szatan21292 Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Witam wszystkich, zamierzam zmienić w rowerze napęd z 7 biegowego na... no właśnie na jaki najlepiej zmienić? 8 biegów czy może 9? jaka jest różnica? czy może lepiej pozostać przy 7 biegach? proszę was o wypowiedzenie się na ten temat. pozdrawiam ps. rower oczywiście górski:) p.s.2 waga roweru 10,9kg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rzadzu Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Przy 9 biegach zdecydowanie łatwiej o komponenty dobrej jakości. Pamiętaj, że prawdopodobnie będziesz musiał wymienić tylną piastę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebekfireman Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Przy 9 biegach zdecydowanie łatwiej o komponenty dobrej jakości Nie do końca tak jest, gdyż przy 8 taka grupa Alivio jest łatwo dostępna i kaseta z tej grupy oraz manetka tylna cechują się bardzo dobrą jakością - części mają jedynie mniej bajerów niż w wyższych grupach i kaseta 9biegowa daje jedną zębatkę dodatkową, której przydatność na dobrą sprawę jest niewielka (wymieniłem tylko te dwa komponenty, gdyż jedynie one robią ograniczenie w wyborze przy napędzie 8 biegowym). szatan21292 co do Twojego wyboru to ciężko doradzić - wszystko zależy jakie masz fundusze. Najrozsądniejszy wybór wg mnie to 8 biegów, ale jak teraz masz 7 to będziesz dodatkowo musiał wymienić piastę w tyle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 W żadnym miejscu nie neguję jakości grupy Alivio. Ale myślę że Radzu chodziło o wyższe grupy takie jak SLX, XT, XTR, x-7, X-9 i X.0 Tutaj już niestety mamy napędy tylko 9 rzędowe i nie ma co ukrywać napędy 8 rzędowe zostają powoli znikają. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Flash3M Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Dodatkowo wyższe grupy są z reguły lżejsze... Jeśli chodzi o trwałość, to polecam signle-speed Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szatan21292 Napisano 6 Października 2009 Autor Udostępnij Napisano 6 Października 2009 w zasadzie to piasty nie musze zmieniać bo mam nową shimano XT tyle że z podkładką i 7 biegów weszło. A w planach mam kupić albo 9 biegów XT albo 8. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rzadzu Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Nie do końca tak jest, gdyż przy 8 taka grupa Alivio jest łatwo dostępna i kaseta z tej grupy oraz manetka tylna cechują się bardzo dobrą jakością - części mają jedynie mniej bajerów niż w wyższych grupach i kaseta 9biegowa daje jedną zębatkę dodatkową, której przydatność na dobrą sprawę jest niewielka (wymieniłem tylko te dwa komponenty, gdyż jedynie one robią ograniczenie w wyborze przy napędzie 8 biegowym). Odpowiedź za mnie napisał Robert Zauważ, że jeszcze kilka lat temu można było dostać 8 rzędową grupę np. XT. W tym momencie "najlepsze" jest Alivio. Moim zdaniem nie warto ładować się w bardzo szybko zanikającą 8-rzędówkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebekfireman Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Zauważ, że jeszcze kilka lat temu można było dostać 8 rzędową grupę np. XT. W tym momencie "najlepsze" jest Alivio. Moim zdaniem nie warto ładować się w bardzo szybko zanikającą 8-rzędówkę. Ale grupa 8 rzędowa wcale nie znika - produkcja tych komponentów nie została wstrzymana - od Alivio w dół części są cały czas produkowane i przez najbliższe kilkanaście lat raczej dostęp do nich nie zniknie. Zresztą tak jak pisałem wcześniej - do 8 jedynie ograniczenie w wyborze dotyczy 2 części: kasety i manetki tylnej - resztę osprzętu możesz stosować taką jak w 9. Bez kasety XT i manetki tylnej XT da się normalnie żyć i jeździć tak jak wszyscy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 6 Października 2009 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Przejscie na 9 zapewne bedzie kosztowniejsze bo przy 8 nie trzeba zmieniac manetek choć sie w zasadzie powinno a przy 9 no juz trzeba. Ale faktycznie naped 8 wszedł i szybko został wyparty przez 9 i duzo łatwiej o czesci i niekiedy dobrej jakosci czesci uzywane tanio mozna dostac. Roznicy w sumie nie ma zabardzo sa inne stopniowania. Ja bym tam wzią 9, jest taki bardziej przysżłosciowy i dłuzej bedzie na tzw. topie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robert Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Jeśli nikomu nie zależy na wadze to owszem, ale są osoby chcące mieć lżejszą kasetę i manetkę po za tym zapomniałeś jeszcze o łańcuchu z tego co wiem te na 9 rzędów nie skaczą tak żywo po kasecie 8 rzędowej Chociaż jak by się zastanowić to wybór łańcuchów jest dość szeroki nadal. 9 rzędów jest dużo lepsze jeśli chce się mieć kasetę 11-34t, doświadczenie mi pokazało że taka kaseta 8 rzędowa jest fatalnie zestopniowana, tutaj 9 rzędów ma sporą przewagę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebekfireman Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Roznicy w sumie nie ma zabardzo sa inne stopniowania Stopniowanie na dobrą sprawę jest to samo - dochodzą tylko dodatkowo zębatki 32 lub 34. po za tym zapomniałeś jeszcze o łańcuchu z tego co wiem te na 9 rzędów nie skaczą tak żywo po kasecie 8 rzędowej Ja u siebie nie zauważyłem żeby łańcuch 9 na kasecie 8 gorzej pracował - działa to wszystko tak samo dobrze jak z łańcuchem 8 rzędowym. 9 rzędów jest dużo lepsze jeśli chce się mieć kasetę 11-34t, doświadczenie mi pokazało że taka kaseta 8 rzędowa jest fatalnie zestopniowana, tutaj 9 rzędów ma sporą przewagę. A to fakt że 11-34 przy 8 biegowej kasecie może być nieciekawie zestopniowane (za duża różnica jest między 1 a 2 biegiem), ale wg mnie przełożenia 32/34 są mało przydatne (przy zębatce 22 w korbie) i ich zastosowanie widzę w marginalnych przypadkach (głównie może jakieś strome podjazdy z ciężkimi sakwami lub bez bagażu jakieś inne bardzo długie i strome podjazdy, których w Polsce nie spotkałem) - tak to spokojnie przełożenie 22/30 jest wystarczające. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niedzwiedz1 Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Stopniowanie na dobrą sprawę jest to samo - dochodzą tylko dodatkowo zębatki 32 lub 34. No nie do końca 8rz: ... 11-13-15-18-21-24-28-32 9rz: 11-12-14-16-18-21-24-28-32 Różnica jest właśnie przy tych często wykorzystywanych zębatkach 16-18 zamiast 15-18. Przeskok z 12 na 11 też jest łagodniejszy niż z 13 na 11. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebekfireman Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 Upsss - faktycznie - sorry za wprowadzanie w błąd. Czyżby coś w końcu zmienili w tym temacie? Bo jak ostatnio (rok temu chyba) porównywałem stopniowania kaset to były identyczne w 8 i 9. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HkwadratC Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 To teraz ja zapytam, czy wolnobieg 7 rzędowy jest takiej samej szerokości jak kaseta 8 rzędowa i jednocześnie jak kaseta 9 rzędowa? Czy jednak 7 rzędów jest węższe niż 8 i analogicznie 9? Wydaje mi się że powinny być mniej więcej tej samej szerokości aby można było zmieścić między widelcami tylnymi ale może się mylę? Jeśli są takie same to wiąże się z tym ze do kasety 7,8,9 są inne łańcuchy 7 zwykły, 8 węższy a 9 najwęższy czy tak? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Flash3M Napisano 6 Października 2009 Udostępnij Napisano 6 Października 2009 6, 7 i 8 ma taki sam łańcuch, 9 jest węższy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niedzwiedz1 Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 Upsss - faktycznie - sorry za wprowadzanie w błąd. Czyżby coś w końcu zmienili w tym temacie? Bo jak ostatnio (rok temu chyba) porównywałem stopniowania kaset to były identyczne w 8 i 9. Chyba jest kaseta alivio 11-30, ale to też chyba nie to. A już wiem, pewnie miałeś na myśli 8 rzędową kasetę srama 11-28 i 9rz 11-32 shimano/sram, wtedy rzeczywiście jest tak jak mówisz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzymo Napisano 7 Października 2009 Udostępnij Napisano 7 Października 2009 No nie do końca 8rz: ... 11-13-15-18-21-24-28-32 9rz: 11-12-14-16-18-21-24-28-32 Różnica jest właśnie przy tych często wykorzystywanych zębatkach 16-18 zamiast 15-18. Przeskok z 12 na 11 też jest łagodniejszy niż z 13 na 11. Wystarczy kaseta bez pająka i można sobie składać dowolne kombinacje, u siebie mam: 12-13-14-16-18-21-24-30. Z przodu korba dwurzędowa i w planach miałem przejście na kasetę 9'tkę, ale im dłużej jeżdżę, tym bardziej się przekonuję że kolejna zębatka nie jest mi potrzebna, obecna ilość przełożeń po prostu jest dla mnie w zupełności wystarczająca. Natomiast dla innej osoby i 3x10 może być mało Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HkwadratC Napisano 8 Października 2009 Udostępnij Napisano 8 Października 2009 6, 7 i 8 ma taki sam łańcuch, 9 jest węższy Thx za odpowiedź, a jak sprawa ma się do szerokości 7,8,9rz? czy mając 7rz mogę swobodnie zmienić na 9rz bez ryzyka że mi się nie zmieści między tylne widelce? oczywiście wiem ze trzeba do tego kilka innych rzeczy wymienić piasta(a i tutaj pytanko jeśli piasta to razem z obręczą,szprychami itd)?, przerzutki itp, ale poczytam o tym jeszcze coby się nie wyręczać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
afly Napisano 8 Października 2009 Udostępnij Napisano 8 Października 2009 Jeżeli już zmieniac piastę to na pewno i szprychy, na pewno musisz liczyc zaplecenie koła więc myśle że doliczyłbym do tego 50zł na nową obręcz. Bez problemu się zmieści. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koobakooba Napisano 5 Marca 2010 Udostępnij Napisano 5 Marca 2010 Witam, nawiążę do tego wątku, by niepotrzebnie nie mnożyć nowych. Jeżeli dobrze zrozumiałem, to powinno się dać wyreguluować przerzutkę np Shimano SLX na kasecie 8-rzędowej. Mam napęd 8-rzędowy i muszę zmienić przerzutkę tylną. Zastanawiam się czy kupić kolejne Alivio czy powoli nie przesiadać się na 9-rzędowy napęd. Jeżdżę w AR, więc stawiam raczej na wytrzymałość sprzętu. Dzięku z góry. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team michuuu Napisano 5 Marca 2010 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Marca 2010 Witam, nawiążę do tego wątku, by niepotrzebnie nie mnożyć nowych. Jeżeli dobrze zrozumiałem, to powinno się dać wyreguluować przerzutkę np Shimano SLX na kasecie 8-rzędowej. Mam napęd 8-rzędowy i muszę zmienić przerzutkę tylną. Zastanawiam się czy kupić kolejne Alivio czy powoli nie przesiadać się na 9-rzędowy napęd. Jeżdżę w AR, więc stawiam raczej na wytrzymałość sprzętu. Dzięku z góry. Przerzutka slx bez problemu obsłuży kasetę 8rz. ,manetka daje skok odpowiedni do kasety. Przy manetce 9rz. i kasecie 8rz. byłyby kłopoty (chyba brak możliwości dokładnej regulacji). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Marca 2010 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Marca 2010 Przerzutka będzie pracowała optymalnie w swoim roboczym zakresie czyli od ogranicznika do ogranicznika. Analizując to można sobie ja założyć nawet do singla. To czy dana przerzutka będzie poprawnie współpracować z kaseta zalezy od manetek bo to one nią sterują. Czyli jeżeli mamy np. kasetę hg50 i przerzutkę alivio z manetkami alivio i wymieniamy przerzutkę możemy wsadzić praktycznie każdą od jakiegoś TY po XTR (wazne jest aby przerzutka obsługiwała dana ilość zębatek). Problem może sie okazać jeżeli przerzutki bedą miały różne wózki. Jeżeli kaseta ma zakres 11-34 to krótkiego wózka tam nie wsadzimy niestety. Nie wsadzimy również przerzutki Srama bo ma inny system przełożeń (1:1), chyba ze modele kompatybilne z shimano (1:2). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koobakooba Napisano 5 Marca 2010 Udostępnij Napisano 5 Marca 2010 Dzięki za super szybką odpowiedź. Dokładnie tak jest - mam manetki Alivio, kaseta 8. Wydawało mi się, że nie powinno być problemu ze zmianą tylnej przerzutki na wyższą grupę, ale było ale.. Dzięki za rozwianie wątpliwości. Na wiosnę nowe przerzutki, a latem, może reszta..... Rozmarzyłem się ;-) Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team bogus Napisano 5 Marca 2010 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Marca 2010 SLX bez problemów wyregulujesz z napędem 8-biegowym. Myślę, że warto powoli ewoluować w stronę 9 biegów, bo części na 8 jest coraz mniej. Teraz 9 przełożeń z tyłu to taki standard, bo zaczynają wchodzić już napędy na 10 w wysokich grupach osprzętu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sandacz Napisano 5 Marca 2010 Udostępnij Napisano 5 Marca 2010 to zależy, w jakiej grupie cenowej. Przeglądałem modele różnych producentów w cenie do 2 tys. i generalnie napędy są 8-mio rzędowe. Chyba tylko A4 Krossa ma dziewiątkę. Oczywiście nie znaczy to, że zmieniając zużyty osprzęt nie warto wejść w 9... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.