kalin20 Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 Witam Tak jak w temacie. Co daje szersza lub węższa kierownica w rowerze ? Jeździłem wieloma rowerami, bardziej do jazdy grawitacyjnej i wszystkie mają bardzo wąskie kierownice. Czym to jest spowodowane ?
ukaniex Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 O ile się nie mylę (choć ekspertem w tej dziedzinie nie jestem) to w grawitacji są szerokie kierownice. Dzięki temu mamy bardziej stabilny sprzęt, w XC natomiast kierownicę dostosowujemy raczej do preferencji/gabarytów.
Grand231 Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 Im krótsza kierownica tym rower bardziej nerwowy im większa tym jazda staje się stabilniejsza.
Wafel Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 To duże uogólnienie. Szerokość kierownicy dostosowuje się do tylu jazdy i własnego "rozmiaru". Do DH i FR potrzebne są szerokie kierownice, bo potrzebna jest duża kontrola nad rowerem. W XC jest potrzeba lajtowania wszystkiego co się da, a szersza kierownica więcej waży.
pikur Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 dokładnie ! zgadzam się // Nie cytujemy w całości postów znajdujących się bezpośrednio nad naszymi.
Grand231 Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 Standardowe wymiary w XC kiera gięta od 620 mm do 660 mm kiera prosta do 580 mm Do DH,FR,Enduro kierownice o szerokości powyżej 700 mm Wiadomo że kierownica to też podobnie jak mostek, siodełko kwestia indywidualna i trzeba się po prostu samemu przekonać na czym jeździ nam się lepiej.
Jogurcik Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 Mam 190cm wzrostu, jeżdzę XC i mam kierownicę 72cm, bo mi poprostu na takiej wygodnie miałem kiedyś 60-tkę, i była to najgorsza(pod względem pozycji jaką na niej miałem) kierownica. 72 już lepiej, a i nawet ciut szersza mogłaby być, ale takie to już cięzko znaleźc z wyjątkiem takich do DH, które są drogie
KenjiX1G Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 Nie zapominajcie o jednym ważnym fakcie - węższą kierownica lepiej się wpada pomiędzy auta na skrzyżowaniu Na 720mm jak kolega wyżej, miałbym już uzasadnione obawy, czy obejdzie się bez oddawania za lusterko. Rzecz jasna nie propaguje brawury
LoveBeer Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 na trasach xc bywa ze trzeba mocno operowac kierownica, szeroka kierownica to zamaszyste ruchy ramion, ktore sa wolniejsze i zabieraja wiecej energii niz krotki i szybki ruch z krotka kierownica.
OKO Napisano 6 Czerwca 2011 Napisano 6 Czerwca 2011 Dokładnie tak. Do tego przy bardzo wolnych podjazdach gdzie dużo trza korygować rower z szeroką kierownica może baraszkować przez spowolnione ruchy ...przynajmniej ja to tak odczuwam, do tego masakra była na sniegu // Nie cytujemy w całości postów znajdujących się bezpośrednio nad naszymi.
Grand231 Napisano 7 Czerwca 2011 Napisano 7 Czerwca 2011 Dokładnie tak.Do tego przy bardzo wolnych podjazdach gdzie dużo trza korygować rower z szeroką kierownica może baraszkować przez spowolnione ruchy No chyba nie dokładnie tak bo im większa kierownica tym większy nacisk a przez co większa stabilność na podjazdach.
Mod Team michuuu Napisano 7 Czerwca 2011 Mod Team Napisano 7 Czerwca 2011 Dokładnie tak. Do tego przy bardzo wolnych podjazdach gdzie dużo trza korygować rower z szeroką kierownica może baraszkować przez spowolnione ruchy ...przynajmniej ja to tak odczuwam, do tego masakra była na sniegu Jeżeli chodzi o szeroką kierownicę i śnieg to jak mam zupełnie inne odczucia, szeroka daje większą stabilność.
SifoDyas Napisano 7 Czerwca 2011 Napisano 7 Czerwca 2011 Jeżeli chodzi o szeroką kierownicę i śnieg to jak mam zupełnie inne odczucia, szeroka daje większą stabilność. Dokładnie, w zimie na krótkiej to jest masakra. Ruchy są zbyt energiczne i koło się ślizga. Pod górkę podobnie, krótkiej nie da się utrzymać tak stabilnie przy dużym nacisku rąk i rower skręca.
cyklista Napisano 7 Czerwca 2011 Napisano 7 Czerwca 2011 W moim przypadku szeroka kierownica zwiększa margines bezpieczeństwa na zjazdach.
Brooce Napisano 7 Czerwca 2011 Napisano 7 Czerwca 2011 Tutaj macie fachowe wytłumaczenie: http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Handlebars-How-Wide-Affects-Your-Ride-2011.html
Loki997 Napisano 8 Czerwca 2011 Napisano 8 Czerwca 2011 W DH też się manewruje i to bardzo dużo wbrew pozorom, szeroka kiera to większe panowanie/stabilność nad rowerem większa waga zestawu, lepiej się oddycha bo płuca nie są "przygniecione" wymuszoną pozycją trzymania wąskiej kierownicy filmik ciekawy gdyby jeszcze człowiek nie pluł na szkołę to i by języki znał
OKO Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 Dokładnie, w zimie na krótkiej to jest masakra. Ruchy są zbyt energiczne i koło się ślizga. Pod górkę podobnie, krótkiej nie da się utrzymać tak stabilnie przy dużym nacisku rąk i rower skręca. ....tylko że przy nagłym uślizgu kiedy trza zrobić szybką korektę - przy szerszej kierze jest już du**a, bo ruch jest wolniejszy. Kolega LoverBerr to wyjaśnił: na trasach xc bywa ze trzeba mocno operowac kierownica, szeroka kierownica to zamaszyste ruchy ramion, ktore sa wolniejsze i zabieraja wiecej energii niz krotki i szybki ruch z krotka kierownica. No chyba nie dokładnie tak bo im większa kierownica tym większy nacisk a przez co większa stabilność na podjazdach. Nie mówiłem tu o docisku bo to inna historia i wiele innych czynników ma na to wpływ ale chodziło mi o szybkość ruchów
iksC Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 Panowie, nie da się tego czytać Przejazd między drzewami ? W DH też nie brakuje przejazdów i co ważne przy wielkiej prędkości, zahaczenie kończ się fatalnie a jednak szerokie dominują. Szybkość korekt ma znaczenie, a jakże, ale tylko częściowo, ogromna większość z tychże korekt w ogóle nie musiałaby być wykonana przy stabilności jaką daje szeroka kiera. Zamaszyste ruchy ? Energia ? Nie zgadzam się - przecież potrzeba do nich mniej siły. Lajtowanie kierownicy o dosłownie kilkanaście gram kosztem zmian opisanych poniżej pominę milczeniem Kierownice szersze niż te standardowe 580 czy 620 mają prawie same zalety ale jedną potężna wadę, która ogranicza ich zastosowanie w XC, a czasem wręcz je dyskwalifikuje. Ograniczają przedział w którym możliwa jest bezpieczna ZMIANA pozycji środka ciężkości na osi wzdłużnej roweru. W XC z dość oczywistych względów dominują stosunkowo długie ramy, efektywność ma podjazdach jest bardzo ważna ale bez zjazdu się nie obejdzie . Nie można więc dostroić geometrii zakładając użycie szer. kierownicy pod jedną konkretną z przeciwstawnych sytuacji - zjazdową lub podjazdową. Trzeba to osiągać poprzez zmiany położenia środka ciężkości i właśnie tzw. "*krótka" kierownica w tym pomaga lub w ogóle umożliwia. *- informacja dla czepliwych "krótka" to taka która fajnie jak by była dłuższa ale z pewnych względów lepiej jej być krótką
kantele Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 Ja ostatnio skróciłam swoją kierę z 62 cm na pięćdziesiąt parę. Nie odczuwam wielkiej różnicy w manewrowaniu (o co się z początku obawiałam), natomiast jest gigantyczna różnica w komforcie jazdy - jest teraz dużo lepiej. Obecnie kierownica jest szeroka mniej więcej na szerokość moich ramion (tak powinno być w MTB/XC zdaje się)
marcinusz Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 na trasach xc bywa ze trzeba mocno operowac kierownica, szeroka kierownica to zamaszyste ruchy ramion, ktore sa wolniejsze i zabieraja wiecej energii niz krotki i szybki ruch z krotka kierownica. Chyba nie zdarzyło Ci się jechać na długiej kierownicy. Albo masz krótkie ręce... Więcej energii? Przypominam, że im dłuższa kierownica, tym mniej siły trzeba, aby wykonać ruch. ....tylko że przy nagłym uślizgu kiedy trza zrobić szybką korektę - przy szerszej kierze jest już du**a, bo ruch jest wolniejszy. Akurat zrobiłem przesiadkę z kierownicy 58cm na 66cm w zimie i takich teorii nie kupię. Mocno szarpiąc szeroką kierownicą można łatwiej przywrócić odjeżdżające przednie koło do pionu. Korekta gdy odjeżdża koło tylne też nie stanowi żadnego problemu. Kierownice szersze niż te standardowe 580 czy 620 mają prawie same zalety ale jedną potężna wadę, która ogranicza ich zastosowanie w XC, a czasem wręcz je dyskwalifikuje. Ograniczają przedział w którym możliwa jest bezpieczna ZMIANA pozycji środka ciężkości na osi wzdłużnej roweru. Generalnie zgoda. Tylko z tą ograniczoną możliwością zmiany pozycji środka ciężkości, to nie do końca łapię... Może dlatego, że jestem długoręki, a to nie tyle rozmiar kierownicy, co długość rąk determinuje to, na ile można balansować tył-przód. No i na litość! Pamiętajcie, że 58 cm kierownica w rękach drobnej dziewczyny 158cm wzrostu i w rękach drągala 190-200cm to nie to samo. Każdy musi znaleźć pasujący mu rozmiar, kierując sie budową własnego ciała i stylem jazdy. Naprawdę nie ma co wyświęcać 58, 62 czy 71 cm na jedyny słuszny rozmiar.
MirekH81 Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 Ewidentnie szeroka kierownica pomaga w zjazdach...lepsza kontrola nad rowerem. Jednak na podjazadch lepsza jest juz węzsza. Trzeba dopasować do swoich potrzeb. Ja jezdziłem na gietej 620 i ostatni zmienilem na 660 WCS i jest zdecydowana roznica, oczywiscie na plus jak dla mnie, jednak trzeba bylo sie przyzwyczaic.
ogryz2 Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 Ja jeżdżę od zawsze na 620mm giętej i jestem bardzo zadowolony. Wszystkim ją polecam. Jest idealna jak dla mnie do XC, w zimę też bardzo dobrze się sprawuje Pozdrawiam !
Grand231 Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 620 mm jest dobra jak jest się wąskim w barach, dla mnie 620 jest stanowczo za mała jeździło mi się na niej niewygodnie, dopiero 660 mm to jest to o co mi chodziło.
iksC Napisano 9 Czerwca 2011 Napisano 9 Czerwca 2011 O tym, że szerokość, musi pasować do wymiarów bikera to wszyscy muszą pamiętać i chyba pamiętają. 158cm dziewczyny też. Właśnie na takie okazji zamieściłem na poprzedniej stronie definicję... Użyłem słowa 'standardowe' to chyba nie muszę dodawać, że tyczy się to standardowych bikerów. Np. dla Ciebie definicja szerokiej będzie odności się pewnie do >660 Oczywiście, że długość ramion ma znaczenie ale temat jest o kierownicy. Wskazuję na pewien kierunek zmian jakie niesie wdyłużanie kier. rozstaw ramion np. też ma znaczenie. Ty również znajdziesz taki punkt kiedy długie ręce nie wystarczą do dostatecznie dużych zmian pozycji przy odpowiednio długiej kierownicy. MirekH81, to naprawdę zależy od ustawienia i geometrii. Na zjazdach ewidentnie pomoga chyba, że nie pozwoli Ci się przenieść na tył kiedy(jeśli) to potrzebne. Wtedy ewidentnie przeszkadza. Z kolei na podjazdach może pomoć, szczególnie do siłowych podjazdów na stojąco. Natomiast ogryz, fajnie, że akurat Tobie dobrze się jeździ na 620 ale poza tym nic o Tobie, Twoim rowerze, trasach i sposobie jazdy nie wiemy. Lepiej nie polecaj ją wszystkim bo ludzie jednak trochę się między sobą różnią.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.