Skocz do zawartości

[Problem]Fox Float R - potrzebna instrukcja


hruby

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Mam defekt swojego Foxa i potrzebował bym instrukcję jak go rozebrać żeby dostać się do komory powietrznej.

Mam "przeciek powietrza do komory negatywnej"

 

Czy ktoś pomorze :whistling:pomoże

 

 

Nie, my z Łódzkiego - Pixon

Napisano

google się kłaniają. klik

 

Nie polecam używania ostrych narzędzi do demontażu uszczelek.

 

Jeżeli nie trzyma ciśnienia, to uszczelki do wymiany.

 

Komora negatywna pompowana jest automatycznie z komory głównej przez wytłoczenie w korpusie.

 

Jakie dokładnie są objawy w twoim damperze??

Napisano

Jesli powietrze dostaje sie z komory powietrznej do komory negatywnej poprzez wyzlobienia,to pokaz mi taki damper na swiecie.Rozumiem,ze po drodze przechodzi przez kilka uszczelek,komore z olejem i tlumikiem.

Profi narzedzie do wyjmowania uszczelek jest ostre,to taki specjalnie giety "szpikuklec".Pan na zdjeciach ma profi srubokret i robi serwis tylko komory powietrznej....

Napisano

 shotgun, robiłeś kiedyś serwis Fox-a powietrznego? Nie trzeba być geniuszem, żeby po jego rozebraniu zrozumieć działanie komory negatywnej.

 

 

>> robi serwis tylko komory powietrznej

 

Tylko o takim serwisie może być mowa w warunkach domowych.

 

>> Jesli powietrze dostaje sie z komory powietrznej do komory negatywnej poprzez wyzlobienia,to pokaz mi taki damper na swiecie

 

To właśnie Fox Float. Dampery np. RockShox SID, DNM AO-35 mają osobno pompowane komory pozytywną i negatywną. Fox Float ma specjalne wytłoczenie w korpusie które umożliwia utworzenie ciśnienia w komorze negatywnej po ugięciu tłoka na kilka milimetrów. Jak już pisałem nie trzeba być geniuszem, żeby to zrozumieć po rozkręceniu dampera. Poza tym uginając Float-a słychać krótkie syczenie - to właśnie napełnia się komora negatywna. Po całkowitym rozprężeniu dampera w komorze negatywnej likwidowane jest ciśnienie.

 

>> Rozumiem,ze po drodze przechodzi przez kilka uszczelek,komore z olejem i tlumikiem.

 

Powietrze nie przechodzi przez żadną komorę z olejem, czy tłumikiem. Komora powietrzna jest całkowicie oddzielona od oleju tłumiącego i gazu w tłumiku (prawdopodobnie azotu).

Napisano

Cynamon wychodzi,ze nie wiesz o czym piszesz .O starych rupieciach,gdzie byly 2 wentyle i pompowalo sie w sposob opisany przez ciebie?.W domowym zaciszu serwisuje calosciowo miedzy innymi i twojego Foxa.Robie to nie czytam o tym.Komora negatywna to wlasnie komora pompowana fabrycznie azotem /Fox i X-Fusion/ Bynajmniej nie musi tam wchodzic azot,moze byc powietrze i jest pompowana....czyli regulowana.Wez sobie manuala, ktorego sam poslales i zobacz na dolnej czesci tloka jest biala plastykowa zaslepka,tam wkladasz koncowke iglowa i pompujesz,oczywiscie wczesniej robiac caly serwis.Piszac,ze w domowych warunkach robisz tylko komore pwoietrzna? Ja robie,ale geniuszem nie jestem....

Napisano

Z tego co się orientuję to komora negatywna nie jest azotowa, wg mnie całe moje rowerowe życie azot w amortyzatorach tylnych znajduje się w komorze tłumienia by utrzymać olej tłumiący na odpowiednim miejscu. Komora negatywna jest częścią systemu spręzyny a nie systemu tłumienia.

W foxie (podobnie jak w każdym damperze) samodzielnie - jeśli już - można przeprowadzić jedynie serwis komory powietrznej, serwis tłumienia wymaga ingerencji narzędziowej żeby ją otworzyc, wyczyscić, wlać nowy olej, wbić azot lub powietrze (przy chałupniczej metodzie serwisowania tłumienia).

Sugeruję żebyś wszedł na stronę foxa i zobaczył o czym mówi cynamon - i ma zdecydowanie rację. W videomanulalu foxa pokazane jest jak samodzielnie naprawić/serwisować komorę powietrzną. Zabieg ten przeprowadza się gdy są właśnie przebicia powietrza między komorami lub gdy amor wykazuje jakąkolwiek inną nieszczelność.

Przechodzenie samowolne powietrza między komorami, zwane też na stronie foxa "stuck down" - pokazane we wskazanym we wcześniejszym poście manualu - to typowy objaw dla damperów z komorą negatywną - czy to automatyczną - fox - czy ustawianą samodzielnie - np sid. Uszkodzona jest bądź uszczelka dzieląca obie komory bądź pierścien na którym jest ona osadzona. Wykonanie tej naprwy NIE WYMAGA ABSOLUTNIE ŻADNEJ INGERENCJI W SYSTEM TŁUMIENIA DAMPERA, pompowania go przez igłę azotem czy jakimkolwiek innym gazem.

Napisano

Tomek zgadza sie w taki sposob to tak nazwe te komore.Ja negatywna nazywam komore IFP,nawiasem piszac X ludzi na EMTB rowniez tak nazywa.Zgadza sie ,ze jej naprawa nie wymaga ingerencji w system tlumienia.Nie zgadza sie,ze do powietrznej nie trzeba narzedzi.W sumie wlasnie zeby ja rozkrecic nie nieszczac naklejek czy lakieru trzeba miec zrobiony patent,bo fabryczne roznego rodzaju sciagacze samozaciskowe sa do d..y.Dobry patent ma "darex" ,prosty i skuteczny.Do IFP wyatarcza standartowe klucze i jedynie problem to koncowka iglowa,ktora zreszta rowniez mozna zrobic.Napompowac jak niektorzy twierdza do 400Psi,zwykla pompka RSa,tez mozna zrobic...

Napisano

 >> Komora negatywna to wlasnie komora pompowana fabycznie azotem

 

 

shotgun, wychodzi na to, że nie masz pojęcia co to jest komora negatywna i do czego służy. Gdyby azot w tłumiku miał spełniać rolę sprężyny negatywnej to tłok kompresował by się pod jego wpływem. Nie zauważyłeś, że jest na odwrót??

 

>> Piszac,ze w domowych warunkach robisz tylko komore pwoietrzna? Ja robie,ale geniuszem nie jestem....

 

Chyba rzeczywiście nie jesteś, bo trudno nie zrozumieć działania automatycznej komory negatywnej po rozebraniu Float-a

Napisano

To ja zadam pytanie trochę z innej beczki :mellow:

Czy w wspomnianym wcześniej Foxie Float R jest możliwość pozbycia się, lub osłabienia nieszczęsnej platformy ProPedal ??

 

Czuje jak upośledza mi ten system pracę tłumika i chętnie się tego "cudownego" systemu pozbędę :)

Napisano

 Trudno będzie to zrobić w domu, bo trzeba rozebrać tłumik i eksperymentować z zaworem wolnej kompresji. Potrzebny jest do tego azot pod ciśnieniem. Pewnie lepiej na tym wyjdziesz jak sprzedasz ten damper i kupisz taki z wyłączaną platformą. Np RP3, RP23.

Napisano

Tomek zgadza sie w taki sposob to tak nazwe te komore.Ja negatywna nazywam komore IFP,nawiasem piszac X ludzi na EMTB rowniez tak nazywa.Zgadza sie ,ze jej naprawa nie wymaga ingerencji w system tlumienia.Nie zgadza sie,ze do powietrznej nie trzeba narzedzi.W sumie wlasnie zeby ja rozkrecic nie nieszczac naklejek czy lakieru trzeba miec zrobiony patent,bo fabryczne roznego rodzaju sciagacze samozaciskowe sa do d..y.Dobry patent ma "darex" ,prosty i skuteczny.Do IFP wyatarcza standartowe klucze i jedynie problem to koncowka iglowa,ktora zreszta rowniez mozna zrobic.Napompowac jak niektorzy twierdza do 400Psi,zwykla pompka RSa,tez mozna zrobic...

Mylisz się, do powietrznej nie trzeba narzędzi. Ja wszystkie moje powietrzniaki, które otwierałem (6, trzy foxy i trzy sidy) otwierałem ręką; w sidzie odkrecając nakrętkę, w foxie cały cylinder. Nie powiem ci który producent, ale zaleca żeby odkręcać i zakręcać komorę powietrzną rękami i wg producenta taka metoda jest rekomendowana. W sidzie cylinder schodzi lekko przy stałym upuszczaniu cisnienia z negatywnej, w foxie trzeba się ciut napiąć ale też się bez problemu da.

 

 Trudno będzie to zrobić w domu, bo trzeba rozebrać tłumik i eksperymentować z zaworem wolnej kompresji. Potrzebny jest do tego azot pod ciśnieniem. Pewnie lepiej na tym wyjdziesz jak sprzedasz ten damper i kupisz taki z wyłączaną platformą. Np RP3, RP23.

Azot jest rekomendowany przez producenta, co nie znaczy że nie da się zastosować zwykłego powietrza, co robi wiele osób samodzielnie serwisujacych damperki. Gdybam że zdecydowana większość polskich serwisów oferująca serwisowanie amorów tylnych pompuje je powietrzem.

Napisano

 Azot jest rekomendowany przez producenta, co nie znaczy że nie da się zastosować zwykłego powietrza, co robi wiele osób samodzielnie serwisujacych damperki. Gdybam że zdecydowana większość polskich serwisów oferująca serwisowanie amorów tylnych pompuje je powietrzem.

 

Masz rację, ale jakaś różnica musi być między stosowaniem powietrza, a azotu. Właściwie taka, że azot nie utlenia delikatnych uszczelnień. Mo to większe znaczenie im większe jest ciśnienie tego gazu. Z tego co wiem, to pompowanie kół samochodowych azotem, także ma na celu mniejsze utlenianie się gumy. Tłumik napompowany azotem nawet kilkakrotnie dłużej utrzymuje ciśnienie, niż gdyby to było powietrze. Azot także nie zmienia swojej objętości pod wpływem temperatury, ale w damperach rowerowych to ma już chyba mniejsze znaczenie.

Napisano

Owszem, ale nawet jesli powietrze daje zadowalajace efekty krocej, to jesli serwisuje sie tlumik w domu lub w niecultowym serwisie to przy cenie wielokrotnie nizszej mozna sobie na ten dyskomfort pozwolic :icon_confused:

Mysle ze argument zmiany objetosci pod wplywem temperatury ma duze znaczenie: objetosc komory tlumienia amora rowerowego tylnego jest miniaturowa, przy ostrzejszej jezdzie tlumik sie grzeje - nie wiem czy az tak by mialo to wplyw na prace, ale moze jednak.

Napisano

Z doswiadczen uzytkownikow ktorzy sami serwisowali damperki i jezdza zdecydowanie ostrzej niz ja wynika ze nie odczuwaja roznicy po serwisie i pompowaniu powietrzem. Oczywiscie nie watpie w uzasadnienie pompowania azotu.

Napisano

 Nie wydaje mi się, żeby ktoś potrafił stwierdzić, czy ma azot czy powietrze :icon_confused:

 

Azot przede wszystkim zwiększa żywotność i wydłuża odstępy między serwisami.

Napisano

Nooo to ja mogę zrobić sobie 4 w roku - powietrzne serwisy :icon_confused:

 

W przypadku powietrzniaków serwisowanie komory tłumienia jest raczej mniej konieczne niż w przypadku sprężynowców ze stalówką - w nich tłok tłumika wystawiony jest bezpośrednio na czynniki zewnętrzne, w powietrzniaku komorę tłumienia otacza cylinder sprężyny powietrznej. No chyba że pojawia się jakiś problem, który jest wyczuwalny, taki jak "skwierczenie" świadczące o zapowietrzeniu.

Napisano

Witam

Mam defekt swojego Foxa i potrzebował bym instrukcję jak go rozebrać żeby dostać się do komory powietrznej.

 

Nie, my z Łódzkiego - Pixon

 

 

Masz jeszcze filmik klik

Napisano

 Trudno będzie to zrobić w domu, bo trzeba rozebrać tłumik i eksperymentować z zaworem wolnej kompresji. Potrzebny jest do tego azot pod ciśnieniem. Pewnie lepiej na tym wyjdziesz jak sprzedasz ten damper i kupisz taki z wyłączaną platformą. Np RP3, RP23.

 

Raczej zmienię tego R na coś, w czym da się wyłączyć tą platformę.

 

Swoja drogą, ponoć jest spora różnica w pracy zwykłego R a np RP23.

Napisano

 >> Swoja drogą, ponoć jest spora różnica w pracy zwykłego R a np RP23.

Jest różnica. Głównie w działaniu platformy ProPedal. Sprawdziłem na sobie, bo jeździłem na Float, Float R, RP3 i od niedawna na RP23 specjalnie zaworowanym do mojego wahacza. Ale i tak wszystkie te dampery to najwyższa "półka".

Napisano

Trochę odbiegnę od tematu ale jak się ma tłumik Fox RP23 np do RS Monarch 3.3 ??

 

Jakie opinie krążą o tłumikach RS ??

 

Wiem, że sporo zależy od samego systemu zawieszenia ale tak czysto teoretycznie...znacie jakieś opinie ?

Napisano

 Słyszałem narzekania, że trudno go ustawić. ver. 3.3 chyba nawet nie ma floodgate-a. Poza tym floodgate dobrze działał w przednich amorach, a w damperach coś im to nie wyszło. Kiedyś miałem okazję niedrogo kupić Perl-a i zrezygnowałem  po przeglądnięciu kilku dyskusji na jego temat i jakiegoś testu (chyba w BB). W Foxie RP23 brakuje mi tylko manetki, bo czasem jak zapomnę wyłączyć PP to trudno oderwać rękę od kiery jadąc trudny zjazd. Przy mojej wadze i dość mocnym tuningu tłumienia kompresji w moim egzemplarzu (3 w skali 3-stopniowej) już ustawienie PP na 1 likwiduje bujanie na podjazdach. Z czystym sumieniem polecam RP23 od XC po enduro. Gwarantuję Ci, że nie pożałujesz pieniędzy wydanych na niego.

Napisano

Najpewniej kupię tego RP23 ale jeszcze przyszły rok będę musiał się męczyć z R.

 

Co do firmowego tuningu to ja w swoim mam kompresje ustawioną na 2/3 a koledzy ( te same rowery ) mają 3/3.

 

Przy kupnie, nie wiem właśnie co wybrać. Na pewno będę polował na ten model z komorą HV bo podobno jest bardziej liniowa praca.

Napisano

Przy kupnie, nie wiem właśnie co wybrać. Na pewno będę polował na ten model z komorą HV bo podobno jest bardziej liniowa praca.

 

To coś takiego jak w Garym Roscoe ??

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...