Skocz do zawartości

[budowa tylego koła] Mocne tylne koło


michaljg

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

 

Jesienią będę składał nowe koła, zastanawiam się nad takim zestawieniem tyłu:

- Novatec NT-F742

- Obręcz XC717 (ewentualnie zależnie od budżetu ZTR 355) V-brake

- Szprychy. Tutaj mam taki pomysł dla wzmocnienia koła, na każdą stronę zrobić mix D-light/CX-Ray (byłyby na zmianę). Czytałem o podobnych pomysłach, tyle że mocniejsze szprychy na stronę napędu, ale o takim symetrycznym rozwiązaniu nie. Robił już ktoś coś takiego? Są ku temu przeciwwskazania?

 

Pozdrawiam

Napisano

Nie powinno się tak robić, CX-ray i D-light to 2 różne szprychy, inaczej się wyciągają itd. więc dobry zaplot i późniejsze centrowanie będą bardzo trudne o ile w ogóle możliwe. Jesteś z Krakowa, podjedź do velotech'u - podobno gość buduje naprawdę niezłe koła i ma w ofercie dość fajną szprychę: CN aero 424, cieniowanie jak CX-ray czyli płaska, za to kosztuje ok. 4zł/szt.

Napisano

Chciałbym Ci doradzić... ale za mało napisałeś. Ile ważysz, gdzie będziesz jeździł na tak przyzwoitym kole, czy na fullu czy sztywniaku? To ma znaczenie przy doborze ilości szprych i rodzaju zaplotu co może mieć wpływ np. na obniżenie masy koła i na pewno na wartość jego sztywności. Ja zasugerowałem się budowaniem kół wg. przepisu Lennarda Zinn'a.

 

Przy mojej wadze > 85kg (+ ekwipunek, ubiór 3-6kg) wybrałem do piasty novatec(takiej sprzed 3 lat, nawet nie znam symbolu) z 36 otworami obręcz mavica Xm117 i szprychy ze stali nierdzewnej. Natomiast zaplot zasadniczo różni się od tych najbardziej standardowych ale w takiej konfiguracji sztywność koła podniosła się zauważalnie. Od strony napędu mam na 3 krzyże a po lewej jest słoneczko. I wiesz jak to dobrze się spisuje? Przy takim niskobudżetowym kole więcej mi nie potrzeba.

Ty dokonałeś B.dobrego zestawienia do zbudowania koła z tym, że szprychy powinny być różne ale na każdą ze stron a nie naprzemian różne, po sąsiedzku. Przemyśl temat i oceń najważniejsze - przeznaczenie koła. Z mojej strony to polecam w/w zaplot nawet jeśli do granicy 85 kg brakuje Ci 5 kg to wiele zyskasz na sztywności tyłu. Poza tym masz tę możliwość spróbować czegoś nowego bo gdybyś miał tarczowe hamulce sprawa oplotu nie będzie możliwa do wykonania. Pomyślności i pozdro.

Napisano

Ze szprychami nie kombinuj, mają być takie same (typ, nie długośc :icon_wink: ). W "mocnym kole" kluczową rolę pełni piasta i zaplecenie - bierz cokolwiek na 4 lub 2 maszynowych i dobrą obręcz. 717 Mavica lekka jest ale czy akurat wytrzymała to nie wiem. Kiedyś złożyłem koło (przednie wprawdzie) które pomimo stosunkowo kiepskiej felgi miało dobre szprychy i prima piastę na 2 maszynach i po pewnym czasie dociągania nypli stało sie niezniszczalne. Nic nie było w stanie nawet o milimetr zakłócić idealnej linii. Żadne skoki, kamienie, duże dziury, krawężniki... Skup się na piaście i dobrym zapleceniu a następnie częstym skorygowaniu nypli po czasie pierwszych ostrych testów

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...