imike Napisano 5 Lipca 2010 Napisano 5 Lipca 2010 Witam wszystkich, jako ze to moj pierwszy post. Od razu wytlumacze sie mniej cierpliwym uzytkownikom, ze od kilku miesiecy probuje sie dowiedziec czegos sensownego w temacie, ale poza garsciami informacji, ktore sa rozrzucone po roznych postach i forach, nie znalazlem nigdzie satysfakcjonujacych mnie opinii. O co chodzi, a chodzi o to, ze planuje male modyfikacje w rowerze, tzn. chce zbudowac sobie nowe, lekkie i jednoczesnie wytrzymale (mam tu na mysli zarowno sztywnosc samych kol, jak i trwalosc piast, lozysk, etc, zeby nie padly i nie przestaly sie krecic, np. po 2kkm). A teraz po kolei: 1. budzet =< 1k PLN 2. kola pod hamulce tarczowe (6 srub) 3. system bezdetkowy lub klasycznie, detkowy (jest sens budowac kola bezdetkowe?) 4. moje dotychczasowe typy: --> piasty: Novatec 711, 712; --> obrecze: Mavic XC317; --> szprychy: cieniowane (Sapim lub DT); 5. moja waga w sezonie: 67kg-70kg; 6. przejezdzany dystans: ok 1kkm miesiecznie (80% XC/ maraton, 20% asfalt - czasem dojazd do pracy/ lasu); 7. czy jest sens budowac kola na mniejszej ilosci szprych niz 32, np. 24? Z gory dziekuje za wszelkie konstruktywne opinie. Prosilbym aby nie pisac opinii typu: "kolega ma juz drugie takie kolo, wiec jest ok/ nie ok" - takie opinie niczego nie wnosza, procz chaosu i sa malo wiarygodne. Pozdrawiam.
Ubotek Napisano 5 Lipca 2010 Napisano 5 Lipca 2010 Siema. Budując naprawdę lekkie koła warto dołożyć kilka $ do naprawdę lekkich obręczy np. ZTR czy FRM. Przy twojej wadze nie powinny być problemów z trwałością takie obręczy. Warto w nią zainwestować, gdyż jest to największy % masy rotującej. Dalej nyple, tu przy tarczach nie ryzykowałbym z z aluminiowymi a na pewno nie z tyłu od strony kasety. Szprychy. Zależy czego oczekujesz. Sztywności czy lekkości. Osobiście revo bym sobie odpuscił. Piasty. Bardzo lekkie, ale o jakimś super uszczelnieniu bym zapomniał. Jednak nie wypowiadam się wiecej, zęby nie namieszać. Nie zaplatać tylko w bikestacji, gdyż kolega zaplatał tam takie koła na tym novatecu i ztr i dostał białe szprychy zamiast czarnych. Koła te rozpletły się po 2 tygodniach, gdyż nie użyli kleju do nypli. Pozdrawiam Mam nadzieje, że pomogłem. Ubotek
ukaniex Napisano 5 Lipca 2010 Napisano 5 Lipca 2010 Ubotek jeździłeś/jeździsz na kołach DSC z alu nyplami? Ja tak i zrobiłem już kilka tys. km, nie mam im nic do zarzucenia. No chyba, że nadal przejechałem za mało, nie katowałem kół i pewnie to nie alu tylko jakaś podróbka.; -)
imike Napisano 5 Lipca 2010 Autor Napisano 5 Lipca 2010 Ubotek jeździłeś/jeździsz na kołach DSC z alu nyplami? Ja tak i zrobiłem już kilka tys. km, nie mam im nic do zarzucenia. No chyba, że nadal przejechałem za mało, nie katowałem kół i pewnie to nie alu tylko jakaś podróbka.; -) ukaniex - naprawde nie o tego typu dyskusje mi chodzilo. rozumiem, ze masz inne doswiadczenia, ale wlasnie je chcialbym poznac wraz z Twoimi sugestiami i opiniami nt. kol, o ktorych na poczatku watku napisalem. jesli masz wlasny pomysl na kola, ktore moglby spelnic moje oczekiwania - pisz. sam sobie ocenie co wybrac lub po prostu zapytam w razie watpliwosci, a jesli znajda sie tu tresciwe i naprawde konkretne opinie, wowczas ten watek ma szanse i innym posluzyc. pozdrawiam.
Miecho87 Napisano 6 Lipca 2010 Napisano 6 Lipca 2010 To ja treściwie dodam, że w zakładanym budżecie właściwie odpada Ci problem "czy mniej szprych niż 32" ponieważ bardzo ciężko dostać komplet piast pod tarcze o mniejszej ilości, w cenie mieszczącej się w założeniach. Wiem, bo sam poszukiwałem długo na tył na 28 szprych i odpuściłem.
imike Napisano 6 Lipca 2010 Autor Napisano 6 Lipca 2010 Dobra, temat ilosci szprych pozostaje rozwiazany - bedzie 32. pozostaje jeszcze obrecz + piasta + gdzie dac to do zaplatania (zna ktos osobe/sklep/serwis godny polecenia w okolicach Trojmiasta, Tczewa?) Szprychy - czy pod tarcze i przy mojej wadze jest sens brac cieniowane: 2.0-1.5-2.0, 2.0-1.8-.2.0 czy tez 1.8-1.5-1.8? Sapim czy DT? Obrecz - bedzie Mavic, ale: XC717 kosztuje ok 180PLN - waga to od 395g (katalog) do 410 (sklepy internetowe) - czy tez lepiej XM317? (waga w okolicach 450g i blisko polowe nizsza cena). Nyple - alu czy mosiadz? Piasta - prosze mnie przekonac, ze wybor Novateca jest zlym wyborem. Bo biorac pod uwage cene, mase oraz spotkane do tej pory opinie sklaniam sie ku tej wlasnie piascie.
marek123 Napisano 6 Lipca 2010 Napisano 6 Lipca 2010 Jeśli chodzi o nyple zdecydowanie mosiądz a szprychy polecam DT Comp a w reszcie się nie wypowiadam
tobo Napisano 6 Lipca 2010 Napisano 6 Lipca 2010 nyple alu nie są w kołach pod tarczę żadnym problemem. mogą być problemem jeśli jeździ się dużo w mokrych warunkach.
imike Napisano 7 Lipca 2010 Autor Napisano 7 Lipca 2010 nyple alu nie są w kołach pod tarczę żadnym problemem. mogą być problemem jeśli jeździ się dużo w mokrych warunkach. co to znaczy "duzo w mokrych warunkach"? rozumiem, ze chodzi o to, ze aluminium skoroduje, tak?
imike Napisano 10 Lipca 2010 Autor Napisano 10 Lipca 2010 Wszyscy wyjechali na wakacje? To wszystko juz w tym temacie? Zalezy mi na wiekszej ilosci opinii, pozdrawiam.
Cuberider Napisano 10 Lipca 2010 Napisano 10 Lipca 2010 Eloszka Ja mam taki Set obręcze Equalizer 21 waga po 380 gram piasty Rotaz i zwykłe szprychy Richmany. Waga kpl 1640 gram przy zwykłych nyplach przy alu jest równiutko 1600 gram Teraz coś o samych kołach : Przebieg w chwili obecnej 12 tysi wymienione łożyska po 11 w tylnej piaście przód dalej śmiga koła wytrzymują ostrzejszą jazdę po lesie, ostatnio dały radę na Zlocie w Durbaszce po tych kamieniach i nic się strasznego nie dzieje Jeżdżę także w większości po naszych polskich drogach Również ważę w okolicach 70 kg Koła są sztywne i mieszczą się spokojnie poniżej 1000 zł można by zbić wagę dając cieniowane szprychy ale czy jest sens ? Pozdrówki
imike Napisano 14 Lipca 2010 Autor Napisano 14 Lipca 2010 Eloszka Ja mam taki Set obręcze Equalizer 21 waga po 380 gram piasty Rotaz i zwykłe szprychy Richmany. Waga kpl 1640 gram przy zwykłych nyplach przy alu jest równiutko 1600 gram Teraz coś o samych kołach : Przebieg w chwili obecnej 12 tysi wymienione łożyska po 11 w tylnej piaście przód dalej śmiga koła wytrzymują ostrzejszą jazdę po lesie, ostatnio dały radę na Zlocie w Durbaszce po tych kamieniach i nic się strasznego nie dzieje Jeżdżę także w większości po naszych polskich drogach Również ważę w okolicach 70 kg Koła są sztywne i mieszczą się spokojnie poniżej 1000 zł można by zbić wagę dając cieniowane szprychy ale czy jest sens ? Pozdrówki jezdziles kiedys na obreczach Mavica? Albo ktos z czytajacych - jaka jest pomiedzy nimi roznica a Sun Rims? W kilku klepach slyszalem opinie, ze jesli budowac mocne i lekkie kolo to TYLKO Mavic, reszta zbyt wiotka/ miekka/ nie tak trwala, itp.
imike Napisano 17 Lipca 2010 Autor Napisano 17 Lipca 2010 Zapadła decyzja co do szprych, piasty już jadą, pozostaje kwestia obręczy i tutaj zastanawiam się nad następującymi pozycjami: - Mavic Xc717 (ok. 410g); - Sun Equalizer 21 (ok. 385g); - DT XR 4.2 (ok. 410g.); Co wybrać? W sklepach odradzano mi obręcze Sun'a, o DT do tej pory nie pytałem, polecano za to Mavic'a. Piszcie do wybrać. Podrawiam.
imike Napisano 22 Lipca 2010 Autor Napisano 22 Lipca 2010 Zapadła decyzja co do szprych, piasty już jadą, pozostaje kwestia obręczy i tutaj zastanawiam się nad następującymi pozycjami: - Mavic Xc717 (ok. 410g); - Sun Equalizer 21 (ok. 385g); - DT XR 4.2 (ok. 410g.); Co wybrać? W sklepach odradzano mi obręcze Sun'a, o DT do tej pory nie pytałem, polecano za to Mavic'a. Piszcie do wybrać. Podrawiam. Nie ma tu nikogo?
skjaatel Napisano 22 Lipca 2010 Napisano 22 Lipca 2010 Mavic XC717 u mnie się trzyma od 5k km (z tyłu). Dwa razy pojawiło się bicie, ale to wina nypli które się poluzowały. Obręcz niesamowicie sztywna, błyskawicznie się centruje. Następna jaką biorę to również 717. Jeśli ważysz ponad 80 i masz hardtaila to pomyśl nad 719.
tobo Napisano 23 Lipca 2010 Napisano 23 Lipca 2010 szkoly obreczowe są dwie; albo obrecze sztywne, ale przy obciazeniach destrukcyjnych odksztalcajace sie trwale (mavic) albo obrecze mniej sztywne ale po urazach dajace sie "formowac" (sun rims) - taka informacje znalazlem kiedys w prasie rowerowej.
imike Napisano 3 Sierpnia 2010 Autor Napisano 3 Sierpnia 2010 szkoly obreczowe są dwie; albo obrecze sztywne, ale przy obciazeniach destrukcyjnych odksztalcajace sie trwale (mavic) albo obrecze mniej sztywne ale po urazach dajace sie "formowac" (sun rims) - taka informacje znalazlem kiedys w prasie rowerowej. Dzięki tobo. Generalnie w ciągu ostatnich kilkunastu tysięcy km nie zdarzyło mi się odkształcić koła - raczej patrzę po czym jeżdżę a z reguły jeżdżę po znanych mi trasach, więc ten problem odpada. Obawiam się, że cieniowane szprychy + odchudzona i "miękka" obręcz, to nie zbyt dobre połączenie, które np. podczas jazdy na stojąco i pracy całym rowerem spowoduje, że całe koła będą pracowały i to zauważalnie, co automatycznie stanie się słyszalne poprzez dzwonienie tarcz. więc chyba wybór padnie na Mavic'a. A teraz nyple - mosiądz czy aluminium?
mess Napisano 4 Sierpnia 2010 Napisano 4 Sierpnia 2010 na poczatku mialem brac alu, teraz dochodze do wniosku, ze spokojna glowa w przypadku mosiadzu i latwiejszy serwis sa warte tych kilku dodatkowych gramow. kola jakie dzis dostane: obręcze: Mavic-XM317 DISC black, 26x32 2x460g piasty: Dartmoor Vee-two, 32x100 / Dartmoor Vee-one, 32x135 221+327g szprychy: Mach 1 2,0 <- 1,8 -> 2,0 64x = 466g nyple: Mosiężne, nie wiem jakie jeszcze wzialem 317 bo mam je sprawdzone w starym mtb i prezentuja swietny stosunek jakosc do ceny
rzymo Napisano 4 Sierpnia 2010 Napisano 4 Sierpnia 2010 na poczatku mialem brac alu, teraz dochodze do wniosku, ze spokojna glowa w przypadku mosiadzu i latwiejszy serwis sa warte tych kilku dodatkowych gramow. Odnośnie nypli jestem tego samego zdania - jeśli koła mają być na dłużej to nyple mosiężne, kosztem tych 20g na kole. szprychy: Mach 1 2,0 <- 1,8 -> 2,0 64x = 466g Te szprychy takie ciężkie? To mniej ważą Championy 2.0 wzialem 317 bo mam je sprawdzone w starym mtb i prezentuja swietny stosunek jakosc do ceny Świetny stosunek jakości do ceny to miały wtedy, jak kosztowały w sklepach w okolicach 60zł, a nie 100zł jak obecnie.
Saovine Napisano 4 Sierpnia 2010 Napisano 4 Sierpnia 2010 A ja polecem obręcze XR 4.2 z DT. Wytrzymują naprawdę duże obciążenia i dużą wagę bikera.
Koen Napisano 4 Sierpnia 2010 Napisano 4 Sierpnia 2010 A używa ktoś może Alex Rims XCR 100d? Obręcz przy szerokości 24mm wazy jedyne 395g. Przekrój ma podobny jak XM 719d, jest również spawana. Producent określa jej przeznaczenie jako, cytuje: "XC racing, All Mountain, Marathon" Jest również dostępna w wersji na 28 szprych. Link do strony producenta.
mess Napisano 4 Sierpnia 2010 Napisano 4 Sierpnia 2010 Odnośnie nypli jestem tego samego zdania - jeśli koła mają być na dłużej to nyple mosiężne, kosztem tych 20g na kole. Te szprychy takie ciężkie? To mniej ważą Championy 2.0 Świetny stosunek jakości do ceny to miały wtedy, jak kosztowały w sklepach w okolicach 60zł, a nie 100zł jak obecnie. Co do szprych, to wzialem wygooglana wage bez wnikania w szczegoly. Teraz wiem, ze jedna szprycha wazy 5g (koszt 1.8zl), wiec przy 64 szprychach wychodzi 320g, wiec generalnie jest troche lepiej Co do kol, zarowno 717 jak i 317 w mavicowskiej tabeli widnieja jako do 85kg, 717 jest lzejsza 0 50g od 317, czyli 100g lepiej na komplecie kol. 719 ktory wg tabeli ma podolac wadze do 115kg, wazy tyle samo co 317, a kosztuje duzo wiecej, podobnie zreszta jak 717. Doszedlem do wniosku, ze 50g nie jest warte tych 60zl wiecej na obreczy, a 719 i tak wazylaby tyle samo co 317. Moja waga na dzien dzisiejszy = 82kg. Zakladajac, ze nyple beda wazyc 40g, wychodza mi kola o wadze ~1820g za cene 700zl bez zabawy w internetowe transakcje i z serwisem na miejscu. EDIT: zważone kola, 1839g
Ananiasz Napisano 6 Sierpnia 2010 Napisano 6 Sierpnia 2010 Jeżeli masz zamiar przytyć do powiedzmy 85, to nie polecam 717 :-( Dwie już wyrzuciłem do śmieci (dwa razy z tyłu, przednia ma się dobrze). Dwa razy ten sam scenariusz - lekkie, ale odczuwalne bicie. Po zaniesieniu do serwisu A słyszę: nie da się wyprostować, bo to na łączeniu, idę do serwisu B i słyszę "uuuu... to na łączeniu, nic z tym nie zrobię". Po pierwszym przypadku kupiłem drugi raz taką samą obręcz i po miesiącu ta sama historia: "uuuu... nic się nie da zrobić". Obie kupowałem w tym samym sklepie, może po prostu trefna partia, może jakiś baran zaplatał, tym niemniej do 717 zraziłem się dość mocno. Teraz będę kupował całe nowe koła i nie ukrywam, że mam dylemat co brać :-)
imike Napisano 8 Sierpnia 2010 Autor Napisano 8 Sierpnia 2010 A ja polecem obręcze XR 4.2 z DT. Wytrzymują naprawdę duże obciążenia i dużą wagę bikera. Możesz trochę to rozwinąć? Np. podać przebieg, sposób i styl jazdy, wagę bikera, jakiego rodzaju obciążenia wytrzymują, teren po którym się poruszasz, prędkości, etc. Co do DT i Mavic'a - na forum, w sklepach i wśród użytkowników, panują powszechnie dwie opinie: Mavic - sztywny i twardy, DT - miękkie i dzięki temu nie pęka. Jak przekłada się to na odczucia podczas jazdy rowerem w terenie lub np. podczas finiszu lub podjazdju, gdy stajesz na pedałach? DT nagle zacznie pracować na boki, a Mavic nie? Nyple - alu nie znoszą tak dużych obciążeń jak mosiężne? Czy tu chodzi o korozję, która po czasie je osłabi? A może tylko o to, że podczas centrowania łatwiej je uszkodzić?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.