Skocz do zawartości

[rower] remont roweru


Szogun123

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

 

Jest zima więc jeżdżę trochę mniej no a ceny idą w dół. Z tego powodu chciałbym zrobić remont roweru.

 

Rama: Kross Hexagon V2 Stal(2005) - Corratec X-Vert Motion (399 zł)

Widelec: Zoom Endura 318 - zainteresował mnie Dart 2 i 3 ale czytałem, że sprawuje się dobrze przy większej wadze (ja mam 75kg), może SR Raidon? Najlepiej coś zarówno pod Vki jak i pod tarcze (350-400 zł to myślę max) chcę żeby był wytrzymały i nie łapał luzów, no i żeby działał a nie udawał jak to robi obecna Endura

Mostek: Kalin - zostaje

Kierownica: No-name - zostaje

Stery: VP 1,1/8" - musze wymieniać czy nie muszę?

Pedały: No-name - zostają

Koło przód: - koło zostawiam

* piasta Assess

* obręcz Grand Rock Remerx

* sprychy No-name

* dętka CST

* opona CST C-1040N

Koło tył: - to koło też zostawiam

* piasta Novatec 802-SB

* obręcz Sunrims 21mm

* szprychy za 1zł

* dętka CST

* opona CST C-1040N

Siodełko: Velo D2 Plush - na razie zostaje

Sztyca: No-name - sztyca gratis do ramy będzie

Zacisk sztycy: PRO - zostawiam

Hamulec przedni: brak - no właśnie.. za 99 zł są takie hamulce, czy to dobry wybór?

Hamulec tylny: Shimano - tu bym się pozbył tego i wrzucił Avida

Kaseta: Shimano HG-50 - zostaje

Łańcuch: Shimano HG-50 - zostaje

Suport: Shimano - zrobiły się luzy i pytanie czy brać najtańszy suport

Korbowód: Shimano Tourney - zostaje, ale gdybym chciał wymienić to czy będę musiał wymieniać też łańcuch (łańcuch i kaseta mają 2121km nabite, korbowód jakieś.. 10k km ale wygląda dobrze)

Przerzutka przód: Shimano Tourney - zostaje

Przerzutka tył: Shimano Tourney - zmiana na Alivio

Klamkomanetki: Shimano Tourney 7 Speed - chciałbym się tego pozbyć a kupić oddzielnie klamki, oddzielnie manetki, manetki Alivio 3x8 a klamki?

 

To jest spis części jakie mam i na jakie chciałbym wymienić. Jeśli macie jakieś sugestie zapraszam do dyskusji ;)

 

Wolałbym kupić w jednym sklepie - najlepiej w centrumrowerowe.pl

Napisano

Amortyzator - przy budżecie do 400 zł najlepszym wyborem jest raidon. Jest to już amorek powietrzny co daje wiele mozliwosci ustawienia pod siebie. O dartach nawet nie myśl bo przy 75 kg wagi beda chodziły bardzo topornie w porównaniu do wytworu firmy sr suntour. Teraz pytanie - Jak mogłeś zrobić 10 k km bez przedniego hamulca O.o? Pomijając to w cenie 100 zł avid sd 5 bedzie bardzo dobrym wyborem, jednakże za 140 zł jest już model wyższy - sd7 który jest jedną z najlepszych v-ek na rynku. Jeżeli masz napęd 7 rzędowy - a twoja specyfikacja na to wskazuje to manetki 8 rzędowe alivio nie beda dobrze działać. Jeżeli nie chcesz zmieniać napędu na 8 rzędów to musisz wziąć manetki 3x7 - np. takie alivio http://allegro.pl/manetki-shimano-alivio-sl-mc40-3x7speed-xtrabike-i1344854995.html. Co do tylnej przerzutki to myśle że alivio wystarczy.

Pozdrower

Olomaster ;)

Napisano

Co do hamulców to avidy sd5 będą dobre, jeżeli masz na tyle kasy to od razu kupiłbym avidy sd 7. Klamki sd5 albo sd7 .Różnią się wagą i brakiem w sd 5 tego czerwonego pokrętła do regulacji modulacji( z tego co się orientuję ). Sd 7 to podobno najlepsze v-brake oprócz xtr. Ja osobiście na nich nie jeździłem ale kupuje sobie nowy rower i bede wlaśnie je mial ;)

PS

Sorki, że podobny post, ale w trakcie pisania dodał posta również Olomaster

Napisano

Kaseta ósemka - dlatego chcę wymienić manetki na osiem. No i przerzutkę bo Tourney z tego co wiem nie współpracuje z ósemką.

Jest to już amorek powietrzny co daje wiele mozliwosci ustawienia pod siebie.

Ale generuje koszt w postaci pompki..

Teraz pytanie - Jak mogłeś zrobić 10 k km bez przedniego hamulca O.o?

Tak wyszło.. ;]

O dartach nawet nie myśl bo przy 75 kg wagi beda chodziły bardzo topornie

Szczerze mówiąc zależy mi na dobrym tłumieniu przy szybkiej jeździe na kamieniach itd. Wolałbym żeby był wytrzymały aniżeli zapewniał duży komfort. A z tego co wiem opinie nt. Suntoura są bardzo podzielone. Poza tym Darta 2 można wyrwać za 299 zł albo i mniej.

Co do hamulców to avidy sd5 będą dobre, jeżeli masz na tyle kasy to od razu kupiłbym avidy sd 7.

Właśnie niezbyt mam kasę, wolałbym to wszystko jak najmniejszym kosztem zrobić bo wszystko prawie mi się sypie w rowerze...

Napisano

Były tematy o dartach i wypowiadały sie w nich osoby wazace po 75 kg że sie pod nimi nie ugina, zreszta jak chcesz to ja mam darta 2 za 120 zł do oddania ;) (nie działa blokada).

http://mtbikes.pl/artykuly/testy-i-recenzje-sprzetu/najtansze-powietrze-na-rynku-suntour-raidon-lo-air.html - poczytaj, może da ci to do myślenia. Co do przejścia z 7 na 8 rzędów - podejrzewam że masz wolnobieg więc na tą piaste którą dysponujesz nie nakręcisz kasety(tak mi sie przypomniało, a to dodatkowy koszt). 7 i 8 rzedowy łańcuch jest taki sam więc ok. Z sd 5 będziesz zadowolony.

Ps. co do wolnobiegu nie jestem w 100 % pewien

Pss. Amortyzator możesz nadmuchać pod siebie (dla 75 kg bedzie to mniej wiecej 60 psi) w rowerowym za uśmiech :(

Napisano

olomaster czy ty wogóle czytasz co ja piszę? ;) Mam kasetę HG50 na piaście Novateca... Jaki wolnobieg znowu... nie wiem gdzieś ty to wyczytał, napisałem dokładnie z czego mój rower się składa

 

ja się pytam czy jak wymienię cały korbowód to czy będę musiał znowu wymieniać kasetę i łańcuch (czy jest to tak jak przy wymianie samej kasety, że łańcuch przeskakuje?)

 

No to tak:

 

Rama: Corratec X-Vert Motion na 100% - 399 zł

Hamulce: Avid SD5 na 100% (cena SD7 jest jednak za wysoka, nie jestem w stanie tyle zapłacić) - 99 zł

Manetki: Alivio na 100% - 85 zł

Przerzutka: Alivio na 100% - 65 zł

Klamki: SD5 nie ma w centrumrowerowe.pl ...

Widelec: Nadal czekam na więcej opinii bo cena Raidona mnie średnio przekonuje

No i nadal moje pytanie o stery i korbowód oraz suport jest aktualne :(

Napisano

wydedukowałem to z tego że masz klamkomanetki na 7 ;) (sorry mój błąd)

łańcuch i kaseta może zostać jak wymieniasz korbe ( po 2kkm nie powinien łańcuch być zbyt wyciągnięty. )

Napisano

Ale jeśli okaże się, że łańcuch się jednak rozciągnął to będę zmuszony wymieniać łańcuch czy kasetę też? Nie chcę żeby okazało się, że będzie to generować kolejne koszta... Chyba, że na razie odpuszczę sobie wymianę korbowodu, skatuję cały napęd przez zimę i na wiosnę kupię cały nowy ;)

 

No a jeśli chodzi o suport, pojawiły się w nim luzy (tzn na osi), da się to jakoś zlikwidować czy mam kupić nowy? Jeśli tak to jaki? Ja tego nie ogarniam dlatego nawet nie wiem gdzie te luzy są więc proszę żeby mi ktoś wytłumaczył :(

Napisano

1. Klamki wystarczą Avid FR5, SD5 to już rzadkość. Jeśli będziesz zmieniał klamkomanetki na osobne klamki i manetki, to od kompletu proponuję albo cyngle Alivio albo grip-shifty Srama - MRX Pro - co tam lubisz.

2. Suport masz na kwadrat. Korby Tourney lubią mieć wkład suportu z mocowaniem na kwadrat i osią o długości 128 lub 131 mm.

2. Amor - myślałeś o używanym? - na przykład czymś takim - http://allegro.pl/super-marzocchi-mx-pro-lo-100mm-i1345325083.html ?

Napisano

Hamulce SD7 ramiona są trochę lepsze a różnica w cenie się zwróci (wymienne okładziny w klockach, gdyby w SD5 wymienić klocki na podobne jak w SD7 koszt by trochę wzrósł). Klamki FR5 bo ta regulacja jest nie potrzebna i w FR5 można taki sam efekt uzyskać kręcąc śrubą baryłkową.

Napisano

Jak mówiłem chciałbym to wszystko (większość przynajmniej) kupić w centrumrowerowym.pl a FR5 tam nie ma. Nie mogą być klamki SD7? Bo są tam za 69 zł.

 

Jeśli będziesz zmieniał klamkomanetki na osobne klamki i manetki, to od kompletu proponuję albo cyngle Alivio albo grip-shifty Srama - MRX Pro - co tam lubisz.

 

Gripshiftów nie chcę, na pewno będą Alivio.

 

Co do amora to nie myślałem zbytnio nad używanym bo trochę się boje, że może mieć problemy, których na zewnątrz nie widać i w końcu wyjdzie drożej.

 

2. Suport masz na kwadrat. Korby Tourney lubią mieć wkład suportu z mocowaniem na kwadrat i osią o długości 128 lub 131 mm.

 

Tak wiem, że na kwadrat. Tylko ja chcę wiedzieć gdzie te luzy mi się pojawiły. Na łożyskach suportu czy gdzie? I czy warto inwestować w jakiś droższy czy najtańszy brać?

Napisano

Ile umiem tyle odpowiem:

1. Stery powinny być ok, ale na pewno będziesz musiał kupić sobie gwiazdkę nową bo starej nie wyciągniesz z poprzedniego amora (http://centrumrowerowe.pl/000312/Speeder-gwiazdka_steru_HP-11_28_6_mm/Produkt.aspx)

2. Hamulce. Jeśli nie planujesz zmian na tarcze to kup Avid SD 7 (lub 5, chociaż bardzo mocno bym Ci rekomendował 7) i klamkę FR 5 (napisz do CR i zapytaj czy Ci ją ściągną, jak nie to kup SD 7 - taniej wyjdzie niż dodatkowa przesyłka, chyba że masz gdzieś niedaleko sklep to ogarnij cenę jaką by chcieli za nie).

3. Nie zmieniaj suportu. No chyba, ze z tym suportem jest straszna bryndza to kup sobie najtańszy bb-un26 czy cuś takiego, tylko zmierz poprzedni żeby długość się zgadzała. Ale generalnie to na wiosnę jak coś odłożysz to np. kupisz sobie Deore z zintegrowaną osią i po bólu. Nie powinieneś musieć zmieniać kasety i łańcucha po zmianie korby. Ale nic nie jest na pewno, więc nikt Ci tu nie odpowie na 100%.

4. Koszt w postaci pompki do Raidona to nie jest duży problem. Ustawią Ci to w każdym rowerowym, a pompkę możesz kiedyś sobie tam dokupić.

Co do tego, że niektórzy nie są zachwyceni z Suntourów... Każdy sprzęt ma swoje zastosowanie. Te widelce są do "lekkiego XC". Nie oczekuj po nich cudów. Z drugiej strony jeśli wiesz czego chcesz to taki sprzęt Ci może wystarczyć.

5. Luzy w suporcie - a skąd my mamy wiedzieć gdzie Ty masz luzy? :blink: Wytłumacz na czym te luzy polegają? Jeśli to jest suport rozbieralny to go rozkręć/wyczyść/przesmaruj Motorexem - może wystarczy?

Napisano

1. Do czego ta gwiazdka wogóle służy?

2. Raczej na razie nie planuję zmian na tarcze, te hamulce mają posłużyć trochę więc zastanowię się nad SD7.

3.

Ale generalnie to na wiosnę jak coś odłożysz to np. kupisz sobie Deore z zintegrowaną osią i po bólu.

Czyli, że jaki to jest ze zintegrowaną osią?

4.

Ustawią Ci to w każdym rowerowym

Rozumiem, że jak się raz ustawi to nie będzie się trzeba bawić później z tym?

5. Jak ruszam korbą to się trochę na boki chwieje. Tzn luz jest między osią a suportem. Oś w suporcie się rusza.

Jeśli to jest suport rozbieralny to go rozkręć/wyczyść/przesmaruj Motorexem - może wystarczy?

Nie mam pojęcia czy jest rozbieralny ;]

Napisano

1. Do likwidowania luzów na sterach.

3. google.pl i "zintegrowana oś" - poczytasz, będziesz wszystko wiedział

4. Trzeba co jakiś czas sprawdzić, czy ilość powietrza nie maleje (nawet poczujesz, że widelec staje się coraz bardziej miękki) i ewentualnie dopompować (przy podłączaniu i odłączaniu pompki trochę powietrza ucieka, to tak na marginesie).

5. Wykręć, zobaczysz co da się zrobić. Czy tak czy siak będziesz musiał go wymienić lub rozebrać, wyczyścić i nasmarować, prawda?

Napisano

1. To jest wbijane w rurę sterową amortyzatora i siedzi sobie w środku. Jest tam gwint i kapsel do tego wkręcasz - to służy do niwelowania luzów na mostku. http://www.kolarstwo-szosowe.gda.pl/stery.html Stery typu Low profile zapewne masz ale upewnij się i po prostu rozkręć i popatrz jak to wygląda. Jak troche popatrzysz na te schematy i rysunki to ogarniesz jak to działa.

3. Chodzi o to, że lepsiejsze korby Siemano mają zintegrowany suport z korbą, dzięki czemu całość jest 1/3 lżejsza, a pztm jest mniej upierdliwa w użytkowaniu.

4. Raz sobie nabijesz ciśnienie i będziesz tak miał. Jeśli amor nie jest wadliwy to nie puszcza powietrza (oczywiście w pewnych granicach, nie do końca świata ;) ). Oczywiście parę razy pewnie będziesz musiał korygować ciśnienie, żeby dopasować je do siebie ale naprawdę za piwo Ci to zrobią w każdym serwisie.

5. W takim wypadku zrobiłbym prosty numer - może masz już powyrabiane mocowanie na kwadracie, więc spróbuj zdjąć korbę i zamontować ją z powrotem ale tak jakby o 90 stopni ją przekręcić. Powiedzmy że ponumerujesz boki kwadratu a, b, c i d. Załóżmy że ramię korby jest prostopadłe do boku a i c. Zakładając z powrotem korbę załóż tak, żeby ramiona były prostopadłe do boku b i d. Mam nadzieję, że rozumiesz :D Może coś pomoże ale generalnie to podejrzewam, że łożyska są do dupy i nic im już nie pomoże, więc ogarnij sobie np. taką korbę http://centrumrowerowe.pl/003908/Shimano-FC_M590_korba_Deore_model_%272010_czarna_22_32_44/Produkt.aspx na wiosnę, a przez zimę pomęcz się na tej.

Napisano

Dzięki! Teraz trochę pojmuję co i jak ;) Jak będę miał jeszcze jakieś pytania to piszę.

 

chodziło wam o taki dokładnie amortyzator?

http://allegro.pl/nowy-amortyzator-suntour-raidon-dobra-cena-i1346039290.html#gallery

 

Tak się złożyło, że mam nieoczekiwane wydatki więc będę zmuszony na razie odłożyć zakup paru części tzn ramy i przerzutki. Na amortyzator, hamulce, klamki i manetki jestem już na 100% zdecydowany.

 

Ale mam jeszcze pytanie dotyczące sterów. Rozebrałem to wszystko żeby zobaczyć jak to wygląda. Co się okazało.. o ile na górze rury sterowej łożyska są w pełni nasmarowane o tyle na dole kulki pływają.. w powietrzu. Smaru po prostu nie ma. No i do tego na górze jest jedna plastikowa porozrywana uszczelka.. rozumiem, że przy takim stanie tego powinienem zainwestować w nowe stery..? Obecnie mam z tego co wyczytałem Cane Creek VP Ahead. 1,1/8" oczywiście.

 

Ahh.. i jeszcze coś zauważyłem.. gdy zakręciłem to ponownie to nie dało się zbytnio skręcać.. tzn. co chwilę się trochę przyblokowywało podczas skręcania. Gdy założyłem koło przednie i siadłem na rower nie było już tego. Skręcało się płynnie. Czy to normalne?

Napisano

Mógłby mi ktoś powiedzieć o który model amortyzatora chodzi?

 

Bo zauważyłem, że są wersje z kartridżem olejowym jak i wersje z tłumieniem pneumatycznym.. może mi ktoś wyjaśnic o co w tym wszystkim chodzi?

 

SR SUNTOUR RAIDON LOD model 2008

 

Cena:399.00PLN

 

Dane Techniczne:

Przeznaczenie : ALL MOUNTAIN, CROSS COUNTRY

Koło : 26"

Skok : 100mm

Goleń górna : Stal CrMO (32mm)

Goleń dolna : Magnesium

Rura sterowa : Stal CrMo 1-1/8" (28,6mm)

Długość rury sterowej : 255mm

System tłumienia : Kartridż olejowy

Amortyzacja : Sprężyny

Rodzaj hamulców : V-brake/Tarczowe

Kolor : Czarny

Wykończenie: Shot anodized

Regulacja : Regulacja tłumienia powrotu/Napięcie wstępne sprężyny

Max. średnica tarczy ham.: 185mm

Waga : 2246g

 

http://www.sparrow-bike.pl/sklep.php nie mogę wysłać linku ze sklepu bo sklep nie jest aktywną częścią strony więc poszukajcie sami jeśli możecie ;)

 

I czym się różni wersja LO od LOD? RLD to jak rozumiem z manetką. A wersje X1, które są na stronie Suntoura? Nie mam po prostu pojęcia, o który wam chodziło.

 

Czy WSZYSTKIE Raidony są powietrzne? Z tego co czytam wynika, że każdy Raidon ma sprężynę pneumatyczną (czyli powietrzną) ale są wersje z różnym tłumikiem - olejowym i powietrznym.

Napisano

Raidon występuje wersji ze sprężyną stalową (coil) i powietrzna (air), obie wersje mają zamknięty tłumi olejowy.

LO - blokada na goleni

LOD - blokada na goleni i regulacja tłumienia odbicia.

X1 - wersja na rok 2011

Napisano

a RLD i RL? czym się różnią? mówiłem, że mam max. 400 zł a wersji pod V-ki powietrznej nie znajdę poniżej 470...

 

I czy mógłby mi ktoś odpowiedzieć na pytania z postu 17?

Napisano

Ten amor z postu nr 17 zapewne jest najprostsza opcja Raidona. Tu masz v'ki http://allegro.pl/sr-suntour-raidon-r-l-air-100mm-mod-2008-super-i1328419880.html może uda Ci się potargować te 30 zł.

 

Co do sterów jeśli masz tam normalne otwarte łożyska kulkowe to musisz je nasmarować i złożyć do kupy. Czemu miałyby być do zmiany? Kupujesz Motorexa albo inny tego typu smar, smarujesz i jeździsz. Uszczelkę możesz dokupić taką samą jak poszukasz po sklepach hydraulicznych - ostatecznie tragedii nie będzie jak jej w ogóle nie założysz. Smar na dole ma prawo szybciej się wypłukiwać - nie wiem czemu tak jest ale to zauważyłem. Może koło jest bliżej i więcej wody wpada tam spod koła niż z chmurki na górę?

Napisano

Dzięki za link :P Spróbuję się potargować :D

 

Co do sterów. Chodzi o to, że trzesczą prz skręcaniu i ogólnie ciężko to wszystko chodzi jakoś... poza tym uszczelek nie ma bo.. odpadły.. skruszyły się po 5 latach jazdy.

 

Jeśli miałbym kupować to jakie dokładnie?

 

hhttp://archiwumallegro.pl/cane_creek_vpa71_warto-228877683.html mam identyczna jak te, jakie więc by pasowały?

 

http://centrumrowerowe.pl/13703110001/Cane_Creek-VP_A01ACG_stery_1_1_8_zint_czarne/Produkt.aspx tutaj piszą, że trzeba coś zmierzyć... ale co?

Napisano

Skąd to wiesz skoro nigdzie nie ma napisane. Połowa opisów na allegro to są błędy... a w szczególności rodzaj obsługiwanych hamulców. Dzwoniłem do Centrumrowerowerowego i tam też mieli błąd.. Czy te w wersji AIR inaczej wyglądają, że je rozpoznajecie?

 

Sorry, że tak o wszystko dokładnie pytam ale chcę się jak najwięcej dowiedzieć :P

 

Usiadz i pogrzeb w allegro.

 

Jeśli chodzi o widelec to tyle już grzebałem, że zgupiałem od tych wersji dlatego bym chciał dokładnie się dowiedzieć. Jutro i tak zadzwonię jeszcze do tych sklepów, żeby nie okazało się, że kupię zwykły a nie powietrzny. Co do sterów to akurat tych nie szukałem ;] Czy to ma jakieś znaczenie czy kupię najtańsze? (tzn takie co mam) czy jakieś lepsze? Ma to jakiś wpływ na jazdę?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...