Skocz do zawartości

[opony] Nobby Nic 2010 - kierunek


arek_wro

Rekomendowane odpowiedzi

Bawił się może ktoś kierunkami zakładania nowych Nobby Niców (2010)? Wcześniejsze wersje NN miały odwrotny (sugerowany) kierunek zakładania opon na przodzie i tyle. Nowa wersja ma ten sam kierunek dla obu kół. Ponieważ złamałem ostatnio palca i mam z głowy jazdę przez kolejne 3 tygodnie, postanowiłem zrobić mały serwis, a przy okazji zmienić opony. Po przyjeździe z serwisu do domu ze zdziwieniem odkryłem, że opony są założone odwrotnie niż sugeruje Schwalbe. Myślę że w serwisie zamiast patrzeć na strzałki na boku opony, sugerowali się kształtem bieżnika, a ten faktycznie może być mylący. Normalnie sam bym pokombinował z oponami, ale z założonym usztywnieniem kciuka nie dam rady ich zdjąć i założyć. O jeździe próbnej też póki co nie ma mowy.

Może ktoś już próbował rozgryzać ten temat. Widziałem podobne wątki na zachodnich forach, ale bez jednoznacznej odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczyn takiego ułożenia może być wiele np. Producent podał kierunek w którym będzie następować mniejsze zużycie, lepsza przyczepność, ale będzie większy opór.

W serwisie np. założyli opony według własnego uznania i będzie mniejszy opór jazdy ale większe zużycie. Mimo wszystko sugerowałbym się bardziej producentem bo w serwisie mogli popełnić błąd z drugiej strony może producent chce aby opona miała większe zużycie i była częściej wymieniana (wiem odwrotnie niż pisałem i trochę pokręcone, ale chyba się połapiesz).

 

Najlepiej wybierz się z tym do jakiegoś autoryzowanego albo po prostu zaufanego dobrego serwisu i niech wytłumaczą ci różnice, może to tylko błąd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schwalbe podaje, że takie dobranie kierunku daje w rezultacie lepszą przyczepność w zakrętach. Klocki środkowe nie są kierunkowe, więc zastanawiam się na ile będzie odczuwalna różnica jeśli chodzi o przyczepność i opory toczenia na prostej, i czy rzeczywiście będzie lepiej w zakrętach. Pewnie i tak skończy się na przekładce. Sama świadomość tego, że mam coś założone odwrotnie będzie mnie wkurzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie też jestem ciekaw jak to jest z tym zakładaniem opon. Tzn ja mam Rocket Rony w moim rowerze i tylna opona jest założona odwrotnie. Widać to tak samo po bieżniku jak i po strzałce kierunkowej na boku opony. Z tego co zauważyłem to na zdjęciach na stronie producenta jest podobnie (tylna opona na odwrót), i na zdjęciach innych użytkowników tego roweru. Zastanawiam się więc czy to ma może jakiś cel czy tak po prostu "wychodzi" przy szybkim składaniu rowerów... Sam w zasadzie miałem na początku zamiar przełożyć oponę w odpowiednim kierunku, ale te zdjęcia mnie znowu zastanawiają :) Przepraszam, że sietak "podpinam", ale problem w zasadzie ten sam mamy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku Rocket Ronów sprawa jest prosta. Tylna opona powinna być założona odwrotnie niż przednia żeby lepiej „wgryzać” się w podłoże. Jeśli chodzi o NN 2010 sprawa wygląda nieco inaczej, bo obie opony wg Schwalbe powinny być założone tak samo. Spotkałem się z opiniami, że dla tegorocznego modelu kierunek założenia opony nie ma większego znaczenia. Zastanawiałem się tylko czy ktoś to sprawdził organoleptycznie :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dołączę się do tematu z moim pytaniem. Mam Schwalbe Racing Ralph 2.1 i też nie wiem jak założyć. są na boku te strzałki, ale nie wiem czy dobrze je rozumiem tzn że na przód zakłada się oponę tak żeby kręciła się zgodnie ze strzałką front a na tył żeby się kręciła podczas jazdy zgodnie z rear. Jeśli się mylę, proszę poprawcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Mam NN 2,25 Evo 2010. Przejechałem na nich zaledwie kilka kilometrów.Opony mam założone na obu kołach zgodnie ze strzałką i jak dla mnie opory toczenia są zbyt duże.

Wpadłem na pomysł, żeby opony założyć odwrotnie, zarówno na przednim i tylnym kole. Wtedy opory powinny zmaleć.

 

Co o tym myślicie ? Ktoś z Was jeździł tak na Nobby Nicach , że klocki były ścięte w kierunku jazdy, czyli: >>> KIERUNEK JAZDY ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opory toczenia za duże? Mam ten sam model i rozmiar i jak dla mnie jak na oponę "terenową" ma bardzo niskie opory toczenia. Opony mam założone zgodnie z sugestią Schwalbe. Na początku miałem założone je odwrotnie, ale przed pierwszą przejażdżką zrobiłem przekładkę, więc nie mam porównania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeżdżę na NN Evo 1.8. Pamiętam, że po zakupie też się zdziwiłem sugerowanym kierunkiem bieżnika, czyli na przód <<< (kier. jazdy w prawo) a tył >>>

Napisałem mail do centrali Schwalbe i odpisano mi, że strzałki skierowane są dobrze a jest to spowodowane tym, że przednia opona powinna mieć lepszą przyczepność niż tylna. Taka teoria śmierdziała mi na kilometr, no ale postanowiłem sprawdzić o co chodzi i założyłem opony wg zaleceń producenta, po czym wybrałem się w Góry Świętokrzyskie na Pasmo Jeleniowskie (kto był wie o co chodzi).

Traf chciał, że błota tego dnia było całe mnóstwo i opony raz po raz wynosiły mnie z założonego tory jazdy. Tak po prostu nie dało się jechać.

Zmieniłem więc je wg swojego uznania, czyli przód >>> a tył <<<

Jednym słowem klasyka. Od tamtej pory nie miałem z nimi żadnych problemów i po dziś dzień to moje ulubione opony, tzw. Święty Graal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...

Witajcie!

Mam podobny dylemat i problem.

2 dni temu kupiłem rower Unibikie Zethos. Po kilku dziwnych utratach przyczeponości na tyle podczas lekkiego hamowania na suchej asfalowej nawierzchni, zrobiłem test z samym rowerem bez obciążenia na podłodze w mieszkaniu. Okazało się, że tył jest założony odwrotnie do kierunku toczenia. Oto historia korespondencji z człowiekiem z serwisu czyli sklepu w którym kupiłem rowerek (czytajcie od dołu):

 

 

>Właśnie dlatego napisałem mail bo oznaczenia na oponie nie zgadzają się z kierunkeim toczenia opony.

>Jeżdżę samochodem od lat i jak na oponie jest front i strzałka to oznacza kierunek toczenia, a nie lokalizacje dla opony przód tył >pojazdu. Opony są identyczne, bieżnik jest symetryczny, ale kierunkowy.

>Napis Front i Rear na tylnej oponie jest ustawiony Rear w kierunku przednim i Front w kierunku tylnym. Na przedniej oponie wszystko >jest o.k.

>Trzymając sam rower i delkatnie naciskając tylny hamulec opona od razu zablokowana sunie po ziemi. Kiedy próbuje cofac rower opona >wgryza sie w ziemie a przod podnosi do gory.

>Przenie koło reaguje tak jak powinno czyli odwrotnie do opisanej powyzej sytuacji.

>Nie hamowałem ostro, a bardzo łagodnie i już wtedy tył zaczyna się ślizgać... ?

 

>Będę jutro około południa, żeby to wyjaśnić.

>Pozdrawiam

 

 

Dnia 1-08-2011 o godz. 11:28 activbike napisał(a):

> Szanowny Panie!

> Model Zethos ma opony Schwalbe Hurricane a te opony zakłada się zgodnie z

> zaleceniami producenta tak jak oznaczenia na oponie-tylna odwrotnie jak

> przednia (proszę spojrzeć na oznaczenia na oponie). Tak więc o błędzie nie

> ma mowy.

> To że koło tylne traci przyczepność to efekt mocnego naciskania na

> dżwignię

> hamulca, proszę dozować oszczędniej i przede wszystkim hamować

> równocześnie

> przednim.

> Rowery Unibike nie wymagają żadnego obowiązkowego przeglądu po zakupie.

> Jeśli jednak chce Pan podjechać to zapraszamy.

> Robert Kordas

>

> ----- Original Message -----

> To: "activbike" <activbike@activbike.pl>

> Sent: Monday, August 01, 2011 10:35 AM

> Subject: Re: Wiadomość od Salon Rowerowy Activbike - przedstawiciel marki

> UNiBiKE

>

>

> > Witam ponownie.

> >

> > A więc w sobotę kupiłem owego Zethosa.

> > Wczoraj chciałem trochę potestowac rower i ustawić siodło i kierownicę jak

> > najbardziej pod siebie. W czasie testów zauważyłem, że tylne koło w

> > rowerze podczas hamowania, nawet lekkiego bardzo szybko traciło

> > przyczepność. Okazało się, że tylna opona jest założona odwrotnie! Tyłem

> > na przód!. To jest powodem, nawet na suchej nawierzchni, że rower źłe

> > hamuje i wpada w lekkie wibracje przy większej brędkości. Bieżnki bierze

> > drogę "pod włos"

> > Wolałbym jak najszybciej to naprawić i czy gdybym jutro około 12 podjechał

> > do Was, jesteście w stanie wykonać ten pierwszy przegląd serwisowy z

> > poprawieniem kilku drobiazgów oraz najważniejsza w tym momencie sprawa

> > czyli opona na tyle.

> >

> > Rowerek oprócz tego jest super, ale w tym stanie nie da się nim

> > bezpiecznie jeździć, na mokrym tym bardziej.

> >

> > Pozdrawiam troche zdziwiony odkrytym błędem.

> >

> >

> > ---

> > Pozdrawiam / Best regards

 

***

 

I kolejna szybka korespondencja ....

 

 

>Dziękuję za szybie odpowiedzi. Sprzedawca powiedział mi, że nie ma obowiązku wykonania pierwszego przeglądu by gwarancja była ważna >na 2 lata, ale że pierwszy przegląd mam darmowy (w cenie roweru) jeżeli znajdę jakieś rzeczy do poprawek. Warunek jest taki, że >muszę podjechać w ciągu miesiąca od daty zakupu.

>Poczytam jeszcze w internecie o oponach rowerowych i teorii odwrócenia bieżnika, kierunku toczenia front-rear.

 

>Proszę o wyrozumiałość. Chcę tylko mieć pewność, że wszystko w rowerze jest jak powinno być. Sprzęt troche mnie kosztował.

 

>Pozdrawiam

 

 

Dnia 1-08-2011 o godz. 15:12 activbike napisał(a):

> Drogi Kliencie, opony samochodowe to są opony samochodowe, a opony

> rowerowe

> to zupełnie co innego. Założone są u Pana prawidłowo a jeśli Pan nadal

> tego

> nie może pojąć to wyjaśnimy Panu na miejscu...

>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bassmatt ... popatrz na te kirtunki z tej strony ...

 

Przednia to sterowanie i hamowanie ... hamowanie ... przednie koło odpowiada za około 70% całej siły haowania ... i opona na kole założona jest tak zeby ci to umożliwić ...

 

Koło tylne to napęd powiemi wiecej 100% napędu ... zalozysz ją na odwrot to powiedzmy ze zyskasz na hamowaniu ale stracisz na napędzie a przednie koło nie odzyska tego co straciłeś...

 

No i twoja metoda testwa hamowania na tylnym kole to logiczne nieporozumienie.

Nie wazne jaka opona bedzie założona hamowanie na tylnym kole w strone jazdy zawsze bedzie słabsze niz w kierunku przeciwnym ... podobnie na przodzie w kierunku jazdy hamuje mocniej niz w strone przeciwną.

Zmienia sie siła nacisku do podłoza a ta siła ściśle odpowiada za siłe tarcia - hamowanie.

 

A co do NN 2010 niestety nic nie powiem nie mam nie testowalem :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Już załapałem o co biega z tym wszystkim, kiedy zacząłem to wszystko analizować. Faktycznie test gripu tylnego koła w obecnej konfiguracji wypadł bardzo dobrze. Jak zaczynam pedałować opona wgryza się w ziemię, gdybym założył ją odwrotnie straciłbym na kontakcie koła napędowego z glebą, a zyskał na hamowaniu - to pewne. Mało tego w obecnej konfiguracji rower na dużym wzniesieniu po zatrzymaniu będzie stabilnie stał bo teraz tylny hamulec do tyłu nie pozwala oponie sunąć po ziemi. Po nacisnieciu obu klamek rower nie pojedzie ani w przód ani w tył.

Zmyliło mnie oznaczenie na oponach, że Front jest w przeciwnym kierunki i Rear analogicznie tak samo na tylnej gumie. Teraz rozumiem dlaczego producent tak wymyślił. Hamowanie to zadanie głównie dla przedniego koła, a napęd tylko dla tylnego :D Taraz to wszystko ma jakiś sens. Wszystko przez to, że w samochodach kierunek toczenia jest dla każdego koła identyczny. Mam np. Nokiany na lato, a Dunlopy na zimę. Pilnuje tego bo czasami przy przekładce mogą założyć odwrotnie w pośpiechu. W rowerze jak widać w tylnym kole Front to znaczy Rear i vice versa :P

Przód w rowerze na szczęście jak w samochodzie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, że spośród wszystkich modeli rowerów crossowych od Unibike jedynie mój model ZETHOS ma opony odwrócone względem siebie kierunkiem bieżnika. Pozostałe modele sprawdziłem na stronie UNIBIKE. Wyraźnie widać, że Crossfire, Viper oraz Xenon mają opony ułożone tak samo na przednim i tylnym kole. Dziwna sprawa, że SCHWALBE HURRICANE jako jedyne układa się w ten sposób. No nic, pozostaje mi tylko pogodzić się z decyzją producenta, że taki układ jest najlepszy dla mojego roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...