kosmonauta80 Napisano 13 Lipca 2010 Napisano 13 Lipca 2010 Jak w temacie. Ciekawi mnie np jak duża jest różnica między oponami o EPI 24 i EPI 50.
arroyo Napisano 13 Lipca 2010 Napisano 13 Lipca 2010 Pocisnę z googla: Oplot zwany inaczej kordem lub osnową. Gęstość oplotu mierzy się w TPI (Thread Per Inch), czyli ilość nitek na cal kwadratowy. Im liczba TPI wyższa, tym większa odporność opony na wysokie ciśnienia i przebijanie ostrymi przedmiotami. Oplot to kilka (nawet do sześciu) warstw siatek, które często wyposaża się w dodatkowe nitki aramidowe, zwane kevlarowymi (kevlar to nazwa nici aramidowych, zastrzeżona przez firmę DuPont). Każda opona posiada jedną (co najmniej) warstwę oplotu, która jest warstwą nośną; przebiega przez całą szerokość opony, okrążając drutówkę z obu stron opony. Siatka oplotu zatapiana jest w gumie opony w wyniku wysokich temperatur, podczas procesu produkcyjnego. Producenci stosują inną gęstość oplotu na bokach i inną na grzbiecie opony. Wartośc TPI wynosi zazwyczaj od 27 do nawet 240 – w przypadku wyczynowych opon szosowych (znoszących wysokie ciśnienia). Źródło: link W skrócie: im większe TPI tym lepiej, za opcjonalną przyjmuje się wartość 50-70TPI. TPI i EPI to skróty dotyczące tego samego pojęcia.
kosmonauta80 Napisano 13 Lipca 2010 Autor Napisano 13 Lipca 2010 Mnie ciekawi PRAKTYCZNA różnica między EPI 24 i 50 Czy to czuć.
arroyo Napisano 13 Lipca 2010 Napisano 13 Lipca 2010 Opona z większym epi będzie wytrzymalsza, powinna tez być lżejsza ponieważ gęstszy oplot pozwala zastosować mniej gumy. Nie odczujesz tego podczas jazdy, największe znaczenie ma szerokość opony, bieżnik oraz ciśnienie.
spootnick Napisano 13 Lipca 2010 Napisano 13 Lipca 2010 Schwalbe nie zgadza się całkiem z tą opinią. Według tych informacji im gęstszy oplot tym mniejsze opory toczenia. Odporność jest największa przy średniej gęstości.
Klosiu Napisano 13 Lipca 2010 Napisano 13 Lipca 2010 Jezdzilem na 27 tpi. To co sie rzuca w oczy w stosunku do wyzszych gestosci oplotu to grube gumowe sciany i niebagatelna masa .
kosmonauta80 Napisano 13 Lipca 2010 Autor Napisano 13 Lipca 2010 A jak wygląda sprawa z przebijalnością na szutrach? Wypatrzyłem sobie fajne oponki, ale są tylko z EPI 24, więc nie wiem czy szukać innych czy kupować te.
Miecho87 Napisano 13 Lipca 2010 Napisano 13 Lipca 2010 TPI i EPI to skróty dotyczące tego samego pojęcia. A nie... TPI. It is measured by counting the number of threads contained in one square inch of fabric or one square centimeter, including both the length (warp) and width (weft) threads. Ends per inch (or e.p.i.) is the number of warp threads per inch of woven fabric. Czyli TPI jest miarą ilości nici na jednostkę powierzchni, a EPI miarą ilości nici wzdłużnych (osnowy). Jest to o tyle ważne, że przy różnych splotach można uzyskać tkaniny i oploty o takim samym EPI, a różnym TPI i odwrotnie, więc nie jest to do końca porównywalne. Co do tematu. Przebijalność na szutrach to rzadkość, każde ciut lepsza opona się sprawdzi, ale wolałbym coś koło 50 TPI, niż mniej, ponieważ opona będzie się lepiej układać w terenie i będzie miała mniejsze opory, a szutry należą do szybkich nawierzchni.
Klosiu Napisano 13 Lipca 2010 Napisano 13 Lipca 2010 Miecho87 --> czy taka rzadkosc to ja nie wiem... Jak do tej pory na trzy maratony w Miedzygorzu, gdzie szutry sa w przewadze, dwa razy przywozilem porzadnie rozcieta opone . Jak sie leci 60km/h to byle ostrzejszy kamyczek potrafi przedziurawic gume . Dopiero w tym roku, gdy szutrow na zjazdach bylo troche mniej, udalo mi sie dowiezc opony w calosci.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.