c1ach Napisano 12 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 12 Listopada 2010 Witajcie, od niedawna mam damper RS Sid z rocznika 1999/2000. Po zamontowaniu do ramy i pierwszych km pojawiły się dziwne stuki na początku ugięcia. Sprawdziłem dosłownie wszystko (miałem już rozbierać cały i-drive), aż wyjąłem damper z ramy żeby obadać go w domu. Stuki nie pojawiają się na tulejach - to już pewne. Po spuszczeniu powietrza zacząłem uginać tłok w rękach i okazało się, że to w środku coś hałasuje - jakiś luz albo coś jest niedokręcone. Pojawia się tylko na początku każdego ugięcia. Tłokiem można kręcić sobie dowolnie na prawo i lewo (bez powietrza). Wpadłem więc na pomysł, żeby pokręcić tłokiem w prawą stronę, tak jakbym coś dokręcał. Co dziwne - stuki ucichły. Co to może być ? Pozdrawiam edit: uuupsss, zagapiłem się... Nie ten dział, prosiłbym o przeniesienie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cynamon Napisano 12 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 12 Listopada 2010 Trudno powiedzieć, można podejrzewać różne rzeczy. Jeżeli kręcenie w prawo usunęło stukanie to możliwe, ale mało prawdopodobne, że poluzował się tłok tłumika przy korpusie i stukał. Musisz zaglądnąć do środka. Jeżeli nie znasz jego historii i jeżeli nie robiłeś mu serwisu, to tym bardziej musisz to zrobić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c1ach Napisano 12 Listopada 2010 Autor Udostępnij Napisano 12 Listopada 2010 To dość świeży zakup i nie miałem jeszcze okazji go rozebrać. Nie znam jego historii, nie wiem nawet w jakim rowerze był przedtem. Właśnie wróciłem z kolejnej przejażdżki i problem wrócił...co mnie zresztą nie dziwi, bo jakoś nie wierzyłem w swoje nadnaturalne zdolności naprawy bez zaglądania do środka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cynamon Napisano 12 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 12 Listopada 2010 Nie jeździj na nim, tylko zrób mu serwis. Jeżeli nie chcesz sam, to serwis komory powietrznej dużo nie kosztuje. Po rozkręceniu komory powinno się dać zdiagnozować usterkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c1ach Napisano 13 Listopada 2010 Autor Udostępnij Napisano 13 Listopada 2010 Zabrałem się za ten serwis. Jestem na etapie odkręcania tego srebrnego pierścienia, niestety nie mam magicznego narzędzia "Rock Shox Spanner Wrench". Ręką nie idzie, a mój francuz nie obejmuje tak szeroko. Próbowałem zrobić sobie na szlifierce tego Spanner Wrench'a ze starego klucza do suportu na kontrę, ale nim też nie idzie. Chyba ktoś pożałował odrobiny smaru na gwint. Jakieś pomysły ? Ma ktoś numer do Pudziana ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 13 Listopada 2010 Myślę, że ktoś użył zbyt dużo siły, zbędnie, by to zakręcić, niekoniecznie jest to problem braku smaru. Nakrętki tej po prostu nie trzeba bardzo mocno dokręcać, połączenie jest szczelne nawet jeśli zrobi się to ręką. Rozwiązanie "ręczne" widocznie się sprawdza, skoro np foxy floaty zupełnie nie posiadają takiego pierścieniowego rozwiązania, cylinder wkręca się po prostu w dno komory i jest ok. Trafiłeś na kogos nadgorliwego; przyglądam się np śrubce mocującej regulator tłumienia powrotu i jest ona też ciut sfatygowana, tak jakby ktoś kombinował w niewłaściwy sposób... Są dwa rozwiązania, jeden to specjane narzędzie które osadza się na pierścieniach, rurkach itd, posiada specjalny pasek, który zaciskasz wokół tego co potrzebujesz odkręcić - nie znam fachowej nazwy tego narzędzia. Drugi to nastawne szczypce np firmy knipex, takimi szczypcami odkręcał ten pierścien mój kolega; minusem jest mniej lub mocniej poharatana powierzchnia pierścienia, jednak u mnie metoda ta okazała się skuteczna, rozkręciłem sida, który z powódów w które nie będę wnikał, był zaklejony w miejscu połączenia cylindra sprężyny powietrznej z denkiem tak jak i nakrętka srebrna ze zdjęcia, przymocowana klejem do gwintu Jeśli uda ci się go otworzyć to bardzo uważaj na uszczelke która znajduje się wewnatrz korpusu, wewnątrz tłumika, na wysokości srebrnego pierścienai; uszczelka ta nie jest osadzona na głównym cylindrze sprężyny powietrznej, który zdejmiesz, tylko w rowku denka, nie może ona nigdzie się pofałdować, wybrzuszyć, wysunąć, bo przy zamykaniu amortyzatora przetniesz uszczelke i będzie duży problem; ja pytałem o taką w dwóch dużych sklepach mających w ofercie różniaste uszczelki i nie byli mi w stanie dobrać takiej która ma odpowiednią średnicę i grubość. Uratował mnie mechanik z Harfy który podarował mi tą uszczelkę... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c1ach Napisano 13 Listopada 2010 Autor Udostępnij Napisano 13 Listopada 2010 Dzięki za odzew. Poradziłem sobie w końcu wd40 i typową siłówką - znalazłem dobry klucz zaciskowy. Zachciało mi się robić to w domu, damper oczywiście strzelił przy rozbieraniu. Biedny sufit hehe Mam teraz takie coś : 1 - korpus, w środku uszczelki 2 - podkładka i uszczelka które były założone na część nr 4 3 - wspomniany pierścień 4 - nie wiem jak to nazwać 5 - tłok dampera, szara uszczelka znajdująca się w środku części nr 3 powinna być w rowku pod oringiem (po prostu zawieruszyła mi się) I teraz tak : Po zdjęciu pierścienia chyba niepotrzebnie zacząłem wykręcać element nr 4 z części nr 5 (wystarczyło pociągnąć i rozdzielić damper, a ja na siłę szukałem tam gwintu ). W manualu po wyjęciu z korpusu mają je złączone. Link do manuala : http://www.sram.com/_media/techdocs/2000_Service_I_D.pdf - na stronie 46 zaczyna się o tym konkretnym Sidzie. Element 4 ma być wkręcony w 5 czy tylko wciśnięty ? Chyba można już tego wkręcić, bo w środku połowicznie zamknął się jakiś otwór : Można to jeszcze jakoś złożyć czy komora tłumienia przede mną ? Wtedy będę potrzebował też adaptera z igłą, żeby napompować go azotem (na szczęście RS dopuszcza powietrze, a ciśnienie wynosi tylko 175 PSI) - to jakiś unikalny sprzęt czy można takowy adapter kupić w detalu ? Swoją drogą dobry pomysł z serwisem - raczej nikt tego nie ruszał od wielu lat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jamaha Napisano 28 Maja 2011 Udostępnij Napisano 28 Maja 2011 Witam mam takiego podobnego sida zakupiłem niedawno , używkę ale bez regulacji tłumienia ,bez praktycznie żadnego tłumienia , ale wydaje sie zę orginalnie w tym sidzie powinno być jakiekolwiek tłumienie , prosze o informacje która cześc tego amora jet odpowiedzialna za tłumienie , czy mozna w nim jakoś poprawić tłumienie , mam takiego drugiego też bez regulacji tłumienia i tłumi dobrze. a ten bije jak fix. Witam mam takiego podobnego sida zakupiłem niedawno , używkę ale bez regulacji tłumienia ,bez praktycznie żadnego tłumienia , ale wydaje sie zę orginalnie w tym sidzie powinno być jakiekolwiek tłumienie , prosze o informacje która cześc tego amora jet odpowiedzialna za tłumienie , czy mozna w nim jakoś poprawić tłumienie , mam takiego drugiego też bez regulacji tłumienia i tłumi dobrze. a ten bije jak fix. dodaje fotke moze ustalicie rocznik bo w niektórych nie ma mozliwosci poprawy tłumienia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
c1ach Napisano 29 Maja 2011 Autor Udostępnij Napisano 29 Maja 2011 Taki sam jak mój. Rocznik ma tutaj niewielkie znaczenie, w tym wypadku prawdopodobnie przełom 1999/2000. Ile ja się przy nim nagrzebałem... Doświadczyłem na samym sobie, że nie warto pakować się w ponad 10-letni używany sprzęt tego typu. Na dzień dzisiejszy żałuję, że nie wziąłem wtedy nowego SR Raidona. Ale to już tak dla potomnych... Za tłumienie odpowiada zamknięta komora wewnątrz części nr 5 (patrz moje fotki powyżej). W środku jest ona dodatkowo przedzielona na dwie części za pomocą plastikowej przegrody z oringiem. W jednej części znajduje się azot/powietrze (które podczas serwisu wprowadzasz za pomocą otworu umieszczonego pod śrubką na dole dampera), a druga jest wypełniona olejem w całości. Jak widać na mojej powyższej fotce część nr 4 ma zwężenie na dole - tam nałożone są tzw. rebound shims, w tym najważniejsza z nich gruba z dziurkami (widoczna poniżej): Poza nią jest też mnóstwo małych i cienkich podkładek, którymi można tworzyć nieskończenie wiele kombinacji dających różne wartości tłumienia poprzez zatykanie i otwieranie poszczególnych otworów w głównej podkładce, co wpływa na wartość tłumienia podczas ugięcia. Jeśli podczas rozbierania te podkładki rozsypią Ci się w bliżej nieuporządkowany ciąg, to szczerze współczuję Przyczyną braku tłumienia może być np. zbyt niski poziom oleju (wyciek do głównej komory powietrznej, błąd w serwisie), ucieczka gazu z komory azotowej powodująca "rozlanie" się oleju po całej komorze tłumienia (podkładki łapią powietrze zamiast oleju) lub też złe ułożenie podkładek. Przedtem warto jednak sprawdzić ciśnienie w komorze negatywnej - zbyt niskie ciśnienie również powoduje charakterystyczne momentalne wystrzeliwanie dampera do góry. Jak będziesz się za niego brał i jednoczesnie chciał więcej praktycznych informacji to daj znać. Teraz w sumie idę na rower i nie chce mi się pisać Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.