DuneR Napisano 9 Września 2010 Napisano 9 Września 2010 Witam. Zamierzam złożyc kółko do swojego starego bika. Zastanawiam się jaką piastę wybrać na 7 rzędów czy 8rzędów i założyć do niej 7 z podkładką, lub 8 i zablokowąc jeden bieg. Co radzicie? W sumie to w tej chwili wybór do piast 8 jest w tej chwili większy niż do 7 z tego co zauwazyłem ;-) Do tej pory to w tym rowerze był nakręcanu wolnobieg 7. A ilości biegów nie chce zmieniac bo i przerzutkę by trzebabyło zmienić i manetki a tazm sa klamkomanetki wieć same wydatki by były niepotrzebne, gdyz ten rower tylko do jazdy np do pracy słyży, po miescie itp.
Miecho87 Napisano 9 Września 2010 Napisano 9 Września 2010 No zasadniczo wybór jest większy piast 8/9b. Podziwiam, że w ogóle udało Ci się znaleźć piastę z 7 biegowym bębenkiem. Uważam, że lepszym wyborem jest zastosowanie piasty 8/9 biegowej ponieważ: - większy wybór - możliwość późniejszej modernizacji napędu. Jedna uwaga, że kaseta 8 biegowa z zablokowanym jednym biegiem może działać gorzej niż 7 biegowa. Z kolei 7 biegowe są trudniej dostępne i wybór jest dość nikły. W każdym razie uważam, że lepiej kupić bardziej współczesną piastę.
M333 Napisano 9 Września 2010 Napisano 9 Września 2010 Na allegro w dalszym ciągu można kupić starą tylną piastę acera-x fh-m290 za ok 30zł, oczywiście z 7rzędowym bębenkiem. Korzystam z czegoś takiego, w miejsko-turystycznej jeździe sprawdza się, przy cosezonowym serwisowaniu długo pociągnie. Jednak tak jak przedpiścca polecałbym piastę pod kasetę 8/9rzędów, mimo wszystko jest to bardziej perspektywiczne. Jeżeli chodzi o współprace kasety 8rzędowej z 7stopniową manetką to rzeczywiście mogą być drobne problemy. Są tam minimalne różnice w dystansach (ztcp 0.2mm), po pomnożeniu przez 6-7 robi się z tego jakaś większa wartość. Lekko sfatygowana przerzutka może nie współpracować z tym precyzyjnie. Najlepiej do piasty 8/9 kupić kasetę 8rzędów, roznitować ją. Dystanse zamienić na takie z kasety 7rzędowej (zdobyć ze zużytej 7rzędowej kasety) i oczywiście pozbyć się największej koronki. Wszystko złożyć, już bez nitów. Jest to metoda sprawdzona przeze mnie, wszystko dobrze działa. Kolejna zaleta taka, żę przy awarii manetki przerabiasz kasetę znowu pod ósemkę- czyli dystanse i największą koronkę wypada zachować. Taki sam z resztą manewr można zastosować w przypadku posiadania 'nitowanej' kasety 9 i manetek 8rzędowych. Chociaż tego osobiście nie sprawdzałem (na stronie Sheldona napisane jest, że można), jak nie sprzedam 9rzędowej używanej kasety deore (giełda) to tak zrobię.
DuneR Napisano 9 Września 2010 Autor Napisano 9 Września 2010 Jest to jakieś rzwiązanie ;-) A ja czytałem gdzieś, że na piastę 8 są specjalne podkładki 7 i bez problemu można wtedy założyc kasetę 7. Wtedy nie trzebabyłoby sie bawić w nitowanie.
Miecho87 Napisano 9 Września 2010 Napisano 9 Września 2010 Owszem, ale bywają problemy z dostępnością kaset 7 biegowych.
M333 Napisano 10 Września 2010 Napisano 10 Września 2010 Jest to jakieś rzwiązanie ;-) A ja czytałem gdzieś, że na piastę 8 są specjalne podkładki 7 i bez problemu można wtedy założyc kasetę 7. Wtedy nie trzebabyłoby sie bawić w nitowanie. Nie zrozumiałeś mnie chyba. Wyjąśnie trochę inaczej. Koronki z kasety 7rzędowej i kasety 8rzędowej są wymienne. Różnią się jedynie dystansami (nie licząc ostatnich 3 koronek 6-7-8, które nie mają dystansów bo są w całości ze stali- koronka i dystans). Przy założeniu, że masz manetki 7rzędowe, piastę z bębenkiem 8rzędowym i kasetę 8rzędową (np. 32-28-24-21-18-15-13-11) plus dystanse z 7rzędowej robisz tak. Roznitowujesz obie kasety (łatwo wybić nity od strony 4-5biegu, albo podszilfować i wybić od strony 1 biegu). Masz więc luźne koronki i luźne dystanse. I dalej wkładasz po kolei koronki z kasety 8rzędowej, począwszy od drugiej (czyli od 28T), dystans od 7rzędowej, druga koronka z ósemki (24T), dystans z 7ki itd. Ostatnie 3 koronki zakłasz z kasety 8rzędowej bez żadnych komplikacji. Patrzysz ile zostało pustej przestrzeni na bębenku. Zdejmujesz wszystkie koronki i wszystkie dystanse z bębna i przed największą koronką (w tym przypadku 28t) wkładasz podkładki dystansowe o takiej grubości i ilości, aby przykręcić kasetę (ma nie być luzu i nakrętka ma całą sie wkręcić). Nic nie trzeba nitować, jedynie na początku roznitować (usunąć nity). Nie jest to motoda wydumana ("wydaje mi sie, że powinno działać"), ale stosowana przeze mnie. Jeżdżę w takiej kombinacji i bardzo dobrze to działa. Jest oczywiście warunek- konieczny stalowy bębnek (alumioniowy może zmasakrowany przez luźne koronki), to chyba oczywiste. Kolejna zaleta jest taka, że można dowolnie komponować koronki w kasecie. W ten sposób złożona przeze mnie kaseta (12-14-16-18-20-21-23) czeka na założenie do trekkinga wraz z nowym łańcuchem.
DuneR Napisano 10 Września 2010 Autor Napisano 10 Września 2010 Zrozumiałem, wspominam tylkoże wyczytałem gdzies że wystarczy pod 7 rzędwą kasetę założyć podkładkę dystansową i wrazz nią załoyc na piastę zbebenkiem pod 8. I to wszystko. Zastanaiam się jeszcze czy przypadkiem nie uzy jakiegoś wolnobiegu zamiast kasety. Wiadomo wtedy piasta typowo dla tego rozwiązania powinna być a więc z gwintem.
Miecho87 Napisano 10 Września 2010 Napisano 10 Września 2010 Nie rób tego! Wszystkie dostępne piasty pod wolnobieg to gów** jakich mało. Z resztą poszukaj sobie na forum tematów o pogiętych i połamanych osiach. Do tego dochodzi raczej marna jakość samych wolnobiegów.
DuneR Napisano 12 Września 2010 Autor Napisano 12 Września 2010 Zastanawiam się jeszcze nad saamy będenkiem. Czy może nie lepiej by było zamontować piastę z bębenkiem pod 7, puku co założyć kasetę 7, a w przyszłosci wymieniajac kasete na 8 to wymienić także sam bębenek pod 8 już. Nie wiem tylko czy wszystkie bębenki posiadaja takie samo mocowanie.
M333 Napisano 12 Września 2010 Napisano 12 Września 2010 Zastanawiam się jeszcze nad saamy będenkiem. Czy może nie lepiej by było zamontować piastę z bębenkiem pod 7, puku co założyć kasetę 7, a w przyszłosci wymieniajac kasete na 8 to wymienić także sam bębenek pod 8 już. Nie wiem tylko czy wszystkie bębenki posiadaja takie samo mocowanie. Jeżeli chodzi o współczense piasty shimano to tak, bębneki są ze sobą kompatybilne. Co do innych producentów nie wypowiadam się, bo nie wiem. W przypadku wymiany bębenka na szerszy konieczne będzie minimalna korekta szprych/nypli, tak aby obręcz znajdowała się w środku widełek. Jeżeli nie potrafisz tego zrobić sam to dochodzi kolejny koszt. Moim zdaniem nie warto tak kombinować, kupić piastę pod 8/9 rzędów i już. Śledzić giełdę i aukcje, zdarzają się dobre oferty, zarówno nówki jak i używki.
DuneR Napisano 12 Września 2010 Autor Napisano 12 Września 2010 tak też zrobię. Dowiedziałem się też że bębenki różnych producentów mają różne mocowania tak więc byłby problem później z doborem i dopasowaniem bębenka, a i tak same bębenki śa raczej trudno dostępne.
Szogun123 Napisano 14 Września 2010 Napisano 14 Września 2010 Osobiście mam piastę na 8/9 i kasetę ósemkę, natomiast biegów mam 7 (na razie) bo na tyle pozwalają mi klamkomanetki
DuneR Napisano 15 Września 2010 Autor Napisano 15 Września 2010 ja też tak będe miał ;-) Ale na razie będę jezdził niena kasecie 8 tylko na 7 bo udało mi się taka podkładkę dystansową dorwać.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.