Skocz do zawartości

[komponenty] lekkie części do 10kg turystycznego


miok

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

po kolejnym wyjeździe w góry coraz bardziej biorę się za lajtowanie sprzętu i roweru. Mam problemy z kolanami, więc chcę im ulżyć.

Rower to składany turystyk, do jazdy zarówno w terenie, jak i na szosie. Sprzęt który biorę ze sobą jest już całkiem wylajtowany -> na tygodniową podróż pod namiot z samodzielnym gotowaniem pakuję się w 3,5kg:)

Został się rower, aktualnie jeżdżę i testuję kolejne komponenty, rama z CrMo, ale waga 14,7kg przy szerokich oponach 28", bagażniku, oświetleniu i napędzie planetarnym jak dotąd nie przeszkadzała. Do czasu:]

Teraz chciałbym złożyć poniżej 10kg wagi, mam pełną rozpiskę, ale przy kilku nie wiem które części wybrać. Rama zostaje na koniec, teraz inwestuję w to co można za jakiś czas przełożyć do lżejszej ramy.

Ważę 67-70kg@190cm i nie zapowiada się żebym przytył.

 

Podpowiecie coś w tych kwestiach?:

 

obręcze:

teraz mam ciężkie 635gramowe stożkowe na 36 otw. Testowałem jazdę z 24 szprychami na 1 krzyż (eksperyment na obręczy 36H) i nie było problemów.

Potrzebuję takich które pomieszczą oponę o max szerokości 700x40c do jazdy w terenie, ale fajnie jakby dało się wrzucić ze 28mm, czyli szerokość jak sprawdziłem 17mm.

Znalazłem Alexrims ACE18, Accent Trailflyer lub Crossracer, które wybrać? Waga katalogowa 490-510g. Są jakieś lżejsze i sensowne alternatywy?

Jazda w terenie to wszystko gdzie da się wjechać rowerem:), las, dziurawe drogi, bruk, kamienie, żwir itp. Nie chcę żeby były zbyt delikatne, ale centrowanie raz na kilka miesięcy przeżyję. Nie muszą być kapslowane.

Cena do 120zł/szt.

 

szprychy

myślę nad 32, cieniowanymi DT Swiss Revolution (przód), Sapim Laser (przód) lub Race (przód/tył), zaplot na 1x lub 2x (tył). To dobry pomysł, czy zapleść "klasycznie"?

 

piasta przód

Boplight Race F (116) lub Novatec NT-A291 (122g) lub Chosen A3836B (138g). Wagi z zaciskiem. Wytrzymają? Jak dostępność łożysk?

 

kierownica

KCNC Dark Side Flat czy Boplight Team? KCNC kusi ceną i wagą, która dla 600mm wynosi ponoć 132g, po przycięciu do 560 będzie jeszcze mniej. Nie za bardzo wyżyłowana?

 

korba

1 rzędowa, szukanie ciężko szło, bo chcę 36 zębów, najlepiej z wymienną tarczą.

 

Odnośnie przedniej piasty i obręczy - jeżdżę na sztywnym, giętym widelcu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waga roweru to ostatnia, jesli wogole, przyczyna problemow z kolanami. Zwrocilbym uwage na pedala i pozycje na rowerze.

 

Tak waska kierownica do turystyki? Przedewszystkim bralbym cos gietego. Piasty dadza rade. Moze warto poszukac uzywki Tune? O szprychach jest wiele plusow jak i minusow. Chyba bralbym Sapim-y. O obreczach do takiego zastosowania sie nie wypowiem bo nie mam w tym zadnego doswiadczenia.

 

Moze foto czy specyfikacja obecnego roweru?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waga roweru to ostatnia, jesli wogole, przyczyna problemow z kolanami. Zwrocilbym uwage na pedala i pozycje na rowerze.

Ból pojawia się po dłuższych dystansach, >120km i na podjazdach. Nad pozycją długo pracowałem, bo wcześniej rzeczywiście była zła.

Ważę trochę za mało jak na mój wzrost, wydaje mi się że to czy muszę przewieźć 18kg (teraz) czy 13kg (docelowo) jakiś wpływ będzie miało na kolana:)

Pedały to zwykłe, plastikowe, bo szerokie i nawet lekkie-> 285g:)

 

Tak waska kierownica do turystyki? Przedewszystkim bralbym cos gietego.

Do prostej w tej szerokości jestem przyzwyczajony, używam razem z rogami, więc mam 3 chwyty, z giętą jeszcze nie jeździłem.

W szerszej będę więcej wiatru łapał.

 

Moze foto czy specyfikacja obecnego roweru?

PIASTA TYŁ: planetarna SRAM Spectro S7

PIASTA PRZÓD: Shimano Altus

MANETKA: SRAM S7 '09

ŁAŃCUCH: SACHS

OBRĘCZ PRZÓD, TYŁ: Grunert Germany 700x19c

HAMULCE: Avid SD7/Torpedo

KLAMKI: Avid FR-5

ROGI: Boplight Team

BAGAŻNIK: Crosso

BŁOTNIKI, STOPKA, ODBLASKI: brak

OŚWIETLENIE (P/T): Cateye 220 i 130

RAMA: Creston Veloring, Cro Mo, Light Steel

WIDELEC: sztywny, Cr Mo Veloring

KIEROWNICA: prosta,stalowa 560cm.

SIODŁO: Selle Royal, sportowe

OPONA PRZÓD: Kenda Kwest, 700x38c

OPONA TYŁ: Schwalbe Hurricane, 700x40c

SZTYCA: Point

PEDAŁY: VP-893

ZACISKI PIASTY I SZTYCY: na śrubę

KORBA: FastRack 38z

 

IMG_4903.jpg

Tu z 6kg bagażu razem z sakwami

 

Trochę lepszych elementów jest w alu ramie, ale była za duża, cały czas jest rotacja części w poszukiwaniu ideału:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głównie środkowa Polska, wyjazdy w nasze góry i Czeskie, w tym roku były jeszcze Niemcy, może będą też inne kraje:) po prostu wszędzie gdzie można rowerem, nie jeździłem jeszcze tylko w 4 województwach u nas:)

nie przeraża mnie teren, pchanie roweru po piachu, jazda po błocie, w śniegu itp. Wszystko z sakwami:)

 

Planuję złożyć rower jak w rozpisce (za dużo żeby wklejać). W najlżejszej opcji wychodzi poniżej 10kg, w cięższej 11kg.

 

Największy problem mam z kołami, nie wiem jak daleko mogę się posunąć w ich lajtowaniu. Tylko na szosę mogę mieć osobny komplet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuję złożyć rower jak w rozpisce (za dużo żeby wklejać). W najlżejszej opcji wychodzi poniżej 10kg, w cięższej 11kg.

 

Największy problem mam z kołami, nie wiem jak daleko mogę się posunąć w ich lajtowaniu. Tylko na szosę mogę mieć osobny komplet.

Idąc po kolei:

* widelec - skłaniałbym się ku cro-mo, zawsze to dodatkowe "pochłanianie" drgań,

* obręcze - ACE18 dadzą radę,

* opaski - taśma izolacyjna to 5g / koło (nie wiem do jakiego ciśnienia pompujesz, u mnie w kołach największe to 2,5 i taśma się trzyma od dawien dawna, nie wiem jak to by było przy np. 5atm),

* szprychy - Sapim Race, zaplot tył standardowo na 3x, przód obojętnie,

* piasty - ok (jednak nie chcesz piasty wielobiegowej?),

* klamki - skoro dopuszczasz wycinanie gramów, to napiszę tylko że moje FR5 to 62-63g/szt (a można lepiej),

* korba - możesz rozważyć modele szosowe (jeśli zależy Ci na dużych przełożeniach), są modele ze sztywną osią i drążonymi ramionami (zupełnie jak XT), tyle że najmniejsza zębatka to 30; wagowo - moja 105'tka z blatem 39 (pod piastę wielobiegową) to 719g razem z suportem,

* pedały - możesz przemyśleć zatrzaski, ale jak masz problemy z kolanami to nie SPD tylko inny system,

* przerzutka przód - do 100g raczej nie zejdziesz, moje zabawy ze starym modelem LX'a, wyraźnie lżejszym od obecnego, skończyły się na 119g (śruba alu, obejma z otworami, wózek z dodatkowymi otworami i delikatnie skrócony), później ucierpiała by jej praca,

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rzymo - jak pisałem różne rozwiązania sprawdzam, żeby mieć rower idealnie dopasowany:)

Tekst z koncepcją ostatnio edytowałem kilka miesięcy temu, więc nie wszystkie zmiany zdążyłem uwzględnić.

Po przemyśleniu i szybkich obliczeniach, wychodzi że waga piasty wielobiegowej da porównywalną wagę, ew. różnicę kilkudziesięciu gram AFAIR.

Jest przy tym wygodniejsza i nie świeci żadnym XT/XTR/Ultegra itp:)

 

W jednym kole taśmę izolacyjną testuję i jest ok, pompuję do 5,5 Barów.

Widelec - tutaj będę się zastanawiał jednak nad aluminiowym ale giętym. Wiem z doświadczenia, że sam materiał nie wystarczy, bo miałem stalowy, ale prosty, z niewielkim offsetem i było tragicznie. Jak nie będzie wygodnie to CrMo, amortyzatora na pewno nie potrzebuję:)

 

Z korbą też mam problem, na cięższych przełożeniach i tak sobie nie pojeżdżę przez kolana:/ w mtb 42T było nieużywane. Teraz mam 38 przód i 22tył na wielobiegowej, więc bardzo mało i tak mi odpowiada, choć zszedłbym do 36 z przodu i odpowiednio mniej z tyłu. Możesz rozwinąć coś z Twoją? Masz szosową na tylko jedną zębatkę? Moja obecna 1rz waży 563g, suport na kwadrat pewnie ze ~300g.

 

Pedały rozważałem Cranki, bo ładne i lekkie, ale pytałem się jakiś czas temu na preclu o sens stosowania przy mojej jeździe i teraz dam sobie z tym spokój, zresztą miałbym ograniczony wybór _sandałów_ :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przemyśleniu i szybkich obliczeniach, wychodzi że waga piasty wielobiegowej da porównywalną wagę, ew. różnicę kilkudziesięciu gram AFAIR.

Jest przy tym wygodniejsza i nie świeci żadnym XT/XTR/Ultegra itp:)

Na pewno dobrze liczysz? Według mnie wychodzi Ci sporo za mała ta różnica.

Jeśli dobrze pamiętam moje dawne obliczenia to wychodziło mi ~0,5kg na niekorzyść Nexusa 7 (z torpedo), w stosunku do klasycznego napędu i hamulca tarczowego z tyłu.

 

Możesz rozwinąć coś z Twoją? Masz szosową na tylko jedną zębatkę? Moja obecna 1rz waży 563g, suport na kwadrat pewnie ze ~300g.

Szosowa Shimano 105 (Hollowtech 2), w oryginale miała zębatki 50/39. 50'tki się pozbyłem, 39 dałem jako "zewnątrzną". Na fotce co nieco widać:

 

rowerp.th.jpg

 

Pedały rozważałem Cranki, bo ładne i lekkie, ale pytałem się jakiś czas temu na preclu o sens stosowania przy mojej jeździe i teraz dam sobie z tym spokój, zresztą miałbym ograniczony wybór _sandałów_ :)

Mam właśnie Cranki, dla mnie rewelacja. Ogólnie nie wyobrażam sobie już jazdy bez zatrzasków, nawet po mieście :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno dobrze liczysz? Według mnie wychodzi Ci sporo za mała ta różnica.

Jeśli dobrze pamiętam moje dawne obliczenia to wychodziło mi ~0,5kg na niekorzyść Nexusa 7 (z torpedo), w stosunku do klasycznego napędu i hamulca tarczowego z tyłu.

Wyliczyłem że zwykły napęd (przerzutka p+t, manetki, kable, jedna klamka hamulcowa+hamulec,kaseta,piasta,korba 3rz) to 2369g w najlzejszej opcji na jaką mnie stać, jak na stronie.

Piasta SRAM S7 to 1714g (z torpedem), zębatka 60g, manetka z linką 108g, clickbox to 76g. Odpada hamulec tylny, torpedo wystarczy, przednia przerzutka, lżejsza korba, przednia manetka itd. Na dodatek lżejsze szprychy, bo krótsze. Razem - 1958g :)

 

 

Szosowa Shimano 105 (Hollowtech 2), w oryginale miała zębatki 50/39. 50'tki się pozbyłem, 39 dałem jako "zewnątrzną". Na fotce co nieco widać:

 

rowerp.th.jpg

nice! lubię "prosto" i schludnie wyglądające rowery:)

czyli zdjąłeś zębatkę 50? czy jeszcze jakieś zabiegi więcej? A linię łańcucha wyregulowałeś podkładkami suportu (HT2), tak?

 

--edit:

fail: do wagi z wielobiegową piastą zapomniałem dołożyć korby;p => będzie ze 650g więcej, więc masz rację. Musiałem kiedyś porównywać do średniej klasy napędu (Deore bodajże).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli zdjąłeś zębatkę 50? czy jeszcze jakieś zabiegi więcej? A linię łańcucha wyregulowałeś podkładkami suportu (HT2), tak?

Tak, zdjąłem 50 i na jej miejsce przyszła 39. Podkładki mają dokładnie 4.5mm i 3mm grubości (mufa 68mm). Łańcuch jest prawie idealnie w linii prostej.

Dodam jeszcze, że korby szosowe mają mniejszą linię łańcucha niż "górskie", więc łatwiej uzyskać odpowiednie ułożenie łańcucha przy zębatce na "zewnątrz" korby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...