Skocz do zawartości

[Przerzutka] Shimano Alivio - problem z hakiem?


bleak

Rekomendowane odpowiedzi

Na poczatku chcialbym zaznaczyc, ze jestem zielonym, swiezo upieczonym rowerzysta, nowy na tym forum, takze prosze o wyrozumialosc i odrobine zrozumienia :)

Niedawno kupilem sobie przez internet rower Kross level a2 (2010), przykrecilem kierownice, przednie kolo, wyregulowalem hamulce - wszystko fajnie, pieknie, wiec zaczalem jezdzic... no i wlasnie...

Podczas jazdy tylna przerzutka (Shimano Alivio) wydaje dziwny dzwiek, takie jakby klekotanie. Biegi przerzuca prawidlowo czy to w dol, czy to w gore, jednak gdy lancuch jest na najwiekszej, lub drugiej co do wielkosci zebatce biegi zmieniaja sie same (tylko miedzy tymi dwiema zebatkami). Przednia przerzutka jest ustawiona na srodkowa zebatke, chociaz na malej rowniez ten problem wystepuje. Przyjrzalem sie dokladniej i zauwazylem, ze caly ten hak (nie wiem czy nazwalem to prawidlowo, chodzi o czesc z dwoma malymi kolkami) nie jest w jednej lini z zebatkami, wydaje sie byc wygiety nieco, jakby przekoszony w strone szprych, przez co na tym malym dolnym kolku lancuch jest zahaczany przez zeby na samej jego krawedzi - zebatka niejako szarpie lancuch. Nie mam pojecia czy jest to tylko kwestia wyregulowania przerzutki, czy tez moze pokrecenia jedna srubka, a moze mam po prostu egzemplarz z defektem, dlatego wole zapytac o rade tutaj na forum, zamin zaczne cos krecic, bo nie chce zepsuc bardziej :) Wrzucam link do kilku fotek (niestety kiepskiej jakosci), moze bardziej wyjasnia o co mi chodzi. Bardzo Was prosze o pomoc!

 

http://img251.imageshack.us/g/dsc00208wu.jpg/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie skrzywiony hak.

Przełożenie zrób 2:5, czyli z przodu środkowa tarcza, na kasecie środkowa zębatka.

Zaopatrz się w długi imbus 5mm, włóż go w otwór śruby służącej do przykręcenie przerzutki. Następnie spróbuje _delikatnie_ naprostować hak, poprzez naciskanie na klucz imbusowy, który jest tutaj "dźwignią".

Po prostowaniu wózek przerzutki ma być w jednej linii z łańcuchem. Przy odrobinie uwagi ciężko coś uszkodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm... Dzieki za podpowiedz, wlasnie sprobowalem go troche naprostowac, lecz z marnym skutkiem. Cala konstrukcja jakby sprezynuje, naprostowuje ten hak imbusem jak napisales, wozek ustawia sie w jednej linii z lancuchem, ale jak puszcze klucz, wszystko wraca do punktu wyjscia :| Nie wiem no, moze za lekko naciskalem... chociaz wydaje mi sie ze bardziej nie moglem, bo cos moglbym urwac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbuj dalej, z nieco większą siłą.

Są jeszcze inne możliwości. Pierwszą stosuję często w ramach stalowych z niewymiennym hakiem. Potrzeba dwa klucze typu francuz. Wykręcasz przerzutkę. Jednym przytrzymujesz część haka, która jest jakby w ramie. Drugim kluczem chwytasz dolną część haka, ale powyżej gwintu. I znowu delikatnie prostujesz. Druga metoda to demontaż przerzutki, demontaż haka i próba naprostowania na kowadle czy w imadle, w zależności od możliwości warsztatowych.

Trzecia metoda (najpewniejsza) to nowy hak. Może warto napisać do sprzedawcy roweru, załączając zdjęcia. Poprosić o przysłanie drugiego w ramach gwarancji. Albo kupić na własną rękę, koszt ok 20-30zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Post pod postem - sorry. Temat mozna zamknac, zalatwilem dluzszy klucz, troche porzezbilem przy haku i wydaje mi sie, ze teraz powinno byc okay. Krecac pedalami na sucho, nie ma juz wyzej opisanego problemu, lancuch jest mniej wiecej w jednej linii, razem z wozkiem, dolne kolko rowniez kreci sie na lancuchu po srodku, a nie jak bylo wczesniej na jego krawedzi, takze mysle, ze wszystko powinno byc w porzadku :) W weekend zobacze jeszcze jak to sie bedzie mial w praktyce, gdzies na trasie.

Jeszcze raz wielkie dzieki za szybka pomoc M333!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...