pim Napisano 21 Marca 2011 Napisano 21 Marca 2011 Witam Mam pytanie. Mam zamiar centrować koło z tyły mojego roweka. Zauważyłem, że niektóre szprychy są troszkę luźniejsze (strona bez kasety). Czy przy centrowaniu dociągnąć porządnie wszystkie szprychy? Czy raczej je rozluźnić aby nie pękały ? Dodam, że moja waga to 90 kg Pozdrawiam
d0cent Napisano 22 Marca 2011 Napisano 22 Marca 2011 @pim, rozumiem, że robisz to po raz pierwszy i nie używasz do tego celu centrownicy, ale po prostu obracasz rower do góry nogami i centrujesz pomiędzy klockami V-brakeów? Jeśli tak to w ten sposób możesz sobie koło tylko lekko wyrównać, zniwelować jakieś większe bicie itd. Ciężko o coś dokładniejszego. Odnośnie luźnych szprych w kole tylnym po stronie lewej (czyli przeciwnej do napędu) - owszem tam szprychy powinny być dużo luźniejsze (powiedzmy, że szprychy po lewej powinny być naciągnięte z siłą 60% naciągu po prawej - to bardzo na oko i upraszczając. Generalnie w tylnym kole bez hamulca tarczowego to szprychy po prawej stronie odwalają czarną robotę a te po lewej mają sielankę (zakładając jazdę szosową czy turystyczną). Stąd też zaplatanie koła na słoneczko po stronie lewej a po prawej na kilka krzyży - stosuje się i takie patenty Wracając do meritum.. jeśli chodzi Ci tylko o zniwelowanie bicia to po prostu zajmij się tylko tym. Jeśli koło nigdy nie było centrowane od zakupu, a jego źródłem jest jakiś market czy sklep - uduś to duża szansa jednak na to, iż faktycznie trzeba te szprychy podociągać. Jednakże... nie mając centrownicy musisz sobie radzić w inny sposób - patenciartstwem jakimś Dociągając szprychy możesz spowodować, że koło stanie się jajkiem np. Bez dokładnych markerów bicia lewo / prawo czy góra / dół będzie Ci ciężko.
Mod Team Puklus Napisano 22 Marca 2011 Mod Team Napisano 22 Marca 2011 Ja np skłądałem koło od podstaw i centrowałem na Vkach Musze jednak dodać ze mam nietypowe ramiona bo są to tektro SCD ktore nie odpijają na max jak wiekszość ramion tylko ich zakres ruchu wynosi ok 2cm. dlatego mozna je ustawić przy obreczy i przykrecić i sie nie beda ruszać co ułatwia cantrowanie i tym spodobem da sie ładnie zrobić koło Za hamulce dałem 19zł
Nexus6 Napisano 22 Marca 2011 Napisano 22 Marca 2011 Ja np skłądałem koło od podstaw i centrowałem na Vkach Musze jednak dodać ze mam nietypowe ramiona bo są to tektro SCD ktore nie odpijają na max jak wiekszość ramion tylko ich zakres ruchu wynosi ok 2cm. dlatego mozna je ustawić przy obreczy i przykrecić i sie nie beda ruszać co ułatwia cantrowanie i tym spodobem da sie ładnie zrobić koło Za hamulce dałem 19zł W centrowaniu bicia wzdłużnego też pomagają? Każde V-ki będą pomocne przy centrowaniu. Wystarczy zdjąć linkę i zastąpić ją tzw recepturką. Trzeba tylko robić to powoli - odkręcać/przykręcać nypel po 1/4 obrotu i sprawdzać efekty. Bardzo dobrze opisany manual składania jak i centrowania kół można znaleźć w książce L.Zinn "Sztuka serwisowania roweru górskiego"
pim Napisano 22 Marca 2011 Autor Napisano 22 Marca 2011 Tak mam centrownicę, kluczyk i wszystko co niezbędne Przeczytałem chyba wszystkie poradniki w google ale żaden z nich nie odpowiedział na moje pytanie. Chodzi o koło z tyłu. Czy lepiej je dociągnąć mocniej aby w miejscu krzyżowania się nie chodziły czy raczej je poluzować ? Od strony kasety sa sztywne ale z drugie wydaje mi się, że są zbyt luźne. Pozdrawiam
Mod Team Puklus Napisano 23 Marca 2011 Mod Team Napisano 23 Marca 2011 To ja ci powiem tak szprychy mają być napięte ale nie zabardzo. Jak jedne naciągasz odpowiednie popuszczasz i tak az do skutku. Jak przekreisz to ci nypel strzeli wymiana
pim Napisano 23 Marca 2011 Autor Napisano 23 Marca 2011 Dobrze. Ale czy luźne szprych pękają czy nie ???
Patryke Napisano 23 Marca 2011 Napisano 23 Marca 2011 Jak nie są napięte to jak mają pęknąć Puszczają zazwyczaj te po stronie napędu, czyli bardziej napięte - jak pisali przedmówcy.
pim Napisano 23 Marca 2011 Autor Napisano 23 Marca 2011 To skoro nie pękają to zostawię troszkę luźniejsze dla bezpieczeństwa
Patryke Napisano 24 Marca 2011 Napisano 24 Marca 2011 Troszeczkę to może i tak, ale tak na chłopski rozum za luźne też nie mogą być, bo koło straci na sztywności. Trzeba po prostu osiągnąć pewnego rodzaju złoty środek. Jak masz luźne w ten sposób, że chwytasz szprychę jedną ręką i możesz nią spokojnie machać na prawo i lewo to jest zdecydowanie za luźna Ostatnio zaplatałem i centrowałem przednie koło pod tarcze i miałem trochę z tym zabawy. Bardziej naprężone właśnie mi wyszły po stronie tarczy.
d0cent Napisano 25 Marca 2011 Napisano 25 Marca 2011 Pękają szprychy albo za bardzo naciągnięte albo za luźno naciągnięte, więc luzować zbytnio nie należy. Pomacaj kółka w sklepie jakimś to będziesz miał mniej więcej porównanie. A skoro masz centrownicę, to odwagi i do roboty
Grand231 Napisano 25 Marca 2011 Napisano 25 Marca 2011 Centrowanie ma kilka etapów: 1.Likwidujemy bicie boczne 2.Ustawiamy środek koła przez naciąg szprych, przekładamy koło w widelcu dwa razy dla pewności. 3.Likwidujemy bicie górne tzw.jajko 4.Likwidujemy jeszcze raz drobne bicie boczne Przy czy jeżeli punkt 1 zrobi się bez centrownicy, o tyle punkty 2,3,4 bez sprzętu ani rusz.
pim Napisano 26 Marca 2011 Autor Napisano 26 Marca 2011 Naciągnąłem szprychy tak, że czułem opór przy kręceniu nyplem. Co ciekawe mocne naciągnięcie szprych powoduje, że koło prawie samo się centruje ! W jednym miejscu obręcz ucieka do góry, czyli jest bicie jakowate Ktoś ma dokładny opis jak to pokonać ?
Thunderbird25 Napisano 26 Marca 2011 Napisano 26 Marca 2011 Mówisz o tym minimalnym biciu pionowym? Odkąd składałem koła i przyszło do centrozania zawsze się pojawiało. 2-3mm to nic strasznego. Nocy tego nie odczujesz. Ja sprawdzam jeszcze na słuch czy równomiernie są dociągnięte. Tzn. Stukam lekko paznokciem szprycha za szprychą i sprawdzam czy wydają podobny dźwięk. Jak jest domyśny i dźwięczny to mocno a nawet za mocno napięta. Jak tępy i drżący to za mało. Każdy biker który centrowal już koło wie o co chodzi. Nie wiem jak to dokładniej wytłumaczyć?
d0cent Napisano 26 Marca 2011 Napisano 26 Marca 2011 Moja procedura centrowania jest zgoła inna... 1. Najpierw wstępnie likwiduję bicie górne 2. Uwalniam naprężenia szprych 3. Teraz bicie boczne - tak do 1,2mm 4. Uwalniam naprężenia szprych 5. Teraz powtarzam kroki 1 - 4 aż do skutku To jest opis samego centrowania koła, które jest już poprawnie zaplecione i ma poprawnie ustawiony środek.
bender999 Napisano 27 Marca 2011 Napisano 27 Marca 2011 tak jak wyżej!!!! masz koło zaplecione to kręcisz jak widzisz ze się obręcz zbliża do piasty to luzujesz szprychy a jak odchodzi to naciągasz z tym że lepiej jest najpierw popuścić w miejscach wchodzenia do środka obręczy i również mi się wydaje ze najpierw bicie góra dół jak to Ci się uda to boki już nie będą problemem
pim Napisano 29 Marca 2011 Autor Napisano 29 Marca 2011 Niestety moja centrownica bez symetryzatora spowodowała, ze koło owszem wycentrowałem, ale całe jest przesunięte o 2 centymetry w prawo Jednak bez serwisu się nie obejdzie
Patryke Napisano 31 Marca 2011 Napisano 31 Marca 2011 Niestety moja centrownica bez symetryzatora spowodowała, ze koło owszem wycentrowałem, ale całe jest przesunięte o 2 centymetry w prawo Jednak bez serwisu się nie obejdzie Też miałem podobną sytuację Wsadziłem koło w widelec i po trochu luzowałem o tyle samo obrotów (powiedzmy o 1/4 obrotu nypla) wszytkie szprychy z jednej strony koła, z drugiej trochę naciągałem. Od czasu do czasu sprawdzałem linijką odległość obręczy od lag i tak, aż do dobrego rezultatu. Sposób typowo na oko, ale koło (na oko) wyszło całkiem - całkiem
Thunderbird25 Napisano 2 Kwietnia 2011 Napisano 2 Kwietnia 2011 Też miałem podobną sytuację Wsadziłem koło w widelec i po trochu luzowałem o tyle samo obrotów (powiedzmy o 1/4 obrotu nypla) wszytkie szprychy z jednej strony koła, z drugiej trochę naciągałem. Od czasu do czasu sprawdzałem linijką odległość obręczy od lag i tak, aż do dobrego rezultatu. Sposób typowo na oko, ale koło (na oko) wyszło całkiem - całkiem I to jest bardzo prosty tani sposób . Zawsze tak robiłem, bo nie stać mnie było na centrolewicę. Metodą chałupniczą poskładałem wiele zestawów kół i z dobrym wynikiem. Póżniej trzeba spradzic pionowe i boczne bicia i po zabiegu.
Patryke Napisano 3 Kwietnia 2011 Napisano 3 Kwietnia 2011 Dokładnie, już mi się nie chciało bawić z kombinowaniem centrownicy Jak się ustawi obręcz centrycznie względem piasty to sama redukcja bić pionowych/bocznych jest formalnością
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.