Skocz do zawartości

[Mocowanie] 25,4mm vs 31,8mm


Lookas 46

Mocowanie kierownicy :  

172 użytkowników zagłosowało

  1. 1. 25,4mm Vs 31,8mm



Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Jako, że będę w niedalekiej przyszłości wymieniał kokpit zachodzi pytanie o standard mocowania. OS wszedł reklamowany sloganami typu większa sztywność/pewność mocowania etc bo większy rozstaw śrub/bo większe elementy mostka trzymają kierę etc. Jakiś czas temu Extralite podał informację, że to jednak bzdura.

 

Teraz pytanie :

Który standard mocowania teoretycznie jest lepszy ?

 

Przez słowo lepszy rozumiem przede wszystkim wpływ rozmiaru mocowania na zbicie wagi względem wytrzymałości. Jak wiadomo kokpit w oparciu o 25,4mm będzie lżejszy od identycznego setu OS. Wierzyć "modzie" na OS czy wypocinom włochów z Extralite'a ? Bo jedno albo drugie na bank jest kitem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, że z dostępnością 25.4 jest krucho, ostatnio naszukałem się mostka w tym standardzie, a zależało mi na Smice.

W nowym rowerze zostałem przy standardzie 25.4, choć przez moment kusiło przejście na OS. Może jeszcze ten standard wróci do łask...

Nie zauważyłem widocznych różnic między jednym a drugim standardem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Syntace ma bardzo ciekawe mostki i kierownice na 25,4mm. Z resztą nie dawno nabyłem taki zestaw, jednak nie miałem jeszcze okazji przetestować. Chwalą się, że testowane są w warunkach DH i ważą niewiele:

Mostek dla dł. 105 mm to jedynie 104g

Kierownica Duraflite Carbon - 139g

http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=390

http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=387

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Moim zdaniem warto zainteresować się standardem OS.

Nie chcę pisać o dostępności mostków i kierownic, bo to inny temat.

 

Ja po przesiadce z 25,4 na 31,8 zauważyłem znaczną poprawę sztywności kokpitu.

Różnica jest widoczna głównie podczas jazdy na stojąco, choć nie tylko.

Jak dla mnie to gdy rowerzysta waży powyżej 75 kg to warto iść w OS, jeśli mniej trzeba przemyśleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to jest placebo (za dużo się naczytałeś wcześniejszych zapewnień producentów :P), ciekawe co odczujesz po przeczytaniu tekstu ze strony extralite gdy zmienisz na 25.4 :icon_cool: ja tam różnicy nie odczuwałem (mostek 125 mm kiera 25.4, dużo jeżdżone, co najmniej kilku letnie vs nowy mostek 70 mm i kiera 31.8), właśnie dlatego wracam do 25.4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

25.4mm

 

Nie tylko Extralite tak uwaza, ale Schmolke i ax Lightness rowniez.

 

Tak przy czym to firmy reprezentujące jedno podwórko mogą tak robić gdyż taki standard pozwala obniżyć masę komponentów względem wersji OS, a właśnie niską masą oni trzepią kasę i to sporą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Międzyinnymi przez ten filmik, o którego poprosiłem miskova zostałem przy 31,8mm. Nagrałem taki sam filmik z moim WCS OS i zauważyłem znaczną róznicę w sztywności kokpitu. Wiem że ważne też jest sam produkt i dopiero jak przyjdzie mostek KCNC SC Wing 31,8 porównam jaka tak naprawdę jest różnica w sztywności. Nawet jeśli ktoś tego nie odczuwa to proponuję nagrać taki filmik i wtedy można zauważyć jak pracuje nasz kokpit.

Edytowane przez kosciczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

KCNC nigdy nie wzbudzało we mnie zaufania.

Szkoda, że na podstawie testu kcnc właśnie powstaje ogólna opinia na temat 25,4.

Ja mam kierownice w rozmiarze 580 i w 660 mm w standardzie 25,4 .

Kilka miesięcy temu jeździłem dużo na 660 mm - 25,4 i sztywnośc była naprawdę duża.

Ważę niemało i nie mam żadnych podstaw do zmiany na 31.8.

Myślę sobie że to nie kwestia standardu a jakości wykonania, solidności etc...

Edytowane przez Mendoza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem to co oni piszą, ale chyba chodzi tylko o to, że w okolicy, w której kierownica jest trzymana przez mostek grubość ścianek dla standardu OS musi być większa niż dla 25,4mm.

 

Czyli że taka kierownica musi być cięższa, aby łączenie było równie sztywne co przy rozmiarze 25,4...

 

Ale rozsądek podpowiada, że sama kierownica OS będzie sztywniejsza - z racji zwiększonej średnicy i z racji tych dodatkowych gramów w okolicy łączenia, nieprawdaż?

 

Ta informacja Extralite bazuje chyba na nie wyrażonym wpost założeniu, że szukamy określonej sztywności przy najmniejszej wadze. I przy założeniu, że kierownica ma nie przekroczyć pewnej wagi, wydaje się dość oczywiste, że ta "kara wagowa" za łączenie OS będzie zbyt duża, aby zbudowanie funkcjonującej kierownicy OS było możliwe. Inaczej mówiąc: poniżej pewnej wagi lepiej wybrać standard 25,4.

 

BTW, z tak pracującym kokpitem jak na filmiku powyżej bałbym się jeździć dalej niż po przysłowiowe bułki do sklepu.

 

EDIT:

Oczywiście, produkt lepiej wykonany będzie zawsze lepszy od tego gorzej wykonanego - bez względu na standard.

Edytowane przez marcinusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głosowałem za 25,4 z czysto praktycznych względów, bo na tą średnicę założy się każdą lampkę/licznik/uchwyt a na 31,8 jest z tym problem. Druga sprawa jest taka, że nie odczuwam różnic w sztywności.

 

Teraz pytanie do znawców tematu, czy znacie jakieś karbonowe mostki na 25,4mm? Cena powiedzmy do 300zł.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Fakt, że z dostępnością 25.4 jest krucho, ostatnio naszukałem się mostka w tym standardzie, a zależało mi na Smice.

W nowym rowerze zostałem przy standardzie 25.4, choć przez moment kusiło przejście na OS. Może jeszcze ten standard wróci do łask...

Nie zauważyłem widocznych różnic między jednym a drugim standardem.

 

Przy okazji przewalania sieci znalazłem sklep, gdzie mają Simcę.

Trochę dziwnie niskie ceny, ale może tak ma być :)

http://www.mcsport.pl/sklep/13-mostki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam się szczerze że największa różnica jeśli chodzi o sztywność jest w szosie. Jeszcze jak się chwyci kierownice w dolnym chwycie to już całkowity kosmos - 25,4 gnie się jak z plasteliny. Ja po przesiadce w szosie z 31,8 na 25,4 odczułem naprawdę ogromną różnice, ale nie ma co się dziwić bo w dolnym chwycie działają całkowicie inne siły. Jeśli chodzi o MTB to OS wybrałem już bardziej ze względów psychologicznych, poza tym czasem zdarzało mi się wymieniać mostki miedzy szosą, a góralem, wiec tak było mi dużo wygodniej. Ale nie da się ukryć że różnica w sztywności jest odczuwalna :whistling:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

To jest ta sama bajka co z modnymi ostatnio sterówkami tapered... Wiadomo, że tapered jest sztywniejszy (i dużo cięższy = stery), ale czy 1 1/8 było mało sztywne? Tyle lat ludzie jeździli i nikt nie uważał, że jest to mało sztywne, a jeśli już amor nie był sztywny to głównie z powodu 28mm goleni.

 

Jakby jeszcze ktoś nie zauważył to jest ogólnie idący i jakże promowany trend na zwiększanie średnic i przekrojów czego tylko się da. Kierownice OS, rury sterowe tapered, zaciski QR15, sztyce 31,6, suporty BB30 i generalnie wszystko co geometrycznie przypomina walec.

 

Jakby nie patrzeć wszystko ma być sztywniejsze, cięższe(niezawodne) i (ulubiony chwyt marketingowców) zapewniające większe bezpieczeństwo

Po prostu technologicznie doszliśmy do punktu gdzie, dalsze odchudzanie obecnych materiałów (alu, carbon) przy zachowaniu używalności i bezpieczeństwa (o taak!) jest nieopłacalne dla producentów.

 

Stąd te bujdy o lepszej sztywności, trwałości i bezpieczeństwie

Minęły czasy kiedy producenci sprzedawali rowery, teraz sprzedają zadowolenie

Edytowane przez Artro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby nie patrzeć wszystko ma być sztywniejsze, cięższe(niezawodne) i (ulubiony chwyt marketingowców) zapewniające większe bezpieczeństwo

Po prostu technologicznie doszliśmy do punktu gdzie, dalsze odchudzanie obecnych materiałów (alu, carbon) przy zachowaniu używalności i bezpieczeństwa (o taak!) jest nieopłacalne dla producentów.

Oj tam, oj tam :icon_mrgreen: wszystko poparte jest "żmudnymi ekspertyzami, badaniami i setkami pomiarów" żeby jak najładniej zapakować kit który Ci wciskają:icon_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...