Skocz do zawartości

[Rower] Cross, góral czyli co lepsze ?


Szprycha

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Temat pewnie nie nowy ale do każdego należy podejść indywidualnie ;) więc co brać górala czy crossa ? Mam zamiar jeździć i po mieście i po lesie oczywiście mówiąc las nie mam na myśli ciężkiego górskiego terenu tylko zwykłe wertepy takie jakie można spotkać w nizinnych lasach ;) ..... Ważna jest dla mnie wygoda ale z drugiej strony nieco sie obawiam że crosowe opony sobie nie poradzą jeśli zdecyduje sie na cięższy teren niż zwykle :-/

 

Środki jakie posiadam to tak 1400 lub 1500 zł ponieważ chciałbym nieco też odłożyć na dokupienie sobie bagażnika i pewnie błotników choć nie jest to takie pewnie.

 

Ma być to rower w sumie do wszystkiego czyli i do zakupów i do jazdy po mieście i jak wcześniej pisałem do jazdy po lesie ...... Jestem z Poznania i mało prawdopodobne bym na rowerze opuszczał granice tego miasta ....... Dodam że wcześniej miałem górala i nie narzekałem używając go w taki oto sposób tylko że jak go kupowałem chyba jeszcze crossow nie było ale tu mogę się mylić ;).

 

Oczywiście lubi się przejechać nie po ścieżkach a powiedzmy wzdłuż polany tylko czy cross podoła ? OTO JEST PYTANIE.

 

 

Powiem jeszcze tylko tyle że myślę o rowerze scott P6

 

POZDROWIENIA dla tych przez których muszę drugi raz zakładać ten sam temat ;)

Napisano

^^^^ Ja to rozumiem ale nie uważasz że do każdego należy podejść indywidualnie ? Bo w końcu każdy ma inne oczekiwania itp.

 

 

 

 

Zastanawiałem sie nad takim rozwiązaniem a że jestem nieco zielony pytam sie was.

 

Czy istnieje taka możliwość by kupić powiedzmy rower crosowy i dokupić do niego nowe opony tak by zwiększyć jego możliwość terenowe tylko czy ma wówczas to sens ? A może zrobić na odwrót ?

Napisano

Pytasz, czy cross da radę poza miastem, tak?

W podanych tematach masz kilkadziesiąt postów, z których możesz wysnuć jakieś wnioski. Jeżeli nie znajdziesz tam odpowiedzi na swoje pytanie, zadaj je w już istniejącym temacie, w którym toczyła się dyskusja.

 

O jakie indywidualne podejście pytasz??? Czym się różnią poniższe posty od twojego???

 

Witam wszystkich :) Pierwszy post i od razu problem stwarzam :) Mianowicie chciałem się poradzić co do zakupu roweru. Budżet = ok. 1500 zł Poszukuję roweru do jazdy po ścieżkach rowerowych - coś a la żwir, jakiś lasach (rzadziej) i drogach (dużo rzadziej). Najczęściej właśnie pomykam po takich ścieżkach, a jedynie z jakimiś znajomymi to tak chwilę po mieście. I tutaj właśnie nie wiem co byłoby lepsze MTB czy Cross ? Zależy mi na w miarę komfortowej jeździe, ale przede wszystkim bardzo płynnym i lekkim przyspieszeniu w parze z szybką jazdą.

 

Pozdrawiam, Mateusz

Witam!

Noszę się z zamiarem kupna dwóch kółek. Padło na cross'a - ileż można XC gonić kumpli po betonie;)Do wydania max 4k chociaż i 4,5k był bym w stanie skombinować i ani grosza więcej.. Na oku mam Wheeler Cross 6.6.

Czy może ktoś powiedzieć coś na temat osprzętu a także zaproponować jakąś alternatywę, jeżeli taka jest? Chcę wybrać jak najlepiej. Rozważałem Cube Cross jednak odradzono mi z powodu ramy (wheeler niby lepsza). Zaproponowano mi Cross Zethos (ponoć tarcze w cross'ie to zbędny wydatek). O osprzęcie słyszałem już tyle "racji" że zgupiałem a nie miałem okazji testowania.

Byłbym bardzo wdzięczny za opinie i z góry dzięki za pomoc!

Proszę o opinię ludzi, którzy jeździli na mtb i na crossach. Chodzi mi o różnice, jakie są podczas jazdy. Czy rzeczywiście dużo łatwiej pokonuje się wzniesienia na mtb i czy crossy są rzeczywiście dużo szybsze na prostych drogach od mtb ( szybciej sie rozpedzają). Rower służyłby mi do jazdy po asfaltach ewentualnie lasach i jakiś małych wzniesieniach. Wiem, że do takiej jazdy lepszy jest cross, ale jeżeli różnice w jeździe po takich trasach pomiędzy mtb a cross są małe to wolałbym kupić mtb, bo a nóż kiedyś wybiorę sie w jakąś długą wyprawę po górach. I na koniec czy możecie mi polecić jakieś dobre modele, które według was są godne polecenia.

Witam.

 

Mam dylemat czy kupic crossa czy rower MTB. Lubie czasem pojeździć po lesie, po terenach np. mazury. Sporo też jednak jeżdzę po ulicach asfaltowych w mieście ..

Zawsze miałam górala zwykłego starego z supersamu :)

CHce kupic teraz rower a tu okazuje sie ze jest ich tyle rodzaji ze nie wiadomo co wybrac. Myslalam ze kupie kolejnego górala tak za ok 1100 zł..ale brat mnie namawia na crossa.

 

CZytałam ze MTB jest mniej wygodny w trasach asfaltowych..a zastanawiam sie nad kupnem MERIDA 550sx za 1100

 

A cross jest też MERIDY crossway8200

 

I teraz zgłupiałam zupełnie nie wiem co wybrać a spieszyc sie trzeba bo ostatnie sztuki wyprzedażowe zostały

 

ps. czy MTB na 163cm to rama 16 ?

 

pomózcie pliss :)

Napisano

W temacie MTB vs cross nie raz już poszło na noże ;)

Ja żadnych crossów nie uznaję, albo szosa, albo miasto albo MTB.

Jak jest coś do wszystkiego to jest do niczego.

@Szprycha

Bierz MTB, jak stwierdzisz że więcej kręcisz po twardym założysz oponki Semi-Slick i będzie ok. Z crossa MTB nie zrobisz.

Uprzedzając Twoje kolejne pytanie jeśli oczywiście Cie przekonałem to za ok 1,5K znajdziesz fajne rowery w Mbike Unibike i Kross.

Na pewno nic z tarczami w tej cenie.

 

Błotniki do roweru ?

Postawa to piach w zębach i narta na plecach. Ale skoro już musisz.... :)

Napisano

No własnie tak myślałem aby coś może z oponami pokombinować tylko czy zmieniac je w góralu na cieńsze czy w crosie na grubsze ? Rower jeśli ma to znaczenie chce kupić tutaj www.markowerowery.pl

 

No tak błotnik ;) ? Może to taka moja fanaberia ale wiem że nie raz to lubię wjechać w kałużę z impetem a jeśli chce sie to robić błotniki muszą byc.

Napisano

Pamiętaj że najważniejszy jest dobór wielkości ramy i geometrii, najważniejsze żebyś się na nim dobrze czuł.

W Poznaniu masz pewnie masę sklepów, czemu musi być ten ?

No ale jak już musi, to brałbym Scotta Aspect albo któregos Gianta terrago/yukon/revel.

 

Edit:

Pisałem Ci wcześniej do MTB możesz dać nawet szosowe opony, do crossa opon w teren nie.

Napisano

tak tylko przypominam

Ma być to rower w sumie do wszystkiego czyli i do zakupów i do jazdy po mieście i jak wcześniej pisałem do jazdy po lesie ...... Jestem z Poznania i mało prawdopodobne bym na rowerze opuszczał granice tego miasta .

Nie mam pojęcia, do czego ma służyć w mieście rower MTB, czy nawet cross. Najlepszą opcją wydaje się trekking.

Napisano
Może to taka moja fanaberia ale wiem że nie raz to lubię wjechać w kałużę z impetem a jeśli chce sie to robić błotniki muszą byc.

 

Hehhh, dobre a ja jadąc rowerem w trudnym terenie lubię czuć to błoto, wtedy człowiek wie że był na treningu :)

Napisano

Pamiętaj że najważniejszy jest dobór wielkości ramy i geometrii, najważniejsze żebyś się na nim dobrze czuł.

W Poznaniu masz pewnie masę sklepów, czemu musi być ten ?

No ale jak już musi, to brałbym Scotta Aspect albo któregos Gianta terrago/yukon/revel.

 

Edit:

Pisałem Ci wcześniej do MTB możesz dać nawet szosowe opony, do crossa opon w teren nie.

Byłem już w kilku sklepach i wydaje mi się że tam mają najlepszy wybór i największy bo fakt są gdzie indziej dobre rowery ale zbyt drogie.

 

Czyli ze crosa ciężko zrobić terenówkę ? Mi również zależy bardzo na komforcie jazdy i w terenie i w mieście tylko ponoć góral tego komfortu daje mniej

 

Też jak mam być szczery to dziś jak sie przyglądałem tym rowerom to poza grubością opon nie widziałem wielkiej różnicy między nimi no ale cóź może to wina mojego oka ;)

 

I weźmy reż taką sytuacje że pojadę crosem wąską ścieżka w lesie czy owy cros podoła ? Wiem mało wybredne te moje pytania ale wynika to z faktu że jestem zielony z rowerów :P ..... No i jak cross też radzi sobie z ostrymi zakrętami ?

 

Ewentualnie by mieć tą wyprostowaną pozycje co w crosie można zastosować chyba tak zwane rogi ? Tylko czy to coś daje ?

 

@mtbabike Nigdy nie traktowałem roweru jako treningu tylko prędzej jako formę rekreacji ;)

Napisano
I weźmy reż taką sytuacje że pojadę crosem wąską ścieżka w lesie czy owy cros podoła ? Wiem mało wybredne te moje pytania ale wynika to z faktu że jestem zielony z rowerów ..... No i jak cross też radzi sobie z ostrymi zakrętami ?

Jeśli podłoże będzie twarde to owszem podoła, z ostrymi zakrętami gorzej i to nawet nie kwestia opon tylko ogólnej charakterystyki, większa rama, koła 28''...

 

Nie ma to jak rogi postawione na sztorc... :icon_lol:

Przeznaczenie rogów jest całkiem inne, służą temu aby się można było bardziej pochylić na szybkich odcinkach, oraz do polepszenia chwytu przy ostrych podjazdach.

Napisano

Może to naiwne pytanie ale jeśli zmienię opony w crossowym to nie będą one grubsze ale będą mieć inną powierzchnie ? Te powyżej wyglądają ciekawie nawet.

 

HEHE muszę przyznać że sam jeździłem latami z rogami postawionymi w sztorc ;) i było to naprawdę wygodne ponieważ lepsza była pozycja ciała.

 

Tak czytając niektóre wasze wpisy można odnieść wrażenie że różnica między góralem a crosem jest taka jaka pomiędzy kolarzówką a rowerem miejskim i tym bardziej jest to dla mnie zaskakujące ponieważ patrząc na te dwa rowery przynajmniej ja aż takiej różnicy w konstrukcji nie widzę by potem jazda pomiędzy nimi miałaby sie różnić w tak drastycznym stopniu no ale cóż muszę wam zaufać.

 

 

Na tyle co sie znam to sie waham pomiędzy

 

 

GÓRALE

 

KELLY VIPER 2011 http://www.rowerzysta.pl/mtb/rower-gorski-kellys-viper-2011.html

scott aspect 60 2011 http://www.sklep.rowery.com.pl/index.php?products=product&prod_id=2835

giant revel 5 2011 http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/revel.5/7730/45617/

giant revel 4 2011 http://www.giant-bicycles.com/pl-pl/bikes/model/revel.4/7730/45611/

 

CROSS

scott sportster 60 men 2011

kellys coach 2010

scott sportster p6

 

Mam nadzieje że linków coś nie pochrzaniłem ale ufam że jako specjaliści mnie poprawicie ;).

 

Ale najbardziej bym sie skłaniał wśród górali do KELLY VIPER 2011 a wśród crosów do scottów

 

.

Napisano

Pewnie, kup górala.

A jak będą pytać "po co Tobie góral w mieście?", to powiedz że tak radzili na forum :no:

 

MTB są tak pomyślane i maja taką geometrię, aby na stromych zjazdach nie przelecieć przez kierownicę, a na podjazdach nie podrywać koła.

Szosowe - wiadomo, tylko asfalt, nawet po żużlówce się ciężko jedzie.

 

A jeśli ktoś nie mieszka w górach, a nie chce kolarki.

Właśnie po to wymyślono crossy.

Właśnie ma być do wszystkiego i tylko bardzo strome wzniesienia i głęboki piach mogą być problemem.

 

Co roku spędzam tydzień w Karkonoszach.

Wszyscy znajomi mają MTB, a ja na crossie wjeżdżam wszędzie tam gdzie oni.

Na asfalcie i utwardzonych drogach zostawiam ich w tyle.

Napisano

Zastanowić sie że mówiąc strome podejścia i głęboki piach to jak strome i jak głęboki masz na myśli ? Nawet po zmianie opon na bardziej terenowe może być problem ? Z moich doświadczeń wiem że nawet na góralu miałem problemy z bardzo głębokim piachem.

 

A że sie spytam jeszcze o jedną sprawę.

To że opony wpływają na jakoś jazdy nie ulega wątpliwości ale jak rama może mieć na to wpływ i dlaczego ?

 

Oczywiście mam tu na mysli jazdę tylko i wyłącznie w terenie.

Napisano

Geometria ram

W przypadku ram sportowych niezwykle istotne znaczenie ma geometria, czyli ułożenie i proporcja poszczególnych rur ramy wobec siebie. Mierzy się tutaj długości rur i kąty między nimi. Dwa najistotniejsze to kąt rury podsiodłowej oraz kąt główki ramy. W ich pomiarze ustala się, z jakim widelcem dana rama będzie współpracować, a konkretne pomiary dotyczą konkretnej długości widelca. W rowerach typu XC, standardem są kąty główki ramy 71st., a rury podsiodłowej 73st. Odchylenie w którąkolwiek stronę powoduje zmiany w zachowaniu się roweru. Zmiana kąta główki ramy na ostrzejszy (bardziej pionowy), spowoduje większą nerwowość roweru i niestabilne prowadzenie oraz tendencję do gwałtownych zmian kierunku jazdy przy najmniejszym pobudzeniu. Ostrzejszy kąt utrudnia też zjazdy z góry, chociaż zwykle ułatwia podjeżdżanie. Kąt łagodniejszy powoduje z kolei, że rower skręca niechętnie i niekiedy trzeba go do tego wręcz zmuszać poprzez silne pochylenie. Łagodny kąt główki ramy poprawia jednak stabilność na prostej i na zjazdach, dlatego też rowery DH mają te kąty znacznie łagodniejsze od XC. Zwykle poniżej 69st. Wyścigowe rowery szosowe zaś kąt ten mają zwykle ostrzejszy nieco od rowerów górskich. Drugim istotnym kątem jest kąt rury podsiodłowej. Decyduje on o położeniu środka ciężkości przód-tył oraz o sposobie pedałowania. Czym jest on bardziej stromy tym wymusza wyższą kadencję. Istotnym wymiarem jest długość dolnych widełek tylnego trójkąta. W rowerach XC zwykle osiąga 425mm. Czym jest krótszy, tym rower jest zwinniejszy, czym dłuższy, tym bardziej ociężały, chociaż stabilniejszy. W XC, gdzie liczy się umiejętność efektywnego podjeżdżania w warunkach terenowych, decyduje też o przyczepności przedniego koła. Długość górnej rury ramy decyduje o pozycji na rowerze. Czym dłuższa, tym pozycja bardziej wyciągnięta i pochylona, co nie tylko poprawia aerodynamikę, ale też znacznie poprawia wydajność pedałowania.

źródło - Wikipedia

 

Jak dobrać ramę?

Typy Rowerów

Geometria Roweru - Vademecum

[rower] Geometria - podstawowa wiedza

Napisano

Dzięki :)

 

Ogólnie tak obrazowo że powiem : Przez lata jeździłem góralem z rogami postawionymi do góry przez co moja sylwetka była jak przy crossie więc można powiedzieć że jeździłem croosem z górskimi oponami ? Oczywiście jest i rama ale chyba jednak sama sylwetka ma tu większe znacznie.

Napisano

Czyli używałeś rogów dokładnie odwrotnie do tego, po co zostały wymyślone :)

 

Zbyt stromo jest wtedy, gdy już brakuje przyczepności tylnej oponie.

Podobnie z głębokim piachem.

 

Im szersze opony założysz, tym będzie łatwiej w trudnym terenie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...