 99cm, kiery 97cm, przekrok 79cm. Po dłuższej jeździe bolą krzyże. Ale mam zwyrodnienie kręgosłupa w części krzyżowej co może być związane ale nie musi. Jak podniosę coś ciężkiego przy zgiętym kręgosłupie tydzień krzyże mnie bolą, w kościele klęczenie max 5-10 min i muszę wstać. Drętwieją mi ręce czasami choć wydaje mi się, ze ręce i tak nie są za dużo obciążone. Mój bomber powinien mieć ciśnienie w goleni 55psi dla mojej wagi a ja trzymam go na 10-20 inaczej by był za twardy.

Napisano

Jak wystawisz aukcje z takim zdjeciem to na 100% będzie powtórka aukcji sławetnego czajniczka :) Nie wiem czy dobrze zmierzyłeś wysokość siodła - ja mam 83 przekrok ale siodło na 101 cm, chyba że juz tak sie przywyczaiłeś jeździć z dość dużym kątem ( szkoda tylko kolan ). Sądząc po ustawieniu manetek i siodła przesuwasz ciało do przodu tak jakby już ta odległość obecna była za duża. Bez jazdy na Garym to tylko gdybanie czy będzie pasować - moim zdaniem nie i patrząc na to ile jest sztyca wyciągnieta także zastanowiłbym się czy 19/20 to nie za dużo. Mostek jest na "-" bo rower lepiej wyglada czy pozycja była zła, bo chyba nie podjazdy ? Generalnie także nie wiem czy nie warto już celować w całkowicie nowy rower - przeszczep samej ramy moze być kosztowny ( tarcze i v-braki i przednia przerzutka tej budowy - chociaz lepsza - czesto trafia w otwory na koszyk, no i koła ).

Napisano

Zdjęcie szybko robiłem w garażu żeby je tu wkleić. Co z tym Czajniczkiem było? :icon_question:

Siodło tak ustawiałem aby przy najniższym ustawieniu korby kolano było lekko ugięte. Tutaj nic nie namodzę. Nie wystawie więcej bo by było za dużo. U mnie 99- 79cm=20cm. U Ciebie 101-83=18cm. Różnica 2cm.

Co do samej kiery to powinna zwykle być niżej od siodełka? Jak kupiłem bombera to nie obcinałem rury tylko dałem podkładki stąd mostek skierowany w dół. Ale nawet jak bym obciął rurę i dał mostek w dół to tez by za wiele nie dało no może 3-4cm. Mam wrażenie że amor ma za duży skok do tej ramy. Zamiast 105 powinno być 80mm. Ale Big Sur jest przystosowany do 100mm.

Co masz na myśli z tymi kołami przy przekładce?

Napisano

Na zdjęciu czajniczka było odbicie fotografa... miał przy sobie tylko aparat :)

Wracajac 99-87 ( Twój przekrok ) to 12 jesli już. Czyli albo żle zmierzyłeś nogę i ramy wcale nie potrzebujesz 19 w górę tylko 18 albo kręcisz z jakims mega wykreconym katem ( podkurczone nogi ). BiG Sur 2010 jest ramą tylko pod hamulce tarczowe ( czyli nowe koło i nowy hamulec tył do kupienia ). Kiera przy słabszym kręgosłupie nie powinna być zbyt nisko, przerzuć na + i zobacz jak sie jeździ. No i te rogi, oczywiscie każdy montuje co mu wygodnie ale jakoś sie przyjęło ostatnio albo prosta kiera i rogi albo szersza gięta bez ( osobiscie nic do tego nie mam ).

Napisano

Ok - załóż taki mostek teraz i zobaczysz jak się skręca i prowadzi rower. Fabrycznie GF montował od 100 w górę a te 2 cm to niby niedużo, ale w realu to jednak dużo.

Małe sprostowanie: przynajmniej do rozmiaru 19" w big siurze były mostki Bontragera o długości 90mm i kącie 7 stopni.

Napisano

Na zdjęciu czajniczka było odbicie fotografa... miał przy sobie tylko aparat :)

Wracajac 99-87 ( Twój przekrok ) to 12 jesli już. Czyli albo żle zmierzyłeś nogę i ramy wcale nie potrzebujesz 19 w górę tylko 18 albo kręcisz z jakims mega wykreconym katem ( podkurczone nogi ). BiG Sur 2010 jest ramą tylko pod hamulce tarczowe ( czyli nowe koło i nowy hamulec tył do kupienia ). Kiera przy słabszym kręgosłupie nie powinna być zbyt nisko, przerzuć na + i zobacz jak sie jeździ. No i te rogi, oczywiscie każdy montuje co mu wygodnie ale jakoś sie przyjęło ostatnio albo prosta kiera i rogi albo szersza gięta bez ( osobiscie nic do tego nie mam ).

Z tym przekrokiem to jakieś nieporozumienie. Ja rozumiem przekrok jako odległość od podłoża do górnej rury i to wynosi w mojej Meridzie 790. W Big Sur'ze dla 19" wynosi on 762mm czyli mniej. Nogę mam 87 więc dla GF zostaje 10cm na moje klejnoty gdy staję na nogach. Pomierzyłem jeszcze odległość od siodełka do środka mufy i wynosi ona 710mm. Korby mam 175 odejmując but i SPD powiedzmy zostaje nam 160mm. Razem jest to 870mm. Nogę pomierzyłem na 870mm. Więc gdzie jest błąd? Być może w pomiarach ale ile mogłem się pomylić 10 mm? Co do tylnego koła piastę można kupić i przepleść. Nie wiem jak za szprychami będzie. Ale na pewno będzie dla mnie mniejsza zagwozdka niż zmiana całego roweru. A jak pomyślę o sprzedawaniu tego szpejostwa ze starego roweru an Alle to mnie ciarki przechodzą.

Pozdrówka

Napisano

Podałeś że odległość środek suportu siodło to 710 i super - łatwiej będzie tłumaczyć. Ja mam 720 ale moja noga to tylko 83 przy Twoich 87. Wychodzi, że siodło ustawiasz jednak niżej niż ja apowinieneś wg pomiarów mieć min 4-5 cm wyżej. Zakładając że mam poprawne kąty podczas kręcenia to albo nie masz nogi 87 albo krecisz z mocno podkurczonymi nogami. W miarę przyzwoita piasta tył np nowy Sram X9 to koszt 250 pln plus jakas hydraulika kolejne 250, plus koszt ramy ok. 1000.

Napisano

A nie wiesz czy coś poprawiono ze spawaniem rury podsiodłowej z górną rurą. Wiem że te ramy lubią tam pękać zwłaszcza że ważę nie mało. Gość daje na ramę gwarancję 12 m-cy.

Co do samej geometrii ramy to np. na mtbr same pochlebne komentarze. Oczywiście są to modele z poprzednich lat. Ale chyba geometria G2 się nie zmieniła.

Co do pomiarów to nie bardzo rozumiem. U Ciebie 720mm od siodełka do suportu + korba w najniższym położeniu 160 razem 880mm. A nogę masz 830.

Napisano

Genesis 2 - czyli potrzebujesz widelca z odpowiednim offsetem, bo inaczej nie wykorzystasz zmiany - szykuj w kazdym razie kase na amor pokroju Foxa :) GF słynał z pękania ale także z super obsługi gwarancyjnej - nowa rama od razu. Podobnie ma się rzecz np z Giantem :)... jedynie wymiana wyglada "lekko" inaczej. Rok gwarancji to chyba trochę mało skoro 95 kg na wadze. Chcesz mieć coś innego, kultowego i kasa nie gra roli - kupuj. A co do wymiarów - pomierz się i uzyj kalkulatora np. competitivecyclist.com i zobaczysz jaka np. wysokość siodła wyskoczy. Dla mnie wyszlo mniej wiecej 71-73.

Napisano

Ło matko. Ty chcesz mnie puścić z torbami. Nie ten dział ale Fox przy moich kilometrach to profanacja. Czułbym się jak niedzielny rowerzysta co wyjeżdża tylko po to i to na deptak by pochwalić się rowerkiem. :icon_mrgreen:

Napisano

Genesis 2 - czyli potrzebujesz widelca z odpowiednim offsetem, bo inaczej nie wykorzystasz zmiany - szykuj w kazdym razie kase na amor pokroju Foxa :)

Ech, już tyle razy było... Zmianę i tak odczuje, a pewnie i wykorzysta, po prostu nie wykorzysta wszystkich dobrodziejstw G2, widelec z normalnym offsetem sprawi, że będzie miał o około 1 cm krótszą bazę kół niż w przypadku widelca z offsetem g2, kąty podsiodłówki i główki zmienią się o około 0,2 stopnia... No tragedia po prostu.

 

Do autora: jeśli masz gdzieś blisko Wrocław albo skiteam, to zadzwoń, zapytaj się czy mają jakiś rower na takiej ramie i jedź się przymierzyć.

Napisano

Tragedia nie tragedia tylko co kąt i baza maja do genesis 2 ? Jesli 1 byłaby super to nie powstałaby 2, która nie jest wcale finalną wersją gensis. Fakty są takie: genesis daje nam rower który jest bardzo uniwersalny, dobrze podjeżdza i zjeżdża ( dla przecietnego użytkownika - super sprawa ) ale za to jest szalony jeśli chodzi o zakręty - albo "pluje" albo zbyt szybko zamyka zakręt i jest baaardzo czuły na ruch kierownicą własnie przez offset który w genesis 2 został zmieniony - tylko ten parametr i nic więcej. Katy i baza to wypadkowa nie mająca wpływu bezpośrednio bo chodziło tylko o zmianę odległości jaką pokonuje koło podczas ruchu kierownicą i co najdziwniejsze zmiana ta jest podobno wynikiem jedynie jazd testowych a nie obliczen w co nie bardzo wierzę ). Ta zmiana to w zależności od amorów wynosi własnie te "niewielkie" kilka lub kilkanaście mm ( 46 lub 51 mm w foxie zamiast 38 ) które usilnie starasz sie wmówić że są nieistotne - bo to raptem baza centymetr tu centymetr tam, mostek 90 to przeciaż prawie 100 itd - w sumie bez róznicy, ale to właśnie te niewielkie róznice w wymiarach daja tak duże róznice w jeździe. Ze zwykłym amorem dostajesz po prostu stary genesis z wadami i zaletami o których napisałem powyżej. Mostek tym samym w G2 moze być krótszy np 90 ale w G1 zakładajac 80 mm musisz miec naprawde kocie ruchy aby opanować rower.

Napisano

Tragedia nie tragedia tylko co kąt i baza maja do genesis 2 ? Jesli 1 byłaby super to nie powstałaby 2, która nie jest wcale finalną wersją gensis. Fakty są takie: genesis daje nam rower który jest bardzo uniwersalny, dobrze podjeżdza i zjeżdża ( dla przecietnego użytkownika - super sprawa ) ale za to jest szalony jeśli chodzi o zakręty - albo "pluje" albo zbyt szybko zamyka zakręt i jest baaardzo czuły na ruch kierownicą własnie przez offset który w genesis 2 został zmieniony - tylko ten parametr i nic więcej. Katy i baza to wypadkowa nie mająca wpływu bezpośrednio bo chodziło tylko o zmianę odległości jaką pokonuje koło podczas ruchu kierownicą i co najdziwniejsze zmiana ta jest podobno wynikiem jedynie jazd testowych a nie obliczen w co nie bardzo wierzę ). Ta zmiana to w zależności od amorów wynosi własnie te "niewielkie" kilka lub kilkanaście mm ( 46 lub 51 mm w foxie zamiast 38 ) które usilnie starasz sie wmówić że są nieistotne - bo to raptem baza centymetr tu centymetr tam, mostek 90 to przeciaż prawie 100 itd - w sumie bez róznicy, ale to właśnie te niewielkie róznice w wymiarach daja tak duże róznice w jeździe. Ze zwykłym amorem dostajesz po prostu stary genesis z wadami i zaletami o których napisałem powyżej. Mostek tym samym w G2 moze być krótszy np 90 ale w G1 zakładajac 80 mm musisz miec naprawde kocie ruchy aby opanować rower.

 

Nie staram się wmówić, że te kilkanaście mm jest nieistotne, mówię tylko, że nie będzie tragedii, jeśli w ramie z geometrią G2 będzie widelec z offsetem 40mm zamiast 51mm i nadal na da się jeździć, co więcej - czerpać z tego przyjemność.

 

Mógłbyś rozwinąć określenie kocie ruchy? Bo może mam, ale nie zdaję sobie z tego sprawy.

Mam ramę z geometrią genesis, mam mostek do długości 80mm i giętą kierę o szerokości 60 cm i widelec o wysokości teoretycznie 478 mm (dane ze strony producenta) i wyprzedzeniu 41,2 mm, czyli poza mostkiem - to, co Gary wetknął w ramę (dokładniej: mostek mam o 1 cm krótszy od seryjnie obecnego w rowerze bontragera, z krótszym lepiej mi się jeździ) i jako przeciętny użytkownik mówię, że rower prowadzi się bardzo fajnie.

Gorzej było, kiedy zimą jeździłem z niskim amortyzatorem o skoku 80 mm i prostą kierownicą (obniżenie przodu o około 25 mm), to faktycznie mocno zmieniało zachowanie roweru, ale rower nadal był do opanowania. Tylko pozycja była dla mnie nie wygodna...

Napisano

Kocie ruchy to kocie ruchy - no powiedzmy że trzeba wykazywać się zwinnością :) Genesis 1 przy 2 to jak Evo z 280 kucami pod maską i podkrecone na 360. 280 to juz kosmos ale jak przjedziesz sie mocniejsza wersja to zastanawiasz sie co kreciło cie w słabszej. I teraz - Evo tez nie każdemu pasuje i tak samo jest z genesis ale jesli juz to warto od razu kupic evo 360 czyli genesis 2 :) Z drugiej strony jesli sie nie przejedziesz to nie warto ryzykować zakupu bo mozna sie naprawde rozczarować... ale mozna tez jak wspomniałem zakochać się po minucie jazdy. Ja byłem nieczuły pomimo super ceny jaką kiedys dostałem na GF.

Napisano

Moja obecna rama ma 590mm mierząc od środka rury podsiodłowej do środka sterów do tego mam mostek 120mm co daje razem 710mm. Przy Big Sur 630mm i "skrócony" mostek np 80mm daje nam tą sama wartość czyli 710mm.

Uważam,że mostek 80mm będzie jednak za krótki!To co poprawiono w Genesis 2 utracisz poprzez za krótki mostek.Zalecana długość to 105mm dla 19-stki tak samo jak w Genesis 1,ale rura górna została w G2 skrócona o 5mm w stosunku do G1.Ja w swoim GF(G1;17,5)zastosowałem mostek(100mm) nie krótszy,ale nawet dłuższy od zalecanego o 10mm przez to "uspokoiłem" rower na zakrętach i zyskałem ogólnie lepsze panowanie nad nim.Należy jednak uwzględnić,że pomimo skrócenia Top Tube w G2 uzyskano większy roztaw osi poprzez nieco mniejszy kąt główki ramy,oraz zwiększony offset widelca,to zalecana długość mostka została ta sama.Dlatego myślę,że owszem mostek można w G2 zastosować krótszy od zalecanego bardziej niż w G1,ale nie aż tyle.Według mnie rozsądniejszy dla 19-stki z G2 będzie wymiar conajmniej 90-100mm. :thumbsup:

Napisano

Marek - oglądnąłem twój rowerek w galerii - bardzo fajny zresztą. Powiedz mi jaki masz mostek o jakim wzniosie. Jaki masz rozmiar tej ramy i jakie są proporcje twojego ciała. Czy nie przeszkadza ci długość tej ramy. Czy robiłeś jakieś dłuższe wycieczki tak aby całe ciało zdążyło się zmęczyć. A- ha i jaki skok ma ten SID i czy jest offsetowo zgodny z filozofią genesis czy nie patrzyłeś na to przy budowie roweru?

 

 

Byłem dzisiaj w Krakowie i wisiały ramy GF Big Sur z dożywotnią gwarancją za 1300 i Trek 8500 2010 ten w białym malowaniu za 1600. Cały Trek 8000 2011 z tego roku po negocjacjach -10% 5900. Jak bym wymieniał ramę samą to obliczyłem że koszt to na oko jakieś 3500 -4000 (Rama jakiś amor typu Foz RL, sztyca, mostek, pakiet, tarczówka tył piasta tył). Stare części wyceniam na 900-1000. Czyli do zapłaty 3000 lekko. Jestem śrubkowiczem przekładka to nie problem dla mnie ale czy w przypadku nowej ramy roweru nie należy składać w jakimś serwisie aby nie utracić gwarancji??

Napisano

Mój mostek ma wznios 6 stopni,100mm.Mój wzrost 172cm,do krocza 82cm.Ramy GF owszem są długie w moim GF(17,5")to 607mm top tube,ale mi to absolutnie nie przeszkadza wrecz przeciwnie może dlatego,że mam długie łapska.Gdy przed dwoma laty przesiadłem się z Amoeba Hussar(18")na GF byłem zachwycony właściwościami trakcyjnymi tego roweru i teraz nie wyobrażam sobie zmiany na jakąś znacznie krótszą ramę. :rolleyes:

Co do jakichś dłuższych wypraw,to zdarzało się wielokrotnie 100-150 kilosów w jednym wypadzie.Kręgosłup nie cierpiał wcale więcej niż na poprzedniku,a nawet mniej,nieco bardziej ręce.Jednak przesunięte mocniej do przodu siodło sporo temu zaradziło. :thumbsup:

Natomiast ten mój Sid(stary model 2007 dla twojej wagi na pewno nie zalecany) ma skok 63-80mm,oczywiście nie był w razem w tym modelu GF(zastąpił RS Pilot),ale jego offset czyli wyprzedzenie osi koła jest zgodne z geo.Genesis 1,ale z G2 już nie za bardzo.Natomiast nowy Sid z tego co się orietuję nadaje się do G2 jeszcze mniej,ale nie przesadzajmy te parę milimetrów nie zawali nam geo. w całym rowerze.. :blink:

Miałbym jeszcze uwagę co do sztycy aby setback czyli cofnięcie jarzma było jak najmniejsze,gdyż jako że widelec tylny ramy w GF jest bardzo krótki co zapewnia lepszy docisk na podjazdach,a górna rura jest długa,więc zastosowanie takiej sztycy jest jak najbardziej uzasadnione. B)

Napisano

OK dzięki wszystkim za cenne dla mnie uwagi. Mam jeszcze pytanie. Chodzi mi o ten offset widelca według słów Sivydym powinien być 46mm lub więcej. Rozumiem że standardowe widelce typu Marzocchi, RS, Manitou, mają offset 38mm. A Fox ma 46 lub 51. Problem w tym że albo ja nie znajduję albo producenci widelców nie podają takich danych. Rozumiem że offset to odległość od płaszczyzny rury sterowej do płaszczyzny goleni? Czy z tego wynika że to genesis były robione specjalne widelce w sensie offsetu?

Napisano

No niby tradycyjny offset to te 38mm.Nie wiem czy zaczęto produkować amory z większym specjalnie na potrzeby Garego,czy Gary dostosował się do takich widelców.Tak czy siak dla G2 trzeba więcej.Rock Shox też ma takie widelce skoro są modele Garego G2 z RS.Jednak cosik mi się zdaje,że teraz niełatwo znajdziesz takie w Polsce,hyba,że na zamówienie przez dystrybutora. :rolleyes:

Rozumiem że offset to odległość od płaszczyzny rury sterowej do płaszczyzny goleni?

Nie do płaszczyzny goleni,a do płaszczyzny środka mocowania osi koła. :thumbsup:

Napisano

Dokładnie tak i w opisach zwykle mają G2 offset

A dlaczego na początku walnąłeś z tym Fox'em. Czyżby FOX'y miały te 46mm offset?

Czy trzeba szukać tego dopisku "G2 offset" czyli specjalnych wersji.

A czy Trek'i może te wyższe modele też mają geometrię Genesis? Chyba że miłość Trek'aa do Fox'a wynika z czego innego np. patriotyzmu lub ekonomii.

W każdym razie napisałem do RS MZ Fox'a oraz Manitou oraz do ich lokalnych dystrybutorów w Polsce z pytaniem o widelce z 46mm offsetem.

Gryzę się teraz czy zostawić sobie swojego MX Comp ETA czy szarpnąć się na tego Fox'a F32 RL 100mm.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...