Skocz do zawartości

[napęd] 9 na 10 rzędów


mjotka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, zastanawia mnie jak napęd 9rz ma się do 10rz. Mam kilka wątpliwości, trochę poczytałem ale niestety dużo informacji jest ze sobą sprzecznych.

 

Korba

Czy po wymianie koronek na 10 rzędowe będzie ok?

Czy rozstawi zębatek jest taki sam jak w 9?

 

 

Kaseta i łańcuch

Czy kaseta 10rzędów pasuje na mocowanie od 9rz?

 

 

Przerzutki

Czy przerzutka przednia 9rz będzie prawidłowo działać z 10rz napedem?

Przerzutka tylna z tego co wiem musi być inna.

 

 

Manetki

Można zostawić przednią? np. w XT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mówimy o 3x10 to

łańcuch jest potrzebny węższy, rozstawy pomiędzy koronkami kasety są mniejsze.

przednia manetka może być z zestawu 3x9, tylna musi być specjalna na 10 przełożeń.

Z tego co gdzieś czytałem to kaseta 10 rzędów pasuje na bębenek 9 ale nie jestem pewien.

Na inne pytania nie znam 100% odpowiedzi, osobiście jak będę przesiadać się na napęd 10rz. to wymienię wszystko, z tym, że ja będę przechodzić na napęd 2x10 (w 3x10 nie widzę żadnego sensu) - a tutaj wymiana wszystkiego jest koniecznością. Ale mimo wszystko jak już zmieniać to radzę zmieniać całość - napęd ma chodzić najlepiej i najdłużej jak to tylko możliwe, a to osiągnie się tylko przez dobór dedykowanych części.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korba

Nie ma nic wspolnego z tym czy naped jest 9sp czy 10sp.

Rozstawy zebatek w "produkcyjnych" korbach sa nieco mniejsze.

Co nie znaczy ze nie mozesz uzywac zwyklej trojki w polaczeniu z kaseta 10sp.

 

Kaseta

9sp i 10sp wchodza na te same bebenki

 

Przerzutki

Przednia podobnie jak w/w korba

Tylna w wiekszosci przypadkow musi byc dedykowana do 10sp, co nie znaczy ze nie mozna uzyc standardowych 9sp z kaseta 10sp

 

Manetki

Przod, tak mozna, bo zakladam ze bedzie obslugiwac ta sama przerzutke i korbe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zastanawia mnie jak napęd 9rz ma się do 10rz. Mam kilka wątpliwości, trochę poczytałem ale niestety dużo informacji jest ze sobą sprzecznych.

 

Korba

Czy po wymianie koronek na 10 rzędowe będzie ok?

Czy rozstawi zębatek jest taki sam jak w 9?

nie jest, w 10 jest troszkę mniejsza odległość. Obrazują to dwa moje nieudolne zdjęcia

Co do wymiany koronek. Nie opłaca się nowe korby na 10 zaczynają się od 270 złotych.

Tu masz fotki http://www.forumrowe...ed-na-10-speed/

 

 

Kaseta i łańcuch

Czy kaseta 10rzędów pasuje na mocowanie od 9rz?

tak

 

Przerzutki

Czy przerzutka przednia 9rz będzie prawidłowo działać z 10rz napedem?

Przerzutka tylna z tego co wiem musi być inna.

Będzie. Jest szersza.

Tylna jest kompatybilna tylko z nowymi manetkami od 10.

Nie dotyczy to Srama. Tu zadziała nowa przerzutka na manetkach 9.

 

Manetki

Można zostawić przednią? np. w XT

 

jaki jest sens? koszty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Innymi słowy jest to opłacalne w przypadku jeśli kupujesz cały rower lub składasz. Teoretycznie jeśli musisz wymienić cały napęd na nowy to też, ale musisz kupić do tego jeszcze komplet manetek (bo osobno 10s będzie ciężko, a jak już to za pewne się nie będzie opłacać) i tylna przerzutkę. Dla mnie 3X10 to trochę mit, jak coś brałbym 2x10 :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie 3X10 to trochę mit, jak coś brałbym 2x10 :rolleyes:

 

i tak i nie

Rzeczywiście przejście z 9 na 10 za wiele nie da, zwłaszcza z 3x9 na 3x10. Na pewno nie z ekonomicznego punktu widzenia. W 3x9 wystarczy kupić kasetę 12-36T i mamy efekt ten sam, poza jedna fajną sprawą. Łańcuch w 10 krzyżuje się dobrze, nie ociera i rzeczywiście można z jednego blatu obsłużyć kasetę. Jest jeszcze jedna rzecz która dla mnie jest ważna. A mianowicie przełożenie 22-36T. W napędzie 2x10 tego nie mam. Nie każdy lubi przełożenie 26-36 albo 26-34. Dla mnie za twarde na podjazdy.

Więcej zalet 3x10 nie widzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli łańcuch jak się nie krzyżuje to powinien dłużej wytrzymać. Dobrze myślę?

 

A jak z wytrzymałością? Ja z własnego doświadczenia zauważyłem, że czym nowsze tym słabsze, kiedyś przy 3x7 z łańcuchem kilka klas niżej wytrzymywał o wiele dłużej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to akurat testy i przebiegi nasze (użytkowników pokażą) wykażą. Nie wiem, nie potrafię Ci odpowiedzieć na to pytanie. Sądząc po napędach szosowych będzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam grupę Sram X.9 2x10. I zastanawiam się nam doborem kasety do korby 28/42, czy lepsze będzie dla mnie 12-36 czy 11-32 <myśli>?!?!

Ma ktoś jakieś porady dla mnie? Dodam, że dosyć dobrze radzę sobie na podjazdach. W poprzednim sezonie jeździłem na 3x9, kaseta 11-32, korba 44/32/22 i praktycznie wszystko z blatu, środkowej mało używałem, a najmniejszej zębatki 22T używałem tylko przy czyszczeniu napędu :P:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w numerze 1-2 2011 Magazynu Rowerowego jest pokazane jak się kształtują wielkości poszczególnych przełożeń 3x10 2x10 do 3x9. Może to Ci trochę podpowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mtbikeer sam powinienes wiedziec na jakich przelozeniach "dajesz" rade.

Odnies to do najtrudniejszych podjazdow i przelozenia na ktorrym takowe pokonujesz, analogicznie szybkie plaskie odcinki.

Przod/tyl=indeks.

Zmieniajac naped dobierasz tak zebatki i kasete zeby zapewnily Ci w/w indeks.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...