terrago Napisano 21 Maja 2011 Napisano 21 Maja 2011 Przede wszystkim chciałbym się dowiedzieć czegoś n.t. kompatybilności sprzętu różnej twardości. mniej więcej wiem, że w grupach shimanowskich stosuje się klasyfikację UG/IG/HG. Jak konkretne przerzutki różnych rodzajów, oznaczone różnymi klasami twardości ze sobą współpracują i jakie mogą być konsekwencje niewłaściwego dobrania sprzętu. To kwestia nr 1. Po drugie: jakie to ma odniesienie do innych grup (czy SRAM stosuje podobne klasy twardości i czy grupy shimanowskie są z nim kompatybilne). Dodam, iż w najbliższym czasie przymierzam się do gruntownej wymiany napędu. Stąd to pytanie. Wiem, że to dość szeroki i obszerny temat, dlatego właśnie najlepiej byłoby, gdyby ktoś mógł podrzucić linka do jakiegoś konkretnego, w miarę fachowego i treściwego artykułu na ten temat Pozdrawiam, M.
Andrew Napisano 21 Maja 2011 Napisano 21 Maja 2011 Przerzutki nie są ani twarde ani miękkie, co najwyżej łańcuchy. Jedyna konieczna kompatybilność to zgodność ilości rzędów w kasecie z ilością biegów w prawej manetce. Do tego łańcuch do kasety 8-rzędowej powinien być również takiego typu, choć tu bywają rozbieżności podawane przez użytkowników w praktyce (np obsługiwanie kaset 9sp przez łańcuchy 10 sp). Kasety typowe dla mtb czyli 11-28/30/32/34 obsługiwane są przez praktycznie dwa typy przerzutek, z długim i średnim wózkiem. Manetki srama obsługują przerzutki srama, shimano obsługują shimano. Jedyne odstępstwo to manetki obrotowe i tzw triggery srama serii attack/rocket/mrx dedykowane do przerzutek shimano. Manetki shimano nie obsługują żadnych przerzutek sramowskich. W roku 2010 do osprzętu mtb wprowadzono kasety 10rzędowe, pomysł srama, skopiowany przez shimano, w tym roku weszły takowe shimano. W takim przypadku manetki i przerzutki tylne nie są kompatybilne z manetkami i przerzutkami 9biegowymi tylnymi, dotyczy to zarówno produktów srama jak i shimano, które nawet w ramach danej firmy nie współpracują ze sobą. Kupując nowe modele manetek dedykowanych do napędów 10rzędowych musisz kupić przerzutkę dedykowaną takim napędom. Za najbardziej ekonomiczne napędy mtb uważa się shimano deore, w tym roku pojawiło się alivio 9rzędowe. Z przerzutek tylnych optimum jakości do ceny oferuje raczej xt, z kaset slx.
Hetman Napisano 21 Maja 2011 Napisano 21 Maja 2011 choć tu bywają rozbieżności podawane przez użytkowników w praktyce (np obsługiwanie kaset 9sp przez łańcuchy 10 sp). Bo szerokość zęba się nie zmienia, tylko odległość między koronkami... Węższy łańcuch będzie precyzyjniejszy nawet (i siłą rzeczy większej precyzji od reszty będzie wymagał), kosztem trwałości. Niech czyta Sheldona Browna, tam jest wszystko a nawet więcej .
terrago Napisano 22 Maja 2011 Autor Napisano 22 Maja 2011 Przerzutki nie są ani twarde ani miękkie, co najwyżej łańcuchy. Jedyna konieczna kompatybilność to zgodność ilości rzędów w kasecie z ilością biegów w prawej manetce. Do tego łańcuch do kasety 8-rzędowej powinien być również takiego typu, choć tu bywają rozbieżności podawane przez użytkowników w praktyce (np obsługiwanie kaset 9sp przez łańcuchy 10 sp). Kasety typowe dla mtb czyli 11-28/30/32/34 obsługiwane są przez praktycznie dwa typy przerzutek, z długim i średnim wózkiem. Za najbardziej ekonomiczne napędy mtb uważa się shimano deore, w tym roku pojawiło się alivio 9rzędowe. Z przerzutek tylnych optimum jakości do ceny oferuje raczej xt, z kaset slx. A właśnie że nie Drogi Kolego, bo właśnie trochę poczytałem, że klasy te różnią się nie tylko klasą twardości, ale również nacięciem ząbka koronki. Innymi słowy (jeśli dobrze pamiętam, a mogę się mylić) jedne z nich mają jedno nacięcie (z jednej strony), a inne mają dwa nacięcia (żeby ruch łańcucha podczas zmiany przerzutki był precyzyjniejszy. Innymi słowy stosowanie niekompatybilnego osprzętu w takim mniemaniu (na moją logikę) mogłoby prowadzić do szybszego się zużywania sprzętu, bo twardszy łańcuch po prostu "charatałby" miękką kasetę (przynajmniej tak mi się wydaje), zaś toporne tanie wielotryby (z jednym nacięciem, z jednej strony) scierałyby się na twardym (choć bardziej precyzyjnym) łańcuchu wyższych grup. I o to właśnie mi chodziło... Swoją drogą jak się tak zastanowić tego rodzaju wiedza mogłaby być bardzo użyteczna właśnie podczas dobierania optymalnego napędu, zamiast sugerować się konkretnymi modelami łańcuchów/przerzutek (zarówno z punktu widzenia ich wytrzymałości, jak i precyzji zmiany biegów) -- Pozdrawiam, M.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.