Skocz do zawartości

[napęd] co może być przyczyną hałasu


frost666

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Mam spory problem, ażeby wyeliminować hałaś w napędzie swojego roweru. Smarowanie i czyszczenie Łańcucha troche pomaga, ale nie eliminuje problemu. Podejrzewam, że ma to związekz linią Łańcucha; z tyłu założona jest piasta ALfine z oryginalnym napinaczem, przód to SLX z dwoma większymi blatami, Łańcuch Shimano 7701.

Linia Łańcucha wychodzi: przód 50mm( naturlanie do: pomiędzy blaty), tył 45mm; z przodu mam mufę 73mm, i w ogóle zdjąłem podkładkę 2,5mm, od strony napędu, która tam była, bo krzywizna Łańcucha, nawet na mniejszym blacie była bardzo widoczna. Nadal jest krzywo, ale fizycznie nie jestem nic w stanie z tym zrobić, gdyż nie widzę, np. możliwości podłożenia dystansu/ów pod zębatkę tylnej piasty, w celu odsuniecia jej na zewnątrz.

Jedyne co mi przychodzi do głowy, żeby to wyeliminować to opuszczenie blatów - czyli musiał bym zdobyć 32 zeby na rozstaw 64, oraz 42 zęby na 104mm, co zapewne jest fizycznie niewykonalne, bo nikt takich nie produkuje.

Może wy macie jakiś pomysł, co mozna z tym zrobić, oraz czy to na pewno jest przyczyną hałasu, oraz czy można jeździć bez tej podkładki pod suportem. Wiadomo, że dla mufy 73mm, powinna być ta jedna od strony napędu, w celu równomiernego rozstawu korb, i z moich pomiarów wynika iż rzeczywiście jest teraz różnica w odległości pedałów od ramy 2,5mm.

Załączam zdjęcie poglądowe, choć nie za wiele na nim widać niestety.

post-111958-0-63463200-1305181763_thumb.jpg

Napisano

Z opisu i zdjęcia nie jestem w stanie wywnioskować, czy przyczyną tego stanu rzeczy jest niewłaściwa linia łańcucha. Możesz spróbować zamontować najmniejszą zębatkę na próbę i zobaczyć czy hałas ustąpił (nie wiem czy napinacz da radę poprawnie napiąć łańcuch przy zębatce 22T).

 

Jeżeli okaże się, że to linia łańcucha to najprościej i najtaniej wyjdzie zakupić zębatkę 28T (tanie stalowe alivio za ok 20zł, tak wiem, mniejsza niż 32T). Montujesz ją na miejsce najmniejsze zębatki (rozstaw 64), największą zębatkę (42T bądź 44T) montujesz wtedy na miejsce środkowej razem z podkładką bądź krótszą śrubą. Dużo ludzi tak jeździ, precyzja zmiany biegów z przodu nieco spadnie, ale uważam że zostanie na przyzwoitym poziomie.

 

Tu właśnie (system h2 i szeroka mufa 73mm) wychodzi największa moim zdaniem wada zintegrowanych osi- bardzo ograniczona możliwość modyfikacji linii łańcucha.

Napisano

Spróbuj opisać hałas: metaliczny, terkotanie; występuje cyklicznie, czy nieregularnie; przy kręceniu w obie strony; jest od początku, czy pojawił się później...

Napisano

Spróbuj opisać hałas: metaliczny, terkotanie; występuje cyklicznie, czy nieregularnie; przy kręceniu w obie strony; jest od początku, czy pojawił się później...

 

Dobre pytanie:

chodzi o terkotanie, jest raczej cały czas( dla zasady jeżdzę w słuchawkach, bo po prostu mnie to drażni), występuje w obydwie strony. Z początku pomimo zdjęcia podkładki dystansowej suportu sądziłem iż to wina napinacza, a dokładniej zbyt długiego łańcucha, gdyż na mniejszym blacie dało się zauważyć, że kóŁeczka są bardzo blisko siebie, no ale to też nic nie pomogło.

Napisano

U mnie też terkocze (Nexus Inter 8, napinacz nieoryginalny). Dźwięk powstaje albo właśnie na napinaczu albo na zębatce piasty.

Być może wynika to z przekosu łańcucha, który nie wchodzi równo na zębatki.

 

Przy okazji spytam. Jak duże masz opory na tylnej piaście? U mnie są naprawdę duże i rozkręcone koło szybko hamuje. Zastanawiam się czy tak ma być, czy za mocno skręcone łożyska.

Napisano

U mnie też terkocze (Nexus Inter 8, napinacz nieoryginalny). Dźwięk powstaje albo właśnie na napinaczu albo na zębatce piasty.

Być może wynika to z przekosu łańcucha, który nie wchodzi równo na zębatki.

 

Przy okazji spytam. Jak duże masz opory na tylnej piaście? U mnie są naprawdę duże i rozkręcone koło szybko hamuje. Zastanawiam się czy tak ma być, czy za mocno skręcone łożyska.

 

 

Nie stierdziłem jakiś specjalnych oporów na piaście; - koŁo kręci się dość swobodnie, lecz przekoś Łańcucha jest ewidentny. Widać po prostu po samym sposobie układania ogniw na tarczy korby ( nawet tej mniejszej).

Po dziesiejszej przejażdzce coraz bardziej martwi mnie nie tyle hałas( co ciekawe po wyczyszczeniu i nasmarowaniu Łańcucha po początkowym poruszaniu się w terenie suchym nie halasował zbytnio), co coraz bardziej odczuwam brak tej podkładki od strony napędu - mam wrażenie, że prawa noga jest wykorzystywana w ok. 75% procentach, przez większe zbliżenie do osi.Piasty wielobiegowe wg. mnie mają jakieś nieprzystosowane do rowerów mtb oddalenie zębatki, - stąd te wszystkie problemy;/

Napisano

To raczej korby mtb nie są przystosowane do piast wielobiegowych ;)

 

Można kombinować z tylną zębatką (u mnie można założyć w obie strony i zęby będą bliżej lub dalej od ramy), przesunięciem piasty względem osi (może mała podkładka z lewej strony lub mniejsza z prawej?) + ewentualna korekta naciągu szprych, żeby obręcz była w linii ramy (obawiam się, że może to wpłynąć na wytrzymałość).

Napisano

Witam.

Pierwsze testy z przestawieniem zebatek przynoszą pozytywne rezultaty; tzn, załozyłem młynek na swoje miejsce, jednocześnie powróciłem do podkładki od strony napędu. PodłOżyłem także napinacz dodatkową podkładką 0,5mm, bo miaŁem wrażenie, że nie był w linii z zebatką piasty( wg mnie dopiero teraz jest). Zauważyłem także po wyczyszczeniu, że kółka napinacza są bardzo nierównomiernie zużyte-od wewnątrz zęby nosza zdecydowanie wieksze ślady eksloatacji, niż na zewnatrz, co tylko potwierdza krzywiznę linii łańcucha/a może i także krzywo umieszczony napinacz wzgledem zębatki. Obecnie linia Łańcucha przedstawia się 40mm tył do ok.42mm na mŁynku, ale z założona podkŁadką. W momencie jej wyjęcia i zastosowaniu 2 blatów na przód osiągam ok42,5mm pomiedzy zebatkami.

Jako , że musze nabyć zebatke 30z na rozstaw 64mm, ogŁaszam, że blat środkowy, oraz młynek będa na sprzedanie.

Proszę także o pomysł na podkładki pod blat 42zeby, i gdzie je umiejscowić?-> może ktos juz robiŁ coś takiego na SLX'ach i ma na ten temat odpowiednia wiedzę.

Napisano

No i niestety pomysł z zębatką 30zebów /64 okazał sie fatalny - zebatka dzisiaj do mnie dotarła, i okazało się, że nie mieści sie w ramie;/

Piszę to jako przestrogę dla innych, majacych ten sam problem i rozważających zakup "dużych" zebatek na miejsce młynka.

Napisano

Tak patrzę, ta linia łańcucha to nie jest jakiś straszny przekos. Nie powinna hałasować. Ciężko pomóc coś zdalnie.

Na pewno nie jest to napinacz? Ma plastikowe kółka?

Możesz pomyśleć o lekkim podpiłowaniu zębów z tyłu.

Daj zdjęcia napinacza i tylnej koronki.

Napisano

Tak patrzę, ta linia łańcucha to nie jest jakiś straszny przekos. Nie powinna hałasować. Ciężko pomóc coś zdalnie.

Na pewno nie jest to napinacz? Ma plastikowe kółka?

Możesz pomyśleć o lekkim podpiłowaniu zębów z tyłu.

Daj zdjęcia napinacza i tylnej koronki.

 

 

Wiesz te zdjęcia zrobiłem czysto poglądowo, - trudno jest przedstawić przekos łańcucha na fotografii. Przekos wynosi ok.5mm, bez podkładki pod suportem( z podkładką będzie to ok.7,5mm), napinacz to zwykły Alfine; - czy to znaczy, że aluminiowe kółeczka napinaczy/przerzutek są z reguŁy cichsze?

Napinacz nie był w idealnej linii z tylną zebatką, o czym wspomniałem powyżej, i podłożyłem dodatkową podkŁadke pod niego. KóŁeczka napinacza są wyraźnie bardziej wytarte od wewnętrznej strony, ale czy było to spowodowane nierównym ustawieniem napinacza w stosunku do zębatki, czy też braku prawidłowej linnii Łańcucha - nie wiem.

Prawdę mówiąć od kiedy podłozyłem tą podkładkę pod napinacz- prób nie robiłem, gdyz tym bardziej uznałem, że ten przekos musze zniwelować, i starać sie powrócić do podkładki pod suport, aby móc wyrównac linię pedałów( mufa 73mm wymaga jednaj podkładki 2,5mm pod suportem od strony napędu).

Zastanawiam się czy korba na kwadrat nie była by jakims rozwiązaniem, gdyz mozna sobie dobrać odpowiednią długośc osi, oraz brak jest zewnetrznych Łożysk co dodatkowo powinno sprawe uŁatwić.

Napisano

1. rozwiązaniem będzie również zamontowanie korby na octalink; linię łańcucha da się dobrać w płynny sposób- jest kilka długości osi suportowych;

2. jeżeli zębatka 30T-64mm została zakupiony w sklepie internetowym to w ciągu 10dni możesz ją zwrócić bez podania przyczyny.

Napisano

1. rozwiązaniem będzie również zamontowanie korby na octalink; linię łańcucha da się dobrać w płynny sposób- jest kilka długości osi suportowych;

2. jeżeli zębatka 30T-64mm została zakupiony w sklepie internetowym to w ciągu 10dni możesz ją zwrócić bez podania przyczyny.

 

 

1.Pytanie tylko jak dobrać "na odległość" odpowiednią długośc w przypadku np. kwadratu najkrótsze mają 110, i 113 pod mufę 73mm.

2. Tak, no właśnie na to liczę, mam nadzieje, że nie będa stwarzać problemów.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...