benek0407 Napisano 7 Maja 2011 Napisano 7 Maja 2011 Witam! Chciałbym się podzielić ze wszystkimi moim pomysłem na przerobienie górnego kółeczka z łożyskiem ciernym na kółko z łożyskiem maszynowym. A więc potrzebujemy: - kółko przerzutki - łożysko maszynowe o oznaczeniu 6803 - papier ścierny około 400 - cienkie wiertło (ja używałem 1mm) Zaczynamy: - wyjmujemy metalową tulejkę ( 1 ) - małym wiertłem wiercimy blisko siebie otworki ( 2) - gdy powiercimy otworki na całym obwodzie zaczynamy prowadzić wiertło po obwodzie łącząc wywiercone dziurki, po tym zabiegu powinniśmy otrzymać coś takiego ( 3 ) - zbieramy nadmiar materiały pozostały po wierceniu i frezowaniu do równego - po tych zabiegach średnica wewnętrzna kółeczka wynosi 25 mm, łożysko o oznaczeniu 6803 ma średnice zewnętrzna 26mm, musimy więc zeszlifować jeszcze 1 mm osobiście radze nie zbierać aż tyle materiału a pozostawić średnice wewnętrzną ok 25,7mm (ja do precyzyjnego szlifowania użyłem tuby po kleju w sztyfcie owiniętej papierem 400) - wkładamy łożysko do lodówki a plastikowe kółeczko do gorącej wody (łożysko skurczy się delikatnie a kółeczko "rozciągnie"), wkładamy łożysko do kółka i dopychamy równomiernie (ja użyłem imadła oraz drugiego łożyska dla równego nacisku) - następnie sprawdzamy czy łożysko siedzi ciasno i równo w kółku (jeżeli za bardzo wyszlifowaliście śr wewnętrzną kółka, można wkleić na klej) - wkładamy na miejsce tulejkę ( 1 ) posiada ona delikatny luz w łożysku, który można zniwelować wkładając kawałek folii z zdjęcia Rentgenowskiego pomiędzy tulejkę a łożysko - składamy kółko zakładając dwie blaszki - przykrywki - gotowe! nakładem około 5zl (cena łożyska) posiadamy górne kółeczko na maszynach Zdjęcie poglądowe: http://imageshack.us.../obrazeknn.jpg/ Mam nadzieje że ten mały tutorial będzie dla kogoś użyteczny. Ja osobiście zrobiłem to ze względu na nadmierny luz kółka na boki i cenę jaka przyszłoby nam zapłacić za firmowe kółko na maszynie Wymiana na maszynę w dolnym kółku w fazie projektowania i obmyslania.
M333 Napisano 7 Maja 2011 Napisano 7 Maja 2011 Gratuluję pomysłu i wykonania. Ja jednak uważam, że górne kółko powinno mieć luz boczny. Jest on konieczny do prawidłowej zmiany biegów przy minimalnych niedokładnościach (rozciągnięta linka, zabrudzony pancerz itp.).
Andrew Napisano 7 Maja 2011 Napisano 7 Maja 2011 zamieniłem kiedyś w xt górne kółko(ceramika z luzem wzdłużnym) z dolnym(maszynówka)i napęd kiepsko działał, zmiana biegów była o wiele gorsza.
benek0407 Napisano 7 Maja 2011 Autor Napisano 7 Maja 2011 Zgadzam się że kółko powinno mieć lekki luz. U mnie jednak z powodu użycia przeze mnie zbyt mało lepkiego smaru dostał się piasek i ponacinał rowki w plastiku wewnątrz kółka i to mnie przekonało do zmiany. Zobaczymy jak będzie po dłuższym czasie użytkowania, a łańcuch posiada zawsze minimalną swobodę ruchu na ząbkach i myślę że przy dobrze wyregulowanej przerzutce powinien on być wystarczający do komfortowej zmiany biegów.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.