Skocz do zawartości

[amortyzator] Pomoc w identyfikacji RS Tora


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Zakupiłem używany amortyzator RS Tora. Teoretycznie miał być to model SL ale nie jest. Rozkręciłem tą część zaznaczoną na czerwono i nie ma tam żadnego wentyla... Wyjąłem ze środka sprężynę i brakuje na niej tej koszulki na sprężynie więc to pewnie powód piszczenia przy uginaniu. Dodatkowo nie wiem dlaczego ale jest w nim prawie cała goleń oleju.

Może mi ktoś pomóc określić jaki to jest model i jak go serwisować/tuningować? Ew. może jakiś manual bo nie daje się tak jeździć. To pokrętło w ogóle nie reaguje na kręcenie tak samo jak regulacja tłumienia odbicia. Zmienia się tylko dźwięk na skutek przelewania tego oleju. Nie mam też nikogo tutaj w serwisie kto mógłby mi to zrobić i przez to rower mam zamrożony :)

torarl.th.jpg

tora1.th.jpg

Napisano

Czy komuś prócz mnie wydaje się, że jest to 302?

A to że w lewej goleni jest olej, jest zapewne wynikiem zalania jej przez wcześniejszego użytkownika.

Można wiedzieć, w jaki sposób stałeś się jej właścicielem(gdzie kupiłeś)?

Napisano

Podaj link do aukcji.

Może jednak coś w niej napisał.

W każdym bądź razie mi to wygląda na zalaną 302'ójkę.

A napisałeś też, że tak się nie da jeździć, na czym to polega?

Źle działa ten amorek?

Napisano
  W dniu 6.07.2010 o 19:47, fatalwalker napisał:

Na allegro... Miała być z komorą powietrzną a jest ze sprężyną :/ W dodatku żadna regulacja nie działa

No to oddaj ją. W czym problem?

 

Wygląda na najtańszą Torę czyli sprężyna stalowa + tłumik z blokadą

Napisano

Nie mogę oddać bo kupiłem ją już jakiś czas temu. Na takim ustawieniu jak jest teraz nie chodzi aż tak źle ale fajnie byłoby mieć możliwość zmiany ustawienia twardości i odbicia jak się wjeżdza w inny teren.

Jaki może być powód niedziałających regulacji? Odbicia nie wiem czy jest ustawiona we właściwej pozycji albo jaka jest właściwa pozycja bo jak się wyjmie pokrętło od spodu to można sobie kręcić do woli i ktoś może sobie pokręcił i nie mógł wrócić do oryginalnego położenia

Napisano

Z tym już Ci nie pomogę. W Torze nie można kręcić do woli, bo w pewnym momencie Ci się pokrętło blokuje i nie puszcza dalej.

Jeżeli nie chcesz oddawać do serwisu, to spróbuj ją rozebrać, może znajdziesz coś niepokojącego.

Niema się czego bać przy jej rozbieraniu, bardzo prosta maszynka:)

Napisano

Rozebrałem dzisiaj, wymieniłem olej ale nic nie znalazłem. Nadal nie działa żadna regulacja i amortyzator chodzi jak kumpla Tora na króliczku + prawie max na preload

Napisano

To jest Tora SL Coil 2009. Pewnie masz za twardą sprężynę. Można wymienić na bardziej miękką, koszt ok 100zł. Regulacja działa w bardzo małym stopniu.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Witam

Mam podobny problem jak autor tematu. Kupiłem niedawno używaną Torę, wiem o niej tyle że jest to wersja 302 (taka naklejka jest na boosterze). Na lewej goleni od dołu jest śrubka imbusowa, na prawej regulator zając-żółw. Na koronie po lewej jest regulacja preloadu, po jej odkręceniu i wyjęciu plastikowego kapselka widać sprężynę (w zasadzie po odkręceniu i ściśnięciu widelca zapada się on do środka a sprężyna wystaje górą). Po prawej stronie na koronie jest pokrętło od blokady (ręczne, bez manetki).

 

Podobno amor nie był od nowości rozbierany i jest z 2007 roku.

 

Zdjęcie amora tutaj: http://a.imageshack.us/img245/8584/10004592.jpg

 

Teraz pytania.

Jak nazywa się ta wersja amortyzatora?

Czy miał ktoś kiedyś z nią do czynienia? (Serwis, ew. naprawy)

Jeśli tak, to czy do jego otwarcia i przeglądu są potrzebne jakieś specjalne narzędzia (ew. materiały), bardzo to skomplikowane? Mam niby manuale RSa na ten temat, ale nie wiem jednak która to wersja i czego mam się spodziewać.

 

i pytanie ostatnie:

Czy izopropanol (alkohol izopropylowy) ma w sobie coś na tyle magicznego, że jest zalecany przez RSa do czyszczenia wszystkich wewnętrznych bebechów amora? Z punktu widzenia chemika nie powinien on być lepszy niż benzyna czy inne rozpuszczalniki, ale może w amorze są jakieś gumowe czy inne elementy które są na te rozpuszczalniki wrażliwe? Stosuje ktoś izopropanol do czyszczenia komponentów?

 

To chyba tyle

Pozdrawiam

Napisano

Z tego co napisałeś to jest tora 302 coil. Nic specjalnego do niej nie potrzeba. Tylko imbus 5mm i klucz 24.Zdejmij dolne golenie i usuń syf z uszczelek, następnie wlej jakiegoś oleju od dołu i tyle. Jeżeli lockout i tłumienie działa, to nie ma potrzeby zaglądać do tłumika. A co do odtłuszczania to możesz też używać denaturat. Rozpuszczalniki mogą uszkodzić uszczelki albo lakier.

Napisano

Człowieku czy ty wiesz co zrobiłeś? Zakupiłeś powietrzną Torę a dostałeś sprężynową! To tak jakbyś zapłacił za malucha w cenie mercedesa! Nieważne jak dawno to kupiłeś tylko zgłaszaj sprawę do Allegro o niezgodności towaru z opisem, jak nie to jeśli jesteś nieletni to jazda z rodzicami do Urzędu Ochrony Konsumenta! W dodatku pokrętła regulacyjne nie działają, czyli ktoś Ci sprzedał bubel!

 

Jak dawno temu to było? Powiedz, że o fakcie oszustwa dowiedziałeś się niedawno. Wygrasz w 100%

Napisano

Nie siej paniki, SL nie oznacza, że to amor powietrzny (było już trąbione, SL to aluminiowa sterówka), gdyby zapłacił za SA, a dostał coil, to i owszem, byłoby o co kruszyć kopie.

Napisano
  W dniu 2.09.2010 o 14:53, moojmisiu napisał:

Nie siej paniki, SL nie oznacza, że to amor powietrzny (było już trąbione, SL to aluminiowa sterówka), gdyby zapłacił za SA, a dostał coil, to i owszem, byłoby o co kruszyć kopie.

 

Misiu ma racje. A co do serwisowania i oleju.

Tu masz link do instrukcji serwisowej:

http://www.sram.com/_media/techdocs/95-4310-745-000%202006%20Tora%20Service%20Guide.pdf

Na końcu jest tabelka z poziomami oleju.

Jeżeli chodzi o szybkie odbijanie to zwróć uwagę na to jak działa pokrętło tłumienia odbicia. Czy przekręca się płynnie stawiając opór w skrajnych pozycjach (królik, żółw), czy możesz kręcić do usranej śmierci i nic. Miałem taki problem bo wyrobiło mi się gniazdo na imbus w pokrętle. W takiej sytuacji idź do serwisu bo sam prócz zmiany tłoka/tłumika nic nie zdziałasz. Zresztą możliwe, że w serwisie to samo usłyszysz.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
Forumrowerowe.org korzysta z plików cookies
Prosimy o zapoznanie się z naszą polityka prywatności, w której informujemy o naszych zaufanych partnerach oraz o tym, czym są pliki cookies, pamięć podręczna przeglądarki, w jakich celach i jak je wykorzystujemy, a także jak nimi zarządzać i czyścić. Klikając 'Zaakceptuj' - wyrażasz zgodzę na korzystanie z pamięci podręcznej przeglądarki - plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach marketingowych, umożliwiając jednocześnie wyświetlanie na Twoim urządzeniu reklam dostosowanych do Twoich potrzeb oraz zainteresowań. Zapoznaj się z pełną treścią zgody klikając w link Ustawienia.