Skocz do zawartości

[tarcze] Jak wielkość tarczy wpływa na hamowanie?


tomecz9

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam hamulce avid juicy 3 z tarczą z przodu 160mm. Co by się zmieniło gdybym kupił większą tarczę tzn 203mm? Czy wielkość wpływa jakoś na siłę hamowania? Czekam na wasze opinie.

Napisano

Oczywiście. Większa tarcza będzie się mniej grzała. Hamulec będzie hamował z większa siłą, ale... Jak zawsze jest jakieś ale :) Większe tarcze są bardziej giętkie i łatwiej je skrzywić;) więc, jeżeli nie jeździsz jakoś ostro tzn. DH, FR czy 4x to nie zmieniaj tarczy na większa. Według mnie 160mm jest wystarczająca, ale dla każdego jest coś innego dobrego.

Napisano

Tak, ale raczej już każdy amorek jest przystosowany do tarczy 203 lub 210 mm ;)

Raczej nie, dla przykładu RS SID, DT Swiss XRC czy Manitou R7 przyjmują max 185mm.

  • Mod Team
Napisano

Na tak duze tarcze trzeba uwazać, zwłąszcza na marnym amorze. mi tarcza 160 zjadła tuleje w rst gili. co mocniejsze hamulce na takiej tarczy porafią wyrwać mocowanie hamulca a nawet złamać goleń.

Napisano

Zacznijmy od tego jaki masz amor i ramę.

 

Podepnę się pod pytanie. Zastanawiam się nad Juicy 3 lub 5 i nie wiem jaki rozmiar tarczy dopasować. Mam Ramę Accent El Nino i Amorek Suntour Raidon AIR z 2009 bodajże roku. Jeżdżę raczej w stylu XC i trochę szybciej w dół :).

Napisano

Generalnie zasada jest taka, że im większa tarcza tym większa siła hamowania ale gorsza modulacja. Ale teoria sobie a życie sobie i w praktyce ani zwiększenia siły hamowania ani pogorszenia modulacji nie poczujesz. W każdym bądź razie ja na mazowieckich trasach XC nie poczułem. Prawdą jest to, że większa tarcza ma większą pojemność cieplną i później zacznie wykazywać objawy fadingu czyli spadku siły hamowania wraz ze wzrostem temperatury tarcz. W górach więc większa tarcza może okazać się lepszą.

Napisano

Ale teoria sobie a życie sobie i w praktyce ani zwiększenia siły hamowania ani pogorszenia modulacji nie poczujesz. W każdym bądź razie ja na mazowieckich trasach XC nie poczułem.

Nie poczułeś różnicy między tarcza 160mm a 203mm na przodzie?? Może napisz ile ważysz i jakie masz heble.

Przy moich 85kg na avidach juicy 5 była bardzo duża różnica w sile hamowania, do modulacji trzeba sie przyzwyczaić.

Jeśli mowa o tylnej tarczy to rzeczywiście jej rozmiar ma mniejsze znaczenie.

Napisano

Ja w rst gili przy tarczy 160 złamałem goleń... na hamulcach tektro auriga comp. Co do tematu chyba juz wszystko zostało powiedziane...

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Wydaje mi się, że nie chodzi tylko o szybsze chłodzenie większych tarcz. Einsteinem w szkole nie byłem ale z fizyki pamiętam, że im dłuższe ramię, tym potrzebna mniejsza siła. Patrząc w drugą stronę - przy tych samych hamulcach dla tarczy 203 mm mamy dłuższe ramię oddziaływania siły z zacisku, co pociąga za sobą większą siłę przeciwstawiającą się ruchowi (siłę hamującą) przenoszoną na piastę i koło. Jeśli bredzę to z góry przepraszam i proszę mnie poprawić.

Napisano

W tych całych rozważaniach o nagrzewaniu się tarczy i jej chłodzeniu pomijacie masę, np. Nano 7" przegrzeje się dużo szybciej niż kowadlaste Deore 6" centerlock. Niestety im tarcza cięższa, tym lepsza... ;)

Napisano

No to jeszcze jedno przyszło mi do głowy. Przy tej samej prędkości obrotowej prędkość liniowa w punkcie na obwodzie tarczy 203 mm jest większa niż dla tarcz mniejszych -> tarcza przesuwa się szybciej między klockami -> nagrzewa się bardziej niż mniejsze tarcie podczas hamowania. Oczywiście także szybciej odprowadza ciepło. Ciekawe w jakim topniu niwelują się te dwa zjawiska. Być może przewaga większych tarcz wynika przede wszystkim z tego, co opisałem 2 posty wyżej. Ale już musiałby rozstrzygnąć ktoś bardziej obeznany z fizyką.

  • Mod Team
Napisano

Widzisz wkaraczamy do skomplikowaneych zagadnień fizycznych :P masz racje predkosć wieksza i szybciej sie nagrzeje przy działaniu takiego samego nacisku na klocki a co za tym idzie wieksza tarcza = wieksza siła = szybciej sie zatrzymamy = krocej sie tarcza bedzie grzała.

 

Ale to wszystko by pasowało obliczyć ;)

Napisano

No to jeszcze jedno przyszło mi do głowy. Przy tej samej prędkości obrotowej prędkość liniowa w punkcie na obwodzie tarczy 203 mm jest większa niż dla tarcz mniejszych -> tarcza przesuwa się szybciej między klockami -> nagrzewa się bardziej niż mniejsze tarcie podczas hamowania. Oczywiście także szybciej odprowadza ciepło. Ciekawe w jakim topniu niwelują się te dwa zjawiska. Być może przewaga większych tarcz wynika przede wszystkim z tego, co opisałem 2 posty wyżej. Ale już musiałby rozstrzygnąć ktoś bardziej obeznany z fizyką.

a kiedy jest wytwarzane ciepło?? przy tarciu. A więc im większa siłą tarcia tym więcej ciepła. A kiedy siła tarcia jest większa?? Przy tej samej drodze hamowania na mniejszej tarczy.

Napisano

No to jeszcze jedno przyszło mi do głowy. Przy tej samej prędkości obrotowej prędkość liniowa w punkcie na obwodzie tarczy 203 mm jest większa niż dla tarcz mniejszych -> tarcza przesuwa się szybciej między klockami -> nagrzewa się bardziej niż mniejsze tarcie podczas hamowania. Oczywiście także szybciej odprowadza ciepło. Ciekawe w jakim topniu niwelują się te dwa zjawiska. Być może przewaga większych tarcz wynika przede wszystkim z tego, co opisałem 2 posty wyżej. Ale już musiałby rozstrzygnąć ktoś bardziej obeznany z fizyką.

 

Zobacz sobie wyniki tego testu:

http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/news_and_info/Velotech_Disc_Brake_Test.html

 

Tarcze różnych rozmiarów zostały obciążone w takim samym stopniu. Jak widać przy tej samej ilości mocy do rozproszenia zarówno tarcza 160, 185 jak i 203 uległy "przegrzaniu" (najprawdopodobniej, bo failure jest dość niejasne) po takim samym okresie czasu.

Tak więc przy tarczy 203mm prędkość liniowa jest większa, ale siła nacisku jest mniejsza i wtedy tarcze różniej wielkości nagrzewają się tak samo. Pod uwagę trzeba wziąć jednak rzeczywiste warunki użytkowania hamulców. Raczej nie jeździ się z ciągle zaciśniętymi klamkami. Większa tarcza pomiędzy hamowaniami szybciej się schłodzi. Ponadto szybciej możemy wytracić prędkość (tym samym szybciej ją nagrzać;)).

 

Teoria teorią, ale ja po zmianie tarczy na większe zauważyłem znaczne wydłużenie czasu "użyteczności" hamulca na zjazdach;)

Napisano

Trza pamiętać i o tym,że obok tarczy nagrzewają się również klocki,a co za tym idzie płyn hamulcowy.A co się dzieje gdy płyn hamulcowy w wyniku nagrzania zwiąkszy swoją objętość?Zdecydowanie im większa tarcza tym lepiej i bez przesady z tą wagą.Przecież hamulce są po to aby zapewniać bezpieczeństwo.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...