Skocz do zawartości

[ostre kolo, singlespeed] Ostry topic


IvanMTB

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Klaniam,

W zwiazku z faktem ze w kilku miejscach wystapilo zapotrzebowanie na informacje o ostrym kole, single speedach i tego typu wynalazkach oraz w zwiazku z tym ze sam dostalem fizia na tym punkcie zdecydowalem sie popelnic ponizszy post. Ze wstepnym blogoslawienstwem Mod.Teamu w osobie Zbika przyklejam ow temat :D

Zamieszczam zebrane tez i w miare upozadkowane przez siebie takzwane "OSTRE LINKI" czyli to co udalo mi sie znalezc w sieci na temat OK, SS, FG. Strony polskie, angielskojezyczne, kilka wskazan z naszego Forum a takze z forum rowery trojmiasto. Poniewaz nie przegladalem archiwum precla (hmmm... a tak w sumie to dlaczego go nie przejzalem... :roll: ) nie ma odnosnikow do niego ale droga otwarta.

Tu jedna uwaga: jesli ktos chcialby jakas linke dorzucic niech najpierw przejzy zapodane aby nie dublowac wskazan.

Mam oczywiscie hope ze topic bedzie sie rozwijal i sluzyl zainteresowanym. :D

Ponizej subiektywna lista linkow. Tak jak je zanjdowalem i wprowadzalem na osobista liste "OSTRE LINKI":

 

http://www.cayco.pl/ok.php Strona Krzysztofa Kajkowskiego. M.in. o jego OK

http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/ostrekolo.html Maciej Ostaszewski o OK, mnooostwo linek (czesc z nich ponizej z moim komentarzem)

http://www.ostro.com.pl/ sklep z OSTRYM asortymentem. Niestety ciagle czesciowo w tworzeniu.

http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/fixed_gear.html Kuby Plietha slow kilka na temat OK

http://www.bikom.pl Sklep on-line ze specjalna sekcja OK

http://www.czeki.za.pl/index.php Skaż mnie Pambu ale nie dokopalem sie tego jak na imie ma autor stronki. Martyrologia powstawania OK od poczatku wraz ze zdjeciami 

http://www.warsawcarkillers.org/pl_main.htm Stronka Warszawskich Zabojcow Samochodow czyli kurierow ze 100-licy

http://www.arbiter.pl/galeria/alleycat-GI galerie zdjec z Alleycatow (wyscigow kurierskich). Przewaznie w Warszawie.

http://www.gromada.waw.pl Kolejny OSTRY sklep. Sprzet nowy, uzywany i produkcja wlasna

http://www.cyklotur.com.pl/go/_info/?user_id=40772 najtansza piasta pod OK jaka znalazlem :grin: 

http://www.rower.com/roznosci-orlowski.asp Artykul z "BB" na temat tworcy ramek Mr Orlowskiego

http://www.digave.com/videos/ filmy i zdjecia popelnione przez Lucasa Brunella. Fotki z Mas, Slubu, Parady na dzien Sw Patryka... Szczegolnie polecam sciagniecie filmikow z OK w akcji a juz musowo "NYC drag race". Moj przyjaciel po obejzeniu tego video stwierdzil: “Oni to sie bogow nie boja...”

http://www.fixedgeargallery.com/ galleria Denisa zawierajaca ponad 2500 OK roznego rodzaju. Jest tez kilka Polskich rodzynkow. Poza tym kuuupa linkow do stron angielskojezycznych.

http://fixedgears.superprovider.de/start.html galleria Polskich Fixow. na razie tylko 20 sztuk ale...

http://www.jacekg.risp.pl stronka Jacka G. Jego wycieczki, ciekawostki, rowerki i oczywiscie OK

http://forum.trojmiasto.pl/read.php?f=9&i=7738&t=7738 slow kilka o OK z rowery trojmiasto

http://forum.trojmiasto.pl/read.php?f=9&i=2544&t=2438 takoz o OK z rowery trojmiasto

http://www.sheldonbrown.com/deakins/how-to...conversion.html Stronka Sheldona Browna. Jak mi sie zdaje najkompetentniejsze zrodlo na temat jak, gdzie, za ile i po co. Ten zas konkretny link to konwersja zwyklej piasty do OK. Strona ogolnie kapiaca wrecz wiedza tylko ze jak dla mnie troche zbyt chaotycznie zbudowana. No i niestety po angielsku :)

 

I last but not least kilka wyjatkow z naszego Forum. "Ostre kolo" lub "singlespeed" pojawia sie jeszcze w kilku innych postach ale nie wnosza one niczego specjalnego totez je pominalem. 

 

http://xc-zone.jgc.pl/forum/viewtopic.php?t=1881 (PRACA KURIEROW)

http://xc-zone.jgc.pl/forum/viewtopic.php?t=3630 (CO TO JEST OK)

http://xc-zone.jgc.pl/forum/viewtopic.php?t=1914 (PIASTA WOLNOBIEGOWA NS, NIE KAZDY MUSI KOZACZYC NA OSTRYM :grin: )

http://xc-zone.jgc.pl/forum/viewtopic.php?t=751 (KILKA UWAG, NIESTETY W WIEKSZOSCI MALO PRZYCHYLNYCH...)

http://xc-zone.jgc.pl/forum/viewtopic.php?t=4118 (TAJEMNICZY NAMIAR NA ZEBATKI DO OK :wink: )

 

Jesli przeoczylem cos istotnego to polecam sie pamieci i uwadze sokolich oczu uzytkownikow Forum. :D

OSTRO!

I.

 

[ Dodano: 2005-11-16, 01:34 ]

Jeszcze swieza wiesc z konkurencji pana Orlowskiego ;)

 

www.biobike.com.pl Rodzinny (chyba) interes pana Kondeja. Ramy na wymiar, i osprzet torowy. Rama z poziomymi hakami, na mufach, z rurek Cr-Mb kosztuje tamze 450PLN. Z rurek Columbus Niva Cr-Mb 650PLN. Jest to cena samej ramy w malowaniu dwukolorowym prostym. Za widelec z Cr-Mb trzeba dolozyc 80-90 ziko. Poza tym maja w ofercie pelna grupe torowa Miche Primato oraz kierki i wsporniki torowe ITM. Przy zakupie calego roweru oferuja 10% rabatu :D

 

OSTRO!

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezła robota Ivan gratulacje.

Udało mi się jeszcze parę fajnych (mam nadzieję) stronek znaleźć

http://www.ostrekolo.host.sk/ polska strona poświęcona tylko ostremu.

http://www.bikecult.com/works/ strona między innymi o fixed gear – bardzo ładne zdjęcia starego sprzętu.

www.fixedgeargallery.com/2005/mar/TheBikeCo-op.htm to jest tylko ciekawostka.

http://groups.google.pl/groups?q=ostre+ko%C5%82o&hl=pl Można u wyczytać wielu ciekawych rzeczy na temat ostrego. Udzielają się tam i proszą o pomocy (np: Arbiter) przy budowie , technice jazdy itp. na ostrym, wiele ciekawych wskazóweki i wiele kontaktów do ostrych ludzi

Jak na razie to tyle ale jak cos znajdę to dorzucę 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Klaniam,

No to moze takie male zaproszenie do szerszej dyskusji. Problem wprawdzie bardziej ogolnorowerowy ale dotykajacy dokladnie sprawy OK.

Odwieczne pytanie: jezdzimy na "wszywkach" czy poprostu jezdzimy?

A konkretniej. Chodzi mi o tylne piasty ostrokolowe. Pomijajac calkowicie aspekt estetyczny i skupiajac sie wylacznie na praktycznym. Co byscie wybrali:

1. Formula Tajwan (149PLN)

http://www.cyklotur.com.pl/go/_info/?user_id=40772

2. Miche Primato (189PLN)

http://www.bikom.pl/product_info.php?cPath...products_id=166

3. Dura Ace Track (u Arnika 423PLN)

4. Campagnolo Pista (ILE????? bo nigdzie nie zanalzlem ale normalny Record na tyl kosztuje u Poreby zaledwie 656PLN :evil: )

 

Zatem budzet czy klasa? Tymbardziej ze ostrokolowy sznyt wymaga klasy...

OSTRO!

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z założenia posiadacza OK miejskiego a nie torowego jest to żeby rower wyglądał mało atrakcyjnie dla amatorów cudzej własności i był niezawodny przy niskiej wadze a dętego kosztował jak najmniej. To czy ktoś śmiga na nowych czy archaicznych piastach to już tylko jego sprawa. Oczywiście nie będę mówił że co stare jest złe bo tak naprawdę stare piasty bardziej mi się podobają niż te nowe. Ale dostanie tych piast w Polsce graniczy z cudem a jak już uda nam się dostać do za tą kasę mogli byśmy sobie pojechać dookoła świata.

 

A co do Formula a Miche to mi się bardziej podoba piasta Miche. Chyba bardziej mi się podobają piasty na niskim kołnierzu. A poza tym nie widzę potrzeby posiadania flip flopa. Nie będę się zatrzymywał przed górką i przekładał koła aby jechał z tyłu na 18 a nie jak wcześniej na 17 ząbkach. Różnica jest prawie nieodczuwalna. A większej różnicy ząbków nie można zrobić bo łańcuch będzie za luźny i może spaść. Dlatego jak dla mnie flip flop odpada i wybieram Miche 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do Formula a Miche to mi się bardziej podoba piasta Miche. Chyba bardziej mi się podobają piasty na niskim kołnierzu. A poza tym nie widzę potrzeby posiadania flip flopa. Nie będę się zatrzymywał przed górką i przekładał koła aby jechał z tyłu na 18 a nie jak wcześniej na 17 ząbkach. Różnica jest prawie nieodczuwalna. A większej różnicy ząbków nie można zrobić bo łańcuch będzie za luźny i może spaść. Dlatego jak dla mnie flip flop odpada i wybieram Miche 8)

 

Tutaj wtrącę kilka swoich słów- ponieważ bez problemu można zmienić koło, to można również zainstalować napinacz i mieć zębatkę 11T. Pozdrowerek ALL :P 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,  

tak sobie wymyslilem, zeby kiedys kupic jakas stara, uzywana kolarzowe na allegro (za grosze) i przerobic ja na OK... szukac jakiejs specjalnej ramy czy obojetnie jaka i potem tylko kupic piaste SS, usunac co niepotrzebne i gotowe :P

wcale nie musisz kupować piasty torowej możesz tak jak ja tryb nakręcic i zakontrować nakrętką od suportu starego typu. oczywiście gwinty zakleić jakimś distalem by się nie odkręcało

 

[ Dodano: 2005-11-21, 19:36 ]

oczywiście mówię o piaści na wielotryb nakręcany cena piasty 25-30 zł trybik 18 T 6 zł nakrętkę od starego suportu ? z serwisu albo :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj wtrącę kilka swoich słów- ponieważ bez problemu można zmienić koło, to można również zainstalować napinacz i mieć zębatkę 11T. Pozdrowerek ALL  

Zapomniałem o tym rozwiązaniu ale z takim napinaczem to już nie wygląd tak samo skąpo a zarazem oszałamiająco swą prostotą jaką jest ostre koło (jak poetycko mi się powiedziało).

 

Wracając do piasty Formula to jest mały problem z nią. Mianowicie kupując ją nie dostajemy od razu w zestawie żadnej kontry a takowej nie ma w sprzedaży. Ewentualnie możemy ja zamówić u Gromady ale mogą być problemy z dopasowaniem gwintu a o kluczu już nie wspomnę. Dlatego kolejny punkt dla Miche do którego jest wszystko 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Tutaj wtrącę kilka swoich słów- ponieważ bez problemu można zmienić koło, to można również zainstalować napinacz i mieć zębatkę 11T. Pozdrowerek ALL  

Zapomniałem o tym rozwiązaniu ale z takim napinaczem to już nie wygląd tak samo skąpo a zarazem oszałamiająco swą prostotą jaką jest ostre koło (jak poetycko mi się powiedziało).

 

Wracając do piasty Formula to jest mały problem z nią. Mianowicie kupując ją nie dostajemy od razu w zestawie żadnej kontry a takowej nie ma w sprzedaży. Ewentualnie możemy ja zamówić u Gromady ale mogą być problemy z dopasowaniem gwintu a o kluczu już nie wspomnę. Dlatego kolejny punkt dla Miche do którego jest wszystko 8)

 

Hmmm... Lockringi sa dostepne w Bikomie razem z zebatkami.

http://www.bikom.pl/product_info.php?cPath...products_id=125

Faktycznie pozostaje pytanie czy beda pasowac do piasty Formula. Moze sie niestety okazac ze nie...

Pozostaje kontakt z dobrym tokarzem ;)

Co zasie tyczy sie napinasza to mimo ze widzialem na fixedgeragallery kilka takich zestawien to popieram Kazumiego. Jakos to do mnie nie przemawia. Jestem jednak zwolennikiem jak najprostszej konstrukcji.

 

Z założenia posiadacza OK miejskiego a nie torowego jest to żeby rower wyglądał mało atrakcyjnie dla amatorów cudzej własności i był niezawodny przy niskiej wadze a dętego kosztował jak najmniej. To czy ktoś śmiga na nowych czy archaicznych piastach to już tylko jego sprawa. Oczywiście nie będę mówił że co stare jest złe bo tak naprawdę stare piasty bardziej mi się podobają niż te nowe. Ale dostanie tych piast w Polsce graniczy z cudem a jak już uda nam się dostać do za tą kasę mogli byśmy sobie pojechać dookoła świata.

 

I to jest raczej kwestia gustu. Rozmumiem ze mozna byc zwolennikime rat-bajka za 5 zlotych, mozna starac sie jak najmniejszym kosztem pobudowac OK i potem dopieszczac je na kazdy mozliwy sposob, mozna w koncu zainwesteowac w high-tech i wywalic kase jak na wysokiej klasy fulla. No i po ogladaniu nieocenionego fixedgeargalery nie zgodze sie ze OK to tylko minimalizm i nieprzyciagajacy oczu przasny wyglad. Sa tam i owszem robocze koniki ktore wygladaja na to ze niejedno juz przeszly ale tez sa wypieszczone i wychuchane FIXY do ktorych az oko skacze. Pomijam odjechane wyscigowki i torowki bo chyba raczej nikt z nas nie pretenduje do pogromcy Nienarodzonego Jeszcze w Pruszkowie :wink:

 

I last but not least wierze w potege eBaya i mozliwosc wyhaczenia fantow taniej niz Miche (do ktorego absolutnie nic nie mam i wydaje mi sie to bardzo rozsadny sprzet za bardzo rozsadne pieniadze). Porpostu przyjalem nieco inna filozofie skladania OK :grin:

OSTRO!

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Porpostu przyjalem nieco inna filozofie skladania OK  

OSTRO!

Dróg jest wiele ale cel jeden.

 

Fixedgeargalery to owszem istna skarbnica najróżniejszej maści Finów. Tak jak piszesz wiele jest robotników ale owszem są też istne cudeńka. Ale raczej te cudeńka tak sobie dla sportu i szybkiego przemieszczania po mieście nie służą. Są raczej dla swych posiadaczy jak zabytek czy jakiś biały kruk wśród rowerów. Co nieznaczny że ktoś na nich nie jeździ.

Dlatego wcześniej napisałem że ostre ma być tanie i niezawodne przy niskim budżecie bo złączyłem (może i niesłusznie) że my ma dla nas służyć właśnie jako coś szybkiego niezawodnego do śmigania po mieście.

Życzę wszystkim powodzenia w budowie ostrego 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Dróg jest wiele ale cel jeden.

 

Oczywiscie!!! :P

 

Fixedgeargalery to owszem istna skarbnica najróżniejszej maści Finów. Tak jak piszesz wiele jest robotników ale owszem są też istne cudeńka. Ale raczej te cudeńka tak sobie dla sportu i szybkiego przemieszczania po mieście nie służą. Są raczej dla swych posiadaczy jak zabytek czy jakiś biały kruk wśród rowerów. Co nieznaczny że ktoś na nich nie jeździ.

 

A ja caly czas bede podkreslal ze wszystko jest kwestia zalozen lub filozofii budowy OK. Dla jednych OK jest uzytkowe i utylitarne az do wypeku i wrecz wskazane aby wygladalo niepozornie lub wrecz odstraszajaco.

A ja chce zrobic FIXA-CUDO. Takiego ktory nie bedzie kosztowal majatku ale bedzie sie prezentowal przeslicznie. No i oczywiscie nie zamierzam go tzrymac pod szklem :P

Mam nawet jeden szatanski pomysl ale obawiam sie ze moze to w sposob astronomiczny podniesc cene calego projektu. Mimo to trzeba szukac :P

OSTRO!

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fixed gear jest bogaty w swej prostocie ;)

 

Ivan z całego serca Ci życzę aby twoje ostre koło było jak najbardziej skąpym i jak najbardziej „brzydkim” (w znaczeniu ładnym dla ciebie czy zwolenników OK.) i klasycznym Finem jaki da się stworzyć. Jest to Twoje marzenie a marzenia trzeba spełniać :grin:

 

Ja swoja budowę początkowo odkładałem na wiosnę ale jak zobaczyłem Zebreknko na allegro to się nie mogłem powstrzymać i kupiłem ją za śmieszne pieniądze. I tak zaczęło się moje spełnianie marzeń. Teras zostaje mi do skompletowania całe tylnie koło i wymiana obręczy z przodu oraz kupno oponek. Mam o tyle szczęście że udało mi się namówić rodzinkę żeby się zrzucili na tylnie koło i sprezentowali mi na gwiazdkę (będzie ostre hoł hoł hoł) ;)

 

Mam mały dylemat odnośnie przełożenia jakie zastosować w ostrym. Mam korbę 52/42t a z tyłu się coś dobierze. Ale co jakie byście sami wybrali przełożenie jakie jest najwłaściwsze żeby szybko śmigać i żeby nie mieć problemów z ruszeniem i podjeżdżaniem pod górki (Gdańsk wcale nie jest płaski)?? Widziałem ludzi z przełożeniami 42/20 ale też widziałem 52/14 i dętego śmiga po ulicy. Myślę że dobrym sprawdzianem tego jakie przełożenie dla mnie będzie najlepsze będzie przejechanie się na kolarce próbując rózne koronki z tyłu i przodu. Trzeba będzie poeksperymentować i sprawdzić to na własnej skórze :niach:

 

„Jeśli chcesz się napić

musisz zrobić to sam

opis wody

nie zastąpi Ci jej” 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
wczoraj bylem w 4 rowerowych i w zadnym nie mieli piast SS... za to w bikershopie koles chcial mi zaproponowac piaste na wielotryb i zebatke bmx'owa :)- przeciez to sie mija z celem :D

 

Widze kolega rezolut i optymista... Niestety osprzet OK i SS to produkt w Polsce tragicznie niszowy. Mozna go dostac przez siec i to przewaznie na zamowienie ;)

 

No mój rowerek to złomiarze chcieli zabrać taki piękny był    

jak znajdę zdjęcie to zeskanuję i zapodam

 

Zapodawaj, zapodawaj :P

 

 

Myślę że dobrym sprawdzianem tego jakie przełożenie dla mnie będzie najlepsze będzie przejechanie się na kolarce próbując rózne koronki z tyłu i przodu. Trzeba będzie poeksperymentować i sprawdzić to na własnej skórze  

 

I to bedzie chyba najlepszy pomysl. Tu jak cos masz podane przez Grisze na rowerach trojmiasto typowe przelozenia dla kol 27incz:

48x19

48x18

46x18

46x17

44x17

44x16

 

OSTRO!

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest rowerek na którym będę budował ostre Rama: Zebra Kenko (Japonia)

http://img339.images...9/kenko11ic.jpg

http://img339.images...1/kenko25ro.jpg

http://img339.images...5/kenko30cm.jpg

http://img339.images...1/kenko41pb.jpg

http://img339.images...7/kenko50mr.jpg

Przerzutka tył: Shimano Crane

Przerzutka przód: Shimano Dura-Ace

Manetki: Shimano Dura-Ace

Korby: Shimano Dura-Ace

Piasty: Shimano Dura-Ace

Szczęki: Shimano Dura-Ace

Klamki: Shimano 105

Sztych, mostek, kiera: SR Sakae (co to za firma wiem ze jakaś japońska ale nie wiem dokładnie jaka)

Siodło: Turbo

Obręcze: Macic/ Araba Excel

Rowerek warzy około 9kg – nie mam dokładnej wagi ale pojedzie się do sklepu i się zważy.

 

A co do haków to nie ma poziomych bo lekko schodzące w dół i to do przodu. Nie wiem skąd się wziął ten mit ze w ostrym koniecznie musza być poziome haki wychodzące do tyłu?? Co 20 ostrokołowiec śmiga na ramie z takimi hakami reszta na ramach od starych kolarek i treningów. Bywają nawet przypadki że ktoś śmiga na ramach od górala. Myślę że najlepszym tego dowodem jest www.fixedgeargallery.com tam można zobaczyć ile Fixów to istne ideały bez hampli i na torowych ramach 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
A co do haków to nie ma poziomych bo lekko schodzące w dół i to do przodu. Nie wiem skąd się wziął ten mit ze w ostrym koniecznie musza być poziome haki wychodzące do tyłu?? Co 20 ostrokołowiec śmiga na ramie z takimi hakami reszta na ramach od starych kolarek i treningów. Bywają nawet przypadki że ktoś śmiga na ramach od górala. Myślę że najlepszym tego dowodem jest www.fixedgeargallery.com tam można zobaczyć ile Fixów to istne ideały bez hampli i na torowych ramach

No wlasnie :)

Nic dodac nic ujac... Caly figiel polega przecierz na konstrukcji. A poziome haki owszem ulatwaiaj sprawe ale nie sa do zbawienia koniecznie potrzebne. Polecam jak Kazumi obejrzenie fixedgeargalery. Malo tam torowek oj malo! A i inszych sprzetow kilka. Nie tylko na goralskich ramach :)

Amoniak! Zapodawaj zdjecie! Zapodawaj!

OSTRO!

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd się wziął ten mit ze w ostrym koniecznie musza być poziome haki wychodzące do tyłu??

Poziome haki aw ramach torowych i BMX

tu nie chodzi o to by Haki były załkiem w poziomie tylko o to by można było odsuwająckoło do tyłu napiąc łańcuch :)

Poźiome otwarte do tyłu konieczne nie są

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...