Skocz do zawartości

[składanie kół] - problem z doborem długości szprych


xoar

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

może ktoś tu pomoże, bo wyniki wychodzą różne.

 

Co składam:

obręcze: DT Swiss XR 350

piasty: Novatec D711SB/D712SB

nyple 12mm ALU

szprychy: DT Revo lub Sapim D-Light

 

Wymiary komponentów:

obręcze: ERD: 545 (wg strony DT)

piasta przód:

kołnierze:

L 58mm (do końca dziurek na szprychy 60,5mm)

R 45mm (do końca dziurek na szprychy 47,5mm)

odległości:

L2M 23.8mm (od kołnierza do środka piasty - lewa strona)

R2M 38.2mm (analogicznie, prawa)

L2E 26.5mm (od kołnierza do brzegu piasty - lewa strona)

R2E 11.5mm (analogicznie, prawa)

piasta tył:

kołnierze:

L 58mm (60.5mm)

R 49mm (51.5mm)

odległości:

L2M 22.2mm

R2M 36.2mm

L2E 31.3mm

R2E 45.3mm

 

Co kalkulator to inne wyniki (kolejność przód-lewa, przód-prawa, tył-lewa, tył-prawa):

DT Swiss:

262.6 / 266.2 / 262.5 / 265.3

Sapim:

265.0 / 268.0 / 266.0 / 266.0

Pro-bike.pl:

263.5 / 267.1 / /

Whizz-wheels:

262.5 / 266.1 / 262.4 / 265.3

lenni.info/edd:

262.6 / 266.2 / 262.5 / 265.3

 

Jest ktoś mądry co mi pomoże? Byłoby super. :)

  • Mod Team
Napisano

Różnice są na tyle niewielkie ze nie bedzie problemu przy zaplataniu koła. spróbuj jeszcze spokemanem policzyć, mi wyliczył bardzo ładnie.

Napisano

Wybierz wynik najczesciej sie powtarzajacy - masz calkiem niezla trafnosc. Ów Sapim jak widac daje ciala jako jedyny, reszta jest podobna.. roznice 1mm to nie roznice. No i faktycznie spokemana moglbys zatrudnic.

Napisano

tylko Sapim nie daje ciała;p

u siebie przy ERD 548 i pieście D712 użyłem szprych 264mm.

przy tej pieście i normalnej obręczy ( bo np. Ritchey stosował niesymetryczne ) szprychy muszą być tej samej długości po obu stronach.

moim zdaniem przy obręczy jaką chcesz zastosować właśnie te 266mm będzie ok. albo lepiej 267mm.

Napisano

Hmmm...

 

właśnie Sapim mnie martwi, bo skoro mam większy flansz/kołnierz po stronie gdzie offset jest mniejszy to obydwie rzeczy powinny mi szprychę skrócić, dlatego 266/266 mi nie pasuje. Wracając do podpowiedzi - jeśli mam 262.5 to jaką szprychę wziąć? 262 czy 263 lub 264, i.e. czy źle jest te wartości skracać.

 

Spokeman zaraz :)

 

Pozdrawiam

Napisano

wg http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm z tyłu wychodzi mi 262,4/265,5. jak dla mnie dziwne bo 266 po lewej to w przypadku mojego koła było za dużo. 264 po prawej ok. po wymianie lewej strony na 264 jest ok. niewiem skąd te różne długości.

dodam że w swoim życiu zlożylem dopiero trzy kółka więc też wiedzy nie mam jakiejś ogromnej. piszę jakie mam kółko :)

Napisano

tylko Sapim nie daje ciała;p

u siebie przy ERD 548 i pieście D712 użyłem szprych 264mm.

przy tej pieście i normalnej obręczy ( bo np. Ritchey stosował niesymetryczne ) szprychy muszą być tej samej długości po obu stronach.

moim zdaniem przy obręczy jaką chcesz zastosować właśnie te 266mm będzie ok. albo lepiej 267mm.

potwierdzam sapin naciol mnie przy skladaniu tylnego koła (cx ray...)

teraz licze ze moze podejda do przedniego

  • Mod Team
Napisano

Mi spokeman tak dobrtał długości szprych w tylnym kole ze po wstępnym złożeniu obrecz była idealnie na srodku jak sie koło włozyło w rame, i nawet było rowne, bo liczyłem obroty nypli :P

Napisano

obręcze: ERD: 545

 

przy ERD 548

coś mi się poprzestawiało. niewiem dlaczego wymyśliłem że masz ERD większe niż moje :stupid: 266mm to będzie za dużo.

ale jedynie Sapim wyliczył jednakową długość po obu stronach a to w przypadku tej piasty sprawdziłem na żywym organiźmie. znaczy na kółu :)

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Witam,

 

Z programu 1415chris'a wyszło mi:

262,6 / 266,2 / 262,5 / 265,4

czy może mi ktoś w takim razie powiedzieć jakiej długości mam kupić szprychy z powyższych wartości? (zakładając, że są ok, ale wyglądają na dobre)

 

Pozdrawiam

Napisano

Ja zawsze korzystam z tego kalkulatora i jak do tej pory się nie zawiodłem.

Przy założeniu, że wyniki które otrzymałeś są prawidłowe powinieneś zaopatrzyć się w szprychy o długości: 262, 265 i 266 mm.

 

W różnych kalkulatorach wychodzą różne wyniki, ponieważ w jednych ERD należy obliczyć między wewnętrznymi krawędziami obręczy leżącymi po przeciwległych stronach, inne natomiast uwzględniają grubość jej ścianek, która jest inna kiedy weźmiesz np. obręcz oczkowaną. Następną różnicą, którą zauważyłem jest to, że niekiedy należy podać odległość od zewnętrznej krawędzi kołnierza piasty do końca nakrętki kontrującej, innym razem od środka kołnierza. Do tego dochodzi fakt, iż niektóre kalkulatory internetowe automatycznie od wyników odejmują 0,5 mm zakładając, że szprycha w procesie budowania koła ulegnie nieznacznemu rozciągnięciu.

Dlatego warto czytać instrukcje :)

 

PS.: Duże znaczenie ma też ilość używanych szprych, a chyba nie podałeś tego dotychczas.

Napisano
- 3 krzyże

- 32 sztuki / koło

 

Domyśliłem się :P

 

Moja rada to: do dzieła! Ryzyko błędu jest niewielkie w obecnej sytuacji, ponieważ jeżeli nawet szprychy będą za długie bądź za krótkie o 1 mm, nie będzie to miało wpływu na wytrzymałość koła.

  • 2 miesiące temu...
Napisano

no dobrze, ale na polskim rynku są szprychy 262, 264 i 266,

powinienem wziąć:

1 opcja:

32x 262mm

16x 264mm

16x 266mm

2 opcja:

32x 262mm

32x 264mm

 

specem od tego nie jestem, wolę wiedzieć, bo serwis, gdzie będę składał koła nie ma wystarczająco nypli (a jeśli to o 50% droższe) a szprychy ma o 15% droższe.

:)

 

Pozdrawiam

Napisano

Hmmm trochę dziwne wyniki Ci wyszły, skąd masz dane o piastach? Tył na pewno powinien wyjść po obu stronach mniej więcej równy (co się potwierdziło po ostatnim przeplataniu), mi wyszło:

 

Przód: L 262.2; R 265.7

Tył: L 263.5; R 263.4

 

 

  Flange dia.(L) Flange dia.® Flange offset(L) Flange offset®

Front 58 45 22 36

Rear 58 49 34 20.5

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Dane o piastach mam od przedstawiciela - tj. SPEEDER,

poza tym:

PRZÓD:

http://www.novatecwheels.com/novatec/english/p_show.php?sid=268 - FTF 62,0mm

TYŁ:

http://www.novatecwheels.com/novatec/english/p_show.php?sid=269 - FTF 58,4mm

 

chyba, że w złą stronę coś liczę...??

 

Pozdrawiam, M

 

Dalej proszę o pomoc :)

 

Ok, już wiem w czym jest "deal".

środek przedniej piasty (pomiędzy mocowaniami) jest (patrząc od tyłu roweru) bliżej lewego kołnierza (bo lewy kołnierz jest bardziej wepchnięty do środka przez mocowanie tarczy)

śtodek tylnej piasty (pomiędzy mocowaniami 135mm) jest bliej prawego kołnierza, ze względu na bębenek.

 

Czy mi się dobrze wydaje, czy to znów jakieś zberezeństwa rowerowe? :)

 

M

 

No dobrze, liczmy, że wychodzi:

PL: 262,6

PP: 266,2

TL: 264,0

TP: 263,8

 

Jakiej długości szprychy kupować?

 

M

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...