Skocz do zawartości

[amortyzator przedni] jaki do roweru trekkingowego


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Noszę się z zamiarem wymiany przedniego amortyzatora w moim rowerze. Zacząłem przeszukiwanie internetu w celu znalezienia niezbędnych do dokonania wyboru informacji jednak to co znalazłem do tej pory nie daje mi pełnego obrazu sytuacji.

Powodem dla którego chcę wymienić amortyzator jest fakt, że przestał on zupełnie wybierać małe i średnie nierówności. Jeżdżę głównie turystycznie z tym, że praktycznie po wszystkich rodzajach nawierzchni. Chciałbym nabyć jakiś niedrogi amor, który spełniałby swoje podstawowe funkcje i był w miarę trwały.

To co udało mi się ustalić to, że muszę mieć rurę sterową 1 1/8" z gwintem, mocowanie do V-brake i oczywiście rozmiar 28". Nie za bardzo rozumiem natomiast czego dotyczy parametr "tłumienie" i jakie ma on znaczenie.

Proszę o ogólną poradę, a najlepiej o konkretne typy.

Napisano

Powodem dla którego chcę wymienić amortyzator jest fakt, że przestał on zupełnie wybierać małe i średnie nierówności.

Przed wymianą na nowy warto sprawdzić dlaczego obecny przestał działać. Może po prostu brakuje mu czyszczenia i smarowania?

Napisz jaki masz i opisz jego zachowanie. Czy ma duże luzy, czy po przeczyszczeniu goleni (dajesz trochę oleju na golenie wokół uszczelek, kilka razy wciskasz amortyzator, ścierasz bród itd. do względnej czystości) chodzi lepiej, a po kilkunastu km gorzej, kiedy ostatnio był serwisowany?

 

PS. Jeszcze ile km ma wyjeżdżone?

Napisano

Jeśli chodzi o budżet to nie jest on jakoś specjalnie ograniczony. Nie chciałbym jednak zbyt dużo też inwestować. Początkowo szukałem amora do około 200zł i to by była chyba optymalna cena. Jeśli jednak dołożenie paru złotych wpłynie znacząco na jakość i działanie sprzętu mogę to zrobić.

 

Jeśli chodzi o obecny amor to jest to fabrycznie zamontowany Top Gun. Obecny przebieg to około 5 tys. km. Z wybieraniem małych nierówności kiepsko sobie radził od początku, teraz przestał jednak wybierać nawet średnie. Serwisowany był w zeszłym sezonie - nie wiem co dokładnie w nim zrobiono, ale nie wpłynęło to znacząco na jego pracę. Luzów nie ma. Dodatkowy objaw jaki zaobserwowałem to po wciśnięciu do końca i puszczeniu odskakuje niezbyt płynnie.

Napisano

W ten amortyzator, który wymieniłeś, nie warto ładować czasu ani pieniędzy :)

Osobiście trochę bym dołożył i kupił najtańszy model NCX z blokadą (D-LO), to z pod znaku SR Suntour. Amortyzator ma już tłumienie olejowe i blokadę skoku.

Napisano

W ten amortyzator, który wymieniłeś, nie warto ładować czasu ani pieniędzy :)

Z takiego założenia wyszedłem.

Tłumienie olejowe jest dużo lepsze niż cierne. Właśnie nie do końca rozumiem o co w tym chodzi.

Jeśli zaś chodzi o blokadę to wiem do czego służy, ale jakoś nie odczuwam potrzeby jej posiadania.

Napisano

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na twardość sprężyny, żeby pasowała pod wagę. Niestety ciężko to sprawdzić bez jazdy. Z pierwszym amortyzatorem trafiłem idealnie, z drugim gorzej (za mocne sprężyny).

Jeżeli wymieniasz amortyzator warto przy okazji dać nowe stery. Przy okazji można zmienić z gwintu na a-head'a, ale trzeba wtedy wymienić wspornik kierownicy. Pozwoli to na wybór nie tylko najtańszych amortyzatorów, bo droższe przeważnie mają tylko gładkie rury sterowe.

 

Tłumienie odpowiada za rozproszenie energii gromadzonej podczas ugięcia amortyzatora. To taki hamulec ;)

Tłumienie kompresji działa w momencie uginania, a odbicia przy prostowaniu. Wydaje mi się, że to drugie jest ważniejsze, bo zapobiega tzw. katapulcie. Czyli po najechaniu na przeszkodę amortyzator nie zadziała jak sprężyna i nie podrzuci kierownicy zbyt szybko.

Tłumienie cierne, to po prostu tarcie między goleniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Praktycznie brak regulacji, zależy do smarowania. Olejowe pozwala na regulację poprzez zmienianie możliwości jego przepływu (w skrócie: mniejsza/większa dziura - mniejsze/większe tłumienie, aż do blokady). Mniej zawodne, bo nie zależy od smarowania goleni.

 

Ja z kolei polecam przejrzeć ofertę RST.

Najlepiej z serii Vogue Air, ale to wydatek rzędu 700-800zł.

Vita RL - sprężyna + olej + manetka blokady - okolice 450zł, ciut ciężki

Neon Pro TnL - jw. ale bez manetki, ciężki (okolice 2,6kg) - 300 lub 260 starszy model w wyprzedaży

TR-PRO RL - sprężyna + olej + manetka blokady - 300 w wyprzedaży, w zasadzie to samo co obecne modele Wish, cieńsze golenie od tych wyżej, plus taki, że można łatwo zalać olejem (goleń ze sprężyną!), bo nie trzeba uszczelniać od dołu

 

Szczegóły doczytasz sobie na stronie www.rst.com.tw lub dystrybutora velo.pl

Napisano

Ok, dzieki za wyczerpujące info.

Faktycznie jest tak jak mówisz ciężko z wyborem amora z rura gwintowaną.

 

Jeżeli wymieniasz amortyzator warto przy okazji dać nowe stery.

Szczerze mówiąc to nie wiem co to stery.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...