Skocz do zawartości

[opony] praktyczne znaczenie EPI


kosmonauta80

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Pocisnę z googla:

Oplot zwany inaczej kordem lub osnową. Gęstość oplotu mierzy się w TPI (Thread Per Inch), czyli ilość nitek na cal kwadratowy. Im liczba TPI wyższa, tym większa odporność opony na wysokie ciśnienia i przebijanie ostrymi przedmiotami. Oplot to kilka (nawet do sześciu) warstw siatek, które często wyposaża się w dodatkowe nitki aramidowe, zwane kevlarowymi (kevlar to nazwa nici aramidowych, zastrzeżona przez firmę DuPont). Każda opona posiada jedną (co najmniej) warstwę oplotu, która jest warstwą nośną; przebiega przez całą szerokość opony, okrążając drutówkę z obu stron opony. Siatka oplotu zatapiana jest w gumie opony w wyniku wysokich temperatur, podczas procesu produkcyjnego. Producenci stosują inną gęstość oplotu na bokach i inną na grzbiecie opony. Wartośc TPI wynosi zazwyczaj od 27 do nawet 240 – w przypadku wyczynowych opon szosowych (znoszących wysokie ciśnienia).

 

Źródło: link

 

W skrócie: im większe TPI tym lepiej, za opcjonalną przyjmuje się wartość 50-70TPI.

 

TPI i EPI to skróty dotyczące tego samego pojęcia.

Napisano

Opona z większym epi będzie wytrzymalsza, powinna tez być lżejsza ponieważ gęstszy oplot pozwala zastosować mniej gumy. Nie odczujesz tego podczas jazdy, największe znaczenie ma szerokość opony, bieżnik oraz ciśnienie.

Napisano

TPI i EPI to skróty dotyczące tego samego pojęcia.

A nie...

 

TPI. It is measured by counting the number of threads contained in one square inch of fabric or one square centimeter, including both the length (warp) and width (weft) threads.

Ends per inch (or e.p.i.) is the number of warp threads per inch of woven fabric.

Czyli TPI jest miarą ilości nici na jednostkę powierzchni, a EPI miarą ilości nici wzdłużnych (osnowy). Jest to o tyle ważne, że przy różnych splotach można uzyskać tkaniny i oploty o takim samym EPI, a różnym TPI i odwrotnie, więc nie jest to do końca porównywalne.

 

Co do tematu. Przebijalność na szutrach to rzadkość, każde ciut lepsza opona się sprawdzi, ale wolałbym coś koło 50 TPI, niż mniej, ponieważ opona będzie się lepiej układać w terenie i będzie miała mniejsze opory, a szutry należą do szybkich nawierzchni.

Napisano

Miecho87 --> czy taka rzadkosc to ja nie wiem... Jak do tej pory na trzy maratony w Miedzygorzu, gdzie szutry sa w przewadze, dwa razy przywozilem porzadnie rozcieta opone ;). Jak sie leci 60km/h to byle ostrzejszy kamyczek potrafi przedziurawic gume ;). Dopiero w tym roku, gdy szutrow na zjazdach bylo troche mniej, udalo mi sie dowiezc opony w calosci.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...