Skocz do zawartości

[Pomiar i ustawienia] Nowy licznik Sigma, kilka pytań


DzikiKoziol

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

 

Właśnie dziś zamontowałem nowy licznik Sigma 509 do mojego roweru. Jest to mój pierwszy licznik, nie mam więc żadnego doświadczenia przy użytkowaniu, a instrukcja obsługi jest dosyć skąpa. Przy kalibracji Sigmy skorzystałem z tabelki zawartej w instrukcji. Z tym, że tu zaczynają się schodki :P : W instrukcji, w tabelce jest napisane tak: 40-622 i dodatkowo oznaczenie 700x40C. Na mojej oponie jest napisane 40-622, ale to drugie oznaczenie to 700x42C. Nie jestem pewien, czy mogę więc użyć tego współczynnika z instrukcji? Oznaczenia 700x42C w tej tabelce nie ma. Czy ma to jakieś znaczenie? Czy lepiej skorzystać z matematycznej metody kalibracji?

 

Czytając ten tematdowiedziałem się, że wysokość od krawędzi feligi, na jakiej zamontowany jest czujnik i magnes nie ma znaczenia. Czy to prawda? Ja musiałem go trochę opuścić, ponieważ sposób montowania uchwytu hamulca przedniego do widelca wyklucza możliwość montażu przy samej krawędzi.

  • Mod Team
Napisano

Położenie czujnika/magnesu nie ma znaczenia byle czujnik "widział" magnes. Najlepiej kalibrować licznik na podstawie pomiaru. Przetocz rower od wentyla do wentyla, zmierz odległość i masz.

Napisano

Tak, też zrobię, tzn. "przetoczę go" ;). Jednak nie daje mi spokoju ta różnica 700x40C i 700x42C, czy w kalibracji licznika ma to znaczenie? Bardzo bym prosił, żeby mnie ktoś oświecił. :)

Napisano

Jeśli mierzysz rzeczywisty obwód koła-nie ma to żadnego znaczenia. Jeśli wprowadzałbyś dane z tabelki-ma znaczenie. 700 to rozmiar opony, 40 czy 42 to jej szerokość. Skoro szerokość jest większa to i obwód wzrasta. Generalnie jestem zwolennikiem mierzenia rzeczywistego obwodu i to pod obciążeniem i wprowadzania do licznika tych właśnie danych.

Napisano

Też mam licznik Sigma.

i

1. OLEJ TA TABELKĘ!! więcej ona mąci w głowach nowym użytkownikom niż jest warta.

2. Ja zrobiłem tak, wziąłem taśmę do pakowania palet (szeroka na 1cm) i owinąłem oponę. Zmierzyłem długość taśmy miarą. Wynik w milimetrach wpisałem do Sigmy. Wynik przy 26" oponach wyszedł 2075mm. Pomyłka (porównanie z GPS) na 100 km to niecałe 3km, czyli pomyłka (zawyżenie Sigmy) to jest jakieś 30m na kilometrze.

3. Wysokość czujnika nie ma żadnego znaczenia. Dlatego, że czujnik mierzy czas obrotu koła. (np jak to jest 1 obrót na sekundę) to mierzy, że przejeżdżasz 2075mm na sekundę (2,075m/s) co mnożąc przez 3600/1000 (przeliczenie z m/s na km/h) wychodzi ci 9,9km/h. Jeżeli odległość czujnika od ośki zostanie zmieniona, to prędkość kątowa (czas obrotu kołem) nie zmieni się. Dlatego miejsce zamontowania czujnika nie ma znaczenia, ważne jest dokładne zmierzenie obwodu koła.

4. ta tabelka w większości nie uwzględnia wielkości obecnych opon. (kolega kupił córze licznik, koła też 26", opona mniejsza od mojej, wg. tabelki miał wpisać 2025, czyli o 17cm więcej niż ja mam, według pomiaru obwodu ponad 20cm więcej niż jego opona miała)

 

 

Powodzenia i miłego użytkowania:)

Napisano

Mialem ten sam problem-ten sam licznik, mam 1,6x28 i nie bylo tego w instrukcji, bylo 1,5 i 1,7. Zrobilem to tak:

-zmierzylem odleglosc po przetoczeniu kola

-wyliczylem srednia wartosc dla opon 1,5 i 1,7(tutaj wyszlo 1,62 wiec prawie moj rozmiar opony)

-wyliczylem srednia wartosc z przetoczenia i powyzszej sredniej, wpisalem w licznik i jest ok.

 

Mozesz tak sprobowac, jednak jak wartosci beda zbyt duze z tej drugiej sredniej to lepiej wpisac wynik po przetoczeniu.

Napisano

Też miałem problem z tym licznikiem. Ja go ustawiłem tak: pojechałem do miejsca gdzie są ustawione słupki do legalizacji taksometrów. Są ustawione na odległości 2600m. Po przejechaniu dystansu układasz proporcję: tyle ile wskazał licznik/2600m = wartość ustawiona w liczniku/tyle ile powinno być. Liczysz i masz :icon_wink:

Napisano

Też miałem problem z tym licznikiem. Ja go ustawiłem tak: pojechałem do miejsca gdzie są ustawione słupki do legalizacji taksometrów. Są ustawione na odległości 2600m. Po przejechaniu dystansu układasz proporcję: tyle ile wskazał licznik/2600m = wartość ustawiona w liczniku/tyle ile powinno być. Liczysz i masz :icon_wink:

Witam,

 

Ja też tak właśnie robię bo tabelka czy pomiar widzę, że nie odzwierciedla t w 100%. Na samym początku zmierzyłem obwód koła tak jak jest to opisane tutaj. Przyjąłem średnią 2045. Według tabelki (tutaj też dziwna sprawa bo na oponie mam 26x2.0 50-559, gdzie według ISO 50-559 to opona 26x1.9) powinienem wpisać 2089. Przejechałem się samochodem z punktu A do punktu B i wyszło mi gdzieś 5.15 [km] (licznik nie pokazuje 0,00 więc nie wiem jakie było drugie miejsce ale gdzieś w granicy 5,15. Wpisując w rower 2045 okazało się, że przejechałem 5.09 [km], natomiast wpisując 2089 przejechałem 5.21 [km]. Dlatego z obliczeń wychodzi, że powinienem mieć wpisane jakieś 2068. Jednak dla pewności też się przejadę na trasę i zobaczę co wyjdzie :thumbsup:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...