Skocz do zawartości

[opony] Czy rzeczywiście tylną zakłada się odwrotnie?


robin00

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Mam pytanie. Wczoraj kupiłem opony Kenda Small Block Eight 26x1,95. Serwisant który mi je zakładał zaproponował by założyć tylną odwrotnie, tzn. niezgodnie ze strzałką kierunku. Ja jednak zostałem przy kierunku zgodnym ze strzałką na oponie. Czy rzeczywiście tylną oponę napędową zakłada się tak jak proponował serwisant? Poprzednie opony w rowerze zakładałem sam, i pierwszy raz robiłem to w sklepie, bo nie chciało mi się bawić z własnoręcznym zakładaniem. W opisie moich opon jest informacja (na stronie Kendy) że są to opony dwukierunkowe. Czy to oznacza że pomimo oznaczenia na oponach co do kierunku można tylna założyć odwrotnie?

Pozdrawiam

Napisano

Są opony kierunkowe i napędowe, czyli takie które powinno się zakładać tylko na przednie lub tylko na tylne koło. Są też opony uniwersalne o możliwości stosowania na obu kołach, z tym że takie opony często mają określony na boku sposób założenia, polegający na obróceniu o 180 stopni opony w stosunkku do tego jak jest prawidłowo dla np przedniego koła.

przy sbe można się uprzeć ze jest to opona którą można obrócić przy montażu z przodu/tyłu :) trzy środkowe rzędy klocków mają z jednej strony ścięcie prostopadłe do głównej powierzchni opony a po drugiej schodzą "łagodnie". nie wiem na ile ma to jednak znaczenie przy niezbyt wymagających warunkach terenowych do jakich została skonstruowana ta opona.

Napisano

W Continental Leader też są strzałki i odwrotnie się zakłada przód i tył, przez pewien czas miałem przednia odwrotnie założą i objawiało się to podsterownością przy nawet niezbyt dużych prędkościach.

Napisano

Sprawdź na oponie jak masz oznaczone strzałki i według nich załóż opony, jeśli są w oba kierunki, tzn. że musisz jedną z nich założyć odwrotnie (zgodnie z napisem przy strzałce).

Napisano

Na oponie jest tylko jedna strzałka, z napisem direction. Więc chyba jednak trzeba je zakładać tak samo, chociaż na stronie kendy jest napisane w opisie opony że jest ona dwukierunkowa (przód/tył).

Napisano

Mam Kendy SBE 26x1,95 i jest tak jak powiedzieli poprzednicy - kierunek zakładania jest jeden, taki sam dla obu kół. Można natomiast założyć tył na odwrót żeby poprawić przyczepność tylnego koła przy starcie i hamowaniu. Oczywiście kosztem zwiększonych oporów toczenia. Ma to związek ze ścięciem środkowych klocków z jednej strony. Zawsze zakładałem tak jak każe producent i na ubitym na przyczepność nie narzekałem, gorzej na piachu i w błocie, no ale to przecież nie są opony na błoto :D

Napisano

mi się wydaje ze założenie jej zgodnie ze strzałką będzie skutkowało lepszym hamowaniem ale mniejsza przyczepnością na podjazdach

założenie jej odwrotnie poprawi przyczepność kosztem hamowania - wynika to z ułożenia klocków na oponie

Napisano

ja dodam, że z ciekawości sprawdziłem swoje opony w nowym Cube Acid i faktyczne opony Schwable są założone odwrotnie, przednia zgodnie ze strzałką do przodu a tylna odwrotnie do przedniej. Nigdy wcześniej nie wiedziałem, że tak się zakłada opony :D

Napisano

ja dodam, że z ciekawości sprawdziłem swoje opony w nowym Cube Acid i faktyczne opony Schwable są założone odwrotnie, przednia zgodnie ze strzałką do przodu a tylna odwrotnie do przedniej. Nigdy wcześniej nie wiedziałem, że tak się zakłada opony :)

 

To nie jest, że się tak zakłada opony. Niektórzy producenci (m.in. Schwalbe) projektuje opony tak by jedna i ta sama opona była zarówno kierunkową, jak i napędową, po obróceniu jej o 180stopni; ale jest też wiele modeli opon na rynku, które się robi osobno jako przednia i tylna.

Napisano

Witam! Również mam wątpliwości co do kierunku założenia opon, dla odmiany są to opony Hutchinson Toro. Opony były zakładane w serwisie . Z tyłu była założona zgodnie ze strzałkami, z przodu natomiast przeciwnie do kierunku wskazywanego przez strzałki na oponach. Ktoś się orientuje, czy tak powinno być?

Napisano

układ klocków w tej oponie jest kierunkowy, więc co najmniej przód powinien być założony zgodnie ze strzałką. Tył też, bo przy tego rodzaju klockach napęd będzie bezproblemowy bez względu, jak opona będzie ustawiona.

Napisano

Na początku przeszkadzało mi, że w rowerze jest coś nie tak (odwrotnie założona przednia opona), toteż przy najbliższej okazji założyłem ją  zgodnie z kierunkiem wskazywanym przez  strzałki. Później przeczytałem o oponach Schwalbe i zacząłem się zastanawiać, czy w serwisie nie mieli racji, zakładając na przód przeciwnie do strzałek. Teraz wychodzi na to że pan z serwisu chyba się śpieszył i się pomylił.

Napisano

nie żebym wątpił w ciebie, ale jesteś pewien, że ta strzałka była odwrotnie? Znam kilka przypadków, kiedy ktoś zakładał odwrotnie oponę i był przekonany o prawidłowym montażu:D

Napisano

Z porzodu na 100 % opona była założona odwrotnie niż pokazują strzałki, tzn. tak założyli ją w serwisie. Przez jakiś czas tak jeździłem, bo myślałem, że za pomocą zwykłej ręcznej pompki nie da się założyć opony bezdętkowej, ale jak później ją przekładałem, to okazało się, że jednak się da :thumbsup:  Przypuszczam, że to była pomyłka, bo o serwisancie słyszałem, że orientuje się w temacie - m.in. z tego wynikały moje wątpliwości, czy opona nie powinna zostać tak, jak ją na początku założyli w serwisie. Teraz widzę, że nie. Dzięki

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...