Andrew Napisano 1 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2010 Cześć! Mam kasetę XT 770 i 2 łańcuchy HG93. Zrobiłem na tym zestawie około 5000km. Łańcuchy zmieniałem co 300km Ostatnio zauważyłem, że tocząc rower do tyłu napęd głośno pracuje. Ten sam odgłos pojawia się podczas kręcenia korbą w tył. Wrażenie jest takie, jakby łańcuch źle układał się na zębatkach. Głównym problemem jest podnoszenie się łańcucha na zębatkach pod obciążeniem (naciskam ręką na pedał). Na kasecie łańcuch podnosi o jakieś 2mm i niewiele brakuje, żeby przeskoczył! To samo występuje na średnim blacie korby. Z ciekawości założyłem łańcuch HG53 po przebiegu 1000km. Porównałem jego długość z długością moich łańcuchów - był krótszy o około 1,5-2mm. Po jego założeniu problem jest jeszcze wyraźniejszy. Czyli wygląda na to, że moje zębatki zużywają się szybciej niż łańcuchy. Czyżby metoda jeżdżenia na 2 i więcej łańcuchów przestała się sprawdzać? Może części z ostatniego wypustu są miększe od tych z 2005 roku? Jak jest u Was? Zapraszam do dyskusji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
McWolf Napisano 1 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2010 No i to potwierdzalo by niemal identyczny problem mojego kumpla, ktory jezdzil na 3 lancuchy...Tyle ze z kaseta XTR i lancuchami XTR...Rozwiazaniem w jego wypadku bylo pzostanie przy jednym lancuchu, jednak problem moze sie poglebic kiedy wroci do jednego z tych krotszych... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sagitt77 Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Pytanie od mniej zaawansowanego forumowicza : czemu ma służyć stosowanie 2 lub więcej łańcuchów? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kubek20 Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Właśnie wolniejszemu zużywaniu się kasety i zębatek w korbie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cynamon Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Na pewno istotne jest jeszcze to w jakich warunkach rower był używany, jak często napęd był czyszczony (i jak dokładnie), jaki olej był stosowany i czy łańcuch zawsze był odpowiednio nasmarowany. Z doświadczenia wiem, że np startując w maratonach napęd dostaje w d..ę o wiele bardziej niż w czasie zwykłej jazdy amatorskiej. Często po maratonie nie ma czasu lub siły żeby umyć, albo przynajmniej zabezpieczyć łańcuch przed korozją. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrew Napisano 2 Listopada 2010 Autor Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Łańcuchy zmieniałem co 300km. Po zdjęciu łańcucha myłem go i smarowałem Rohloffem, tak więc smarowanie odbywało się co 300km. Jeździłem w różnych warunkach, około 500km zimą w śniegu i soli, rzadko w deszczu. O napęd dbałem. Może to Rohloff jest taki cudowny, że łańcuchy wykazują małe zużycie przy relatywnie dużym zużyciu trybów ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
McWolf Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Może to Rohloff jest taki cudowny, że łańcuchy wykazują małe zużycie przy relatywnie dużym zużyciu trybów ? Ale to tylko smar, ktory w magiczny sposob nie sprawi by lancuch sie nie wyciagal. Moze smarowac swietnie powierzchnie, ktore o siebie ocieraja, ale lancuch zawsze bedzie sie wyciagal... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Matrixowo Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 do tego trzeba dodać, że na bank łańcuchy są robione z dużo twardszych materiałów a zębatki aby były lżejsze z miększych i to też będzie powodowało szybkie, szybsze zużywanie tylnych jak i przednich zębatek. Ostatnio czytałem w którymś artykule, że np zębatki w korbie w lepszych modelach są robione ze stali i aluminium w jednej korbie. gdzie więcej zębów tam lżejszy materiał gdzie będzie miększy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Minor Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Tylko szkopuł w tym ze z moich informacji wynika ze stopy aluminium są twardsze niż stal... czyli twoja teoria legła w gruzach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MichalK Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Tak? To kup sobie aluminiową kasetę np Kozak soul i powiedz ile km udało ci się na niej przejechać... To samo z koronkami alu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Matti95 Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Mam pytanie od kiedy alu jest mocniejsze od stali? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal93 Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 Koledze się chyba ze sztywnością pomieszało Wtedy owszem, STOPY aluminium są sztywniejsze, co nie jest równoznaczne z twardsze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pawelsystem Napisano 2 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 2 Listopada 2010 stalowe blaty przezyja sporo np w szosie mam stalowe blaty bioopace i sladów zurzycia brak w korbie xtr kupionej na wiosne jakby sie przypatrzec juz widać ze jeździła ps takze szeroki stalowe blaty przezyją x dzisiejszych napedow no i w szosie leje na łancuchy jeżdze do konca na jednym napedzie a jednak zeby utrzymac wysokiej klasy naped trzeba kontrolować rozciagniecia łancucha.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Minor Napisano 3 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 3 Listopada 2010 Koledze się chyba ze sztywnością pomieszało Wtedy owszem, STOPY aluminium są sztywniejsze, co nie jest równoznaczne z twardsze Jeżeli chodzi o mnie, to nie koledze się nic nie pomyliło... stal jest cięższa od aluminium i jednocześnie bardziej elastyczna(miękka). Stopy aluminium są lekkie i sztywne(twarde). Jeżeli ktoś twierdzi inaczej, odsyłam na lekcje chemii do liceum/gimnazjum. Zużycie ma związek ze ścieralnością materiału a nie twardością. Dlatego rozumowanie wcześniejsze kolegi było błędne. Stopy aluminium są bardziej kruche od stali, co za tym idzie też bardziej ścieralne. Wszystko w tej kwestii. Jak by ktoś chciał się dowiedzieć dlaczego to proszę zapoznać się z budową jonową obu metali. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Michal93 Napisano 3 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 3 Listopada 2010 Z ostatnim zdaniem to ja się raczej nie zgodzę... Prosty przykład - nóż tokarski, straasznie kruchy, ale trochę ciężko go zetrzeć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Minor Napisano 4 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2010 Owszem, ale nie jest robiony ze stopu aluminium 6xxx czy 7xxx. Metale mają różne właściwości. Nie ma zasady jej opisujące... Generalnie wszystkie są kowalne, ciągliwe, szare, twarde. Różnica tkwi w tym "jak bardzo". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Matrixowo Napisano 4 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2010 fakt jest taki, że w rowerowych zębatkach aluminium szybciej się zużywa niż stal... odbiegam już od tego, czy jest mocniejsze czy nie, bo jak dla mnie to stal jest mocniejsza od aluminium i tyle... Ale jak ostatnio czytałem jakiś artykuł w BB lub MR było ewidentnie napisane, że w jakieś korbie srama lub shimano były duże tarcze w korbie z aluminium, bo więcej zębów więc mniejsza siła działa na pojedyncze zęby a mniejsze zębatki stalowe właśnie z powodu odwrotnego... Do tego dlaczego łańcuchów nie robią nam aluminiowych?? przecież byłyby dużo lżejsze co jest bardzo ważne w kolarstwie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niedzwiedz1 Napisano 4 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2010 Duże zębatki są z alu żeby były lejsze, a nie dlatego że siła rozkłada się na więcej zębów. Drugi powód to konieczność zróżnicowania wagowego i technologicznego między korbami np. deore - wszystkie stalowe i xtr - mała i duża alu, środek kompozyty. Aluminiowy łańcuch... bez komentarza Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Matrixowo Napisano 4 Listopada 2010 Udostępnij Napisano 4 Listopada 2010 no tak, zgadza się, że aluminium a nie stal dlatego, że waga, ale to nie zmienia faktu, że aluminium mniej wytrzyma w trybach niż stal... do tego wyobraźcie sobie łożyska aluminiowe... raczej nie do osiągnięcia... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.