Skocz do zawartości

[kółko przerzutki] Sram SX-4 i itp - mały trick


benek0407

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

Chciałbym się podzielić ze wszystkimi moim pomysłem na przerobienie górnego kółeczka z łożyskiem ciernym na kółko z łożyskiem maszynowym.

A więc potrzebujemy:

- kółko przerzutki

- łożysko maszynowe o oznaczeniu 6803

- papier ścierny około 400

- cienkie wiertło (ja używałem 1mm)

 

Zaczynamy:

- wyjmujemy metalową tulejkę ( 1 )

- małym wiertłem wiercimy blisko siebie otworki ( 2)

- gdy powiercimy otworki na całym obwodzie zaczynamy prowadzić wiertło po obwodzie łącząc wywiercone dziurki, po tym zabiegu powinniśmy otrzymać coś takiego ( 3 )

- zbieramy nadmiar materiały pozostały po wierceniu i frezowaniu do równego

- po tych zabiegach średnica wewnętrzna kółeczka wynosi 25 mm, łożysko o oznaczeniu 6803 ma średnice zewnętrzna 26mm, musimy więc zeszlifować jeszcze 1 mm

osobiście radze nie zbierać aż tyle materiału a pozostawić średnice wewnętrzną ok 25,7mm (ja do precyzyjnego szlifowania użyłem tuby po kleju w sztyfcie owiniętej papierem 400)

- wkładamy łożysko do lodówki a plastikowe kółeczko do gorącej wody (łożysko skurczy się delikatnie a kółeczko "rozciągnie"), wkładamy łożysko do kółka i dopychamy równomiernie (ja użyłem imadła oraz drugiego łożyska dla równego nacisku)

- następnie sprawdzamy czy łożysko siedzi ciasno i równo w kółku (jeżeli za bardzo wyszlifowaliście śr wewnętrzną kółka, można wkleić na klej)

- wkładamy na miejsce tulejkę ( 1 ) posiada ona delikatny luz w łożysku, który można zniwelować wkładając kawałek folii z zdjęcia Rentgenowskiego pomiędzy tulejkę a łożysko

- składamy kółko zakładając dwie blaszki - przykrywki

- gotowe! nakładem około 5zl (cena łożyska) posiadamy górne kółeczko na maszynach

 

Zdjęcie poglądowe:

 

http://imageshack.us.../obrazeknn.jpg/

 

 

Mam nadzieje że ten mały tutorial będzie dla kogoś użyteczny. Ja osobiście zrobiłem to ze względu na nadmierny luz kółka na boki i cenę jaka przyszłoby nam zapłacić za firmowe kółko na maszynie

 

Wymiana na maszynę w dolnym kółku w fazie projektowania i obmyslania.

Napisano

Gratuluję pomysłu i wykonania.

Ja jednak uważam, że górne kółko powinno mieć luz boczny. Jest on konieczny do prawidłowej zmiany biegów przy minimalnych niedokładnościach (rozciągnięta linka, zabrudzony pancerz itp.).

Napisano

zamieniłem kiedyś w xt górne kółko(ceramika z luzem wzdłużnym) z dolnym(maszynówka)i napęd kiepsko działał, zmiana biegów była o wiele gorsza.

Napisano

Zgadzam się że kółko powinno mieć lekki luz. U mnie jednak z powodu użycia przeze mnie zbyt mało lepkiego smaru dostał się piasek i ponacinał rowki w plastiku wewnątrz kółka i to mnie przekonało do zmiany. Zobaczymy jak będzie po dłuższym czasie użytkowania, a łańcuch posiada zawsze minimalną swobodę ruchu na ząbkach i myślę że przy dobrze wyregulowanej przerzutce powinien on być wystarczający do komfortowej zmiany biegów.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...