Skocz do zawartości

[damper] wymiana na czulszy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Zrobiłem serwis swojego dampera i w dalszym ciągu jego praca mnie nie zadowala. Mała czułość jak była tak jest o tępocie nawet nie wspominając.

Obecny sprzęt to Suntour XC PRO LO długość montażowa 190mm skok 50mm w ramie merida AM 400D.

 

Już tłumaczę dlaczego długośc montażowa może być 190x50 lub 200x56.

Do ramy założyłem Manitou Minute 120mm na przód więc jest o 20 mm więcej niż producent dawał więc tył też można podnieść.

Przy 200mm z tyłu nic nie będzie chaczyć ani zawadzać, sprawdziłem doświadczalnie.

 

Jeżdżę głównie po lasach i górkach a od amorka oczekuję komfortu i dużej czułości, musi być powietrzny.

 

Zastanawiam się na Swingerem Air X3 który na Allegro jest za 499.

X4 nie zmieści się w ramie z racji tego wystającego zbiornika komory SPV.

Czy będzie to dobry wybór i spełni moje oczekiwania?

Co możecie polecić do 500 zł.

Mogą być używki.

Koszty serwisu też się liczą

 

Z góry dzięki za pomoc i propozycje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Swingery również nie są uważane za super czułe z powodu SPV, ale z to system ten jest niezastąpiony na podjazdach. Sam posiadam 4Waya i ogólnie jestem zadowolony, ale jak szukasz max. czułości to raczej rozglądaj się za Foxem, ewentualnie X-Fusion (to Foxy pod inną nazwą).

Na chwilę obecną na Allegro jedynie to znalazłem:

http://www.allegro.pl/item1138100306_damper_x_fusion_190mm_650lbs_nie_fox_dnm_rc_888.html

(to to samo co stary Fox Vanilla).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trochę przesadziłem z ta ekstremalną czułością. Miałem porównanie z DT Swiss SSD ale jakim to nie pamietam. I szukam czulszego niz mam obecnie Suntoura który o kant d... potłuc w tej kategorii a do tego buja strasznie. Skupmy się może na ogólnie przyzwoitej czułości i dobrej kulturze pracy. W swingerach można regulować SPV natomiast FOX jest trochę ponad mój budżet, gdyż chciałbym mieć regulację platformy a to tylko chyba w RP23 było

 

X-Fusiony powietrzne znalazłem jeszcze 2

Sztuka 1

Sztuka 2

 

Czy są to modele warte polecenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sezon leci a rower stoi. Tyle gratów do przetestowania. Nie może tak być, żeby sobie w spokoju się obijał :icon_redface: Problem z Foxem to serwis. Jest wyjątkowo drogi. A budżet mam niemal sztywny. Może do 550. Kusi mnie ten swinger z Allegro. Nówka za 500. A manitou mam już z przodu i pracuje bardzo ładnie. A do tego o Swingerach nasłuchałem się wiele dobrego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg mnie najczulszym, najkulturalniejszym tłumikiem jaki sobie można wymarzyć jest cane creek ad/cloud nine ;)

kultura jego pracy zawstydza wszystkie inne tylne amortyzatory - jak amor w markeciaku przy wypasionym firmowym hehe.

serwis można w całości wykonać samemu - bo w środku nie ma żadnego oleju, nie ma konieczności odpowietrzania komory tłumiącej. można nabyć firmowy zestaw uszczelek wraz z firmowym smarem - do tego komplet informacji serwisowych jest na stronie producenta.

praca na nierównościach poraża - w pozytywnym tego słowa znaczeniu, a mówię to mając styczność z foxami, dnm'ami, rs'ami czy fusionami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyglądają bardzo zachęcająco i bardzo dużo wichajstrów maja do regulacji, tylko mniej zachęcająca jest cena...

Ale konstrukcja wyjątkowo ciekawa, zaskoczyłeś mnie tobo, myślałem, że wszędzie jest tłumienie olejowe.

 

znalazłem Foxa który mieści się w budżecie klik. Warty swojej ceny? Wszyscy mówią, że fox ma wyższą kulturę pracy a ten ma możliwość wyłączenia platformy więc wszystko co potrzeba jest obecne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak wybierając między Nowym swingerem Air X3 a tym foxem z ostatniego linka (doczytałem, że w RP3 nie da się wyłączyć platformy wbrew temu co pisze sprzedający) skłonny byłbym chyba zaufać bardziej manitou, gdyż jest to nówka sztuka i ma trochę większy skok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak jest z rp3 ale w rp2 platforma działa na zasadzie włącz/wyłącz, bez ustawień pośrednich jak w rp23.

w tłumikach swinger platforma działa ZAWSZE gdyż do prawidłowego i nieawaryjnego działania amora potrzebne jest powietrze w komorze spv, choćby w minimalnej ilości zalecanej, jest to min 40 psi o ile pamiętam; manitou zaleca 50 psi ale z wartościami o 10 mniej jeżdżą ludzie, poniżej tej wartości zaczynają sie stuki, które wskazują na problem. w tłumikach x3/x4 wartości spv są zdefiniowane, można je zmieniać jedynie dźwignią która ma cztery pozycje, każda zwiększa ciśnienie spv o 20 psi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko pomierzyłem i sprawdziłem. miałem swój obecny w rozkładzie więc go rozciągnąłem do ponad 200mm i przymierzyłem. Żadnych kolizji nie było i gdzieś na anglojęzycznym forum czytałem, że wkładali 200 do tych ram.

 

Wydaje mi się, że sprzęt z aukcji jest z 2008 roku. Niestety zdjęcie ma niską rozdzielczość a sprzedawca jest na urlopie.

 

Może stare tulejki podpasują...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale cos na samym poczatku zle napisales, skoro masz amor przedni 120 mm, to nie masz wiecej niz fabryka zakladala, bo w tym modelu w oryginale byl lunch 130mm. A jesli zalezy ci na czulosci zawieszenia, to moze kup sprezynowy damper z odpowiednia do twojej wagi sprezyna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fabrycznie był 100mm i był jakieś 20mm krótszy od osi do korony. tył ma przełożenie 2:1 więc dodatkowe 10mm podniesie tył o około 20 a dodatkowe 6mm skoku tłoka zwiększy skok zawiechy o 12mm. Powinno się udać.

 

I musi być powietrzny, gdyż nie muszę wtedy kupować nowej sprężyny a pompkę mam i mogę eksperymentować do woli z sagiem a waga mi się sporo waha:)

 

Kupiłem Swingera. Zdam relację jak tylko dotrze i go przetestuję.

Dzięki wszystkim za porady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjechał cały zestaw. Po zabawie z montażem (tulejki nieco zbyt ciasne trzeba było potraktować drobnym papierem; manitou trochę dało ciała z dolnym oczkiem, lekko za małe im wyszło) wybrałem się na krótki test.

Damper działa bardzo płynnie, połyka nierówności wyśmienicie i nie pompuje.

Rewelacyjne jest pokrętło tłumienia powrotu pozwalające na bardzo dokładne ustawienie tej wartości.

Z wad należy wspomnieć o mylącym oznaczeniu wajchy od SPV (jak dla mnie nie wiadomo było w którą stronę kręcić bez założenia i sprawdzenia doświadczalnie), dodatkowo mój egzemplarz ma naklejkę naklejoną do góry nogami:)

 

Dzięki wszystkim za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak napisałem górne oczko przyjęło tulejki z oporem ale weszły, natomiast dół tylko imadłem i to wyłącznie na smarze i z wielkim oporem szło. Nie widziałem szansy na obrót tulei wewnątrz oczka. Po oszlifowaniu weszło z mniejszym oporem i myślę, że będzie dobrze. Obie tuleje pasowały do górnego oczka, więc wymiar tych tulei był prawidłowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...